Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: ایجاد اشتغال یکی از وظایف دولت طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که دولت دوازدهم از تابستان ۹۵ تا تابستان ۹۶ توانسته ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دولت باید بیکاری در ایران را به صفر برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر برنامه ششم توسعه نیز نیاز است دولت دوازدهم هر ساله ۱.۵ میلیون شغل ایجاد کند که وعده دولت روحانی براساس داشته ها و توانمندی هایش ایجاد یک میلیون شغل سالانه است.

 

این دولت طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور از تابستان ۹۵ تا تابستان ۹۶ توانسته ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کند و در تلاش است این میزان را به یک میلیون برساند.

 

این در حالی است که بهار سال گذشته تا بهار امسال شغل ایجاد شده از سوی دولت دوازدهم به ۷۰۳ هزار شغل رسیده بود.

 

علاوه براین، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به صورت تخصصی در مورد تلاش های دولت دوازدهم به منظور کاهش بیکاری توضیح داده است.

 

او از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای اشتغال فراگیر در  سال ۹۶ خبر داده و گفته که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایت از بنگاه‌های متوسط به بالا و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر با اولویت مناطق محروم در نظر گرفته شده و این میزان جدا از پول صندوق توسعه ملی برای حوزه روستایی و کشاورزی است. از این ۲۰ هزار میلیارد، ۵۰ درصد ابلاغ و بانک‌هایش نیز مشخص شده است.

 

ربیعی با اشاره به آمار ریزش نیروی کار اظهار کرده که مورد دیگری که تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد ریزش نیروی کار است. ما حدود ۳۲۰ هزار ریزش نیروی کار داشتیم. با توجه به اینکه قیمت تمام شده یک شغل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است، وقتی شغلی ریزش کند برای ما سخت است. این مساله نشان می‌دهد که باید به سمت تثبیت شغل برویم.

 

ربیعی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان، اظهار کرده که موضوع دیگر این است که فارغ‌التحصیلان کمتر به شغل دست پیدا می‌کنند. برخلاف تصور عموم افرادی که تحصیلات پایین دارند بیشتر به شغل مشغول می‌شوند، این به دلیل انتظار از شغل است که در فارغ‌التحصیلان وجود دارد و جابجایی شغل برای فارغ‌التحصیلان هم بیشتر است چرا که آنها به دنبال شغل بهتر هستند. باید تمرکز خود را به سمت شغل‌هایی ببریم که فارغ‌التحصیلان را اقناع می‌کند زیرا شغل آنها همواره همراه با نارضایتی است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد یک بحث دیگر که برای وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی اهمیت دارد این است که از مجموعه افراد شاغل ۳.۷ درصد کارفرما هستند یعنی تعداد کارفرمایان کم است. همچنین تعداد زیادی از مشاغل خویش‌فرما هستند و بزرگ نمی‌شوند. سیاست بازار کار در این زمینه این است که آمار کارفرمایان را به ۲۰ درصد افزایش دهد که حالت طبیعی است. مشاغل باید از خویش‌فرمایی به سمت کارفرمایی و بنگاه‌های کوچک به سمت بنگاه‌های بزرگ حرکت کنند.

 

وی با بیان اینکه ۲۹ درصد از دفترچه اولی‌ها در حوزه صنعت فعالیت دارند، گفته که شغل‌های رسمی به سمت صنعت و شغل‌های غیررسمی به سمت خدمات می‌روند. همچنین حدود پنج درصد از دفترچه اولی‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و درمان بودند. با توجه به اندازه اقتصاد ۴۷۰ هزار دفترچه اولی برای ما قابل قبول است. همچنین اگر مشاغل غیررسمی را در نظر بگیریم به آمار حدود ۷۰۰ هزار شغل در مرکز آمار نزدیک می‌شویم. اعتقاد ما این است که ظرفیت‌های خالی در حوزه آی‌سی‌تی، سلامت، گردشگری و کشاورزی پر شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که همچنین کاری را شروع کردیم که هر ایرانی یک کد اشتغال داشته باشد بدین ترتیب که سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم. این کمک می‌کند افرادی که مشغول به دو شغل هستند و یا مالیات بالاتر نمی‌دهند مشخص شوند و بتوانیم برای آنها مقرراتی بگذاریم.

 

اما محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم روز گذشته توضیح داد که بهار ٩٦، حدود ٩٢٠ هزار نفر وارد بازار کار و ٧٠٣ هزار نفر شاغل شدند، ٢١٧ هزار نفر موفق به اشتغال نشدند و همچنان ٣.٢ میلیون نفر بیکار داریم، ایجاد اشتغال به معنای آن نیست که بیکاری را از بین برده ایم.

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است

سیدحسین حسینی در جلسه شکل گیری شهر مولد استان بوشهر با حضور استاندار، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریا پایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

 وی شهر‌های مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهر‌های مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهر‌های مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانواده‌ها دارند و در اجرایی‌شدن شهر‌های مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، افزود: شهر‌های مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوار‌ها می‌شود.

حسینی با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرایی شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهر با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده و نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

در آیین امضای این قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر