Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا؛  فاطمه مهاجرانی در مورد چاشنی های نخبه پروری در نظام آموزشی با اشاره به اینکه لزوما هر فرد سخت کوشی نخبه نیست اما این تعریف در سیستم آموزشی درست معنا نشده است، اظهار کرد: همین مسئله نظام آموزش را دچار چالش می کند.

‎‎وی به مسئله رشد مدارس تیزهوشان در کشور از سال 66 تا 93 اشاره کرد و ادامه داد: تعداد مدارس در سال 66، 6 مدرسه بوده اما در سال تحصیلی 87-86 تعداد آن به 262 مدرسه افزایش پیدا کرد، همچنین در سال تحصیلی 89-88، 335 مدرسه در کشور داشتیم و این روند افزایشی تداوم یافته و 660 مدرسه تیزهوشان را در سال تحصیلی 93-92 شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه این رشد ناگهانی و کمی باعث نزول کیفیت کار شده است، عنوان کرد : تعداد دانش آموزان تیزهوشان در سال 86، 54 هزار نفر بود که در سال تحصیلی 93-92 به 140 هزار دانش آموز افزایش پیدا کرده است و این رشد قارچ گونه مدیریت کیفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

‎وی در مورد علت این رشد ناگهانی مدارس عنوان کرد: تا سال 89 برای توسعه مدارس تیزهوشان باید مجوز از طریق هیئت امنا صادر می شد اما بعد از این سال هیات امنا از بین رفته و عوامل متعددی از قبیل فشار مردم و چانه زنی ها برای ورود به مدارس تیزهوشان رشد کمی این مدارس را به دنبال داشت که یقینا بر کیفیت مدارس نیز اثر منفی داشته است.

مهاجرانی تصریح کرد: حتما باید به کاهش مدارس تیزهوشان توجه داشته باشیم و بیشتر به مسئله کیفیت تمرکز کنیم. چرا که افزایش کمی تبعات بسیاری در پی داشته و به دانش آموزان نیز آسیب وارد می کند، وقتی دانش آموزی معمولی با برچسب تیزهوش مطرح می شود امکان برگشت به مدارس عادی را نداشته و همین مسئله ضربه روحی به وی وارد می کند.

وی افزود: از دیگر تبعات رشد کمی مدارس تیزهوشان کاهش دانش آموزان از مدارس معمولی بوده که با سیستم دوپینگ علمی به مدارس تیزهوشان راه پیدا کردند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص جداسازی دانش آموزان در مدارس، عنوان کرد: در اصل نباید این جداسازی وجود داشته باشد اما برای تحقق این هدف باید شرایط حاکم بر مدارس را مورد توجه قرار دهیم و در صورت وجود تجهیزات کامل می توان این کار را انجام داد.

مهاجرانی ادامه داد: از جمله امکاناتی که باید در نظام آموزشی وجود داشته باشد تا روند جداسازی به درستی انجام شود شامل آزمایشگاه های مجهز، وجود پژوهش سراهای مجهز، دسترسی به مقالات برتر، معلمان کارامد و سیستم آموزشی مناسب است و اکنون که چنین شرایطی را نداریم باید برای 1.5 الی 2.5 درصد تیزهوش با سیستم جداسازی و گلخانه ای پیش رویم.

‎‎سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: یکی از مسائلی که دانش آموزان تیزهوش به آن اشاره دارند احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) است که اکنون به مرکز تنزل رتبه پیدا کرده همچنین برخی با مسئله احیا برای این سازمان موافق نیستند، در حالی که با توجه به کاهش کیفیت این نوع از مدارس باید به احیای آن بپردازیم.

‎‎مهاجرانی در مورد آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان گفت: هدف آموزش و پرورش و معلم شناسایی استعدادهای نهفته دانش آموزان است و در هر فردی استعدادهایی وجود دارد که باید برای بروز آن تلاش شود که این مسئله تک بعدی نبوده و برنامه درسی، محیط مدرسه، خانواده و رسانه و معلم در آن دخیل هستند.

شرکت 260 هزار دانش آموز در آزمون ورودی

وی افزود: امسال 260 هزار دانش آموز در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کرده اند که از این تعداد حدود 20 هزار نفر پذیرفته می شوند با توجه به این مسئله باید در آزمون های ورودی و روند کار اصلاحاتی انجام شود تا دانش آموزان معمولی بدانند صرفا حضور در مدارس تیزهوشان هدف نهایی نیست.

مهاجرانی اظهار کرد: افزایش تعداد شرکت کنندگان در آزمون های ورودی ساز و کاری نداشته و صرفا برای کسب و کار گروهی از افراد است. در حالیکه اگر رسانه ها افراد موفق مهارتی را مورد توجه قرار دهند و بیشتر به جامعه معرفی شوند می توان به بهبود شرایط کنونی و کاهش استقبال از چنین آزمونهایی امیدوار بود که متاسفانه مسئله مهارتی از مسائل مغفول جامعه در زمان فعلی است.

‎‎سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به مسئله المپیادهای علمی اشاره داشت و عنوان کرد: المپیاد یکی از عرصه های افتخارآفرین کشور است که به وجود آن نباید تردید داشته باشیم، چرا که به حفظ سرمایه و ذخایر علمی کشور کمک می کند همچنین نباید این تصور را داشته باشیم که تمامی افراد موفق در المپیادهای علمی مهاجرت می کنند زیرا در بسیاری از برنامه ها شاهد فعالیت همین افراد در کارهای مختلف داخل کشور هستیم و مهاجرت صرفا به این گروه محدود نبوده و هر فردی امکان مهاجرت را دارد همچنین نباید تمام المپیادی ها را محدود به افراد سمپاد بدانیم.

مهاجرانی تصریح کرد: باید برای المپیادهای کشور باید به نگاه کلان برگردیم و اکنون ارزش گذاری های غلطی برای آن انجام شده است، بعد از تغییر و تحولات در مدارس تیزهوشان از سال 89 به بعد شاهد رشد نابرابر دانش آموزان تهرانی و شهرستانی در برنامه های علمی و المپیادها بودیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: در سال84 سهم دانش آموزان تهرانی و شهرستانی از المپیادهای علمی هر کدام50 درصد بود که در سال 90 سهم غیرتهرانی ها افول کرد و این روند تداوم داشت تا اینکه در سال 94 سهم شهرستان به 30 درصد رسیده است.

‎‎وی بیان کرد: این سهم نابرابر در عدالت آموزشی تاثیرگذار است و اگر سمپاد را مجموعه کیفیت مداری در نظر بگیریم باید به رشد کیفی آن توجه داشته باشیم، در حالیکه اکنون دانش آموزان تهرانی با دوپینگ علمی وارد فضاهای تیزهوشان شده و شهرستانی ها از این مسئله جاماندند در نتیجه ضرورت آزمون های کیفی و تغییر در روند پذیرش اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ارتقای کیفی مدارس در برنامه های وزیر آموزش و پرورش

مهاجرانی با اشاره به اینکه سمپاد سرمایه ملی کشور است، گفت: در برنامه های وزیر آموزش و پرورش نیز کاهش کمی و ارتقای کیفی مدارس را شاهد هستیم همچنین برای احیای سمپاد اصلی ترین کار احیای هیئت امنای آن بوده که ساز و کار این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و اجرای این کار را در برنامه های خود قرار دادند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور

فرهاد فتحی‌نژاد به راهکار سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش درباره ‌کارآفرینی و مهارت‌محوری اشاره کرد و گفت: «بر اساس راهکار (۵-۶) سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش، آموزش و پرورش با موضوع «تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای تمام دوره‌های تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی» و با عنایت به اینکه یکی از ضرورت‌‎های جامعه امروز، آموزش نیروی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور است، سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان اجرای طرح «سمپاد مهارتی» را آغاز کرده است.»

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره رویکرد طرح سمپاد مهارتی گفت: «طرح سمپاد مهارتی برای شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان به «رشته‌ها،‌ حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور» با اهداف ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی، شناسایی دانش‌آموزان خلاق و نوآور و ارتقای مهارت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان و تربیت افراد ماهر متناسب با نیازهای صنعت و فناوری روی کار آمده است.»

وی از اجرای این طرح و آزمون ورودی مناسب برای این دانش‌آموزان از سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ خبر داد و افزود:«این طرح از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ با رویکرد گسترش تدریجی، آرام و منطقی آغاز شده است. در طرح سمپاد مهارتی، جذب دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در مدارس سمپاد از طریق برگزاری آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم دوره دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان انجام می‌شود.»

وی درباره استان‌های فعال در زمینه اجرای این طرح ‌گفت: «در سال تحصیلی جاری، ۸۱۸ دانش‌آموز مدارس سمپاد در رشته‌های شبکه و نرم‌افزار، فتوگرافیک، پویانمایی و الکترونیک در ۱۱ استان البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، شهر تهران، کرمان، همدان، یزد، خوزستان، قم و اصفهان مشغول به تحصیل هستند. صرفاً دو هنرستان سمپاد مهارتی امیرکبیر (پسرانه) و سعدی (دخترانه) به‌صورت مستقل در شهر مقدس مشهد فعالیت دارند و در سایر استان‌های مجری طرح سمپاد مهارتی، رشته‌های مهارتی در فضای آموزشی رشته‌های نظری دایر است.»

فتحی‌نژاد بر لزوم اجرای برخی موارد برای راه‌اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد تأکید کرد و افزود: «سازمان برای راه‌اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد مواردی را لحاظ می‌کند. هماهنگی و اخذ مجوز ایجاد رشته مورد نظر از دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای معاونت آموزش متوسطه توسط ‌اداره کل آموزش‌وپرورش استان‌ها یکی از این موارد است. مکاتبه رسمی اداره کل با این سازمان مبنی بر اعلام نتیجه بررسی تمام جوانب ایجاد رشته مهارتی و تعهد استان مبنی بر تأمین نیروی انسانی توانمند مرتبط و تجهیز مدرسه مجری طرح سمپاد مهارتی به امکانات و تجهیزات آموزشی و استاندارد مورد نیاز، دیگر موضوع پیگیری سازمان استعدادهای درخشان است. در نهایت بازدید میدانی کارشناسان این سازمان برای تأیید فضا و تجهیزات جهت تشکیل این مدارس از مواردی است که سازمان استعدادهای درخشان برای تشکیل رشته‌های مهارتی لحاظ می‌کند.»

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از آغاز به‌کار این طرح در دو استان دیگر خبر داد و گفت: «سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با هماهنگی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش معاونت متوسطه، با ایجاد رشته گرافیک در هنرستان سعدی مشهد مقدس و شبکه و نرم‌افزار در مدارس فرزانگان دو اهواز و فرزانگان حکیم‌زاده یزد موافقت کرده است و در سال تحصیلی آینده ۱۱ استان کشور در زمینه طرح سمپاد مهارتی فعال خواهند بود.»

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • اختصاص ۷۵ میلیاردتومان برای خرید تجهیزات مدارس لرستان
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)