Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي» مجلس شوراي اسلامي با «انگشت‌نگاري» از دو عضو اين کميسيون از سوي سفارت ايتاليا مخالفت و تاکيد کرده است تحت هيچ شرايطي نبايد اين انگشت‌نگاري انجام شود.
ابوالفضل حسن‌بيگي نماينده مردم دامغان در گفت‌و گو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، با اشاره به موضوع «درخواست انگشت‌نگاري سفارت ايتاليا از دو عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس» که بناست به منظور بازديد از سفارتخانه ايران در اين کشور به ايتاليا سفر کنند، گفت: در رابطه با بازديد از سفارتخانه‌ها و تصميم‌گيري کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين رابطه، قرار بر اين شده بود که بنده و آقاي جمالي‌نوبندگاني نماينده مردم فسا از سفارتخانه ايران در ايتاليا بازديد کنيم لذا زماني که مجلس براي دريافت ويزا براي اين سفر اقدام کرد طرف‌هاي ايتاليايي گفتند که بايد ما براي انگشت نگاري به سفارتخانه اين کشور برويم که بنده در اين راستا اين موضوع را قبول نکردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو «کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي» مجلس با اشاره به جلسه کميسيون متبوع خود پيرامون اين موضوع بيان داشت: در آن جلسه بنده اذعان داشتم که ما نماينده مجلس هستيم و اين آقايان که همواره صحبت از دموکراسي و مردم سالاري دارند معنايي ندارد که نماينده مجلس ايران بخواهد براي اين سفر به سفارت ايتاليا رفته و انگشت‌نگاري شود لذا در اين راستا صحبت‌هايي انجام شد و پيرامون اين موضوع اعضاي کميسيون حق را به ما دادند و گفتند که تحت هيچ شرايطي نبايد اين انگشت‌نگاري انجام شود چرا که ما نماينده مجلس هستيم و درسطح جهاني هم مصونيت داريم.
حسن بيگي اضافه کرد: پيرامون جلسه کميسيون نهايتاً تصميم بر اين شد تا اين مسئله از سوي وزارت امور خارجه پيگيري شود تا اين موضوع به نوعي برطرف شود.
وي با اشاره به صحبت‌هايي مبني بر مقابله به مثل با ايتاليا بيان داشت: بنده در آن جلسه که اين موضوع مطرح شد گفتم که شايد ده سال ديگر هم نمايندگان ايتاليا نخواستند که به ايران بيايند، آن موقع تکليف چيست؟ و يا اگر شما بخواهيد در اين شرايط امتيازي بدهيد و اين جور چيزها را قبول کنيد فردا زماني هم به رئيس جمهور ما مي گويند که اگر مي خواهيد به سازمان ملل سفر کنيد بايد پيش از آن تعهداتي بدهيد و بدين وسيله جمهوري اسلامي ايران را محدود کنند؛ بنابراين بنده در ادامه صحبت‌هاي خود گفتم که در اين شرايط نه قبول مي کنم و نه به اين سفر مي روم. نهايتا تصميم کميسيون نپذيرفتن اين شرايط بود.
عضو «کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي» مجلس بيان داشت: در حال حاضر بيش از يک ماه از ماموريت کميسيون به وزارت امور خارجه در اين رابطه مي گذرد و هنوز هيچ پاسخي از سوي وزرات امور خارجه به کميسيون ارائه نشده است.
وي با بيان اينکه هيچ جاي دنيا نيروهايي که پاسپورت سياسي دارند بدين نحو با آنها برخورد نمي‌شود، گفت: بنده تحت هيچ شرايطي به هيچ وجه به اين سفر نمي روم و ديگران اگر بخواهند اين سفر را بپذيرند به خودشان مربوط است.
در پي مطرح شدن سفر دو نماينده کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي بازديد از سفارت ايران در اين کشور مسئولان ايتاليا درخواست انگشت‌نگاري از دو نماينده را مطرح کردند و بدنبال اين درخواست سفر 2 عضو اين کميسيون تاکنون به تعويق افتاده است.
ماجرا چيست؟
سياست‏ خارجي‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران طبق اصل‏ يکصد و پنجاه و دوم قانون اساسي‏ بر اساس‏ نفي‏ هرگونه‏ سلطه‏ جويي‏ و سلطه‏ پذيري‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تماميت‏ ارضي‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏ هاي‏ سلطه‏ گر و روابط صلح‏ آميز متقابل‏ با دول‏ غير محارب‏ استوار است‏.
براساس بند يک اصل يکصد و هم نيز از جمله وظايف و اختيارات رهبر انقلاب «تعيين‏ سياست‌ها کلي‏ نظام‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخيص‏ مصلحت‏ نظام» است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را بر اساس سه اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» استوار کرده‌اند.
سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همواره برقراي ارتباط با کشور‌هاي جهان براساس اين سه اصل بوده و هم اکنون در اکثر کشور جهان سفارتخانه و کنسولگري دارد. سفارتخانه‌ها در امور تنظيم روابط دو جانبه در چارچوب سياست‌هاي تعيين شده فعال هستند و البته پيگيري امور شهروندان در کشور مقصد را نيز برعهده دارند. سفارتخانه‌ها در مرکز کشور‌ها مستقر هستند، اما کنسولگري‌ها در بزرگترين و يا مهمترين شهر‌هاي کشور مقصد به ايفاي وظايف محوله مي‌پردازند.
زمزمه‌هاي اوليه
زمزمه‌هاي بازديد کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از «سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي مستقر ايران در خارج از کشور» در مجلس نهم مطرح شد، اما با پايان عمر اين مجلس چنين موضوعي عملي نشد تا اينکه نمايندگان مجلس دهم مجدد به اين مهم ورود کردند.
اولين خبر
سيدحسين نقوي‌حسيني 26 تير سال جاري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان از سسلسله سفر‌هاي «کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس» براي بازديد از برخي سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي ايران در خارج از کشور خبر داد.
وي افزود: برنامه ريزي براي بازديد از سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي ايران در خارج از کشور، مطابق وظايف نظارتي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس انجام شده است تا همکاران در اين بازديد‌ها حضور پيدا کنند و روند فعاليت سفارتخانه‌ها را مورد بررسي قرار دهند.
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه بازديد از سفارتخانه‌ها امري مهم است تصريح کرد: با اين حال گزارشاتي هم از روند فعاليت سفارتخانه‌ها به اين کميسيون ارسال شده که بر اساس اين گزارشات، ما مجموعه‌اي از اين سفر‌هاي نظارتي را پيش‌بيني کرده‌ايم.
نقوي حسيني با بيان اينکه فعاليت‌هاي تجاري سفارتخانه‌ها الخصوص بعد توافق برجام امري مهم است بيان داشت: راحتي مردم نسبت به مراوداتشان، توجه به ساختار و انسجام داخلي سفارتخانه‌ها و نحوه فعاليت ديپلماتيک ما از جمله موضوعاتي است که در اين سلسله سفر‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اين نماينده با بيان اينکه درگام اول از تعداد محدودي سفارتخانه بازديد خواهيم کرد، اظهارداشت: در حال حاضر يک فهرستي در اين زمينه در دست داريم که مطابق آن بازديد از سفارتخانه‌ها را آغاز مي‌کنيم.
وي گفت: در صورتي اينکه اين سفر‌ها موثر واقع شد اين کميسيون بازديد از ساير سفارتخانه‌ها را در دستور قرار مي‌دهد.
گام دوم
پيرو اين خبر سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، بحث «بازديد از برخي سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي ايران در خارج از کشور» وارد مرحله جديد و جدي‌تر شد و پس از آن مجدد نقوي‌حسيني 4 شهريور امسال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان از تنظيم و تدوين برنامه‌هاي بازديد اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور، خبر داد.
وي با اشاره به حجم مراودات جمهوري اسلامي ايران با کشور‌هاي خارجي، افزود: در حال حاضر سفارتخانه‌هاي ايران در چند کشور، در اولويت بازديد نمايندگان قرار دارد.
سخنگوي «کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي» مجلس تأکيد کرد: همچنين پيرامون بازديد نمايندگان کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور، فهرستي 1، 0 صفحه‌اي مشتمل بر آيتم‌هاي فعاليت سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي وزارت امور خارجه تهيه شده است.
نقوي‌حسيني در توضيح اين فهرست 10 صفحه‌اي بيان داشت: اين فهرست به جهت ارزيابي از نوع فعاليت سفارتخانه‌ها تدوين شده است و وقتي نماينده‌اي براي بازديد از سفارتخانه‌اي به خارج از کشور مراجعه مي‌کند آن را بر اساس اطلاعات دريافتي، تکميل خواهد کرد.
سومين گام
سومين گام عملي کردن «بازديد از سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي ايران در خارج از کشور» با تعيين کشور‌هاي مقصد برداشته شد.
فرانسه و سوئيس
مرتضي صفاري نطنزي نماينده مردم نطنز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان از سفر دو تن از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به کشور‌هاي سوئيس و فرانسه در قالب سلسله سفر‌هاي اين کميسيون جهت بازديد از برخي سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور، خبر داد.
وي افزود: اين سفر طي دو الي سه هفته تعطيلات مجلس انجام خواهد شد.
اين نماينده مجلس تأکيد کرد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته بنده و آقاي نقوي حسيني قرار است از سفارتخانه‌هاي سوئيس و فرانسه بازديد کنيم.
رئيس کميته روابط خارجي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي» مجلس تصريح کرد: سفر اعضاي اين کميسيون به برخي سفارتخانه‌هاي خارجي پيرامون وظايف نظارتي و ذاتي کميسيون امنيت ملي مجلس انجام مي‌شود.
چک
همچنين اردشير نوريان نماينده مردم شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان از برنامه‌ريزي براي سفر خود به کشور چک در قالب سلسله سفر‌هاي اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي بازديد از سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور، خبر داد.
وي افزود: سفر بنده به کشور چک به بعد از تعطيلات مجلس موکول شده است و فکر مي‌کنم در مهرماه انجام خواهد شد.
رئيس کميته دفاعي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تأکيد کرد: در قالب اين سلسله سفر‌ها نمايندگان بر فعاليت سفارتخانه‌ها نظارت و آن‌ها را مورد ارزيابي قرار خواهند داد.
نوريان تصريح کرد: همچنين بايد گفت که بسياري از سفارتخانه‌ها در برنامه‌ريزي بازديد کميسيون امنيت مجلس قرار دارند که به ترتيب اين سفر‌ها انجام خواهد شد.
بازديد از سفارت ايتاليا و قبرس
اما پيرو اين سلسله بازديدهاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از سفارتخانه هاي ايران در ساير کشورها محمدجواد جمالي‌نوبندگاني نماينده مردم فسا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان از برنامه بازديد دو تن از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از سفارتخانه‌هاي ايران در ايتاليا و قبرس خبر داد.
وي افزود: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته بنده و آقاي حسن‌بيگي نماينده مردم دامغان قرار است از اين دو سفارتخانه بازديد کنيم.
عضو «کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي» مجلس تأکيد کرد: نظارت بر وزارت امور خارجه و اهم مأموريت‌هاي آن از جمله وظايف کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي است.
جمالي با بيان اينکه مأموريت وزارت امور خارجه در دو حوزه داخلي و خارجي دنبال مي‌شود، اضافه کرد: فعاليت وزارت امور خارجه در کشور و همچنين مأموريت سفارتخانه‌هاي کنسول‌گري‌هاي ايران از جمله وظايف اين وزارتخانه محسوب مي‌شود. به همين خاطر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پيرامون اقدامي چک فهرست‌هايي تهيه کرده و به واسطه آن عملکرد سفارتخانه‌ها را مورد بررسي قرار خواهد داد.
اين نماينده مجلس ادامه داد: نحوه تعامل سفارتخانه‌ها با کشور ميزبان و نحوه تعامل سفارتخانه‌ها با دانشجويان ايراني از جمله مواردي است که در بازديد‌ها مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.
بايد منتظر ماند و ديد که آيا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي بازديد از سفارتخانه ايران در ايتاليا به اين کشور سفر خواهند کرد يا خير.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، خواجه محمد آصف درباره سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد و دیدار با مقام‌های بلندپایه پاکستانی گفت: این یک سفر بسیار موفقیت آمیز بود و ما به دستاوردهای آن اطمینان داریم.

وزیر دفاع پاکستان با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیرا نسبت به تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: "ما اهمیتی به مخالفت‌های خارجی نمی دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیت‌الله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم."

وی آینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را روشن توصیف و اضافه کرد: معتقدیم که راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی پیدا خواهیم کرد و آن را به مرحله بهره‌برداری خواهیم رساند.

خواجه محمد آصف در بخشی دیگر از اظهاراتش، خواستار وحدت کشورهای منطقه برای مقابله با چالش‌های مشترک شد و گفت: متاسفانه رویکرد دوگانه غرب و حمایت مستمر آنان از اسرائیل منطقه را به شدت آسیب پذیر کرده است.

وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت: منطقه ما شاهد افزایش مداخله قدرت‌های بزرگ است، لذا ما باید برای دفاع از منافع خود در یک جبهه حضور داشته باشیم. در چنین اوضاعی سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است.

وی تروریسم را تهدید مشترک اسلام‌آباد و تهران دانست و افزود: غلبه بر تهدید تروریسم اجتناب ناپذیر است، از این رو هر دو کشور برادر مصمم به افزایش همکاری‌های خود در این حوزه هستند.

خواجه محمد آصف با اشاره به حمایت جبهه غرب از رژیم اسرائیل نیز گفت: حمایت از فلسطین مسوولیت و وظیفه پاکستان است و معتقدیم نسل کشی مردم غزه جنایتی است که مانند آن را در تاریخ مشاهده نمی کنیم.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در بیانیه مشترک خود پس از پایان سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط در غزه، دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک های بشردوستانه و بازگشت آوارگان فلسطینی شدند.

آیت الله رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، صبح روز دوشنبه وارد اسلام‌آباد شد.

وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس