Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@21:19:20 GMT

تربیت نوجوان انقلابی در مکتب علم و مسجد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۳۱۳

تربیت نوجوان انقلابی در مکتب علم و مسجد

یک فعال فرهنگی گفت: محقق شدن تربیت اسلامی، مسئله‌ای است که تنها با آموزش صرف در نهادهای آموزشی اتفاق نمی‌افتد بلکه نیازمند برخورداری فرزند و دانش‌آموز از روح و فرهنگ اصیل دینی است و این مهم جز با پیوند مسجد و مدرسه حاصل نمی‌شود، در این رابطه شاید یک مسئله مهم تعارض موجود در شیوه‌های تربیتی مدارس با مساجد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اجتماعی تهران نیوز ، یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ارتباط بین مدرسه و مسجد است در حالی که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تمام تمرکز آموزش و پرورش کشور در حال حاضر بر امر تعلیم متمرکز شده است.

مدرسه، فضایی است که هر فردی ناگزیر پا در آن می‌گذارد، جایی که قرار است تعلیم و تربیت را به کودکان ما بیاموزد، شواهد نشان می‌دهد که آموزش و پرورش ما در امر تعلیم علوم مختلف، موفق عمل کرده اما جای سؤال است که آیا به همان اندازه که به تعلیم توجه می‌شود به تربیت هم توجه می‌شود یا خیر؟ با گذری در اکثر مدارس به‌خوبی این موضوع را متوجه می‌شویم که اکثر دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و حتی والدین دغدغه اصلی‌شان بحث پیشرفت تحصیلی است و موضوع تربیت در رتبه بعدی قرار دارد.

شاید بتوان گفت نزدیک‌ترین فضا به این جریان و پاسخ به این سؤالات “مسجد” باشد؛ مسجد جایی است که بر خلاف مدرسه منوط به گذارندن سال تحصیلی در سه یا چهار سال نیست بلکه مسجد می‌تواند فضایی باشد که یک فرد از کودکی تا میانسالی و حتی پیری در آنجا تربیت شود و سهمی را در آنجا داشته باشد؛ به این ترتیب، مسجد فضایی است که روح معنویت و زمینه تربیت در آنجا به خوبی فراهم است اما سؤال این است که چگونه باید ارتباط بین مدرسه و مسجد را ایجاد کرد؟ آیا چنین امری ممکن است و تا چه حد دوام خواهد داشت؟

“حجت‌الاسلام سید ابراهیم جعفر زاده از صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت و یکی از فعالان فرهنگی درگفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی اظهار داشت: محقق شدن تربیت اسلامی، مسئله‌ای است که تنها با آموزش صرف در نهادهای آموزشی اتفاق نمی‌افتد بلکه نیازمند برخورداری فرزند و دانش‌آموز از روح و فرهنگ اصیل دینی است و این مهم جز با پیوند مسجد و مدرسه حاصل نمی‌شود، در این رابطه شاید یک مسئله مهم تعارض موجود در شیوه‌های تربیتی مدارس با مساجد باشد.

 

 

*تهران نیوز:  برای ایجاد «روحیه انقلابی» در دانش‌آموزان چه باید کرد؟

بخشی از به وجود آوردن این روحیه مربوط به تربیت توسط پدر و مادر است و اولیا این روحیه را در فرزند پایه‌ریزی می‌کنند؛ بخش بعدی اثرگذار در این مقوله، مربوط به کادر مدرسه است؛ اگر کادر تربیتی مدرسه را از کسانی انتخاب کنیم که تعهد به مباحث دینی نداشته باشند، اثر منفی بسیاری بر روحیه دانش‌‌آموزان خواهد گذاشت و اینکه ما به طور کلیشه‌ای کارهایی را مانند قرآن و روایت سر صف خواندن را انجام دهیم، فقط به صرف اینکه کاری انجام دهیم کار اثرگذاری نیست، در کار تربیتی باید شالوده‌های مباحث را در دانش‌‌آموز ایجاد کنیم و در مرحله بعد نیاز به پیگیری دارد که این مطلبی که در سر صف بیان شده آیا در زندگی‌اش اثرگذار بوده‌ است.

این نکته قابل ذکر است که با توجه به آمادگی‌های هوشی دانش‌آموز از لحاظ فراگیری مطالب که گاهی اوقات فرزندان، استادِ معلم و پدرومادرها می‌شوند، نشان دهنده آن است که بستر بسیار خوبی برای فراگیری مطالب مذهبی دارند اما متاسفانه در زمینه پرورش آنها کم‌کاری شده است؛ بودجه فرهنگی و تربیتی در کشور ما ذلیل‌ترین بودجه است و صد افسوس که مباحث تربیتی جزء کم‌اهمیت‌ترین مسائلی است که نسبت به آن اقدام شده‌ استاما نباید از مدیری که تمام فکر و ذهنش درگیر مخارج مدارس است، این انتظار را داشت که به امر تربیت دانش‌آموزان بها بدهد.

کار تربیتی پرهزینه است به طور مثال اگر اتومیبل سارقان بهترین خودرو برای سرقت است به طور قطع باید اتومبیل پلیس خودرویی برتر از سارقان باشد تا بتواند آن‌ها را دستگیر کند؛ حالا اگرمشاهده می‌کنیم در فضای مجازی بودجه‌های فراوانی از طرف دشمن هزینه می‌شود تا روحیه انقلابی و مذهبی در نوجوانان را از بین برود، طبیعتا باید ما بودجه بیشتری برای مقابله با این تهاجم هزینه کنیم، اگر نتوانیم چندین برابر آن چیزی که هزینه شده خرج کنیم از این مقابله عقب می‌مانیم و شکست می‌خوریم.

بخش آخر تاثیرگذار در تقویت روحیه انقلابی، نظام حاکمیتی در زمینه بودجه و برنامه‌ریزی‌ها در تربیت و فرهنگ است، بودجه‌ها یا تصویب نمی‌‌شود و در صورت تصویب هم دیر به مرحله عملیاتی شدن می‌رسد و دیگر آن فایده لازم را ندارد و باعث به وجود آمدن درگیریهای ذهنی برای کسانی که می‌خواهند کار فرهنگی می‌کنند، می شود که این موضوع بدترین آفت است.

پس برای تقویت روحیه انقلابی باید این نکات موارد تقویت شود چون اگر این اقدامات صورت نگیرد نه تنها در دانش‌آموز روحیه انقلابی به وجود نمی‌آید بلکه خانواده او هم در معرض خطر قرار می‌گیرند چون تقویت این روحیه به دوام خانواده کمک می‌کند.

 

 

*تهران نیوز: نهادهای دیگر در زمینه تربیت دانش‌آموزان چیست؟

در ابتدا باید عناصر اثرگذار داخل مدارس را پیدا کنیم که این عناصر با مسجد در ارتباط باشند؛ حال اگر این شخصیت‌های کاریزماتیک مخالف مسجد بودند باید آنها را جذب یا خنثی کنیم؛ نکته دوم اعزام مبلغ است که برعهده حوزه‌های علمیه است و به تعبیر حجت‌الاسلام قرائتی همان طور که ما پزشک مغز و اعصاب و اطفال داریم، توانستیم آخوند اطفال هم تربیت کنیم.

نکته سوم پشتیبانی مبلغ و معلم در امورات مذهبی و تربیتی است که مبلغ مجبور نشود برای اینکه حداقلی‌ترین کارها را انجام دهد، به انجام کارهای کلیشه‌ای تن دهد؛ در حال حاضر بودجه‌ها صرف اموری می‌شود که دارای اثرات کوتاه‌مدت است و اثرات بلند‌مدت در آن دیده نمی‌شود.

تبلیغ هم در حوزه علمیه باید از حالت سنتی خارج شود و در حوزه تبلیغ در فضای مجازی، حضور بیشاری پیدا کنند ولی قوی‌ترین رسانه تربیتی “منبر” است چون تمامی این احکام و دستورات دینی ما به وسیله ائمه از طریق منبرها به ما رسیده است.

 

 

*نهران نیوز: شاخصه‌های کار فرهنگی صحیح در فرمایشات مقام معظم رهبری چیست؟

باید این قانون را رعایت کنیم که در فرمایشات مقام رهبری وجود دارد مبنی بر اینکه کار فرهنگی باید آرام و نرم و به صورت زمانبر انجام شود تا اثراتی سودمند داشته باشد؛ تاکید ایشان بر کاری است که زیرساخت داشته باشد زیرا اگر دانش‌آموز و نوجوان و جوان در هر جای دنیا برود چون زیر ساخت لازم را دارد با یک تلنگر، موارد آموزش داده شده  یادش می‌آید.

 

 

*تهران نیوز: آیا مسجد نقش اثرگذاری در تربیت دانش‌آموزان دارد؟

مساجد خانه‌های خدا در زمین هستند؛ معمولا اگر بعضی از خانواده‌ها با پایگاههای بسیج و مراکز فرهنگی و مذهبی مشکلی داشته باشند، این حساسیت نسبت به مسجد بسیار کم‌تر است چون آن خانواده‌هایی که به تعبیر ما دینداری سنتی دارند با حضور فرزندانشان در مسجد مخالفت نمی‌کنند به این دلیل باید از ظرفیت مسجد به نحو احسن استفاده کرد؛ مساجدی که نزدیک مدارس هستند به خوبی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وظیفه مسجد این است که نمازخوان‌های این نسل و نسل‌های آینده را پوشش بدهد و زمینه حضور جوانان را در مسجد فراهم کند و متقابلا مساجد هم باید با بودجه فرهنگی قوی، کارهای تربیتی تاثیرگذار انجام دهند و از حالت سنتی اداره شدن، خارج شود.

مساجد از طریق ارتباط با دانش‌آموز می‌توانند از شرایط خانوادگی او آگاه شوند و با دسترسی به مشکلات خانوادگی دانش‌آموز می‌توانند مشکلات اخلاقی، مالی و عاطفی خانواده او را تا حدودی حل کنند که این اقدام هم موجب استحکام بنیاد خانواده و هم ارتباط بیشتر دانش‌آموز با مسجد می‌شود.

 

 

*نهران نیوز: آیا با توجه به وضع موجود، آموزش و پرورش در زمینه تربیت کم‌کاری کرده‌ است؟

موضوع تربیت در آموزش با غفلت همراه است در سطح کلان آموزش و پرورش یا اولویتهای نظام  تعریف نشده یا اینکه به مرحله اجرا نرسیده است.

باید اولویت اصلی در زمینه آموزش و پرورش، تربیت جوانان و نوجوانان باشد؛ وقتی این اولویت توسط مدیران در نهادهای حاکمیتی و نهادهای اثرگذار جامعه به تصویب رسید باید در سطوح پایین مدیران میانی اولویتها را پیگیری کنند.

ما در کل نظام در بخش مدیران میانی مشکل داریم، مدیران میانی یا این موضوعات را به خوبی درک نکرده‌اند یا اگر درک کرده‌اند دنبال منافع دیگری هستند و ممکن است در بین اینها معاند هم باشد و نخواهند ساختارها به طور صحیح انجام شود.

چون وظیفه تربیت به آموزش و پرورش سپرده شده است، هرگونه غفلت از دید این نهاد دیده می‌شود؛ اگر آموزش و پرورش نیاز به کمک به نیروهای انقلابی داشته باشد باید درخواست کند که همه این موارد در یک دوره زمانی کوتاه وجود داشته است اما چون پشتیبانی لازم وجود نداشته، با شکست رو‌به‌رو شده است که این تعطیلیها اثر تخریبی بیشتری دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به درخشش دانش‌آموزان این استان در المپیادهای مختلف، گفت: کیفیت آموزش و پرورش استان به‌عنوان یک مجموعه تعالی‌بخش روبه افزایش است.

ابوالقاسم اکبری در مراسم محوری هفته معلم که امروز (۱۱ اردیبهشت ماه) در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: در این سال تحصیلی، ۵۰۹ نفر دانش‌آموز در مرحله نخست المپیادها حائز رتبه شدند و در المپیاد ریاضی نیز ۱۰ درصد کل مقام‌های المپیاد ریاضی را کسب کردند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان استان ما توانستند در المپیادهای ادبی، جغرافیا؛ علوم و زمین موفق عمل کنند و حائز ۹ مدال ملی و سه مدال جهانی شوند که این‌ها نشان از ارتقای سطح آموزش‌ها در مدارس استان و بهبود عملکرد نظام تعلیم و تربیت دارد.

او تاکید کرد: آموزش و پرورش، پیشران توسعه کشور در تمام حوزه‌هاست و نقش بی بدیلی در تعلیم نیروی انسانی در فرآیند رشد کشور ایفا می‌کند.

اکبری با بیان اینکه مدرسه کانون اصلی تعالی‌جویی و حرکت به سمت تعالی است، گفت: دکترین حرکتی ما، سند تحول آموزش و پرورش است که در آن، مدرسه را محور اصلی نظام تعلیم و تربیت می‌دانند و در مدرسه نیز معلم محوری‌ترین عنصر فعالیت، الگو و اسوه شناخته می‌شود.

وی رتبه هفتم آموزش و پرورش استان در کشور را مرهون تلاش همکاران فرهنگی استان در این مجموعه دانست و افزود: زیرساخت‌های تعلیم و تربیت استان به لطف دولت و پیگیری‌های بسیار در حال بهبود است. در ۲.۵ سال گذشته ۷۰ پروژه با ۳۰۰ کلاس درس به اتمام رسیده و اکنون نیز ۸۵ پروژه با ۳۷۰ کلاس درس در حال ساخت است.

تعلیم و تزکیه، دو بال مهم نظام آموزشی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی مرهون مجاهدت‌های هدفمند معلمان و استادانی است که فداکارانه در ترویج و اشاعه فرهنگ دانش و پژوهش نقش‌آفرینی می‌کنند.

حجت‌الاسلام رضا براتی‌زاده گفت: این روزها بیشتر یاد و نام معلمان که مانند شمعی فروزان، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر و در عین حال با انگیزه و با نشاط، ساز و کار تعلیم و تربیت نسل حاضر را بر دوش می‌کشند، شنیده می‌شود و به همین اعتبار پویش‌های متعدد و اقدامات نمادینی در شرف انجام است تا حداقل گوشه‌هایی از این خاطرات مهم و ارزشمند به یادگار بماند.

وی افزود: فراموش نشود که ایثار و از خود گذشتگی فقط در میدان رزم متبلور نمی‌شود، بلکه با اقدام و عمل درخور تحسین، درخشان و مفهوم‌ساز جامعه معلمان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، به بهترین شکل به منصه ظهور رسیده است.

او بیان کرد: تربیت و تزکیه، بال دیگری است در که نظام آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت، علم و دانشی که تولید می‌شود مانند بمب‌های اتم بر ضد بشریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقام عالی قضایی استان با اشاره به مهمترین ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی و رفتاری شهید مطهری، گفت: اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی، مرهون مجاهدت‌های هدفمند معلمان و استادانی است که فداکارانه در ترویج و اشاعه دانش و پژوهش به‌طور مؤثر، سازنده و راهگشا نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی اظهار کرد: مسلک و مکتبی که استاد شهید مرتضی مطهری بانی آن بود و از خود به یادگار گذاشت، از چنان قابلیت و ظرفیتی بهره‌مند است که آثار پر خیر و برکت آن در نسل‌های این مرز و بوم، مشهود و نهادینه شده است و به همین اعتبار باید اذعان داشت و افتخار کرد که هنوز بزرگانی هستند که در راه اعطا و اهدای بینش وسیع معرفت‌شناسی، بیش از پیش اهتمام ورزیده‌اند و در همه احوال، والاترین سرمایه‌های انسانی خود را وقف ارتقا و بهبود آینده دیگران می‌کنند و با این کار، نام‌شان را همراه نام انبیا و اولیای الهی بر کتیبه تاریخ به منصه ظهور می رسانند.

تجلیل از مقام شامخ معلمان و قدردانی از تلاش‌های آنها از مهمترین محورها و پایان‌بخش این برنامه‌ها بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • به احترام «معلم» برپا ...
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه