Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان کاتالونیا رسما استقلال این منطقه از اسپانیا را اعلام کرده است و اکنون سئوال مهم این است که پس از این اقدام، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آی تی وی، پارلمان کاتالونیا روز جمعه لحظاتی قبل از آنکه سنای اسپانیا به دولت مرکزی اجازه دهد تا کنترل امور این منطقه را به طور مستقیم در اختیار بگیرد، اعلام استقلال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، جمعه‌شب در نطقی تلویزیونی، انحلال دولت خودمختار کاتالونیا و پارلمان آن را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگان در این منطقه جدایی‌طلب در 21 دسامبر شد.

این نخستین بار در تاریخ دموکراتیک اسپانیا است که دولت مرکزی چنین اقدامی را اتخاذ کرده است. در حالی که دو طرف به شدت بر سر آینده کاتالونیا احتلاف نظر دارند، این سئوال بزرگ مطرح می شود که اکنون چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مادرید چه اقداماتی می تواند اتخاذ کند؟

رای گیری جمعه در سنای اسپانیا موجب شد تا نمایندگان با پیشنهادات مربوط به اجرای ماده 155 قانون اساسی موافقت کنند، این نخستین بار است که چنین اتفاقی افتاده است. از این اقدام به عنوان گزینه هسته ای مادرید یاد می شود و به دولت اجازه داده می شود تا اداره مستقیم امور کاتالونیا را بر عهده بگیرد.

پس از نشست ویژه کابینه در روز جمعه، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا دولت کاتالونیا را برکنار کرد و در اقدام دیگری پارلمان کاتالونیا را نیز منحل نموده است. وی خواستار برگزاری انتخابات جدید در منطقه کاتالونیا در روز 21 دسامبر شده است. رای سنا به نخست وزیر اسپانیا اجازه می دهد تا کنترل امور مالی، پلیس و رسانه های خبری دولتی کاتالونیا را نیز در اختیار بگیرد.

دولت اسپانیا اعلام کرده است که این تدابیر به صورت موقتی بوده و با هدف برقراری نظم خواهد بود.

سخنگوی دولت اسپانیا نیز گفته است که کابینه به دنبال درخواست تجدیدنظر در دادگاه قانون اساسی درباره اعلام استقلال کاتالونیا خواهد بود.

از سوی دیگر یک تهدید قانونی بالقوه علیه پوگدمون رهبر کاتالونیا و اعضای کابینه اش وجود دارد . سخنگوی دفتر دادستان اسپانیا گفته اتس که دادستان کل اسپانیا به دنبال طرح اتهامات شورش علیه کسانی است که مسئول رای گیری استقلال کاتالونیا در روز جمعه هستند. این اتهامات احتمالا تا دوشنبه اعلام خواهد شد و بر اساس قوانین اسپانیا، مجازات شورش 25 سال زندان خواهد بود.

سرنوشت دولت کاتالونیا پس از خروج از اسپانیا چه می شود؟

پس از تصویب این طرح برای جدایی از اسپانیا، صحنه های جنجالی در بین نمایندگان طرفدار استقلال وجود داشته است.

کارلس پوگدمون رهبر کاتالونیا در سخنانی در جمع حامیان استقلال، از آنها خواسته است تا آرامش خود را حفظ کرده و ارزش های کاتالونیا از جمله آرامش و صلح را حفظ کنند.

طرح پارلمان کاتالونیا برای روند استقلال شامل پیشنهاد قوانین جدید برای کاتالونیا و آغاز مذاکرات بر اساس موضع برابر با مقام های دولت اسپانیا برای ایجاد همکاری است. گرچه پیش بینی می شود که دادگاه قانون اساسی اسپانیا، اعلام استقلال را غیرقانونی اعلام خواهد کرد.

آیا تنش ها تشدید خواهد شد؟

احتمالا برکناری رهبران منطقه با مخالفت شدید کاتالونیا روبرو خواهد شد، در حالی که هزاران نفر اعلام استقلال این منطقه را جشن گرفته اند. ر هبران کاتالونیا و مادرید پس از اعلام استقلال و رای مثبت به ماده 155 قانون اساسی، خواستار حفظ آرامش شده اند. پوگدمون از طرفداران استقلال خواسته است تا به دنبال خشونت نباشند و راخوی نیز با انتشار توییتی نوشت: من از همه مردم اسپانیا می خواهم تا آرامش خود را حفظ کنند. با اجرای قانون، قانونمندی در کاتالونیا احیا خواهد شد.

با این حال تنش ها پس از وقوع خشونت ها در جریان برگزاری همه پرسی استقلال، همچنان به شدت بالا است. حضور هزاران نیروی امنیتی و پلیس ملی در کاتالونیا می تواند منبع مهمی برای تشدید تنش ها باشد.

آیا دخالت بین المللی محتمل است؟

تاکنون هیج کشوری حمایت خود را از استقلال کاتالونیا اعلام نکرده است و بعید به نظر می رسد که پس از اتفاقات جمعه، موج تازه ای از حامیان بین المللی برای این اقدام وجود داشته باشد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که این مساله یک مساله داخلی برای اسپانیا است و این کشور باید آن را حل و فصل کند. سخنگوی ترزا می نخست وزیر بریتانیا نیز گفته است که لندن تصمیم پارلمان کاتالونیا برای اعلام استقلال را به رسمیت نمی شناسد.

وزارت خارجه آمریکا نیز جمعه از تلاش های مادرید برای جلوگیری از استقلال کاتالونیا حمایت کرده است. هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: کاتالونیا یک بخش همگرا و جدایی ناپذیر اسپانیا است و آمریکا از تدابیر قانونی دولت اسپانیا برای حفظ اتحاد و قدرت این کشور حمایت می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از این گفته بود که اسپانیا باید متحد باشد و استقلال کاتالونیا را اقدامی احمقانه ارزیابی کرده بود.

آیا این دو طرف هنوز می توانند مذاکره کنند؟

هر دو طرف گفته اند که احتمال برگزاری مذاکرات بیشتر در روز شنبه وجود دارد ولی اینکه آیا رهبران دو طرف در میز مذاکره یکدیگر را ملاقات کنند، یک مساله دیگر است. رهبر کاتالونیا پیش از این خواستار مذاکره شده بود ولی دولت اسپانیا تاکنون با این درخواست موافقت نکرده است.

مادرید می تواند به طور بالقوه امتیازاتی را برای کاتالونیا در نظر بگیرد تا جدایی طلبان را ساکت کند ولی اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد، باید صبر کرد و دید.

انتهای پیام/

R1036247/P36447/S8,89/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده جدی دولت برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دولت نسبت به اصل مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد اراده جدی دارد، گفت: دولت سیزدهم دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام است و واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به عنوان یک از این پروژه‌ها حاصل همراهی جمعی بدنه دولت و خانواده ورزش کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان خاندوزی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در آئین امضای قرارداد واگذاری مالکیت باشگاه استقلال و پرسپولیس، اظهار کرد: دولت سیزدهم دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام است و واگذاری دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس یکی دیگر از این پروژه‌های بزرگ است.

وی افزود: در اسفند ۱۴۰۰ یعنی همان ۶ ماه ابتدایی دولت سیزدهم موضوع بورسی شدن این دو باشگاه، افزایش سرمایه آنها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم ۱۰ درصدی دو باشگاه که خروجی آن شفافیت در عملکرد و انضباط مالی است، پیگیری شد که این گام نخست دولت سیزدهم برای خصوصی سازی این دو باشگاه بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همکاری و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیرقابل حل است و روح همدلی که در فضای ورزش ایران وجود دارد، سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی قرار داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی ۲۰ سال گذشته امروز تحقق یافته است.

خاندوزی گفت: در موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال خیلی‌ها به دولت می‌گفتند گوشمان از این حرف‌ها پر است و دولت‌ها در ایران اراده واگذاری این دو باشگاه را ندارند، اما امروز در اردیبهشت ۱۴۰۳ با یک همت و همدلی جمعی این امر محقق شد.

وی ادامه داد: در وزارت اقتصاد تاکید داریم که بخش‌های دیگری مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس که جایش در بازار سرمایه خالی است را عرضه کنیم؛ البته موضوع دیگر مسئله واگذاری بر اساس اهلیت و تخصص است که اصرار داریم اگر واگذاری صورت می‌گیرد این موضوع رعایت شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم واگذاری‌های چندانی نداشتیم، اما امروز اصرار دولت این است که واگذاری‌ها با چشم‌انداز بلندمدت انجام دهیم، یعنی خریدارانی که توانایی اداره حرفه‌ای، اقتصادی و مالی این دو باشگاه را داشته باشند تا باشگاه‌ها بتواند کار حرفه‌ای خود را انجام دهد.

خاندوزی تاکید کرد: نکته دیگر، بحث واگذاری مدیریت علاوه بر واگذاری مالکیت است که با واگذاری فعلی این اتفاق رخ می‌دهد.

وی گفت: همچنان کمک حال وزارت ورزش هستیم تا بتوانیم با حل و فصل موضوع حق پخش و مواردی که می‌تواند تأمین پایدار درآمدهای این دو باشگاه را محقق کند، اجرایی شود. در سال آینده برای این موضوع هم یک گردهمایی برگزار می‌کنیم تا دغدغه‌ی میلیون‌ها طرفدار را که هر سال با شروع هر فصل نگرانی‌هایی دارند، حل شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت نسبت به اصل مشارکت مردم و بخش غیردولتی در پروژه‌ها اراده جدی دارد، گفت: به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش‌های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه‌ها استفاده کنیم تا این موضوع آرام آرام به سایر بخش‌ها سرایت پیدا کند.

کد خبر 747526

دیگر خبرها

  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم
  • آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏
  • ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از ۲۰ سال
  • قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد
  • اراده جدی دولت برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است