Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@07:44:48 GMT

ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال و نقاد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۱۸۶۸

ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال و نقاد

فرهنگ > رسانه - معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم شروع به کار رسمی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح روز شنبه ششم آبان‌ماه اسحاق جهانگیری، سیدعباس صالحی و حسین انتظامی در محل مصلی تهران حاضر شدند تا به این ترتیب نمایشگاه مطبوعات به صورت رسمی کار خود را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین سخنران مراسم افتتاحیه صالحی بود که در سخنانی گفت: «نمایشگاهی که در آغاز دولت دوازدهم به عنوان نقطه عطفی در حوزه رسانه است. دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام‌هایی را برداشت که البته درخور اصحاب رسانه نبود و در حد توان ظرفیت رسانه بود. در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی به وجود آمد. پس از انقلاب 56 درصد صدور مجوز انتشار مطبوعات در این دوره بوده است. در دولت یازدهم تفکر ایجاد فضای آزاد برای اندیشه و تفکر نمایه‌ای از این درصد است. مدیران زن در حوزه مطبوعات در ابتدا 7 درصد و در پایان 14 درصد بودند و این بیانگر کنار گذاشتن نگاه جنسیتی در دولت یازدهم است. این‌ها نمونه‌هایی از تلاش دولت برای ایجاد فضای آزاد اندیشه است.

نکته دیگر اینکه طرح‌های حمایتی برای اهالی مطبوعات از سوی دولت است. البته در این حوزه دست دولت بسته بوده و هست. در ابتدای دولت یازدهم بیمه‌َشدگان حوزه رسانه پنج هزار نفر بودند و در پایان 16 هزار نفر. همچنین نظام حمایتی شفافیت پیدا کرده است و همگان می‌توانند گام‌های رو به جلوی این حوزه را ببینند.

نکته دیگر از توفیقات دولت یازدهم در حوزه مطبوعات به قوانین مربوط می‌شود. رتبه‌بندی مطبوعات و مشارکت صنف و همچنین ایجاد چند قانون مانند سازمان رسانه‌ای، قانون مطبوعات، لایحه تبلیغات بازرگانی و در مجموع قانون‌هایی در حوزه توسعه رسانه‌ای از جمله توفیقات این دولت در بحث قوانین بوده است.

وزیر ارشاد گفت: «این همه با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاده است و همچنین باید سپاسگزار وزاری پیشین ارشاد از جمله آقای جنتی و آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری و همچنین معاون مطبوعاتی دولت یازدهم باشیم.

در آغاز دولت دوازدهم نمایشگاهی را افتتاح می‌کنیم که جشن ملی اهالی مطبوعات است و اصحاب رسانه زیر یک سقف قرار می‌گیرند تا با هم همراهی کرده و با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند تا حرف‌های مردم را به صورت مستقیم بشوند و مشکلاتشان را حل کنند. از آغاز دولت دوازدهم جدی گرفتن چند نکته در حوزه مطبوعات الزامی است: از جمله تقویت بنیه ملی رسانه، اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند از امروز رسانه‌ هم به این ارکان اضافه شده است. اگر تا دیروز جامعه بدون غذا و سلاح نابود بود امروز جامعه بدون رسانه هم فرصتی برای حیات ندارد. جامعه‌ای که نتواند اخبار را درست و صریح و صحیح انتقال دهد جامعه ناامنی است و اینجاست که باید به رسانه و تقویت آن بها داد.

در دوران گسترش فناوری و تکنولوژی شاهد رشد رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که در نوع خود مشکلی ندارند، اما اگر جایگاه رسانه حرفه‌ای را از بین ببرند پدیده بسیار خطرناکی است و قطعا دولت و اصحاب رسانه باید دست به دست هم دهند که رسانه را هم در زیرساخت و هم رویکرد به عنوان رکن امنیت ملی جدی بگیریم.

نکته دوم تقویت رسانه‌های خصوصی است. البته در دولت دوازدهم گام‌های خوبی برای تعامل با بخش خصوصی پیش آمده است. معاون مطبوعاتی این همت را داشت که به هیچ روزنامه دولتی مجوز نداده و پرداخت یارانه روزنامه دولتی متوقف شده است. در همین نمایشگاه امسال تعرفه اجاره غرفه‌های دولتی دو برابر خصوص است. این‌ها نگاه‌هایی برای تقویت بخش خصوصی است که باید پیشرفت پیدا کند. دولت بیش از گذشته می‌تواند به محدود کردن رسانه‌های دولتی اهتمام ورزد. من خودم شاهد رویکرد آقای جهانگیری در این عرصه هستم.

آخرین نکته در این بخش تقویت و ارتقای کیفی رسانه است؛‌ نکته‌ای که به اهالی و اصحاب رسانه و ما برمی‌گردد. اینکه تولید رسانه‌ای به جای دلالی و نقالی رسانه بنشیند. ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال و نقاد. رسانه با تولید به حیات خود ادامه می‌دهد نه با جا به جایی‌های گاه و بیگاه که بعضا به وفور دیده می‌شود. رسانه باید جای گفت‌و‌گو باشد نه جنجال. رسانه نماینده جامعه مدنی است و در این جامعه پرخاشگری نمی‌کند و گفت‌و‌گو و نقد می‌کند. همچنین باید رسانه‌ها توجه بیشتری به مردم‌سالاری داشته باشند.

وزیر ارشاد در پایان گفت: «زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی باید در رسانه‌های ایران پرتلالو و جاودان نمایان باشد.»

این گزارش در حال بروزرسانی است.

5858

کلید واژه‌ها : سیدعباس صالحی - معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد - نمایشگاه مطبوعات - حسین انتظامی - اسحاق جهانگیری - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

آیت‌الله رئیسی پس از سفر رسمی سه روزه به کشورهای پاکستان و سریلانکا، دقایقی پیش وارد تهران شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از سفر رسمی سه روزه به کشورهای پاکستان و سریلانکا، دقایقی پیش وارد تهران شد.

برگزاری دیدارهای رسمی دوجانبه، نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه و امضای مجموعا ۱۳ سند همکاری بخشی از برنامه‌ها و دستاوردهای این سفر بود.

«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان ایران و پاکستان بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

همچنین مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد