Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کنفرانس خبري نشست شهرداران کلانشهرهاي کشور، عصر امروز (جمعه) در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش ايسنا، محمدعلي نجفي - شهردار تهران - در اين نشست با بيان اينکه مسأله رشد شتابان شهرها و شهرنشيني امروز در همه دنيا به عنوان يک پديده جهاني ياد مي‌شود، گفت: به همين دليل شهرها تدريجا هويت جديدي در دنيا پيدا کرده اند و ارتباطات بين‌المللي شهرها، ارتباطات کشورها را تحت تاثير قرار مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهردار تهران با بيان اينکه همان طور که کشورها براساس سياست ها و برنامه هاي ديپلماتيک خود، روابطي را طراحي و تنظيم مي‌کنند، امروز شهرهاي بزرگ دنيا هم مستقل از ارتباط کشورها، برنامه هاي مشترکي را دنبال مي‌کنند، ادامه داد: اين مسأله در سطح ملي نيز مورد نظر است. افزايش مستمر جمعيت شهري و بالا رفتن نسبت جمعيت شهري به جمعيت کل کشور، مسائل جديدي را پيش روي ما قرار داده که از اين شرايط مي‌توان به عنوان فرصتي در جهت توسعه و بهبود شرايط زيستي در کشور و ايجاد آسايش و آرامش بيشتر استفاده کرد. البته اين مسائل به عنوان يک تهديد و مجموعه اي از چالش‌ها، برنامه ريزان کشور را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي در خصوص اينکه اگر بخواهيم با اين چالش‌ها و تهديد ها به خوبي مبارزه کنيم نياز به يک درک مشترک از مجموعه مسائل و مشکلات داريم، اضافه کرد: اين درک مشترک بايد در سطوح مختلفي به وجود بيايد. از ديگر سو در ميان کلانشهرها و شهرهاي بزرگ کشور بايد يک برنامه مشترک باشد تا در کنار مسائل مشترک بتوانند مسائل را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و براي آنها راه‌حل‌هاي مناسبي اتخاذ کنند.
در برنامه سوم دولت مکلف شد بخشي از وظايف خود را به شهرداري‌ها واگذار کند
نجفي با تاکيد بر اينکه اگر اين اتفاق بيفتد مرحله بعدي ايجاد درک مشترک ميان همه مديران شهري و بعد ميان مديران شهري و مسئولان دولتي و سپس همه قواي کشور است، يادآور شد: از اين رو بايد همه ما به عنوان يک برنامه ضروري اين موضوع را دنبال کنيم که يک تفاهم، تعامل و هم انديشي سازنده اي در سطوح مختلف کشور برقرار شود تا طي سال هاي آينده با مشکلاتي که امروز در اداره شهرها مواجه هستيم، روبرو نباشيم.
شهردار تهران با اشاره به اينکه امروز جلسه شهرداران کلانشهرها براي دهمين دوره برگزار شد و از ابتدا موضوعات مختلفي، آن بخشي که جنبه عمومي‌تر داشت به بيانيه 9 ماده‌اي تبديل شد، گفت: اعلام آمادگي کلانشهرها براي کمک بيشتر به توسعه کشور و کمک به دولت در اين بيانيه مطرح شده و در کنار آن خواسته‌هاي مشترک از دولت، مجلس شوراي اسلامي و مجموعه مديران کشور مورد اشاره قرار گرفته است.
وي با تاکيد بر اينکه در جلسه امروز مشخص بود بخش عمده اي از مسائل و چالش‌هاي شهرداران براي شهرهاي مختلف کشور مشترک است، افزود: از اين رو اگر راه‌حل‌هايي براي آن مسائل پيدا کنيم، در همه کلانشهرها و شهرهاي بزرگ و کوچک قابل اجراست. برگزاري اين جلسات در ماه‌هاي آينده منظم‌تر و با دستور مشخص‌تري خواهد بود و قطعا راه‌هاي نويني براي اداره و مديريت شهرها پيش روي ما مي‌گذارد.
نجفي در پاسخ به سؤال خبرفوري درباره مديريت واحد شهري گفت: اولين بار در برنامه سوم دولت مکلف شد بخشي از وظايف خود را به شهرداري‌ها واگذار شود. از آن زمان شعارهاي زيادي داده شده، اما تحقق پيدا نکرده و حتي يک قدم به سمت مديريت واحد شهري حرکت نکرديم؛ از اين رو تاکنون دولت موفق به طراحي سيستمي براي اجراي اين ايده و قانون نشده است.
در تهران 18 هزار و 500 ميليارد تومان به بانک ها بدهي داريم
وي درباره اينکه به جاي بحث براي مديريت يکپارچه شهري که يک هدف دور از دسترس است بهتر است در مرحله اول صحبت از مديريت هماهنگ شهري با محوريت شهرداري‌ها کنيم، يادآور شد: يعني اگر قرار است خدماتي توسط نهادهاي دولتي و غيردولتي و شهرداري‌ها داده شود در يک جايي تصميم گيري شود و شهرداري‌ها محوريتي براي هماهنگي مسائل داشته باشند.
شهردار تهران در خصوص اينکه در بيانيه 9 ماده اي نيز يکي از موارد اعلام آمادگي شهرداران کلانشهرها براي قبول بخشي از مسئوليت ها و ماموريت هاي دولت براي خدمت رساني به شهروندان است، تاکيد کرد: البته هر بخشي از خدمات که واگذار مي‌شود، بايد بودجه هاي متناسب با آن نيز به شهرداري‌ها داده شود. اميدوار هستيم به تدريج مسأله هماهنگي در شهرها براي ارائه خدمات در دستور کار قرار گيرد و از مديريت هماهنگ به سمت مديريت يکپارچه حرکت کنيم.
نجفي در پاسخ به خبرگزاري ايسنا درباره بدهي‌هاي شهرداري‌ها و تامين درآمدهاي شهري گفت: همه شهرداري‌هاي کلانشهرها انواع بدهي‌هاي مختلفي را دارند. بخشي از بدهي‌ها مربوط به بدهي بانک ها به بانک شهر و بخشي براي ساير بانک هاست. همچنين شهرداري‌ها در سال هاي گذشته اوراق مشارکت منتشر کرده اند و در حال حاضر زمان بازپرداخت آن اوراق يا پرداخت سود فرا رسيده است. بخشي از شهرداري‌ها در اين زمينه مشکل دارند. در تهران ما 18 هزار و 500 ميليارد تومان به بانک ها بدهي داريم.
تخلف راهنمايي و رانندگي در پرداخت جرايم به شهرداري‌ها
وي با تاکيد بر اينکه قسمت دوم بدهي‌ها مربوط به پيمانکاراني است که طرح هايي را به اجرا گذاشتند و هم اکنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ادامه داد: اما با پيمانکاران تسويه حساب نشده است که اين رقم در تهران براساس صورت وضعيت ها حدود 9 هزار ميليارد تومان است. اين در حاليست که بخش سوم بدهي‌هاي متفرقه‌اي است که شهرداري‌ها به شکل هاي مختلف دارند که اين رقم در تهران 3 هزار ميليارد تومان است. از اين رو مجموع بدهي‌هاي قطعي شهرداري تهران حدود 30 هزار ميليارد تومان است.
شهردار تهران در خصوص اينکه بدهي ساير شهرها نيز در همين سه گروه قابل تقسيم بندي بوده و ارقام خيلي کمتر از تهران است، خاطرنشان کرد: ما با مشکلاتي مواجه هستيم. از يک سو حجم بدهي‌هايي که از قبل باقي مانده و از طرف ديگر افت شديد درآمدهاي شهرداري‌ها وجود دارد. درآمدهاي دروني شهرداري از طريق ساخت و ساز و عوارض و ... بوده که اين درآمد از ابتداي امسال کاهش پيدا کرده است. همچنين بخشي از درآمدهايي که مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است، نيز به خاطر يکي از موارد برنامه ششم کاهش يافته و سهم شهرداري‌ها از اين محل تقريبا نصف شده است.
وي با تاکيد بر اينکه درآمدهايي براي شهرداري‌ها در قانون بودجه مشخص شده و بايد به شهرداري‌ها پرداخت شود، اضافه کرد: مثلا بخشي از درآمدهاي مربوط به جرايم راهنمايي و رانندگي بايد به شهري پرداخت شود که در آن تخلف صورت گرفته است که تاکنون در اين مورد در شش ماه اول سال چيزي پرداخت نشده است.
به دنبال راه‌حل‌هاي جديدي هستيم
وي با اشاره به اينکه از يک طرف بدهي‌هاي کلان شهرداري‌ها و از ديگر سو محدوديت در درآمدها منجر به آن شده است که به دنبال راه‌حل‌هاي جديدي باشيم؟ يادآور شد: اين قطعي است که با روش‌هاي گذشته ديگر نمي‌توان شهرها را اداره کرد و بايد به سمت منابع درآمدي جديد برويم. در شهرداري تهران به سمتي رفتيم که براي اجراي طرح ها از سرمايه گذاران خارجي و بخش خصوصي استفاده کنيم.
نجفي با بيان اينکه همچنين مجلس قبلا پرداخت 2 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي توسعه راه آهن شهري را تصويب کرده بود که اين قانون از قبل از دولت دکتر روحاني اجرا نشد و باقي مانده است، اذعان کرد: به دنبال آن هستيم که اين قانون، در بودجه سال آينده احيا شود. در صورت احياي اين 2 ميليارد دلار به طور قطع مقدار زيادي از فعاليت هاي مربوط به مترو در شهرهاي بزرگ قابل اجرا و پيگيري خواهد بود. اصل مسأله اين است که بدهي‌ها در کنار محدوديت درآمدها چالشي براي شهرداري‌ها ايجاد کرده است که بايد با کمک نمايندگان مجلس و دولت محترم از اين چالش به سلامت عبور کنيم.
بايد از دولت با حداکثر توان حمايت کرد
نجفي در پاسخ به روزنامه آسيا در خصوص بانک شهر افزود: حمايت شهرداران از بانک شهر و تقويت بانک شهر مورد بحث قرار گرفت، مقرر شد طي يک ماه آينده گزارش دقيقي از مجموعه امکانات، ظرفيت ها و مشکلات بانک شهر ارائه شود و در جلسه آينده بانک شهر در دستور کار قرار مي دهيم. همه شهرداران حمايت خودشان را از اين بانک اعلام کردند، اميدواريم روزي بهترين و پيشرفته ترين بانک نه تنها در ايران و منطقه خاورميانه باشد. اين در حالي است که در جلسه امروز صحبتي درباره تغييرات مديريتي در بانک شهر نشد.
نجفي در پاسخ به روزنامه شهرآرا درباره همکاري و تعامل با دولت ادامه داد: حتما هماهنگي و تعاملي که بين شهرداري‌ها و دولت ايجاد شده است، مي‌تواند به حل بسياري از مشکلات في مابين کمک کند. همانطور که در بيانيه اعلام شده، بايد از دولت با حداکثر توان حمايت کرد؛ چراکه مشکلات دولت، مشکلات ما است و در مقابل، مشکلات شهرداري‌ها در اولويت حل مسائل از سوي دولت قرار دارد.
اميدواريم طي هفته جاري طرح نوسازي بافت فرسوده را به رئيس‌جمهور ارائه دهيم
وي درباره اينکه در طول دو ماه گذشته جلسات متعددي با وزرا براي حل مشکلات في مابين داشتيم، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه بيش از چهار سال بحث واگذاري پارک پرديسان در تهران مطرح بود اما در اين مدت اين کار انجام نشده بود؛ در حالي که طي دو هفته با تشکيل کميته مشترک با سازمان محيط زيست مسأله را حل کرديم و شهروندان مي‌توانند در سطح گسترده تري از امکانات اين بوستان استفاده کنند.
وي با بيان اينکه خود آقاي رئيس‌جمهور جلسه اي براي بافت فرسوده تشکيل و شهرداري و وزارت راه برنامه هاي خود را ارائه دادند، افزود: به همين منظور کميته مشترکي با وزارت مسکن و شهرسازي تشکيل داديم و طرح جدي براي نوسازي بافت فرسوده تهران تهيه کرديم و اميدواريم در اين هفته اين طرح را خدمت رئيس‌جمهور توضيح دهيم. اين طرح به گونه اي است که در صورت تصويب در همه کلانشهرها قابل اجرا است و در صورت اجرا تحولي در حجم نوسازي و بازسازي ايجاد مي‌شود. ما هم همانند بسياري از مردم و مسئولان اميدواريم اين هماهنگي‌ها باعث حل مشکلات شهروندان شود.
تکليف مطالبات شهرداري‌ها از دولت به زودي روشن مي‌شود
نجفي در پاسخ به روزنامه صبح مشهد درباره مطالبات شهرداري‌ها از دولت گفت: اختلاف نظر درباره اصل و رقم مطالبات وجود دارد. با وزير اقتصاد و رئيس سازمان برنامه و بودجه در اين باره صحبت کرديم و قرار شد که مطالبات شهرداري از دولت و مطالبات دولت از شهرداري را مشخص کنيم. ديروز هم شهردار مشهد با دکتر نوبخت در مشهد جلسه اي داشتند و اين موضوع در حال پيگيري است.
وي با بيان اينکه با رابطه مثبتي که بين دولت و شهرداري‌ها مشخص شده تکليف اين مسأله به زودي روشن مي‌شود، خاطرنشان کرد: البته انتظار نداريم بعد از تعيين رقم، دولت بتواند امسال اين رقم بدهي را پرداخت کند؛ چراکه با مشکلات بودجه اي دولت نمي‌توان اين انتظار داشت اما همين که اختلافات کنار گذاشته شود، گام اول محسوب خواهد شد. گام دوم اين است که از طريق بودجه هاي نقدي دولت و اوراق مالي که از سوي دولت منتشر مي‌شود، چگونه مي‌توان اين مطالبات را دريافت کرد.
مدت قانوني طرح تفضيلي تا پايان امسال تمام مي‌شود
شهردار تهران در پاسخ به ايرنا درباره ضوابط بلند مرتبه سازي ادامه داد: قرار بوده است دستورالعمل مورد توافق وزارت مسکن و شهرسازي و شهرداري تهران تهيه شود. با توجه به مشکلاتي که در زمينه ساختمان هاي بلند مرتبه در تهران بوده، براساس آن ضوابط مشکلات برطرف شود اما باز همه به خاطر مشکلات و اختلافات قبلي اين ضوابط تعيين نشده بود.
وي با بيان اينکه طرح تفصيلي تا پايان سال جاري مدت قانوني اش تمام مي‌شود و ضروري است تغييرات طرح تفصيلي را اعمال کند، اضافه کرد: از اين رو اميدوار هستيم طي چند ماه آينده اين ضوابط نهايي شده و از ابتداي سال آينده بلند مرتبه سازي ها براساس اين ضوابط صورت گيرد.
وي در پاسخ به پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد با اشاره به اينکه سهم شهرداري‌ها از ماليات بر ارزش افزوده به شدت پائين آمده است، ادامه داد: در تهران حدود 2 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي ماليات بر ارزش افزوده کم شده است. رايزني هايي انجام داده ايم که ماده قانوني که در برنامه ششم آمده را حذف کرده يا سهم شهرداري‌ها را افزايش دهند.
درباره توسعه مترو رديف هايي در برنامه ششم پيش‌بيني شده که قابل توجه نيست
نجفي با تاکيد بر اينکه درباره توسعه مترو رديف هايي در برنامه ششم پيش‌بيني شده است که قابل توجه نيست، خاطرنشان کرد: بهترين کار پرداخت سهم 2 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي براي خطوط ريلي است که يک ميليارد دلار از آن سهم تهران است. اميدواريم براساس وعده نمايندگان مجلس در بودجه سال 97 اين موضوع احيا شود و حق شهرداري‌ها نيز همين است که از اين امکان استفاده کنند.
نجفي در پاسخ به سؤال مشهد تريبون درباره طرح انتخاب مستقيم کلانشهرها تصريح کرد: يکي از مواردي که در لايحه وزارت کشور به دولت آورده شده، موضوع انتخاب مستقيم شهرداران است که اين موضوع هم اکنون در دستور کار قرار دارد. هنوز درباره اين لايحه اختلاف نظرهايي وجود داشته و اين لايحه از موافقان و مخالفاني برخوردار است. بنده هم جزو مخالفان اين موضوع هستم و معتقدم که کار خوبي نيست، اما با اين وجود هنوز لايحه به صورت نهايي تنظيم نشده و موضع دولت در اين باره مشخص نيست.
شهردار مشهد: کاهش درآمد شهرها از بودجه دولتي از 60 درصد به 10 درصد طي 37 سال گذشته
تقي‌زاده خامسي، شهردار مشهد در اين نشست خبري با بيان اينکه از سال 1360 تاکنون درآمد شهرها از بودجه دولتي به تدريج از 60 درصد به 10 درصد کاهش پيدا کرده است؛ اين در حالي است که اگر منابعي براي شهرهاي بزرگ قطع شده، راه ديگري براي درآمدزايي ترسيم نشده است.
وي در خصوص اينکه امروز همه مي گويند تراکم فروشي کار درستي نيست اما اين اتحاد در عدم تراکم فروشي راه حل نشان نمي دهد، ادامه داد: تجربه نشان داده است همه شهرداران در ابتداي کار قاطعانه عنوان مي‌کنند، نمي خواهيم اين کار را انجام دهيم اما بعد از مدتي که براي پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو مي‌شوند، راه حل نهايي را تراکم فروشي مي بينند.
وي با اشاره به اينکه عوارض پايدار شهرها بيشتر در دست دولت است، خاطرنشان کرد: در سال 1360 برابر با 15 درصد از ماليات شهرها به خود شهرها بازگشت داده مي شد، اما امروز حتي عوارضي که براي شهرداري‌هاست، با پيچيدگي هاي بسياري به شهرهاي بزرگ باز نمي گردد و اين در حاليست که نگاه به شهرهاي کوچک نبايد به قيمت فراموشي شهرهاي بزرگ تمام شود.
خامسي با بيان اينکه در جلسه بعدي شهرداران کلانشهرها بايد يک گفت و گوي مشخص درباره درآمد پايدار داشته باشيم، اضافه کرد: حداقل انتظار ما اين است که عوارض هر شهري به خودش برگردد. اگر دولت مي‌خواهد براي تعادل بخشي به شهرهاي کوچک کمک کند، اين اقدام از بخش ماليات صورت گيرد.
تقي‌زاده خامسي در پاسخ به روزنامه خراسان درباره تامين درآمد هاي پايدار شهرداري‌ها گفت: يک شهروند با داشتن يک خودرو و خانه متوسط در سال 120 هزار تومان عوارض پرداخت مي‌کند. اين در حالي است که شارژ يک واحد مسکوني در سال بسيار بيشتر از اين عدد است؛ حتي بخشي از اين عوارض به شهرهاي بزرگ بر نمي گردد و به شهرهاي کوچک اختصاص پيدا مي‌کند.
وي با بيان اينکه دولت گرفتار است و براي همه ما روشن است که از دولت چيزي نمي خواهيم، ادامه داد: بلکه از دولت مي خواهيم راه را هموار کند تا از اين طريق به شهرها کمک شود.
وي درباره اينکه در سه برنامه گذشته توسعه آمده است که زير ساخت هاي حمل و نقل بايد از سوي دولت پرداخت شود، اضافه کرد: ما در کنار دولت هستيم و از دولت حمايت مي کنيم، اما حداقل انتظار ما اين است که حقوق شهرهاي بزرگ، به خودشان بر گردد. شهردار مسئول شهر است، نمي‌شود که عوارض آن شهر در جاي ديگري يا توسط فرد ديگري توزيع شود.
تقي‌زاده خامسي در پاسخ به روزنامه قدس براي ترافيک اطراف حرم گفت: شهر مشهد هنوز طرح جامع ندارد، طي ماه آينده طرح جامع را ابلاغ خواهم کرد که پس از آن به سمت طرح جامع ترافيک و ديگر طرح ها برويم.
شهردار مشهد در پاسخ به خبرفوري درباره فعاليت فرهنگي در شهرداري مشهد يادآور شد: تاکنون درباره مشهد و تهران شهرداري‌ها از زير بار مسائل فرهنگي شانه خالي نکردند و حتي بيش از توان خود در اين زمينه دخالت مي‌کنند. اما در ابلاغ به معاونت فرهنگي تاکيد کردم تا فعاليت خود را بيشتر به سمت فرهنگ شهرنشيني ببريم. در تهران و مشهد در اين زمينه خلاء هاي زيادي داريم و معاونت فرهنگي بايد به اين سمت در کنار ترويج فرهنگ شهروند هوشمند برود.
تقي‌زاده خامسي در پاسخ به سؤال خبرگزاري ايرنا درباره بلند مرتبه سازي ها اذعان کرد: ما در مشهد طرح جامع و تفصيلي نداريم و پهنه بلند مرتبه سازي نيز مشخص نشده است، از اين رو تلاش مي کنيم که منطقه به منطقه و حوزه به حوزه اين را روشن کنيم که تکليف سازندگان و مردم براي برج سازي با مشهد روشن شود.
وي در خصوص اينکه در زمينه تعامل شهرداري با آستان قدس نيز هم اکنون اين تعامل در حد بسيار مطلوبي است و مسائل و مشکلات در جلسات حل مي‌شود، يادآور شد: حتي توليت آستان قدس هر از چند گاهي جلسه اي براي همدلي و همراهي برگزار مي‌کنند تا مسائل شهر براي خدمات رساني به زائران و مجاوران حل شود.
شهردار اصفهان: مبارزه با معضلات اجتماعي جامعه را با مسائل زيرزميني روبرو خواهد کرد
قدرت‌الله نوروزي، شهردار اصفهان با بيان اينکه معضلات اجتماعي در شهرها ايجاد شده و راهکارهاي پيش رو درباره اين معضلات در جلسات شهرداران قابل حل است، گفت: همچنين مي‌توان راهکارهاي واحدي براي قانون گذاري يا تصميم گيري دولت در اين جلسات ارائه داد.
وي با ابزار اميدواري از اينکه با محوريت دکتر نجفي بتوانيم اين جلسات را تکرار کرده و از تجربيات کلانشهرها براي حل مشکلات و مسائل مشترک استفاده کنيم، افزود: حاشيه نشيني در شهرها، خصوصا شهرهايي که وضعيت آب و هوايي آنها به شدت تهديد کننده است، به عنوان يکي از معضلات جدي تبديل شده است.
شهردار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: ما مي‌توانيم در جلسات شهرداران کلانشهرها در مورد مسائلي همچون حاشيه نشيني بحث کنيم تا راهکاري براي مديريت آن ها ايجاد شود؛ چراکه مبارزه با معضلات اجتماعي نه تنها آنها را حل نمي‌کند بلکه جامعه را با مسائل زيرزميني و مشکلات آتي روبرو خواهد کرد.
نوروزي با تاکيد بر اينکه در اصفهان به دنبال کوچک کردن دايره مداخلات شهرداري در امور فرهنگي هستيم، ادامه داد: چراکه معتقديم شهرداري‌ها بايد زير ساخت هاي امور فرهنگي را فراهم کرده و تسهيل کننده امور فرهنگي باشند. متاسفانه شهرداري‌ها در سال هاي گذشته مستقيما متولي امور فرهنگي شده اند که نتايج خوبي نداشته است. اميدواريم در سال هاي آينده سازمان‌هاي مردم نهاد بتوانند با امکانات شهرداري‌ها، نسبت به ترويج فرهنگ و مسائل اين حوزه اقدام کنند.
وي در خصوص اينکه در زمينه ورزشي نيز معتقديم شهرداري‌ها مسير اشتباهي رفتند، گفت: امروز اگر شهرداري‌ها به دنبال ورزش هاي قهرماني باشند اشتباه است و حتي داشتن سازمان ورزش در راستاي اهداف شهرداري‌ها نيست. شهرداري‌ها بايد بتوانند سالن هاي ورزشي و امکانات را براي استفاده بخش خصوصي فراهم کنند تا امر ورزش مسير خودش را طي کند؛ البته اين درباره ورزش همگاني متفاوت است.
شهردار اصفهان ادامه داد: در زمينه مسائل فرهنگي و اجتماعي شهرداري‌ها بايد به شهروندسازي گرايش پيدا کنند. اگر شهروند سازي درست انجام شود، بسياري از معضلات اجتماعي و مسائلي که در شهرها مشکل آفرين شده است، حل و فصل خواهد شد.
شهردار اهواز: تجميع عوارض دريافتي شهرداري‌ها در قالب قانون ماليات بر ارزش افزوده
منصور کتانباف، شهردار اهواز در اين کنفرانس خبري با اشاره به اينکه شهرداري‌ها يک نهاد عمومي غيردولتي بوده که به عنوان پيشاني خدمات رساني مطرح هستند، اذعان کرد: اين در حاليست که عموما درآمد و هزينه آن ها از محل پرداخت هاي مردم است.
وي با بيان اينکه مجموعه عوارض دريافتي شهرداري‌ها در قالب قانون ماليات بر ارزش افزوده تجميع شده است، افزود: در هر دوره تصميمي براي آن گرفته شد تا سهم شهرداري‌ها و کلانشهرها کاهش پيدا کند. امسال هم يکي از سال هايي است که اين سهم به صورت اساسي کاهش پيدا کرده و شهرداري‌ها در اداره شهر و موضوعات شهري به مشکل برخورده اند.
کتانباف با بيان اينکه نقش دولت در اداره شهرها را بايد تعيين کنيم، يادآور شد: از اين رو مقرر شد، جلساتي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي داشته باشيم تا شرايط مطلوب را براي شهرهاي بزرگ ايجاد کنيم. آلودگي آب، خاک، هوا و موضوعات زيست محيطي و آسيب‌هاي اجتماعي به صورت جامع و کامل بر عهده شهرداري‌ها گذاشته شده است، هر چند در قوانين دستگاه هاي مختلفي درگير هستند. اميدواريم با اصلاح قوانين و مقررات به نتيجه مطلوبي براي اداره بهتر شهرها برسيم.
سرپرست شهرداري شيراز: راه دولت و شهرداري‌ها بيش از 30 سال است که از هم جدا شده است
محمد حسن اسدي، سرپرست شهرداري شيراز درباره اينکه بيش از 70 درصد مردم کشور در شهرها ساکن هستند، گفت: در شرايط فعلي در و دروازه شهر باز است و هيچ ضابطه اي براي کنترل وجود ندارد؛ از اين رو هر کسي که تمايل پيدا کند، مي‌تواند در کلانشهرها ساکن شده و از خدمات شهر استفاده کند.
وي در خصوص اينکه راه دولت و شهرداري‌ها بيش از 30 سال است که از هم جدا شده است، اضافه کرد: پس از اعلام خودکفايي شهرداري‌ها، کنترل و نظارتي از سوي دولت صورت نگرفت؛ اگر اين جدايي ادامه پيدا کند، کلانشهرها و شهرداري يکي از چالش‌هاي اساسي و پاشنه آشيل دولت در آينده خواهند بود.
سرپرست شهرداري شيراز درباره اينکه مردم مي‌خواهند در يک شهر قابل سکونت و آرماني زندگي کنند که از نظر محيط زيستي کمترين مشکل و تبعات را داشته باشد، افزود: در صورتي که امروز يکي از چالش‌هاي اصلي کلانشهرها محيط زيست، ترافيک، آلودگي، درآمد پايدار و مديريت واحد و يکپارچه شهري است.
اسدي با تاکيد بر اين موضوع که بيش از 300 وظيفه براي شهرداري‌ها تعريف شده است، اذعان کرد: نهايتا مردمي که در شهر زندگي مي‌کنند بايد در مقابل خدماتي که از شهر و شهرداري مي‌گيرند، بهاي خدمات خود را بپردازند و شهرداري‌ها هم خدمت شايسته اي به مردم داشته باشند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی ظهر شنبه با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این جلسه تأکیدات بودجه ۱۴۰۳ و کنترل و پیشرفت پروژه‌های سال جاری مورد بررسی قرار گرفت

وی افزود: درباره واگذاری بخشی از یکی از پروژه‌های مشارکتی نیز بحث و تبادل نظر شد، همچنین درباره تسویه بخشی از مطالبات بانک شهر بابت اوراق مشارکت در شهرداری بررسی لازم انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان اوراق مشارکت سال گذشته که در سال جاری محقق می‌شود، ۲,۹۰۰ میلیارد تومان است که بخش زیادی از آن با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری و بخشی با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت است، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به خرید اتوبوس با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت، ۶۰۰ میلیارد تومان هم با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت و ۲ هزار میلیارد تومان با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری اصفهان است.

نورصالحی ادامه داد: ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه سال ۱۴۰۲ است که در ۱۴۰۳ محقق می‌شود و تمام این اوراق برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اصفهان از جمله خرید اتوبوس و واگن‌های مترو هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: پروژه‌های سال جاری که در مرحله عقد قرارداد یا تهیه طرح است، تا پایان خرداد سال جاری نهایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان در سال جاری چند قرارداد در حال اجرا است که امیدواریم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان، گفت: برای تعیین بهره‌بردار این مرکز برای اینکه مکمل سالن اجلاس تهران باشد و تحت بهره‌برداری برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی باشد، مذاکراتی با محوریت استانداری و معاونت ریاست جمهوری در حال انجام است و تا دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

کد خبر 6089907

دیگر خبرها

  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • ببینید | آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس