Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
به گزارش جام نيوز، رئيس کانون نمايش‌هاي سنتي و آئيني ايران تصريح کرد: مديريت کردن جمعيت چند هزار نفري تعزيه خوان‌ها طبيعتاً کار سختي است مگر اينکه يک نظم و نظامي به وجود بيايد که همه گروها ملزم به رعايت آن نظم و مقررات باشند که البته در قديم همچين چيزي با عنوان سنت شبيه خواني وجود داشت که در حال حاضر به علت اينکه اساتيد و پيشکسوتان تعزيه يا از دنيا رفته‌اند و يا خانه نشين شده‌اند سبب شده تا تعزيه آسيب ببيند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داود فتحعلي‌بيگي استاد دانشگاه، رئيس کانون نمايش‌هاي سنتي و آئيني ايران و رئيس انجمن تعزيه ايرانيان، کارگردان، بازيگر و پژوهشگر تأتر و سينما در رابطه با تأثير تعزيه در گسترش فرهنگ اسلامي در گفت و گو با کانون خبرنگاران ايکنا، نبأ، بيان کرد: تعزيه چند قرن است به عنوان يک رسانه عمل مي‌کند و يکي از مهم‌ترين و موثرترين هنرهايي است که فرهنگ عاشورا را ترويج مي‌دهد. در حال حاضر نيز پايگاه اجتماعي دارد و در هر کوي و برزن و تکيه و حسينيه‌ايي در هر شهر يا روستا عده زيادي را براي تماشا و عزا داري جمع مي‌کند.
نبود استاد تعزيه باعث به وجود آمدن بدعت‌ها شده است
وي در رابطه با حمايت ارگان خاصي از تعزيه بيان کرد: در طول قرن‌هاي گذشته اغلب ايام تعزيه از ناحيه مردم حمايت مي‌شد و بعضي مواقع پيش مي‌آمد که برخي ارگان‌ها، نهادهاي دولتي و يا صاحب منسبان يا به جهت ثواب و يا به جهت تثبيت پايگاه اجتماعي خود از تعزيه حمايت مي‌کردند ولي اکثراً مردمي برگزار مي‌شود و مديريت خاصي نداشته است.
البته مديريت کردن جمعيت چند هزار نفري تعزيه خوان‌ها طبيعتاً کار سختي است مگر اينکه يک نظم و نظامي به وجود بيايد که همه گروها ملزم به رعايت آن نظم و مقررات باشند که البته در قديم همچين چيزي با عنوان سنت شبيه خواني وجود داشت که در حال حاضر به علت اينکه اساتيد و پيشکسوتان تعزيه يا از دنيا رفته‌اند و يا خانه نشين شده‌اند سبب شده تا تعزيه آسيب ببيند و علاقه‌مندان براي يادگيري تعزيه به فيلم‌ها پناه مي‌برند که بعضاً رفتارهاي ناسنجيده‌ايي را انجام مي‌دهند که با اصالت‌هاي اين هنر سنخيتي ندارد و بدعت‌هايي را وارد تعزيه مي‌کنند که همخواني با نمايش آئيني ندارد.
اين استاد تعزيه و نمايش‌ آئيني در رابطه با خطر افتادن اين هنر در آينده تصريح کرد: در اساسنامه انجمن تعزيه ايرانيان آمده که براي پيشرفت تعزيه قدم بردارد ولي متأسفانه اين انجمن بضاعت کامل و کافي را از نظر مالي ندارد و از نظر کارشناسي ظرفيت خوبي دارد که بايد يک تشکيلات دولتي موظف يا مرکز حفظ و اشاعه نمايش‌هاي آئيني وجود داشته باشد که در زمينه پژوهش، آموزش و در زمينه اجرا در غالب نمونه سازي فعايت کند تا هم اصالت‌ها حفظ شود و هم آموزش به نحو صحيح انجام شود زيراکه انجمن تعزيه يک تشکل مردم نهاد است و تعدادي عضو دارد که سالانه به اين اعضاء مبلغ اندکي به عنوان حق‌العضويت داده مي‌شود که بخشي از اين پول صرف هزينه‌هاي جاري و بخشي صرف فعاليت‌هاي پژوهشي مي‌شود و اين هزينه آنقدري نيست که حتي ما بتوانيم فيلم‌هاي آموزشي بسازيم و در اختيار علاقه‌مندان قرار دهيم.
ملزومات ساخت يک فيلم آموزشي تعزيه اصيل
اين کارگردان سينما اظهار کرد: هر فيلم آموزشي براي ادا کردن حق مطلب بيشتر از 200 الي 300 ميليون هزينه لازم ندارد و اگر قرار است در هنر شبيه خواني فعاليت بکنيم لازم است براي رفع نواقص و حفظ اصالت‌ها از نسخه شروع کنيم و کم و کاستي‌ها و اصالت را از منظر شيوه درام نويسي تعزيه، سبک هنري، قرار دادهاي تعزيه و از منظر ادبي و موسيقيايي برطرف کنيم که بعد از فراهم کردن نسخه؛ تعزيه مستلزم تمرين مي‌شود که بايد گروه را براي تمرين جمع کرد و فرصت کافي براي روان شدن در نقش‌ها و حفظ نسخه داشته باشند تا به هنگام اجرا و فيلم‌برداري نسخه برايشان دست و پا گير نباشد.
بازيگر و پژوهشگر سينما و تأتر ادامه داد: ‌اين فعاليت‌ها مستلزم اين است که ابتدا يک کارگردان، چند فيلم‌بردار، صدابردار و نور پرداز، داشته باشي درواقع بايد تمام عوامل يک تله تأتر را کنار هم داشته باشي تا بتواني يک فيلمي بسازي که واجد مختصات اصيل هنر تعزيه باشد و در نهايت اين فيلم نياز به هزينه تکثير دارد تا در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد تا از اين فيلم به عنوان يک سرمشق استفاده کنند.
چرا تعزيه فقط در محرم خوانده مي‌شود؟
فتحعلي بيگي گفت: امروزه شرايط زندگي تغيير کرده است و اينگونه نيست که تعزيه مختص به دهه اول محرم باشد. درواقع ما چيزي نزديک به 500 مجلس تعزيه داريم که اگر از تعزيه عالم زر شروع و با تعزيه عالم قيامت تمام کنيم دو سال زمان مي‌برد و مشکلات زيادي از قبيل مکان مناسب براي خواندن و يا چه کساني مي‌تواند و يا اصلاً بلد هستند که اين همه تعزيه را بخوانند، در نتيجه يکي از آسيب‌هاي جدي که تعزيه دارد از دست رفتن تجربه اجرا بود و يک دست صدا ندارد پس يک نفر و 5 نفر نمي‌توانند در اين راه قدمي بردارند.
دليل ديگر مي‌تواند اين باشد که کسي که تعزيه مي‌خواند شبيه خواني يا شغل اول اوست و يا شغل دومش است که اگر شغل دومش باشد گرفتاري و مشکلات خود را دارد به طور مثال چقدر مي‌تواند به صورت صلواتي کار کند تا ما يک فيلم درست و کامل از يک مجلس تعزيه بگيريم و اگر هم حرفه و شغل اصلي‌اش است که بايد زندگي‌اش تآمين شود تا کار کند.
وي ادامه داد: غير از تعزيه‌خوان اساس، لباس، مکان، هزينه اياب و ذهاب، هزينه پذيرايي و کلي هزينه ديگر لازم است تا يک مجلس تعزيه آبرومند برگزار شود همچنين علاوه بر تعزيه خوان به تعزيه شناس، شاعر و موسيقي‌دان وعالم علوم ديني و متخصصان تاريخ نياز است تا تعزيه از همه لحاظ بررسي شود و نسخه‌هاي اين مجالس را به صورت اصيل و دور از بدعت‌ها تدوين کنند تا يک اثر ماندگار را هم براي آموزش و هم آيندگان بسازند که اين هزينه‌ها ارقامي نيست که همه را بتوان هيئتي برگزار کرد لذا بايد يک نهاد دولتي کار بلد که کار فرهنگي نيز انجام مي‌دهند اين هزينه‌ها را تقبل کند.
دغدغه يک دلسوز تعزيه
رئيس کانون نمايش‌هاي سنتي بيان کرد: از آنجايي که تعزيه به عنوان يک پايگاه مهم براي شناخت قيام امام حسين(ع) و ترويج اسلام به شمار مي‌آيد ولي متأسفانه از سوي دولت تأمين اعتبار و يا حمايت نمي‌شود ما در اين رابطه مصاحبه‌هاي بسياري انجام داديم ولي متأسفانه پاسخ و حمايتي را از سمت متوليان فرهنگي دريافت نکرديم.
در طول تمام اين سال‌ها به همت دفتر ادبيات و هنر هلال وابسته به سازمان تبليغات اسلامي موفق به ساخت يک فيلم شديم که البته متآسفانه براي ادامه کار تأمين اعتبار نشد. هرچند ساخت اين فيلم‌ها اعتبار زيادي هم لازم ندارد و اگر بخواهيم فيلم‌هاي کل دهه محرم را بسازيم چيزي حدود 2 ميليارد هزينه نياز داريم که در عوض يک هنر و سرمايه ماندگار براي تعزيه خواهد بود به طور مثال فيلم حضرت مسلم(ع) که ساخته شد و در نوع خودش يکي از بهترين‌ها شد.
ايکنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمد حسینی، معاون امورمجلس رئیس دولت، روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس در گفتگویی تاکید کرد: قوانین متفرقه و پراکنده ای برای ایرنیان خارج از کشور وجود دارد که دولت در حال متمرکز کردن این قوانین است.

بنابر روایت ایرنا، وی تاکید کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز فعال تر از گذشته در حال کار در این حوزه است و رییس جمهور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

حسینی توضیح داد: مسائل و ابهاماتی درباره این افراد وجود دارد که از جمله آنها می توان به تابعیت کودکان ایرانیانی که در خارج از کشور به دنیا می آیند اشاره کرد که این مباحث در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح شده است که به صحن دولت می آید و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی یادآور شد: برای هنرمندان و فعالان فرهنگی خارج از کشور نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است و زمینه برای بازگشت و کار آنان وجود دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901099

دیگر خبرها

  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • تصادف مرگبار اتوبوس ایرانیان در ارمنستان