Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اصفهان، سالمندی، دوران مهمی از زندگی است و امروزه به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پدیده ســالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

سالمندی در نگاه اجتماعی شامل برخی برداشت‌های قالبی منفی است. در این نگاه، مردم از پیری می‌ترسند و در افکار عمومی پیری با تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کار افتادگی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته، تجارب افراد کهنسال همیشه این امر را تایید نمی‌کند.

سالمندی دوران تازه‌ای از زندگی افراد است که با توجه به روحیات و خصوصیات اخلاقی هر فرد می‌تواند دوران شادی و لذت آفرینی و یا دوران کسالت و کهولت باشد.

اصفهان ۵۲۰ هزار سالمند دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: حدود ۱۰ درصد جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل می‌دهند، که در ایران هم حدودا چنین آماری وجود دارد.

سید اصغر فیاض افزود: البته تعداد سالمندان در استان‌های ایران به جهت جغرافیای جمعیتی و نرخ رشد موالید متفاوت است. طبق آمار شبکه بهداشت استان اصفهان در سال 95، حدود 9 و 3 دهم درصد آمار سالمندان بود در حالی‌که این عدد در سال جاری به 10 و 3 دهم درصد افزایش یافته است.

فیاض خاطرنشان کرد: از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان، تقریبا ۵۲۰ هزار نفر سالمند هستند.

تکریم سالمندان بر همه واجب است

وی با اشاره به اینکه یک شخص بعد از ۳۰ سال خدمت و کار کردن وارد جامعه‌ا‌ی می‌شود که به گفته برخی‌ها، آغاز یک دردسر و گرفتاری است و به سختی می‌توانند چرخ زندگی را با حضور عروس، داماد و نوه‌ها بگذرانند، اظهار داشت: شعار جهانی حاکی از این است که معابر و اماکن عمومی برای همه مردم به ویژه سالمندان، مناسب سازی شود و بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده‌روها و تمام امکانات در سطح شهر استفاده کنند.

۳۳ مجموعه نگهداری از سالمندان در اصفهان فعال است

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به وجود ۳۳ مجموعه نگهداری سالمندان در اصفهان اظهار داشت: این مجموعه‌ها با مجوز اداره بهزیستی به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به سالمندان هستند.

وی افزود: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر سالمند خانم و آقا در مجموعه اقامت دارند، تعدادی از آنها وابسته به تخت و دارای شرایط خاص هستند و تعدادی هم غیر وابسته به و خودشان کارهایشان را انجام می‌دهند.

فیاض گفت: هر کدام از این مجموعه‌ها در سطح شهر با توجه به گنجایش ظرفیت، پذیرای 30 تا 400 نفر سالمند است و بزرگترین مرکز نگهداری سالمندان اصفهان، سرای سالمندان صادقیه است که به 400 نفر از سالمندان خدمات ارائه می‌کند.

خدمات ارائه شده به سالمندان

وی با اشاره به نام مرکز، که مرکز اقامتی شبانه روزی است، اظهار داشت: خدمات این مراکز، صرف نگهداری و غذا نیست بلکه برنامه‌های آموزشی و توانبخشی، اردوهای درون شهری و برون شهری، برنامه‌های پزشکی، کار درمانی، فیزیوتراپی، ورزش درمانی و تمرینات پرورش ذهن برای جلوگیری یا عدم پیشرفت آلزایمر در این مراکز ارائه می‌شود.

معاون توان بخشی بهزیستی اصفهان افزود: در این بین مراکز روزانه‌ای هم وجود دارد هر چند تعداد آنها زیاد نیست اما پذیرای سالمندانی هستند که خود خانه دارند و ترجیح می‌دهند روز خود را در این مراکز بگذرانند و در کلاس‌های آموزشی مختلف شرکت کنند و امید به زندگی را افزایش دهند.

طرح غربالگری سالمندان برای کنترل وضعیت سلامت آنها

معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان بیان کرد: بیماری‌های شایع دوران سالمندی با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است، بنابراین ارزیابی سبک زندگی سالمندان برای آموزش صحیح آنها به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی شان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: به همین دلیل بحث غربالگری برای سالمندان به کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شبکه‌های بهداشت و درمان مناطق مختلف استان اصفهان، برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است.

فیاض گفت: تشکیل پرونده پزشکی برای افراد بالای ۶۰ سال و انجام آزمایش‌های مختلف و ارائه دستورات غذایی و پزشکی از جمله خدماتی است که توسط شبکه‌های بهداشت برای سالمندان در حال اجراست.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای که نباید از دست بدهید

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بگذارید نام «قطار بوسان» را در این فهرست نگذاریم! نه به این خاطر که فیلم درخشانی نیست بلکه کاملا بر عکس، به این دلیل که نامش تقریبا در هر فهرستی از بهترین فیلم‌های کره‌ای تکرار شده و همۀ طرفداران فیلم‌های کره‌ای با آن آشنا هستند.

به گزارش فرادید؛ در اینجا به سراغ فیلم‌هایی می‌رویم که نسبتا کمتر دیده شده‌اند؛ از ماجرای یک فرار بزرگ تا یک گرفتاری واقعا «نفسگیر» در داخل یک تونل تا پخش زندۀ یک وحشت بزرگ.

۱. جزیرۀ کشتی جنگی (The Battleship Island)
در دوران استعمار کره توسط ژاپن، ۴۰۰ مرد و زن کره‌ای که برای کار اجباری در معدن زغال سنگ به جزیرۀ هاشیما برده شده‌اند، طرحی برای یک فرار بزرگ و دراماتیک می‌ریزند.

۲. شمارش معکوس مرگ (The Terror Live)
یک مجری تلویزیونی بعد از انجام مصاحبه‌ای اختصاصی با یک تروریست که پلی را منفجر کرده است، متوجه می‌شود که برای خودش هم یک بمب کار گذاشته شده و جانش در خطر است؛ به علاوه، این موقعیت وحشتناک در زمان پخش زنده اتفاق می‌افتد.

۳. خیلی مخفیانه (Secretly, Greatly)
این فیلم جذاب داستان سه جاسوس کرۀ شمالی را روایت می‌کند که بعد از آموزش‌ به کره جنوبی می‌روند و در قالب سه شخصیت کاملا عادی در آنجا زندگی می‌کنند. بعد از یک مدت خیلی طولانی که هیچ دستوری به آن‌ها نمی‌رسد، آن‌ها به زندگی جدیدشان عادت می‌کنند و مثل سه همسایه عادی به زندگیشان ادامه می‌دهند؛ اما ناگهان با رسیدن یک دستور خیلی محرمانه و خیلی تکان‌دهنده، زندگی آن‌ها زیر و رو می‌شود.

۴. تونل (Tunnel)
مردی در راه رسیدن از سر کار به منزل، وارد یک تونلِ تازه افتتاح‌شده می‌شود؛ اما تونل فرو می‌ریزد و این شروع ساعاتی نفسگیر و هیجان‌انگیز است.

۵. پاندورا (Pandora)
انفجار یک نیروگاه هسته‌ای به دلیل زمین‌لرزه منجر به شرایطی می‌شود که فقط کارکنان نیروگاه می‌توانند از تبدیل شدنش به یک فاجعۀ ملی جلوگیری کنند.

۶. آنفولانزا (Flu)
این یکی از جذابترین فیلم‌ها با موضوع بیماری‌های واگیردار است. یک ویروس هوازی مرگبار، جمعیت شهری در ۲۰ کیلومتری سئول را مبتلا می‌کند و این آغاز یک هراس عمومی و هرج و مرج نفسگیر است.

۷. برج (The Tower)
در میانۀ یک جشن مجلل شب کریسمس در یک ساختمان لاکچری، ناگهان شعله‌های آتش زبانه می‌کشند و مهمانی به کابوسی از تلاش برای زنده ماندن تبدیل می‌شود.

۸. مختل‌شده (Deranged)
داستان این فیلم هم در مورد شیوع یک بیماری است اما نه یک بیماری کشندۀ معمولی! این بیماری کنترل مغز آدم‌ها را به دست می‌گیرد و باعث می‌شود که آن‌ها احساس تشنگ دیوانه‌واری داشته باشند؛ این تشنگی آن‌ها را به پریدن در رودخانه و غرق شدن در آنجا می‌کشاند.

۹. گودال (Sinkhole)
یک خانواده از قشر کارگر توانسته‌اند پس از ۱۱ سال صاحب خانه شوند؛ آن‌ها در خانۀ جدیدشان یک مهمانی ترتیب می‌دهند اما در نیمه‌های شب بارانی سیل‌آسا می‌بارد و گودالی عظیم خانه را در خود فرو می‌برد. حالا اعضای خانواده و همسایه‌ها باید قبل از اینکه گودال پر از آب شود از آن بیرون بیایند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902984

دیگر خبرها

  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای که نباید از دست بدهید
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • آغاز مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان/ هیئتی به وسعت خیابان‌های شهر به راه افتاد
  • آغاز آئین تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده دراصفهان
  • آغاز تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص‌شده در اصفهان
  • مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان آغاز شد
  • سند تحول بنیادین مجموعه اقدامات برای خوشبختی فرزندان است
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)