Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
ماریانو راخوی فرمان انحلال دولت و مجلس کاتالونیا را صادر کرد. به این ترتیب اداره امور کاتالونیا تا برگزاری انتخابات جدید در این منطقه به دولت مرکزی اسپانیا واگذار ‌شد. این انتخابات روز ۲۱ دسامبر برگزار می‌شود.

به گزارش دويچه وله، شامگاه جمعه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان)، ساعاتی پس از اعلام تصمیم مجلس سنای اسپانیا مبنی بر عزل دولت محلی در بارسلونا، نخست‌وزیر اسپانیا مصوبه مجلس را به اجرا گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته ماریانو راخوی، قرار است که برای تعیین دولت جدید و پارلمان کاتالونیا، در روز ۲۱ دسامبر انتخابات محلی برگزار شود.

دادستان کل اسپانیا نیز اعلام کرد که کارلس پوچدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا را به اتهام "قیام" تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. طبق قوانین اسپانیا، حداکثر مجازات برای قیام ۳۰ سال زندان است.

ثریا سائنز دسانتاماریا، معاون اول نخست‌وزیر اسپانیا اظهار داشت که روز شنبه (۲۸ اکتبر) با دیگر مقامات دولتی درباره چگونگی اداره کاتالونیا رایزنی می‌کند.

این اقدام مادرید واکنش به اعلام استقلال کاتالونیا از جانب مجلس محلی این منطقه است.

روز جمعه اکثریت نمایندگان این مجلس به جدایی از اسپانیا و ایجاد "جمهوری کاتالونیا" رای مثبت دادند.

پس از اعلام این خبر، ده‌ها هزار تن از جدایی‌طلبان در شهرهای گوناگون کاتالونیا به خیابان‌ها ریخته و به جشن و پایکوبی پرداختند.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و فرانسه ضمن اعلام پشتیبانی خود از "اسپانیای متحد هم‌پیمان ناتو"، اعلام کردند که "جمهوری کاتالونیا" را به ‌رسمیت نخواهند شناخت.

يورونيوز نيز در گزارشي اعلام كرد: بیش از ۴۳ درصد از واجدان شرایط روز اول اکتبر (۹ مهر) در همه‌پرسی استقلال این منطقۀ خودمختار از کشور اسپانیا شرکت کردند. اکثریت شرکت کنندگان در این همه پرسی رای به استقلال کاتالونیا دادند. این رفراندوم در حالی برگزار شد که پلیس اعزامی از مادرید، نیمی از حوزه‌های رای گیری را اشغال کرده بود.

لازم به ذکر است با اجرای این قانون، امور مالی این منطقه مهم اقتصادی، پلیس محلی و همچنین رسانه‌های دولتی کاتالونیا به کنترل مادرید درخواهند آمد. این جدی ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان پایان دیکتاتوری نظامی ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ تا کنون است.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در جلسه سنا اعلام کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۷۸ میلادی به این سو، شرایط کنونی کشور ایجاب می کند که ماده ۱۵۵ قانون اساسی برای حفظ وحدت این کشور به اجرا گذاشته شود. او گفت: «همه‌پرسی برگزار شده در کاتالونیا یک اقدام غیرقانونی بوده است که هیچ تضمینی هم برای حفظ دموکراسی ندارد.» او تاکید کرد که اسپانیا در حال حاضر با یک وضعیت استثنایی مواجه است که پیامدهایی بسیار جدی در پی خواهد داشت.

 راخوی ضمن سرزنش کارلس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا به دلیل حاضر نشدن در نشست امروز سنا برای بیان استدلالهایش، از سنا خواست تا موافقت کنند که رهبر کنونی منطقه کاتالونیا از قدرت برکنار شود. او گفت: «با رای قاطع شما، موجی از اقدامات مهم آغاز خواهد شد. اخراج استقلال طلبان از دولت محلی و انحلال پارلمان کنونی کاتالونیا. یعنی اخراج کسانی که تنها به منافع شخصی خود می اندیشند و نه به منافع جمعی.»

ماریانو راخوی به سناتورها گفت: «امروز روزی تاریخی برای اسپانیا است. باید به فردای این کشور اندیشید. با تصمیم سنا مبنی بر اجرای ماده ۱۵۵ کاتالونیا تحت ادارۀ دولت مرکزی اسپانیا درخواهد آمد. انتخابات منطقه‌ای جدیدی طی شش ماه پیش رو برگزار خواهد شد و پارلمان جدیدی برای این منطقه شکل خواهد گرفت.»

آقای راخوی با اشاره به ادعای استقلال طلبان مبنی بر اینکه راخوی حاضر به مذاکره نیست، گفت: «تا کنون تنها برای یک مذاکره از من دعوت شده است. مذاکره برای به تاخیر انداختن استقلال کاتالونیا و نه بیش از این.» او تاکید که اسپانیا باید بر اساس قانون اساسی از یکپارچگی خود دفاع کند و در این راستا سنا باید با تصمیم مهمی که امروز می گیرد، برای حفظ این یکپارچگی وارد عمل شود. برای حفظ کاتالونیا وارد عمل شود زیرا در واقع این ماده قانون اساسی نیست که علیه شهروندان کاتالونیا وارد عمل می شود بلکه رفتار مقامات محلی کاتالونیا است.

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد که باید با اقلیتی که به شیوه‌ای غیرقابل قبول سعی دارند ایده خود را بر کل کاتالونیا تحمیل کنند، مقابله کرد. او گفت: «بر خلاف آنچه استقلال طلبان به شهروندان کاتالونیا می گویند، همه دولتها در سراسر اروپا حامی مادرید بوده اند و هیچکس در هیچ جای این کشور نیز با استقلال این منطقه موافق نیست.»

در همین زمینه: حمایت اتحادیه اروپا از تصمیمات مادرید در برابر کاتالونیا اعلام حمایت اسکاتلند از استقلال کاتالونیا سنای اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد پارلمان کاتالونیا اعلام استقلال کرد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ

طبق گزار شبکه الجزیره، «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر گفت: حمله به منطقه رفح در جنوب نوار غزه، موضوع فلسطین را نابود می‌کند و به آوارگی کامل ساکنان فلسطین منجر می‌شود.

مدبولی اضافه کرد: جهان چگونه می‌تواند به تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون وجود ملت فلسطین راضی شود.

وی گفت: زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی، حق ملت فلسطین را در داشتن کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر اردن نیز گفت: نسبت به انجام هر اقدامی از سوی اسرائیل که زمینه ساز کوچ اجباری یا داوطلبانه فلسطینی‌ها شود، هشدار می‌دهیم، زیرا این اقدام، فلسطین را نابود می‌کند.

«بشرخصاونه» اضافه کرد: انتقال داوطلبانه و یا اجباری فلسطینی ها، نقض توافق‌های صلح (سازش) میان اسرائیل و کشور‌های عربی است و ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز خواستار آتش بس فوری در نوار غزه، توقف حملات، آزادی اسیران و تامین کمک‌های انسانی برای ساکنان این منطقه شد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» افزود: برجسته‌ترین چالش در مقابل برقراری صلح در خاورمیانه، ناکامی جامعه جهانی در حل و فصل موضوع فلسطین است.

وی اضافه کرد: باید همه درگیری‌ها و اختلاف‌ها از مسیر مسالمت آمیز حل و فصل و از ورود منطقه به جنگ جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند