Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:15:53 GMT

هشدار رهبری درباره نیرنگ آمریکایی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۰۰۱۹

هشدار رهبری درباره نیرنگ آمریکایی

تهران- ایرنا- توصیه رهبر انقلاب به هوشیاری در برابر مکر آمریکایی ها و پرهیز از اعتماد به واشنگتن، یکی از اصلی ترین محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار پنجشنبه هفته گذشته نخست وزیر عراق با ایشان بود.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز شنبه ششم آبان ماه خبرهایی چون سفر نخست وزیر عراق به ایران و دیدار وی با رهبری و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، حاشیه های ادامه دار تعلیق عضویت منتخب زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد از سوی شورای نگهبان و تنش تازه میان دولت محلی کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا را محور گزارش های خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**العبادی در تهران
«حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق در ادامه سفر منطقه ای خود، روز پنجشنبه به ایران آمد و با رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام های کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.
به نوشته روزنامه «ایران»، در این دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیت یکپارچه و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردند و عراق را کشوری تعیین‌کننده و مهم در جهان عرب خواندند. ایشان با حمایت از تلاش های دولت عراق برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه تاکید کردند: در عین حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.
به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امریکایی‌ها خودشان داعش را به‌ وجود آوردند، اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند، البته بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.
برخی روزنامه ها به تحلیل بیانات رهبری و معنا و مفهوم سفرها اخیر العبادی پرداختند. روزنامه «جهان صنعت» در گزارش خود نوشت: چند روز پس از دیدار با مقامات عربستان و وزیر خارجه ایالات متحده، حیدر العبادی به تهران آمد و ضمن دیدار با مقامات ریز و درشت کشورمان تلاش کرد تا اثبات کند همچنان می‌توان به دولت عراق به عنوان متحد ایران اعتماد کرد. این تلاش العبادی پس از آن صورت می‌گیرد که وی در نشست سه‌جانبه ایالات متحده، عربستان و عراق شرکت کرد و مقامات ریاض و واشنگتن در این دیدارها مواضعی تند علیه کشورمان اتخاذ و به بغداد توصیه کردند که از تهران فاصله بگیرد. این توصیه‌ها البته از نظر مقامات و افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران ناخوشایند تلقی شد.
در ادامه می خوانیم: اما در واقعیت موضع‌گیری صریح رهبر ایران مبنی بر اینکه عراق به ایالات متحده اعتماد نکند، نشان‌دهنده آن است که ایران از نزدیک شدن بغداد به واشنگتن نه فقط چندان خرسند نیست بلکه احساس خطر نیز می‌کند. در واقع همان‌گونه که براندازی و نابودی صدام حسین توسط آمریکا و متحدانش به سود ایران شد، نابودی داعش و تروریست‌های تکفیری می‌تواند به نفع ایالات متحده باشد و تهران می‌خواهد مطمئن شود که از سرمایه‌های هزینه شده ایرانی، چشم‌آبی‌های آمریکایی بهره‌برداری نمی‌کنند.
روزنامه «آفتاب یزد» هم در تحلیلی به بررسی دلایل و هدف های سفرهای اخیر العبادی پرداخت و نوشت: ســفرهای اخیر العبادی نخســت وزیر عراق در دوران پسا داعش در سوریه و عراق رقم می خورد. با روی کار آمدن ترامپ به نظر می رسد که اکنون منطقه در حال پوست اندازی اســت و آرام آرام به یک آوردگاه معنادار برای تغییر و تحولات در آستانه سومین دهه قرن بیست و یکم نزدیک می شویم. دراین دهه مرحله گذار جهانی گریزناپذیر است و یکی از تونلهای این دوران گذار از منظر ژئوپولتیک، خاورمیانه ای است. برای ورود به نظم نوین جهان ، عراق فعال شده است ، تا در میان این آوردگاه که اصطکاک بین قدرت های منطقه ای با قــدرت های فرامنطقه ای را درخود جای داده بتواند با افزایش سطح بازیگری بغداد، زمینه های ایجاد یک غشا امنیتی برای آینده عــراق را فراهم کند ، چرا که ادامه این تنش ها و بحران امکان ایجاد فضای تجزیه عراق و تضعیف دولت مرکزی این کشور را موجب می شود، در اینجاست که رویکرد العبادی در جهت کاهش تنش تا حدودی به نفع اعراب متمایل می شود.

**حاشیه های تعلیق عضویت سپنتا نیکنام
تعلیق عضویت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد از سوی شورای نگهبان و حاشیه های آن، هنوز مورد توجه روزنامه ها است. روزنامه «تجارت» در گزارش امروز خود با عنوان «امکان حل مشل سپنتا در مجمع تشخیص» نوشت: اظهارات آیت الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان، به‌اندازه ای صریح بود که جای هر گونه اقدام را از همگان سلب کرد. با این وجود واکنشها به این اظهارات ادامه دارد و باور بسیاری از صاحب نظران براین است که سپنتا می‌تواند عضو شورای شهر بماند به نوعی که‌ سیدمصطفی میرسلیم در توییتر خو به صراحت اعلام کرد که «مشکل سپنتا نیکنام در مجمع تشخیص قابل حل است.»
روزنامه «شرق»، هم با اشاره به اظهارات تازه آیت‌الله «سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی» در گفت و گوی ویژه خبری در دفاع از تصمیم شورای نگهبان نوشت: مواضع آیت‌الله مدرسی‌یزدی حتی به مذاق هم‌طیف‌های آنان هم خوش نیامد. موج واکنش‌ها البته خود را در فضای مجازی نشان داد و به صف‌بندی موافقان و مخالفان منجر شد. شاید مهم‌ترین آن، واکنش عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صداوسیما باشد؛ او در حساب اینستاگرام و توییترخود مطلبی را به اشتراک گذاشت و انتقادات بی‌سابقه‌ای را به شورای نگهبان و تصمیم اخیر آن شورا مطرح کرد.
در ادامه به نقل از توییت ضرغامی می خوانیم: «به اعتقاد من، حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است. جامعه را به سمت دوقطبی‌های کاذب سوق ندهیم و برای بوق‌های تبلیغاتی جهانی، سوژه و لقمه آماده فراهم نکنیم. ضمنا مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم‌دو‌زرده‌ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟!».
روزنامه «همدلی» در یادداشتی نوشت: هرچند که واکنش اصلاح‌طلب‌ها و جریان میانه‌روِ نزدیک به روحانی، به نظر این عضو فقهای شورای نگهبان، دور از انتظار نبود اما اعتراض به نظر شورایی که در بسیاری از تصمیمات حیاتی و اساسی کشور دخیل است، زمانی که از سوی نزدیکانی چون ضرغامی صورت بگیرد، حتماً می‌تواند جایی برای تعجب کردن، داشته باشد.
این روزنامه در تحلیلی دیگر به بررسی راهکارهای حقوقی حل مساله نیکنام پرداخت. به نوشته این روزنامه، هرچند از نظر شورای نگهبان اظهار نظر شرعی در خصوص تبصره ماده 26 قانون شورا قطعی و خاتمه یافته تلقی می‌شود اما موضوع در دیوان عدالت اداری در شعبه بدوی مطرح بوده و تاکنون فقط دستور موقت صادر شده و هنوز حکم ابتدایی و ماهیتی برای موضوع صادر نشده و به‌عبارتی، موضوع به لحاظ قضایی به‌طور قطعی تعیین تکلیف نشده است.
این روزنامه در راهکاری دیگر نوشت: هرچند شورای نگهبان نظر خود را قطعی اعلام کرده ولی با توجه به ورود غیرقانونی دیوان عدالت اداری در این موضوع، احتمال دارد که شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری، این کار غیر قانونی شعبه چهل و سوم دیوان و قبول غیرقانونی صلاحیت شعبه بدوی را نپذیرند و شکایت عضو علی‌البدل شورای شهر یزد را غیرِوارد تشخیص دهند.

**تشدید تنش میان کاتالونیا و مادرید
اعلام استقلال کاتالونیا که با مخالفت جدی دولت اسپانیا روبرو شده است، یکی از سوژه های مورد نظر روزنامه های امروز بود. در تحولی تازه سنای اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را لغو کرده است.
روزنامه «ابتکار» نوشت: پارلمان کاتالونیا به اتفاق آرا به استقلال این منطقه از اسپانیا رای مثبت داد. بر اساس قطعنامه ای که نمایندگان پارلمان کاتالونیا با آن موافقت کردند حکومت کاتالونیا جمهوری خواهد بود. در رای‌گیری پارلمان که مخفیانه برگزار شد از مجموع 135 نماینده 70 نفر به استقلال از اسپانیا رای مثبت، 10 نماینده رای مخالف و دو نفر نیز رای ممتنع دادند.
در ادامه می خوانیم: پیش از آغاز رای‌گیری، مخالفان جدایی در اعتراض به قطعنامه صحن پارلمان را ترک کردند و در رای‌گیری شرکت نکردند. همزمان مجلس سنای اسپانیا روز جمعه تنها دقایقی پس از تصویب قطعنامه استقلال در پارلمان کاتالونیا، به لغو خودمختاری این منطقه رای داد. بنا به مصوبه مجلس سنای اسپانیا منطقه کاتالونیا به طور مستقیم تحت نظر دولت مرکزی اسپانیا اداره خواهد شد و دولت منطقه ای و پارلمان کاتالونیا منحل می شوند.
روزنامه «جهان صنعت»هم در گزارش خود نوشت: دیروز در کمتر از یک ساعت پس از اعلام استقلال کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور برای اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا رای داد.
دولت مرکزی اسپانیا به رهبری ماریانو راخوی کابینه خود را تشکیل داد تا در مورد نخستین قدم‌ها در جهت اعمال حاکمیت بر کاتالونیا تصمیم بگیرد. گفته می‌شود این قدم‌ها می‌تواند برکناری مقام‌های دولت محلی کاتالونیا و نظارت مستقیم بر نیروی پلیس این منطقه خودمختار را شامل شود.
دیروز در حالی که اغلب نمایندگان مخالف استقلال در جلسه پارلمان کاتالونیا حاضر نبودند اما آرای مثبت از نصف کل اعضای پارلمان بیشتر بود. حدود سه هفته قبل با وجود مخالفت دولت مرکزی اسپانیا و اعزام هزاران مامور پلیس، همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا برگزار شد که 43 درصد واجدان شرایط در آن شرکت کردند و بیش از 90 درصد رای‌دهندگان به استقلال رای دادند. دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را غیرقانونی اعلام کرده و دولت این کشور هم نتیجه آن را نپذیرفته است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم نوشت: تنش میان دولت منطقه‌ای و مرکزی از زمان برگزاری رفراندوم استقلال اول اکتبر سال‌جاری میلادی شدت یافته است. رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا یک سند هشت صفحه‌ای را برای سنای اسپانیا تدوین کرده و در آن از سناتورها خواسته تا تصمیم دولت مادرید را برای اعمال کنترل بیشتر بر منطقه خودمختار کاتالونیا رد کنند. وی گفته است که دولت مرکزی اسپانیا تلاش می‌کند تا شرایط به مراتب شدیدتر و سخت‌تری را علیه دولت منطقه‌ای کاتالونیا اعمال کند.. همچنین روز گذشته آخرین مهلت زمانی برای کاتالونیا در جهت عقب‌نشینی از نتیجه همه‌پرسی بود. دولت اسپانیا تهدید کرده بود که اگر نتیجه همه‌پرسی از سوی کاتالونیا لغو نشود اصل 155 قانون اساسی این کشور را به‌اجرا در می‌آورد.
در ادامه می خوانیم: اصل 155 قانون اساسی اسپانیا این اجازه را می‌دهد که در زمان وقوع بحران در هریک از مناطق مستقل این کشور، قوانین دولت مرکزی مستقیما در این مناطق اعمال شود. بنا به طرح ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، پوجدمون (رییس دولت محلی کاتالونیا) از کار کنار گذاشته می‌شود و انتخابات منطقه‌ای جدیدی برگزار می‌شود. حزب راخوی در سنای اسپانیا اکثریت را دارد و همچنین حزب مخالف با این طرح موافق است. برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا در جهت استقلال این منطقه از اسپانیا موجب شده است تا تنش‌ها در این کشور افزایش پیدا کند.
روزنامه «قانون» هم نوشت: مصوبه دیروز جمعه سنای اسپانیا ضمن عزل دولت محلی در کاتالونیا، مقرر کرده که در این منطقه انتخابات زودهنگام برگزار شود. انتظار می‌رود شورای وزیران اسپانیا، شامگاه جمعه یا روز شنبه در نشستی به ریاست راخوی درباره اقدامات لازم علیه دولت محلی کاتالونیا تصمیم‌گیری کند.

پژوهشم**9275**9279تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۰۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی بدون جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی بدون جنگ» نوشت: وقتی در نیمه‌های دی‌ماه سال ۵۷، رهبران چهار کشور امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست معروفی موسوم به کنفرانس «گوادلوپ» در یک جزیره فرانسوی دور یکدیگر جمع شدند تا برای رویداد محتمل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چاره اندیشی کنند، در نهایت خود را با یک وعده فریفتند و آن طراحی و اجرای راهبردی بود که در یک تعبیر خلاصه می‌شد؛ «بحران‌سازی پیاپی». نخستین تلاش این کشورها که با حمایت از رهبران بعثی حاکم بر عراق برای تحمیل یک جنگ نظامی علیه ایران کلید خورد، رسماً شکل‌گیری یک آلترناتیو راهبردی را از سوی ایران رقم زد که در قالب دو گزاره کلیدی «جنگ سخت» و «جنگ نرم»، راه پرپیچ و خمی را پیمود؛ راهبردی برگرفته از دیدگاه رهبر انقلاب که از یک سو در توانمندسازی نظامی کشور ذیل طراحی و پیش راندن صنعت بومی تسلیحات موشکی در برابر اقدامات تخریبی دشمنان مورد توجه قرار گرفته و وجه دیگر آن در این سخن ایشان تصریح شده است: «در جنگ نرم مانند شطرنج‌بازی ماهر همیشه یک قدم از دشمن جلو باشید.»

رهبری این مهم را ۵ سال پیش در واکنش به توطئه هزینه‌ساز در داخل خیابان‌های ایران مطرح کردند که بواسطه آن دشمنان مترصد فرصتی بودند تا آن را در یک بزنگاه به حربه‌ای برای فروپاشی نظام ایران تبدیل کنند. این شأن نزول، از راهبرد بلندمدت رهبر انقلاب در مواجهه با جدال‌های پیدا و پنهان دشمنان رمزگشایی می‌کرد که بعدها به صورت توأمان در قالب بازدارندگی در «میدان» و نظریه پردازی در «دیپلماسی» به اجرا درآمد و در رویدادهای متوالی همچون بی‌اثرسازی سناریوی تحریم‌های امریکایی، پاسخ نظامی به تروریست‌ها و جریان‌های پشت پرده و در آخرین دست، حمله موشکی علیه اسرائیل به عنوان بازوی منطقه‌ای واشنگتن در قالب دکترین دفاع مشروع نمایان شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند اپوزیسیون همچنان لال است» نوشت: در طی روزهای گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک آمریکایی صحنه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حمایت صرف و تمام و کمال از جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بود.

این اعتراضات که در ابتدا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک شروع شد به سرعت به اکثریت دانشگاه‌های آمریکایی تسری پیدا کرد. در این اعتراضات بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه آمریکایی صحنه اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود. اعتراضات دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های معروف این کشور و در اکثریت دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ پرشورتر بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان دانشگاه‌های برتری همچون کلمبیا، هاروارد، ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA)، پنسیلوانیا، پرینستون و… جزو برترین دانشجویان در سطح این کشور و همچنین در سطح جهان هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نقش مهمی در بوروکراسی و دیوان‌سالاری آمریکا داشته و پیش از این نیز در زمان جنگ ویتنام، جنبش‌های دانشجویی دولت آمریکا را به توقف جنگ مجبور ساختند.

با شروع اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، اپوزیسیون پرهیاهو خارج‌نشین که علی‌رغم رأفت اسلامی نظام در قبال بسیاری از دانشجویان فریب خورده، کوچک‌ترین برخورد قانونی را به دستاویزی برای حمله به نیروهای انتظامی تبدیل می‌کردند، ناگهان سیاست سکوت در قبال این برخوردهای خشن در «محیط دانشگاه» را در پیش گرفتند. آنان در حالی در مقابل ضرب و شتم دانشجویان آزادیخواه در آمریکا و حضور پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی در داخل دانشگاه سکوت کرده‌اند که در کشورمان نیروهای انتظامی به محیط دانشگاه ورود پیدا نکرده و برای حریم علم و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پتروشیمی‌ها ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی‌گازی را نمی‌دهند» نوشت: بر اساس گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، بخش فروش داخلی گاز بیش از ۸۷ هزارمیلیاردتومان کسری داشته است که ۶۰ هزارمیلیاردتومان آن مربوط به عدم‌پرداخت قبوض گاز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و معوق‌شدن بدهی‌هاست که این موضوع کسری بودجه تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تشدید کرده است. حجم قابل توجهی از منابع مربوط به فروش داخلی گاز به کسری بودجه تبدیل شده است. میزان ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی صنایع عمده و به خصوص پتروشیمی‌ها به دولت، موضوعی بسیار بزرگ است، برای فهم دقیق از حجم بالای این بدهی، گفتنی است بدهی مذکور معادل حدود ۵/۲ ماه کامل یارانه نقدی کشور است که عدم‌تسویه بموقع بدهی گازی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت، پیامدهای مالی قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در لنگرگاه» در کنار عکسی از نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی که توسط سپاه توقیف شده و در سواحل خلیج‌فارس پهلو گرفته‌اند، نوشت: «یک‌صد و هفت سال» قبل در نخستین روزهای فصل بهار، وثوق‌الدوله که رابطه خوبی نیز با انگلیسی‌ها برقرار کرده بود، اعلام کرد آماده است «پلیس جنوب» را به رسمیت بشناسد. آن روزها پلیس جنوب با نام «اس‌پی‌آر» و تحت فرماندهی ژنرال سایکس سال‌ها بود در ایران حضور داشت و به طور غیررسمی در مناطق ایران در حال فعالیت بود. آن روزها هر چند فعالیت انگلیسی‌ها در ایران غیررسمی تلقی می‌شد اما حکومت‌های وقت نسبت به حضور انگلیسی‌ها در دریای جنوب ایران مخالفت نداشتند و جنوب ایران به منظور بهره‌برداری و ارتباط انگلیس با هند، کاملاً تحت اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت. زیاد نبودند کشورهایی که بر دریاها تسلط داشتند و از این طریق می‌توانستند آزادانه در جهان حرکت کنند و منافع خود را تثبیت کنند. در آن سال‌ها برای ما آزادی سرزمین‌ها و رهایی بنادر یک هدف محسوب و تبدیل شدن به قدرت دریایی رویا تلقی می‌شد. تسلط بر دریا رویایی بود که همه حکومت‌های پیشین در دستیابی به آن ناکام مانده بودند. پادشاهان ایرانی جز مقاطع کوتاه، نه توانسته بودند نیروی نظامی دریایی تشکیل دهند و نه فعالیت‌های تجاری دریایی‌شان فراتر از ماهیگیری و صید می‌رفت! مثلاً در ماجرای اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس گزارش‌ها می‌گوید ایران با نیروی دریایی کشور دیگری وارد درگیری شد! البته دهم اردیبهشت ماه که «روز ملی خلیج فارس» نام گرفته، در حقیقت یک روز تاریخی برای مردم ایران است، چرا که توانستند به اشغالگری پایان دهند.

با گذر از مقدمه و توصیف شکست‌های تحمیل شده بر ایران در ادوار گذشته، باید افتخار کرد که ماجرا به همین منوال پیش نرفت. می‌توان در این مجال رشادت‌های شهید «نادر مهدوی» را ردیف کرد و بار دیگر انهدام نفتکش اس‌اس‌بریجتون را بازخوانی کرد اما امروز، «وطن امروز» قصد دارد برای مخاطبان خود لحظه ویژه‌ای را به ثبت برساند؛ لحظه‌ای تاریخی که نه تنها روایت‌کننده تسلط ایرانی‌ها بر دریاست، بلکه نشان‌دهنده پایان جولان سلطه‌گران در خلیج فارس است. تصویری را که مقابل شما قرار دارد و توسط عکاس «وطن امروز» شکار شده است، می‌توان روایت سال‌ها مقاومت و ایستادگی دانست و بدان افتخار کرد. این تصویر که نخستین بار منتشر می‌شود، لحظه توقیف نفتکش «Niovi» آمریکایی و کشتی کانتینربر با نام «MSC Aries» رژیم صهیونیستی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. تا پیش از این تصویر منتشر شده از کشتی MSC همان تصویر منتشر شده بود که توسط خدمه آن ضبط شده بود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام» نوشت: رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب نظران مشورت کند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند، باید دقت نظر بالایی داشته باشد و از حلم و بردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد. همچنین یک قاضی باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به روز کند تا در قبال پرونده هایی که دربرگیرنده امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود. تاکنون تاحدودی شعب و مجتمع های قضائی ما تخصصی شده اند و این مهم، هرچه بیشتر نیز محقق می شود، علی ای حال قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده ها به او ارجاع می شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین الملل و… مطالعه داشته باشد و دانش خود را به روز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازیگران سریال تورم» نوشت: یک پژوهش جدید درباره ریشه‌ها و ویژگی‌های تورم در ایران، بازیگران اصلی این پدیده مزمن را معرفی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که از میان تکانه‌های تحریمی و تکانه‌های پولی، تحریم‌ها اثر ماندگارتری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند. علت این امر به این نکته بازمی‌گردد که تکانه خارجی از سه کانال انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر می‌گذارد؛ درحالی‌که اثر تکانه پولی فقط محدود به کانال تقاضا است. در همین ارتباط، احمدرضا جلالی‌نائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز در کوتاه‌مدت، در بلندمدت عامل پولی تعیین‌کننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد. به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاستگذار پولی با بده‌-بستان میان رکود و تورم مواجه می‌شود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 749208

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • هشدار فیفا به محرومیت رئال، بارسا و تیم ملی اسپانیا
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • هشدار ۲ ژنرال صهیونیست درباره حمله به رفح
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان