Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی کمترین مشکلات حوزه کارگری را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمود احمدی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: متأسفانه مشاهده شده که افرادی ناکارآمد و سودجو که اطلاعات کافی و درستی از قانون کار ندارند به طرفین دعوی مراجعه و پیگیری دادرسی پرونده را تحت عنوان نماینده طرفین به عهده گرفته‌اند و در نهایت بدون هیچگونه اقدام اثرگذاری مبالغ هنگفتی هم از فرد درخواست‌کننده مطالبه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون 29 نفر از افرادی که این امر را به عنوان شغل درنظر گرفته‌اند شناسایی شده افزود: در زمینه جلوگیری از انجام چنین اقداماتی راهکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به داشتن معرفی‌نامه توسط نماینده با کد ملی و شماره تماس، ارسال اسامی این افراد به اداره امور مالیاتی شهرستان‌ها، نصب بنرهای اطلاع‌رسانی به جامعه کارگری و کارفرمایی با عنوان عدم نیاز به وکیل و ممانعت از ورود افراد مسئله‌دار در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و زیرمجموعه‌های شهرستانی این اداره کل اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با یادآوری این مطلب که این استان در سطح کشور کمترین مشکلات حوزه کارگری را دارد، خاطرنشان کرد: این امر نتیجه توسعه و تقویت سه جانبه‌گرایی و فضای آکنده از تعامل و هم‌افزایی فی‌مابین این اداره کل با تشکلات کارگری و کارفرمایی استان بوده است.

احمدی با بیان اینکه تمامی مراجعه‌کنندگان به واحد رسیدگی به شکایات از راهنمایی و مشاوره رایگان بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف با دلسوزی و براساس ضوابط و مقررات قانونی به حل و فصل مشکلات می‌پردازند و خراسان رضوی با بیش از 40 هیئت رسیدگی‌کننده (اعم از هیئت‌های تشخیص و هیئت‌های حل اختلاف) حدود 10 درصد مراجع حل اختلاف کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تأکید کرد: حضور افراد ناآگاه و سودجو سبب اطاله روند دادرسی، کاهش کیفیت آراء و ایجاد تنش در جریان جلسات می‌گردد و با توجه به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها و شکایات واصله توسط کارشناسان مجرب و آگاه به قانون کار اداره کل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود، هیچ نیازی به دخالت کارچاق‌کن‌ها و دلالان که فقط به دنبال کسب منافع شخصی هستند وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ادارات کار دادرسی عمومی نداریم و دادرسی کار یک دادرسی اختصاصی است، بیان کرد: نمایندگان قانونی در جلسات حضور دارند و واحد مشاوره با دقت تمام کار خود را انجام می‌دهد و مطابق ماده 22 آئین دادرسی کار، درصورت وجود اختلاف میان کارگر و کارفرما هریک از طرفین دعوا می‌توانند برای خود یک نفر نماینده تام‌الاختیار انتخاب و معرفی کنند.

احمدی گفت: تعداد درخواست‌های رسیده به هیئت‌های حل اختلاف کارگری از 3 هزار و 500 درخواست در سال 93 به 7 هزار و 275 درخواست تا پایان شهریور ماه امسال رسیده و ما در مواجهه با اختلافات حوزه کار و کارگری با شبکه‌ای از افراد مواجه هستیم که وکیل نیستند و به دنبال کسب درآمد از این اختلافات هستند و با شیوه‌های مختلف خود را به عنوان نماینده کارگران یا کارفرمایان در هیئت‌های حل اختلاف معرفی می‌کنند که حضور این افراد سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.

وی با اشاره به ماده‌های 608 و 609 قانون مجازات اسلامی، افزود: دلال‌ها و کارچاق‌کن‌ها برای کسب درآمد و منافع شخصی به دروغ ادعا می‌کنند که می‌توانند در صدور آراء اعمال نفوذ کرده و جریان دادرسی را به سمت و سوی خاصی هدایت کنند، در حالی که این ادعا واقعیت نداشته و دخالت این دلالان و واسطه‌ها تنها سبب اطاله روند دادرسی، اخلال و بی‌نظمی در هیئت‌ها می‌شود.

در این نشست هادی ابوی رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی اظهار داشت: اختلاف میان جامعه کارگری و کارفرمایی زیاد شده و افراد دلال و سودجو با کمترین اطلاعات حقوقی و فقط به واسطه کسب درآمد ازعدم‌اطلاع و ناآگاهی کارگران و کارفرمایان سوءاستفاده کرده و با وعده‌های پوچ آن‌ها را سرکیسه کرده و در اکثر پرونده‌ها سبب طولانی‌شدن زمان رسیدگی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در آئین دادرسی کار حضور نمایندگان قانونی و رسمی کارگران و کارفرمایان پیش‌بینی شده افزود: یکی از وظائف آن‌ها در مرحله اول همانگونه که در قانون پیش‌بینی شده حل اختلاف از طریق مذاکره و با رعایت حقوق طرفین براساس قانون و بخشنامه‌های مربوطه بوده و در عمده پرونده‌هایی که افراد کارچاق‌کن و دلال به عنوان نماینده حضور دارند از توافق طرفین فقط به جهت کسب درآمد بیشتر جلوگیری می‌‌کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی ایجاد مراکز مشاوره و مرکز آموزش برای کارگران بوده که به‌صورت رایگان و حسب وظیفه تشکیلاتی این خدمات را ارائه می‌دهند.

ابوی تصریح کرد: مرکز آموزش کارگران واقع در چهارراه گاز، نبش آیت‌الله عبادی80 دوره‌های آموزشی قانون کار تأمین اجتماعی در هرهفته و پس از رسیدن به حدنصاب لازم را با استفاده از کارشناسان مجرب برگزار می‌کند و این مجموعه در تلاش است تا با ارتقاء سطح اطلاعات قانونی کارگران در ایجاد روابط کار سالم و امیدبخش گام‌های موثرتری بردارد.

وی تأکید کرد: براساس آئین دادرسی کار و دستورالعمل‌های مربوطه تمامی نمایندگان حاضر در هیئت حل اختلاف دوره‌های آموزشی مربوطه را طی کرده و با مطالعه کامل پرونده‌ها در جلسات کار کارگران دفاع می‌کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات مشترک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان ایجاد امکانات نرم‌افزاری به‌روز در حوزه روابط کار بوده که این اقدام دست واسطه‌ها و سودجویان را قطع کرده است و موجب رسیدگی به پرونده‌ها با دقت بیشتر در زمان کمتر شده است.

انتهای پیام/

R41347/P1486/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران هستند. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در جشنواره امتنان استان مرکزی (تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه)، اظهار داشت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از 60 درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران و حداقل 650 هزار نفر در استان مرتبط با بخش کارگری هستند که این مهم حساسیت استان را ویژه می‌کند، در حال حاضر وضعیت استان در حوزه کار و تولید در یک ثبات مبتنی بر امنیت قرار دارد و نرخ بیکاری در این استان کاهش قابل توجه و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است که نشان از موفقیت جامعه کار و تولید دارد.

وی افزود: برخی شهرستان‌های استان در گذشته با مشکل بیکاری مواجه بودند، اما اکنون با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند، تولید جزو لاینفک نظام کارگری به شمار می‌رود، تلاش دولت سیزدهم در کشور و استان بر این بوده که نامگذاری سال‌های اخیر را به عنوان فرمان رهبری به شایستگی پیاده کند که توفیقات خوبی نیز در استان رقم خورده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در بخش دولتی تلاش شده نسبت به بررسی مسائل کارگری و واحدهای دارای حقوق معوق بررسی لازم صورت گیرد، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به سال ماقبل واحدهای دارای حقوق معوق 50 درصد کاهش  داشته است. سال گذشته 550 مصوبه در حوزه‌های مختلف بانکی، تامین اجتماعی؛ گمرک و غیره در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی و پیگیری شده است. همچنین سال 1401 به میزان  223 و در سال گذشته نیز 497 واحد اقتصادی با اشتغال نزدیک 2 هزار نفر به مدار تولید برگشتند و اکنون موضوع حادی در این خصوص وجود ندارد.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن در شهر اراک حدود یک هزار واحد مسکونی در حال ساخت است در حالی که در مسکن مهر اراک 1400 واحد مسکونی ساخته شده بود که این اقدامات نیازمند نیروی کار است که متاسفانه نیروی کار به ویژه نیروی متخصص وجود ندارد و این مهم سبب چالش شده است.بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری تولید، مادر حل بسیاری از مشکلات از جمله معیشت، اشتغال و بیکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری برای هر هفته سه محور دارد مبنی بر اینکه در این روز فرصتی ایجاد می‌شود که ابتدا آن قشر معرفی و سپس از فعالان آن عرصه تقدیر شود و در نهایت نیز فرصتی برای بیان مشکلات و چالش‌ها حوزه مربوطه است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • مسوولان مشکلات قشر کارگری را احصا و رفع کنند
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است