Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - پس از گذشت 10 روز از پايان نمايشگاه بين المللي کتاب فرانکفورت همچنان جوسازي و نقدهاي غيرمنصفانه درباره حضور ايران در اين مهمترين رويداد بزرگ فرهنگي در دنيا ادامه دارد، نقدهايي که بيشتر از ناحيه افرادي است که شانس حضور در اين نمايشگاه را بنا به دلايلي نداشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، البته تا اندازه اي اين نقدها وارد است اما مانور و بزرگ نمايي آنها و ارائه تصويري نه چندان واقعي از اين حضور دور از اخلاق و انصاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ناشرنما خطاب کردن ناشران و اهالي نشر، آماتور بودن غرفه ايران، غيراستاندارد بودن برنامه ها و نشست ها، جذاب نبودن برنامه هاي فرهنگي، خالي بودن صندلي ها زمان برپايي نشست ها، حضور هر ساله برخي افراد در نمايشگاه، رفتار حرفه اي نداشتن از جمله مواردي است که طي چند روز گذشته به عنوان نقد بر اين حضور در رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي منعکس شده است.
يکي از کانال هاي تلگرامي با گذاشتن يک عکس از مديرعامل موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي در حاليکه وي در حال گرفتن عکس از ميشل کلمن رييس اتحاديه بين المللي ناشران است، نوشته: در حالي که کلمن صراحتا ناشران ايراني را دزد خوانده، مدير غرفه ايران در فرانکفورت به جاي پاسخگويي در حال عکاسي از وي است.
در جايي ديگر هزينه ساخت غرفه ايران در نمايشگاه کتاب فرانکفورت 43 هزار يورو عنوان شده و فردي ديگر از شيوه برگزاري نشست‌هاي غرفه ايران در فرانکفورت انتقاد کرده و نوشته، نشست هاي خود را در چهارراه وليعصر(ره) برگزار کنيد وقتي همه ايراني هستند.
داستان خواني ايرانيان براي ايرانيان در نمايشگاه کتاب فرانکفورت يکي ديگر از مطالب انتقادي بود که يک کانال تلگرامي به نقل از ايرنا کار کرده بود و تصويري را که در آن عده اي ايراني در غرفه پاي صحبت هاي يکي از مسئولان غرفه ايران نشسته بودند و به اشتباه به خبر ياد شده الصاق شده بود، دستمايه مسخره و نقد آن قرار داده است.
جدا از اين نقدهاي مغرضانه، به نظر مي رسد حضور ايران در نمايشگاهي با قدمت 70 سال که هر سال تعداد زيادي متخصص چاپ و نشر از سراسر دنيا را در خود جمع مي کند، منجر به کسب آگاهي درباره محصولات و فنون تازه براي موفقيت در حرفه دست اندرکاران چاپ و نشر مي شود و امکان ملاقات با تعداد زيادي از ناشران بين المللي و کسب تجربه از آنها را فراهم مي آورد يک موفقيت براي کشوري محسوب مي شود که هنوز به قانون کپي رايت نپيوسته؛ موضوعي که باعث مي شود، نگاه بازار نشر بين الملل به ناشران و نويسندگان و مترجمان ما طور ديگر باشد تا جايي که شاهد تعبير زشت ميشل کولمن درباره ناشران ايراني هستيم.
با اين همه، در يک نگاه مختصر به حضور ايران در اين نمايشگاه معتبر بين المللي و به باور عده اي از فعالان اين عرصه مي توان حرکت رو به جلوي ايران در اين مسير را احساس کرد، هرچند اين حرکت کند است اما پس از سال 1392 با ايجاد يک غرفه ملي، ايران بيش از پيش خود را در اين عرصه ثابت کرد و سفير فرهنگ ايران و ايراني شد.
غرفه ملي ايران در اين دوره از نمايشگاه فرانکفورت با در اختيار داشتن فضاي بيشتر، توانست برنامه هاي فرهنگي خوبي را برگزار کند، نشست گرنت (طرح حمايت مالي از ناشران خارجي براي ترجمه کتاب هاي ايراني به زبان هاي ديگر)، بررسي تعاملات ناشران دانشگاهي ايران با ناشران خارجي و تبادل تجربه هاي مشترک ايران و آلمان در زمينه راه هاي ترويج خواندن از جمله اين نشست ها بود.
اجراي موسيقي زنده براي معرفي هنر ايراني و نمايش هاي کتاب هايي چون «نام آوران ايران زمين» که به معرفي 1200 چهره فرهنگي، ورزشي، ادبي و پزشکي ايران پرداخته از ديگر نکات جالب توجه در غرفه ايران بود، اين کتاب توانست نظر دو ناشر ايتاليايي و قزاقستاني را به خود جلب کند و آنها را تشويق به خريد رايت آن کند.
به باور بيشتر ناشران و نويسندگان حاضر در اين دوره از نمايشگاه، حضور افرادي از کشورهاي ديگر در غرفه ملي ايران که تا پيش از اين حاضر به اين کار نبودند، نشان از حرکت رو به جلو دارد.
اما از آنجا که هر حرکت، برنامه و رويدادي داراي نقاط ضعف و قوت است، برخي موارد انتقادي نيز بر اين حضور وارد است، مثل اجراي چند نوبت تعزيه در مکاني که قريب به اتفاق ميهمانان آن با اين نمايش و فلسفه اجراي آن بيگانه هستند، آنهم در مسير تردد بازديد کنندگان که ايجاد مزاحمت مي کرد.
اين نمايش و لباس بازيگران آن هرچند براي عده اي جالب بود اما برخي از فريادهاي بازيگر نقش «شمر» تعجب کرده و بطور قطع به دنبال پاسخ به سوالاتي از اين دست بودند که چرا او چنين داد سر داده است با اين حال تلفن هاي هوشمند آنها براي ضبط اين تصاوير فعال شد.
به نظر مي رسد در شرايطي که اسلام هراسي و ارائه تصويري خشن از ايراني ها و مسلمانان افزايش يافته، اجراي اين نمايش مي تواند اين ذهنيت را تقويت بخشد که قوم ايراني و پيروان اسلام به خشونت و نه صلح تمايل دارند.
** کتاب هايي جذاب با چينش غير استاندارد و نادرست
در حاليکه غرفه کودک و نوجوان نمايشگاه فرانکفورت مملو از کتاب هاي زيبا، جذاب و رنگين با طراحي هاي مناسب و قفسه هاي استاندارد بود و هر کشوري فراخور سليقه خود کتاب هاي اين حوزه را در معرض نمايش گذاشته بود، ايران به خوبي نتوانست 300 عنوان از بهترين هاي نشر کودک را در غرفه اي 40 متري عرضه کند، دليل آنهم قرار گرفتن يار مهربان در قفسه هاي بلند به صورت افقي بود بنابراين توجه به اين مقوله به عنوان يک تجربه ارزشمند براي سالهاي بعد حضور در نمايشگاه هاي مختلف داخلي و خارجي ضروري است.
شايد تصور شود، اين مساله اي بي اهميت است اما ايده هاي ابتکاري و جذاب براي چيدن کتاب اين گروه سني مي تواند بازديدکنندگان بخصوص کودکان را به سمت کتاب هاي داخل غرفه جذب کرده و مشوق آنها براي خواندن باشد.
** نداشتن اينترنت همراه و دشواري کار
حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه براي پوشش خبري فعاليت ها، اتفاقات و برنامه هاي غرفه ملي امري ضروري است، امسال نيز تيمي متشکل از پنج خبرنگار براي پوشش رويدادهاي نمايشگاه ماموريت داشتند.
در حاليکه بسياري از خبرنگاران حاضر در نمايشگاه کتاب فرانکفورت مجهز به اينترنت همراه بودند و در داخل غرفه هاي خود علاوه بر پوشش برنامه ها و نشست ها، اخبار و گزارش هاي خود را مخابره مي کردند، خبرنگاران ايراني بخصوص آنهايي که پيش از اين تجربه اين حضور را نداشتند تنها با گوشي هاي هوشمند خود گزارش هاي خود را به ايران ارسال مي کردند، البته ارسال تصوير و فيلم و گزارش تنها با حضور در بخشهاي داراي واي فا نمايشگاه و بدور از غرفه ملي ميسر بود.
اين کار دشواري کار خبرنگاران را افزايش داد زيرا آنها را مجبور مي کرد، دائما در مسير اين بخش و غرفه در حال تردد باشند تا اتفاقي از چشم آنها دور نماند.
يکي ديگر از مواردي که ياداوري آن ضروري است، آزاد گذاشتن اهالي رسانه براي تهيه خبر و به تصوير کشيدن صحنه هايي بي نظير در چنين نمايشگاه هايي است، اين در حاليست که از خبرنگاران ايراني خواسته شده بود، هر روز يک يادداشت و يا گزارش از غرفه ايران داشته باشند، مساله اي که باعث شد، خبرنگار بجاي کسب تجربه و زير و رو کردن نمايشگاه و سوژه يابي، بيشترين زمان خود را به حضور در غرفه ملي ايران براي اين کار اختصاص دهد.
** آموزش خبرنگاران براي فعاليت حرفه اي در خارج از کشور
هر تجربه اي خوب و شيرين نيست و ممکن است به قيمت سنگيني بدست آيد مانند تجربه اي که نگارنده از برخورد يک پدر آلماني به دليل گرفتن تصوير از فرزندش بدون اجازه او کسب کرد، تجربه اي که مي توانست به بازداشت خبرنگار به دليل ناآشنايي با قوانين و فرهنگ کشور ميزبان بيانجامد.
بر اساس قوانين آلمان، کودکان را نمي توان بدون اجازه والدين بوسيد، نوازش کرد و يا به آنها چيزي تعارف کرد البته عکس گرفتن از آنها هم جزو اين قوانين است.
به نظر مي رسد، پيش از اعزام خبرنگار به کشورهايي که قرار است نمايشگاه هايي از اين دست در آنها برگزار شود، جلسه توجيهي براي پرهيز از تکرار چنين تجربه هاي بدي گذاشته شود.
** توجه به منافع ملي و نه شخصي
بطور کلي برگزاري هر نمايشگاه، همايش و برنامه اي موافقان و مخالفاني دارد، دليل آن هم اختلاف سليقه ها و رويکردهاي متفاوت است، نمايشگاه فرانکفورت هم اولين و آخرين رويدادي نيست که افراد درباره چگونگي برگزاري آن و حضور ايران در آن اظهارنظر و يا انتقاد کرده باشند.
آنچه مهم است، توجه به منافع ملي و پرهيز از هرگونه نگاه تعصبي ومغرضانه است.
اگر در هر برنامه و تجربه اي چون فرانکفورت و پکن فقط نيمه خالي ليوان ديده شود، آيا برگزار کنندگان نمايشگاه ها و همايش ها دلسرد نمي شوند؟ آيا خستگي کار چند ماهه بر آنها نمي ماند؟ اگر پيشنهادات براي بهتر ظاهر شدن در اين نمايشگاه ها ارائه شود و زحمات دست اندرکاران قدر دانسته شود، آيا در جهت رفع کاستي ها نمي کوشند و حرکت رو به جلو نخواهند داشت؟
آيا بهتر نيست افرادي که به نوعي حضور ايران در نمايشگاه فرانکفورت را زير سوال برده، بجاي جنجال و تهيه خوراک خبري براي رسانه هاي مغرض و معاند دور هم جمع شده و با هم فکري و تبادل نظر به دنبال راهکارها براي بهتر ظاهر شدن کشورمان در نمايشگاه هايي چون فرانکفورت باشند.
شصت ونهمين نمايشگاه بين المللي کتاب فرانکفورت از 11 تا 15 اکتبر 2017 ( 19 تا 23 مهر) در شهر فرانکفورت به عنوان يکي از مهمترين مراکز نمايشگاهي آلمان با حضور 7200 ناشر از سراسر جهان برگزار شد.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروين اروجي * انشار: اميد غياثوند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توییتی «یمن» را به عنوان مهمان ویژه این رویداد معرفی کرد.

رمضانی در صفحه توییتر خود چنین نوشت:

«علی رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود»

صبح امروز در برخی رسانه‌ها خبر لغو حضور کشور هند در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شرایطی که تنها ۱۰ روز به برگزاری این رویداد باقیمانده است منتشر شد. تقریباً چند ماه پیش خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران حضور فعالانه را در نمایشگاه بین المللی کتاب هند داشت و در این نمایشگاه تفاهمنامه هایی برای حضور هند به عنوان مهمان ویژه و همچنین ایران به عنوان مهمان ویژه دور بعدی این نمایشگاه امضا شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228627 برچسب‌ها کتابخوانی یمن

دیگر خبرها

  • قم در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافت
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب