Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد در پی توقف فعالیت سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی (موسوم به ثبتارش) نرخ این خودروها 20 تا 40 درصد گران شد و در برخی برندهای معروف و پرطرفدار، افزایش 600 میلیون ریالی قیمت رخ داد.

«فرهاد احتشام زاد» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تصمیم اشتباه دولت یازدهم در دخالت در بازار خودرو وارداتی در دی ماه پارسال سبب شده است این بازار در بلاتکلیفی فرو رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: ممنوعیت واردات از سوی شرکت های غیرنمایندگی در حالی ابلاغ شد که این شرکت ها به شفافیت کامل رسیده و حتی همه خودروهای وارداتی آنها از گارانتی برخوردار بودند.
به گفته این مسئول، دی ماه پارسال واردات خودروها متوقف و پس از آن در اواخر دولت یازدهم سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی (موسوم به ثبتارش) مسدود شد.
وی توقف ثبت سفارش را «اقدامی غیرقانونی» خواند و ادامه داد: جلوگیری از ورود خودروهای خارجی از دی ماه پارسال با هدف ساماندهی ارز اجرایی شد اما نه تنها این هدف را به دنبال نداشت، بلکه به التهاب بیشتر در بازار و خروج 45 درصد بیشتر ارز از این طریق از کشور انجامید؛ زیرا این تصمیم یک شبه، قیمت خودروها را به صورت غیرمنطقی افزایش داد.
به گفته وی، وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت، به بررسی موضوع مشغول است اما در شرایط فعلی نمی توان هیچ افقی برای باز شدن دوباره سایت ثبتارش متصور شد.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو یادآوری کرد بیشترین واردات خودروهای وارداتی در سه ماه نخست امسال اتفاق افتاد و افزود: در نیمه نخست امسال 44 هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شد که با کسر پنج هزار خودرویی که با سفارش خودروسازهای داخلی یا محوزهای خاص دولتی انجام شد، در مجموع 39 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد.
«این آمار حاکی از رشد 21 درصدی ورود خودروها به کشور در همسنجی با مدت مشابه پارسال است؛ در حالی که رشد تولید خودروهای داخلی فقط 5.8 درصد بود».
احتشام زاد توضیح داد: ثبت سفارش ها تا 6 ماه اعتبار دارد و 2 تا سه برابر نیاز بازار صورت می گیرد اما این تصمیم دولت سبب شد کل ثبت سفارش های انجام شده در آن مقطع به خرید نهایی و در نتیجه خروج ارز از کشور بینجامد.
به گزارش ایرنا، وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو باید منتظر طی شدن این مسیر باشیم.
پیش از این، رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت توقف ثبت سفارش خودرو با هدف حمایت از تولید داخل نیست بلکه برای اصلاح منابع ارزی انجام شده است.
«مجتبی خسروتاج» افزود: اگر قرار بود از گذشته این موضوع اعلام شود، عده‌ای برای 10 سال خود ثبت سفارش می‌کردند و آنگاه رسانه‌ها ما را نقد می‌کردند که چرا در زمینه کنترل واردات اقدامی انجام نمی‌دهید.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ها صورت می گیرد و اصلاح شیوه واردات خودرو و ایجاد الزام به وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش با هدف برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*1961* مصاحبه: محمد ملک دار * انتشار: مریم مسعود

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیرجمشیدی گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

وی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی بیان داشت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشور‌ها است.

وی افزود: واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • ظهور خودروهای پرنده در آسمان چین/ ثبت سفارش در سال جاری!
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی