Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی سراج در جلسه تودیع اعضای سابق هیأت منصفه مطبوعات استان تهران که با حضور اعضای هیأت‌ منصفه مطبوعات استان تهران در محل سازمان برگزار شد، با تشکر از اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات تهران و استان‌ها گفت: بنده به عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه در هیأت نظارت بر مطبوعات و همچنین نماینده رئیس قوه در تعیین اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات سراسر کشور حامل سلام گرم و تشکر حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه برای تک‌تک اعضا هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده قوه قضائیه در تعیین اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات سراسر کشور گفت: هیأت‌منصفه مطبوعات در تمام استان‌ها برای یک دوره دوساله در مهرماه امسال انتخاب‌شده‌اند و از این بابت برای ۴۴۱ نفر در کل کشور احکام صادر و ابلاغ‌شده و به‌این‌ترتیب هر استان ۱۴ نفر و در استان تهران ۲۱ نفر اعضای هیأت‌منصفه تعیین شدند.

قاضی سراج با تأکید بر اهمیت بیشتر هیأت‌منصفه مطبوعات امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: فضای مجازی و سایبر در دوره‌های گذشته به وظایف هیأت‌منصفه مطبوعات اضافه‌شده بود و امسال علاوه بر رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و سایبر و همچنین جرم سیاسی نیز به هیأت‌های منصفه مطبوعات محول شده که از این بابت، اهمیت این هیأت افزایش و وظایف اعضا سنگین‌تر شده و اعضا باید با دقت نظر بیشتری در جلسات حضورداشته باشند.

وی بابیان اینکه اکثر قریب به‌اتفاق رسانه‌ها در چهارچوب قانون عمل کرده‌اند، ادامه داد: آمار دوره گذشته نشان می‌دهد تذکراتی که از ناحیه هیأت نظارت بر مطبوعات و هیأت‌منصفه مطبوعات به رسانه‌ها داده شد، مؤثر واقع شد و تقریباً اکثر قریب به‌اتفاق رسانه‌ها در چهارچوب قانون عمل کرده‌اند.

نماینده قوه قضائیه در هیأت نظارت بر مطبوعات خاطرنشان کرد: در استان تهران هیأت‌منصفه مطبوعات ۱۵۷ جلسه و ۱۴۲ پرونده داشت که از این تعداد، برای ۹۴ پرونده رأی برائت و برای ۴۸ پرونده رأی محکومیت صادر شد. بااین‌همه حتی یک مورد محکومیت منجر به حبس و زندان نداشتیم. این باعث شده که رسانه‌ها به خاطر منصفانه عمل کردن شما و دادگاه و همکاران قضایی، بیشتر قانون را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیأت نظارت مطبوعات به بیش از ۷ هزار رسانه مجوز داده است، گفت: باوجوداین همه رسانه ظرف دو سال گذشته، ۱۴۲ پرونده یعنی سالی ۷۱ پرونده به دادگاه آمده است که خوشبختانه با تعامل هیأت‌منصفه مطبوعات و همکاری رسانه‌ها هیچ مورد نداشتیم که منجر به حبس شده باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان رئیس هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران نیز ضمن تشکر از اعضا گفت: اگرچه در خیلی از دوره‌ها، در جلسات با کمبود اعضا و عدم حدنصاب مواجه بودیم ولی در دوره فعلی اکثر جلسات با درصد حضور بالا برگزار و موضوعات با دقت پیگیری شد و احکامی که صادرشده عمدتاً همسو با رأیی بوده که اعضا در هیأت‌منصفه داده‌اند.

وی در بخش دیگر از همکاری قضات رسیدگی‌کننده پرونده‌ها و همچنین نماینده دادستان تقدیر و تشکر کرد.

رحیمیان با بیان اینکه هیأت‌منصفه مطبوعات جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است افزود: در جمهوری اسلامی ایران مطبوعات از آزادی کامل برخوردار هستند؛ به‌نحوی‌که این آزادی در کشورهای غربی به این صورت نیست. در کشور ما تلاش شده در هیأت‌منصفه مطبوعات با حضور گرایش‌های مختلف، مسائل را بررسی کرده و به این لحاظ وجود هیأت‌منصفه در عرصه مطبوعات یقیناً جزو افتخارات مهم جمهوری اسلامی است.

در ادامه این نشست کسائیان دبیر هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران با اشاره به فعالیت‌های دوساله این هیأت گفت: در دوره اخیر جمعاً ۱۵۷ جلسه در شعب مختلف دادگاه‌های کیفری شرکت داشته‌ایم که از این بابت از معاونت قضایی دادگستری کل استان تهران، آقای افتخاری که تعامل مجدانه با هیأت منصفه داشته‌اند صمیمانه تشکر دارم.

کسائیان تأکید کرد: از بین عناوین مجرمانه، نشر اکاذیب با ۵۷ مورد در صدر اتهامات و انتشار مطالب خلاف واقع با ۵۴ مورد بیشترین عناوین اتهامی را داشتند.

وی گفت: یادآوری می‌شود که به‌غیراز شکایات علیه مدیران مسئول رسانه‌ها، ۱۴ مورد نیز به اتهامات نویسندگان مطالب رسیدگی و اعلام نظر شد و گفتنی است ۱۰ مورد از شکایات با اعلام رضایت شاکی متوقف شد.

دبیر هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران خاطرنشان کرد: هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران با در نظر گرفتن کیفیت دفاعیات و نوع قصور یا تقصیر متهمان از ۱۵۷ جلسه محاکمه اصحاب رسانه، در ۹۹ مورد متهمان را مجرم ندانسته که در تاریخ مطبوعات ایران و شاید جهان کم‌نظیر و نشان‌دهنده آزادی عقیده و بیان در نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات از ۵۸ مورد مجرمیت متهمان نیز ۳۷ نفر را مستحق تخفیف دانسته‌اند که از این بابت نظر همه همکاران بر ارشاد و رأفت اسلامی و هدایت اهل رسانه استوار است.

true برچسب ها : دادگاه مطبوعات قاضی سراج قوه قضاییه true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مهم‌ترین مطالبی که مطبوعات و خبرگزاری‌های استان فارس، امروز چهارم اردیبهشت در رسانه‌های خود مطرح کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود
  • تهرانی‌ها در این دو منطقه بیشتر تصادف می‌کنند
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • مس رفسنجان ۱ (۵)-(۴) ۱ پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت