Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا-آباده از جمله شهرستان هایی است که در چند سال گذشته با پدیده افزایش سگ های ولگرد مواجه شده و افزایش این حیوانات باعث شده برخی از شهروندان بگویند جرات بیرون آمدن از خانه های خود را نداریم.

در چندسال گذشته شهرداری های شهرستان آباده به عنوان متولی اصلی شهرها، راه هایی را برای مقابله با افزایش تعداد این حیوانات در پیش گرفته اند که تا حدودی نظر فعالان حقوق حیوانات تامین شده اما این طرح ها در اغلب موارد با شکست مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از طرف دیگر در دو سه سال گذشته کلیپ هایی در فضای مجازی منتشر شده که اقدامات شهرداری ها در مورد سگ های ولگرد خشونت آمیز توصیف شده است و گفته شده نباید این حیوانات با سلاح های شکاری کشته شوند.
علی رضایی یکی از شهروندان حامی حقوق حیوانات در آباده با بیان اینکه بسیاری از اوقات در مورد حمله سگ های ولگرد به شهروندان اغراق می شود اظهار کرد: نباید با بیان این شایعات و اغراق ها، تصمیمات ستیزه جویانه در مورد حیوانات شکل بگیرد چراکه سگ های ولگرد نیز به هر دلیل حق زندگی دارند و تنها اشکال در این است که به محل اشتباهی برای زندگی خود آمده اند که می توان برای حل این موضوعات راه حل ساده تری در پیش گرفت.
وی معتقد است که باید محلی خارج از شهر برای نگهداری این حیوانات در نظر گرفته شود تا پس از جمع آوری در آن محل نگهداری شوند اما هرگاه این راه حل را ارائه می دهیم با اما و اگر های بسیاری همچون نبود بودجه کافی برای تامین تجهیزات و امکانات برای جمع آوری سگ های ولگرد مواجه می شویم.
محمد یزدانی که در حوزه بهداشت عمومی فعالیت می کند به ایرنا گفت:‌ وجود حیواناتی مانند سگ های ولگرد در شهرها سبب ایجاد مشکلات بهداشتی فراوانی برای شهروندان می شود که باید با فرهنگ سازی مناسب برای شهروندان در خصوص قرار دادن بسته های زباله خود در مکان های مناسب و همچنین بیرون گذاشتن زباله در ساعاتی که شهرداری اعلام کرده اند با این معضل بهداشتی مبارزه کرد.
این فعال حوزه بهداشت عمومی معتقد است که معمولا اغلب طرح هایی مانند عقیم سازی، زنده گیری، کشتن سگ ها و دیگر طرح های این چنینی با شکست مواجه می شود و راهی جز مدیریت مناسب منابع غذایی این حیوانات و همکاری شهروندان و شهرداری ها برای جمع آوری مناسب زباله ها برای مقابله با تعداد رو به افزایش سگ ها در مناطق شهری وجود ندارد.
شهردار آباده نظر دیگری دارد و معتقد است که باید بدون روش های بی رحمانه با این معضل مقابله کرد و رویه عملی شهرداری در این خصوص، زنده گیری و نگهداری از این حیوانات در مکانی دور از شهر است.
غلامعباس زارع می گوید: طبق رایزنی هایی که با فرمانداری آباده صورت گرفته است، مقرر شد تا زمینی از منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار گیرد و پس از حصار کشی اطراف آن، جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد در آباده آغاز شود.
شهردار آباده با بیان اینکه شهرداری همواره برای نهادینه کردن تکریم حقوق حیوانات، افزایش تنوع گونه های زیستی و فرهنگ مهربانی با حیوانات فعال است و هرگونه اقدامی برای آزار رساندن به حیوانات را محکوم می کند، بیان کرد که اگر ادارات و ارگان های مرتبط دیگر نیز با شهرداری همکاری داشته باشند، موضوع سگ های ولگرد در آباده به زودی حل و رفع خواهد شد.
اما در این بین شهردار آباده نکته دیگری نیز بیان می کند که شاید بتوان از این طرح در شهرهای دیگر نیز الگو برداشت به این معنی که زنده گیری این سگ ها ضمن رفع مزاحمت برای مردم ، موجب می شود تا برخی از این حیوانات که دارای نژاد خوبی هستند، آموزش داده و تربیت شوند.
وی می گوید: پس از جمع آوری این حیوانات و انتقال به مکانی که شهرداری در نظر گرفته است سگ ها در شرایط بهداشتی قرار می گیرند، واکسیناسیون انجام می شود و پس ازطی مراحل اولیه و ایجاد شرایط ایمن، توسط افرادی که مهارت این کار را دارند تربیت می شوند و آموزش می بینند و تعدادی از سگ ها عقیم سازی می شوند و در همان مکان می مانند.
زارع گفت:‌شهرداری نیز می تواند به واسطه تربیت و فروش برخی از این سگ ها کسب درآمد کند و سود حاصل از آن به صندوق بودجه شهرداری واریز شود.
در هرصورت باید با بررسی های دقیق و اجرای راهکارهای اصولی و علمی و به دور از هرگونه خشونت، فکری به حال تعداد حیواناتی مانند سگ ها و گربه ها در معابر شهری کنیم تا هم آسایش شهروندان برهم نخورد و هم این حیوانات با آزار و اذیت مواجه نشوند.
آباده در271 کیلومتری شیراز واقع شده است.
گزارش:‌سعادت**‌انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران
  • راهیابی ۲ کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • رعب و وحشت اهالی شهر مهستان از پرسه آزادانه سگ‌های ولگرد + فیلم
  • قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش