Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:56:37 GMT

آیا باید منتظر توقف نمادهای بورسی باشیم؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۲۷۳۴

رییس سازمان بورس می‌گوید عدم گزارشگری مالی شرکت‌ها به روش استاندارد بین المللی (IFRS) باعث نخواهد شد که نماد معاملاتی آنها متوقف شود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که سازمان بورس اعلام کرد شرکت‌هایی که سرمایه ثبت شده آنها بیش از 1000 میلیارد تومان است و همچنین بانک‌ها و بیمه‌ها باید تا پایان آبان ماه سال جاری صورتهای مالی خود را با استاندارد مالی بین‌المللی (IFRS) تطبیق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وارد شدن به آبان ماه سال 1396 بسیاری منتظرند ببینند تا با شرکت‌هایی که نتوانستند این استاندارد مالی را رعایت کنند چه برخوردی می شود. امروز رییس سازمان بورس که مهمان غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌هایی که صورتهای مالی خود را با توجه به استاندارد (IFRS) افشا نکنند، بعد از مجمع با توقف نماد روبرو می شوند؟ گفت: خیر این موضوع ربطی به بازگشایی یا بستن نمادها ندارد اما در هر حال این الزام همچنان پابرجاست اما تصمیماتمان را درباره نحوه افشا اعلام خواهیم کرد.

شاپور محمدی در پاسخ به اینکه آیا با شرکت‌هایی که صورت‌های مالی‌شان را به روش IFRS تنظیم نکردند قرار است برخوردی شود؟ گفت: در مرحله اجرا ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد. ما حتما این شرکتها را کمک می کنیم تا در این مورد دچار مشکل نشوند اما این موضوع یک تکلیف است و باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در دنیا هم راه‌اندازی و جا انداختن استاندارد مالی صورت‌های مالی (IFRS) به یک بازه زمانی نیاز داشت. ما هم با بانک مرکزی و هم با بیمه مرکزی در تعامل هستیم و هر جا که این صنایع نیاز به ملاحظاتی دارند سعی می کنیم آن ملاحظات را لحاظ کنیم.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: با پیگیری همکاران مان امیدواریم شرکت ها بتوانند صورت های مالی تلفیقی خود را به صورت IFRS ارائه کنند تا در آینده بتوانیم دیگر صورت‌های مالی را نیز به صورت IFRS داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۲۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بازارگردانی به بورس و فرابورس واگذار شد؟

وجود چالش‌هایی در مصوبه سال ۹۹ بورس مبنی بر الزام شرکت‌ها به داشتن بازارگردان، موجب بازنگری سازمان بورس در مصوبه و تصویب مصوبه جدید واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس شد.

به گزارش مشرق، شرکت بورس تهران در سال ۹۹ همزمان با وضعیت نزولی بازار سرمایه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اهمیت الزامات نقدشوندگی بازار و لزوم تنظیم عرضه و تقاضا جهت حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران، لازم است بازارگردانی از سوی ناشران و سهامداران در پذیرش شرکت‌ها الزامی شود.

بر این اساس هر ناشر ثبت شده در سازمان بورس مکلف شد از بازارگردان استفاده کند و کلیه ناشران قرارداد بازارگردانی با بازارگردان منعقد کردند.

بررسی چالش‌های مصوبه سال ۱۳۹۹ بورس

در این میان وجود چالش‌هایی در مصوبه سال ۹۹، مشکلاتی ایجاد کرد که سازمان بورس را برآن داشت تا مصوبه را مورد بازنگری قرار دهد.

یکی از چالش‌های مصوبه سال ۹۹ انبوه منابع ناشران بود که منابع مالی آن‌ها می‌توانست صرف تولید، سرمایه در گردش و پروژه‌های شرکت‌ها شود، اما صرف بازارگردانی شده بود.

چالش دیگر ممنوعیت تملک سهام شرکت‌های اصلی بر شرکت‌های فرعی زیر مجموعه بود که در پی آن باعث می‌شد یک ناشر، خود مالک سهام شرکت اصلی شود.

براین اساس مقرر شد مصوبه سال ۹۹ بازنگری شود و جلساتی با بورس و فرابورس برای ارائه راهکارهای لازم برای خروج از این چالش‌ها تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

در نهایت طی روزهای گذشته با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت و در کنفرانس خبری با حضور مدیران سازمان و بورس و فرابورس به جزئیات این مصوبه پرداخته شد.

به گفته عیوضلو عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهاداردر بازارهای بورس تهران، بازار اول و دوم فرابورس مصوبه سال ۹۹ از حالت الزام خارج شده است و این اختیار به بورس و فرابورس واگذار شد که اگر ناشری می‌خواهد از بازارگردان استفاده کند به این کار ادامه دهد.

عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ناشران بازار اول بورس، همچنان می‌توانند بازارگردان داشته باشند اظهار کرد: دیگر ناشران نیز در طی زمان با هماهنگی بورس و فرابورس برای الزام داشتن و یا عدم استفاده از بازارگردانی آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست

همچنین گودرزی مدیرعامل بورس تهران با ارائه توضیحاتی درباره لغو مصوبه سال ۹۹ گفته است حدود ۲.۵ درصد از ارزش معاملات سهم بازارگردان است که نشان می‌دهد در نقد شوندگی اثر بالایی ندارند.

به گفته گودرزی تا ۲ ماه آینده اسامی شرکت‌های بورسی که از بازارگردانی معاف هستند اعلام خواهد شد و شرکت‌هایی که ملزم به بازارگردانی هستند نیز مشخص می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران معتقد است لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست و تنها اختیار بازارگردانی را به بورس و فرابورس واگذار می‌کند.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • چرا بازارگردانی به بورس و فرابورس واگذار شد؟
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • عبور از دژاووی بورسی
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی