Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادرید- ایرنا - مصوبه پارلمان محلی کاتالونیا مبنی بر استقلال این ایالت از اسپانیا، واکنش کشورهای مختلف را بر انگیخت و دولت اسپانیا را بر آن داشت تا برای نخستین بار در این کشور رئیس و معاون دولت محلی، اعضای دولت، مشاوران و مدیرکل پلیس کاتالونیا را برکنار و با انحلال پارلمان محلی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ایالتی‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پارلمان محلی ایالت کاتالونیا بعد از ظهر جمعه پس از تصویب استقلال این ایالت از دولت محلی خواست ضمن اعلام استقلال از اسپانیا، برای تشکیل مجلس موسسان کاتالونیا اقدام کند.
نمایندگان سه حزب شهروندان، سوسیالیست و مردمی به نشانه اعتراض، پیش از رای گیری صحن علنی پارلمان را ترک کردند. رای گیری نیز بر خلاف همیشه محرمانه انجام شد تا از تعقیب قضایی نمایندگان به دست محاکم اسپانیا پیشگیری شود.
بر اساس نتیجه این رای گیری، 70 نماینده به این طرح رای مثبت، 10 نفر رای مخالفت (اعضای پودموس) و 2 نفر هم رای سفید دادند.
به این ترتیب پارلمان محلی ایالت کاتالونیا رسما استقلال این ایالت را اعلام کرد.
مجلس سنای اسپانیا هم که روز جمعه جلسه داشت، دقایقی پس از تصویب استقلال کاتالونیا، با 214 رای مثبت در مقابل 47 رای منفی، اعمال ماده 155 قانون اساسی را به تصویب رساند.
مجلس سنا در حالی‌ تشکیل جلسه داد که لایحه روز شنبه گذشته دولت اسپانیا برای اعمال ماده 155 قانون اساسی این کشور علیه ایالت کاتالونیا در مجلس سنای اسپانیا تصویب شد.
بر اساس مصوبه کمیسیون تخصصی مجلس سنای اسپانیا، مقرر شد ماده 155 قانون اساسی به صورت تدریجی علیه کاتالونیا اعمال شود تا به یکی از خواسته های حزب سوسیالیست اسپانیا از دولت این کشور در ازای حمایت از این روند پاسخ داده شود.
«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا با پشتیبانی مجلس سنا برای اجرای ماده 155 قانون اساسی‌ پس از برگزاری یک نشست فوق العاده هیأت وزیران و در حالی‌ که 5 ساعت از اعلام این استقلال گذشته بود، واکنش نشان داد .
وی به «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که با توجه به اختیارات خود، پارلمان کاتالونیا را منحل و خواستار برگزاری انتخابات پارلمان محلی در 21 دسامبر(30 آذر ) می‌ شود .
وی گفت ضروری است که حق بیان به شهروندان کاتالونیا داده شود تا در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.
راخوی اضافه کرد که دولت نمی‌ خواهد حتی یک دقیقه نیز همزیستی‌ مسالمت آمیز در کاتالونیا را به تعویق اندازد و به همین دلیل باید هر چه زودتر انتخاباتی آزاد و قانونی که بتواند دموکراسی را به ایالت کاتالونیا بازگرداند، برگزار شود.
نخست وزیر اسپانیا گفت، دولت تصمیم گرفته تمامی سفارتخانه هایی‌ که کاتالونیا خود سرانه در خارج باز کرده را تعطیل و نمایندگان کاتالونیا در بروکسل و مادرید را نیز برکنار کند.
راخوی گفت دولت از دادگاه قانون اساسی‌ درخواست کرده که اعلام استقلال از سوی پارلمان کاتالونیا را باطل کند.
دادستانی کل اسپانیا نیز سران منطقه کاتالونیا را به شورش متهم و اعلام کرد قرار قضایی علیه رئیس منطقه کاتالونیا صادر خواهد کرد.
اعلام یکجانبه استقلال کاتا لونیا در حالی اعلام شد که کشورهای مختلف از جمله آمریکا ، آلمان ، انگلیس و فرانسه و سازمان های مانند اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و ناتو با آن مخالفت کردند.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمایت کامل خود از دولت مرکزی اسپانیا خبر داد.
آلمان اعلام کرد برلین جدایی منطقه کاتالونیای اسپانیا را به رسمیت نمی‌شناسد
دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد لندن جدایی منطقه کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسد و در آینده نیز به رسمیت نخواهد شناخت.
رئیس کمیسیون اروپا «ژان کلود یانکر» نسبت به 'شکاف‌های بیشتر' در اتحادیه اروپا و بحران جدایی کاتالونیا هشدار داد.
وزارت امورخارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از اقدامات قانونی دولت اسپانیا حمایت کرد و کاتالونیا را بخش جدایی ناپذیر این کشور دانست.
«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا با رد این استقلال، تاکید کرد که دولت اسپانیا تنها مخاطب شورای اروپا است.
«آنجلینو آلفانو» وزیر امور خارجه ایتالیا در بیانیه ای اشاره کرد ایتالیا اعلام یکجانبه استقلال را به رسمیت نمی‌ شناسد و نخواهد شناخت زیرا اقدامی وخیم و خارج از چارچوب قانونی است .
بنا بر این گزارش ، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.
این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا است و حدود 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا از این منطقه حاصل می شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ برگزار کرد که از برخلاف قانون اساسی اسپانیا و غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .
بروز این چالش ، باعث شد که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را اعلام کنند.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برخی تحرکات و ناآرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم.
وی تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است.
قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی،مسالمت آمیز، و گفت وگو را مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.
اروپام *1*491**شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

به گزارش "ورزش سه"، دیدار اخیر بارسلونا مقابل پاری سن ژرمن در ‏ورزشگا المپیک مونتجوئیک بازی‌ای بود که به نظر می‌رسد سرنوشت ‏رونالد آرائوخو را تغییر خواهد داد. ‏

مدافع اروگوئه‌ای با خطایی غیر لازم از زمین اخراج شد تا بارسای 10 ‏نفره که پیش از آن عملکرد خوبی مقابل پی‌اس‌جی داشت در نهایت ‏با باختی سنگین زمین و لیگ قهرمانان اروپا را ترک کند. آرائوخو بعد از ‏آن مسابقه با موجی سنگین از انتقادها مواجه شد و حتی ایلکای ‏گوندوگان هم به صراحت از او انتقاد کرد.‏

رادیو کاتالونیا امروز در گزارشی اعلام کرد که آرائوخو حالا از باشگاهش ‏عصبانی است و به دلیل خبرهایی که دریافت کرده نگران شده است. ‏این رادیو مدعی شد بارسا به نزدیکان آرائوخو اعلام کرده که او در ‏تابستان در لیست فروش بارسا قرار می‌گیرد. ‏

با توجه به اینکه گفته می‌شود بایرن مونیخ علاقه زیادی به این ‏مدافع دارد انتظار می‌رود که با قرار گرفتن آرائوخو در فهرست فروش، ‏پیشنهاد بایرن به دفتر بارسا ارسال شود. ‏

رادیو کاتالونیا خاطرنشان کرد که آرائوخو شخصا تمایلی به ترک بارسا ‏ندارد و به همین خاطر از رفتار باشگاه ناراحت شده است. این رادیو ‏می‌گوید بر خلاف آنچه آرائوخو فکر می‌کند علت اصلی این تصمیم ‏بارسا اشتباه بزرگ او مقابل پی‌اس‌جی نبوده بلکه بارسا امیدوار است ‏با فروش آرائوخو مبلغ قابل توجهی به دست بیاورد. چیزی که بارسا با ‏توجه به شرایط وخیم مالی به آن نیازم مبرم دارد.  ‏

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه