Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حدود 20 سال است ساکنان شهرهاي شرق اصفهان با آلودگي‌ ناشي از وجود انبارهاي پسماندهاي صنعتي دست و پنجه نرم مي‌کنند تا طلاي کثيف جان خاک نصف جهان را بگيرد.
خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها- مريم ياوري: استان اصفهان را پس از تهران و امروز با توجه به جدايي البرز از تهران، صنعتي‌ترين استان کشور مي‌نامند و به اين عنوان افتخار مي‌کنند، اين در حالي است که صنايع اصفهان امروزه به مردابي تبديل‌شده که مملو از آلاينده‌هاي زيست‌محيطي است و هرروز لايه‌اي از اين آلاينده‌ها سلامت شهروندان را تهديد مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روزها تکرار آلاينده بودن هواي اصفهان کم‌کم به معضلي عادي تبديل‌شده است و اگر مردمان اين شهر هوايي پاک و حتي سالم را مشاهده کنند برايشان جاي تعجب دارد. اما امروز خبرهاي آلوده شدن خاک در اصفهان به مواد مختلف، نمکي تازه بر زخم آلاينده‌هاي اصفهان است و اين آلودگي‌ها بيخ گوش بخش عظيمي از خاک شهرستان اصفهان ايستاده است.
خشکي زاينده‌رود، آغاز تراژدي آلوده شدن خاک اصفهان
آغاز تراژدي آلوده شدن خاک اصفهان به مواد مختلف شيميايي و صنعتي را مي‌توان هم‌زمان با خشک شدن رودخانه زاينده‌رود دانست. زماني که رودخانه زاينده‌رود جريان داشت آلاينده‌هاي صنعتي با جريان آب به تالاب گاوخوني هجوم آورده و امروز با خشکي زاينده‌رود و به دنبال آن خشک شدن تالاب گاوخوني اين آلودگي‌ها رسوب‌کرده و موجب آلوده شدن خاک اصفهان در قسمت‌هاي شرقي شده است.
اما دفتر آلوده شدن خاک اصفهان را که ورق مي‌زنيم اين بار به انبارهاي پسماند صنعتي برخورد مي‌کنيم که به تعداد انبوهي در شهرهاي استان اصفهان چنبره زده و روزبه‌روز خاک اصفهان را در مرداب آلاينده‌ها غرق مي‌کنند.
ورود روزانه 350 تن انواع پسماندهاي صنعتي به 70 انبار
حسن جعفري هرندي، بخشدار جرقويه سفلي، منطقه‌اي که در فاصله 100 کيلومتري شهر اصفهان قرار دارد از وجود بيش از 70 انبار پسماندهاي صنعتي در اين منطقه خبر مي‌دهد و به خبرنگار مهر مي‌گويد: اين انبارها در نيک‌آباد، نصرآباد و روستاهاي حسين‌آباد، مزرعه عرب و پيکان مستقر هستند.

وي با اشاره به اينکه روزانه حدود 350 تن پسماند صنعتي وارد منطقه جرقويه مي‌شود، ابراز مي‌کند: اين زباله‌ها در شهر و روستاهاي اين منطقه جمع‌آوري و پس از تفکيک به خارج از اين منطقه و براي مصارف مختلف انتقال مي‌يابند.
بخشدار جرقويه سفلي که معتقد است انبارهاي جمع‌آوري پسماندهاي صنعتي در جرقويه بيش از 20 سال فعاليت دارند، مي‌افزايد: اين انبارها آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و بهداشتي زيادي را ايجاد کرده‌اند.
با فعاليت انبارداران پسماندهاي صنعتي در جرقويه حدود يک هزار خانواده امرار معاش مي‌کنند و پلمب کردن اين انبارها با توجه به معضل بيکاري راهکار درستي نيست
وي با بيان اينکه اغلب انبارهاي جمع‌آوري پسماندهاي صنعتي در مناطق مسکوني منطقه جرقويه و ديگر شهرستان‌هاي استان مستقر هستند، مي‌گويد: براي رفع مشکلات ناشي از فعاليت پسماندهاي صنعتي در منطقه جرقويه پيگيري‌هايي را انجام داده‌ايم که در نهايت منجر به تصويب راه‌اندازي شهرک بازيافت در منطقه‌اي خارج از منطقه مسکوني جرقويه بود.
کلنگ شهرک بازيافت اصفهان شش سال پيش به زمين خورد
جعفري هرندي با اشاره به اينکه از شش سال گذشته راه‌اندازي اين شهرک را در دستور کار قرار داده‌ايم، اضافه مي‌کند: براي اين امر قرار بود که انبارداران با تشکيل تعاوني و خريد سهام زمين‌هاي موردنياز خود را در قالب تعاوني دريافت کنند که اين امر با همکاري انبارداران محقق و زمين‌ نيز واگذار شد.
وي با بيان اينکه براي راه‌اندازي شهرک بازيافت جرقويه از 13 دستگاه استعلامات لازم انجام‌شده است، اظهار مي‌کند: همچنين راه‌اندازي اين شهرک در کميته کار اصفهان و در کارگروه امور زيربنايي تصويب شد.

بخشدار جرقويه سفلي با تأکيد بر اينکه براي راه‌اندازي شهرک بازيافت زميني 20 هکتاري در جاده نيک‌آباد - اژيه واگذارشده است، تصريح مي‌کند: قرار شد اين زمين در قالب 70 پلاک يک يا دو هزار متري به انبارداران تحويل شود.
شرکت شهرک‌هاي صنعتي با توجه به کلنگ زني شهرک صنعتي پسماندهاي صنعتي از شش سال گذشته نسبت به بهره‌برداري از اين پروژه اقدامي انجام دهدوي ابراز مي‌کند: در هنگام واگذاري زمين‌ها و با توجه به وقفه يک‌ساله ايجادشده در تحقق تعهدات شرکت شهرک‌هاي صنعتي، اداره کل راه‌ و شهرسازي با اجراي اين پروژه مخالفت کرد و پروژه در حال حاضر معلق مانده است.
جعفري هرندي که معتقد است با فعاليت انبارداران پسماندهاي صنعتي در جرقويه حدود يک هزار خانواده امرار معاش مي‌کنند، ادامه مي‌دهد: پلمب کردن اين انبارها با توجه به معضل بيکاري راهکار درستي نيست و ضروري است که هر چه زودتر شرکت شهرک‌هاي صنعتي با توجه به کلنگ زني شهرک صنعتي پسماندهاي صنعتي از شش سال گذشته نسبت به بهره‌برداري از اين پروژه اقدامي انجام دهد.
آماده استقرار در شهرک بازيافت هستيم
اما احمد شفيعي، يکي از انبارداران پسماندهاي صنعتي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به سابقه 20 ساله خود در حوزه جمع‌آوري و تفکيک پسماندهاي صنعتي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: روزانه حدود شش تن انواع پسماند به انبار من وارد مي‌شود و پس از تفکيک به همان ميزان نيز روزانه پسماند تفکيک‌شده از هر انبار خارج مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه در گذشته و حدود 10 سال پيش هيچ منزل مسکوني در اطراف انبارهاي پسماند وجود نداشته است، ابراز مي‌کند: امروزه با توجه به اسکان در اين منطقه مورد انتقادات زيادي قرار داريم.
اين انباردار با بيان اينکه ما خود نيز مايل به جابجايي از اين منطقه و استقرار در شهرک بازيافت هستيم، مي‌افزايد: اين در حالي است که تنها يک زمين و بدون هيچ امکاناتي براي اين امر اختصاص‌يافته و امکان انتقال به اين شهرک وجود ندارد.

وي با بيان اينکه پسماندهاي تفکيک‌شده در انبارها به کارخانجات فولاد، گاوداري‌ها، کارخانه سيمان و ... انتقال داده مي‌شود، ابراز مي‌کند: ما درآمد خوبي از اين کار داريم و تعداد زيادي خانواده را نيز تحت پوشش قرار مي‌دهيم و ازاين‌رو براي حل مشکلات زيست‌محيطي و بهداشتي فعاليت انبارداران پسماند بايد مسئولان بالادستي پيگيري‌هاي لازم را داشته باشند.
جرقويه تنها ميزبان آلودگي‌هاي ناشي از پسماندهاي صنعتي است
اما ندا ثابت، يکي از ساکنان جرقويه که از روند فعاليت انبارهاي جمع‌آوري پسماند در فاصله 20 متري از خانه‌اش انتقاد مي‌کند به خبرنگار مهر مي‌گويد: روزانه تردد خودروهايي که براي حمل اين پسماندها به منطقه وارد مي‌شوند مشکلات زيادي را براي تردد به وجود آورده ضمن اينکه دود ناشي از آتش زدن پسماندهاي غيرقابل بازيافت نيز معضلات آلودگي هوا در اين منطقه را دوچندان کرده است.
فعاليت انبارهاي پسماند صنعتي علاوه بر آلودگي‌هاي هوا و بصري آلودگي خاک را نيز به دنبال دارد، از اين رو به دنبال نظارت‌هاي صورت گرفته تاکنون براي 12 انبار پرونده قضايي تشکيل و براي برخورد با اين واحدها منتظر احکام قضايي هستيم
اين شهروند جرقويه‌اي که معتقد است جرقويه تنها ميزبان آلودگي‌هاي ناشي از پسماندهاي صنعتي است و از فعاليت اين انبارها هيچ سودي عايد مردمان اين شهر نمي‌شود، اضافه مي‌کند: ما سال‌هاست که آلاينده‌هاي ناشي از فعاليت اين انبارها را تحمل کرده‌ايم و اين در حالي است که شهرهاي ديگر سود اين پسماندها را مي‌برند.
وي ادامه مي‌دهد: ضروري است که انبارهاي پسماند از شهر و از لابه‌لاي منازل مسکوني انتقال يابند تا شهروندان کمتر در معرض آسيب‌هاي زيست‌محيطي و بهداشتي اين پسماندها قرار گيرند.
12 پرونده قضايي براي انبارهاي پسماند صنعتي اصفهان
مهران شنتيايي، رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان اصفهان نيز در خصوص فعاليت انبارهاي پسماند صنعتي در جرقويه و آلودگي‌هاي ناشي از فعاليت انبارداران در اين منطقه به خبرنگار مهر مي‌گويد: اداره محيط‌زيست نظارت‌هاي جدي را بر روند فعاليت انبارهاي پسماندهاي صنعتي انجام داده و موارد تخلف را نيز شناسايي و پس از تذکرات لازم به دستگاه قضايي ارجاع داده است.

وي که معتقد است فعاليت انبارهاي پسماند صنعتي علاوه بر آلودگي‌هاي هوا و بصري آلودگي خاک را نيز به دنبال دارد، اظهار مي‌کند: ازاين‌رو به دنبال نظارت‌هاي صورت گرفته تاکنون براي 12 انبار پرونده قضايي تشکيل و براي برخورد با اين واحدها منتظر احکام قضايي هستيم.
رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان اصفهان تأکيد مي‌کند: حدود يک سال است که به دنبال صدور حکم قضايي هستيم و پرونده‌هاي اين انبارها در دادگستري راکد مانده است.
کم‌کاري شرکت شهرک‌هاي صنعتي اصفهان براي راه‌اندازي شهرک بازيافت
وي همچنين به کم‌کاري شرکت شهرک‌هاي صنعتي اصفهان براي راه‌اندازي شهرک بازيافت در جرقويه اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: قرار بوده است شرکت شهرک‌هاي صنعتي تصفيه‌خانه براي فاضلاب اين انبارها راه‌اندازي و تأسيسات موردنياز براي راه‌اندازي شهرک را در اختيار انبارداران قرار دهد و اين در حالي است که هنوز در اين زمينه اتفاقي نيفتاده است.

شنتيايي با تأکيد بر اينکه فعاليت انبارهاي پسماند صنعتي با توجه به اينکه در اين انبارها براي شستشوي پسماندها از نمک استفاده مي‌کنند براي خاک ضرر دارد و موجب آلودگي خاک اين منطقه شده است، ادامه مي‌دهد: اين آلودگي تا روستاهاي رامشه ادامه يافته و کيفيت آب‌هاي زيرزميني اين منطقه را نيز دچار مشکل کرده است.
گفتني است که علي‌رغم تماس‌هاي مکرر خبرنگار مهر با مديرعامل و ديگر مسئولان شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان اصفهان هيچ‌يک از اين مسئولان پاسخگو نبودند. با اين حال خبرگزاري مهر آمادگي دارد که توضيحات اين مسئولان را نيز منکعس کند.
اما نبايد از ذهن دور کنيم که آلودگي خاک در آينده‌اي نزديک به‌عنوان يکي از مهم‌ترين معضلات زيست‌محيطي تلقي خواهد شد و اين معضل در کنار آلودگي آب و آلودگي هوا به‌تدريج باعث نابودي گياهان و جانوران خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران

آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران آتش نشانان را به محل حادثه کشاند.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز یک مورد آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس آباد به آتش نشانی این محدوده اطلاع داده شد که درپی آن چندین دستگاه خودروی آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل اعزام شدند. همچنین با توجه به اینکه این محدوده از خارج از حوزه استحفاظی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران قرار دارد، یک ایستگاه کمکی به همراه تجهیزات نیز از تهران به این محل اعزام شد.

درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده به‌طوریکه تا شعاع چندکیلومتری از محل وقوع نیز قابل رویت است. در حال حاضر عوامل آتش‌نشانی در حال عملیات اطفاء حریق در این محل هستند و گزارش و اخبار بیشتری از جزئیات این حادثه اعلام نشده است.

جزئیات بیشتر از این حادثه و خسارات آن پس از پیگیری از مسئولان رسمی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین