Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه با وجود مطالب زیاد منتشر شده درباره بازی نهنگ آبی و هشدار درباره لزوم هشیاری والدین، بازی نهنگ آبی در ایران نیز قربانی گرفت و تا امروز تمامی قربانیان بازی نهنگ آبی نوجوان بوده‌اند. حتی می‌بینیم اولین قربانی بازی نهنگ آبی در ایران نیز یک دختر نوجوان بوده که 15 سال بیشتر نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه؛بازی های رایانه ای به جای بازی های فیزیکی و سنتی سالم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر کرده و به دلیل مشغله های فکری و اعتقادی خانواده ها، فرزندان ساعت های متمادی پشت دستگاه رایانه می نشینند بدون اینکه نظارتی بر فعالیت آنان وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح کشور هم بازار داغ بازی های رایانه ای رواج دارد و تولیدات کشورهای دیگر به قیمتی نازل در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می گیرد. این واقعیتی است که متاسفانه جامعه ما را درگیر کرده و باید هرچه سریع تر برای آن راه حلی در نظر گرفته شود.

رها شدن نوجوانان و جوانان در انواع و اقسام بازی های رایانه ای نسل جوان را با تهدیدی جدی مواجه می سازد و زنگ خطری برای مسئولین و متولیان فرهنگی کشور است که جامعه را از آسیب های فرهنگی و اجتماعی مصون نگه دارند و قابلیت های صحیح استفاده از فضای مجازی را به خانواده ها آموزش دهند.

تاثیر بازی‌های کامپیوتری مخصوصا جنگی، که خشونت و آدم‌کشی در آن‌ها موج می‌زند، بر روی نوجوانان و حتی جوانان غیر قابل انکار است. آن‌ها با اجرای این بازی‌ها یاد می‌گیرند کشتن و ریختن خون دیگران، ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنند و همین طرز تفکر، زمینه‌ای برای افزایش خشونت در آن‌ها است. در این بین بازی‌هایی مثل نهنگ آبی نیز یافت می‌شوند که با تکنیک‌های روان‌شناسی، خشونت را به حد اعلا رسانده و فرد را به جنون می‌رسانند، به طوری که بدن خود را به صورت عمدی زخمی کرده و در نهایت خود را می‌کشد.

بازی نهنگ آبی که آن را با نام چالش نهنگ آبی نیز می‌شناسند، یک بازی اینترنتی است که در مدت زمان اخیر، در بین کاربران برخی کشورها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در آن چندین هدف برای کاربر تعریف می‌شود که باید آ‌ن‌ها را به صورت مرحله به مرحله طی پنجاه روز انجام دهد.

نحوه طراحی بازی و شیوه تاثیرگذاری آن بر روی روح و روان طوری است که کاربر را به چالش می‌کشاند! به همین دلیل نوجوانان، که همیشه دوست دارند توانایی‌های خود را به دیگر نشان داده و از گفتن کلمه نه واهمه دارند، بیشتر جذب آن می‌شوند، گویی گفتن کلمه بله به فرمان‌های بازی، آن‌ها را بزرگ و نیرومند جلوه می‌دهد. کنجکاوتر بودن نوجوانان، دلیل دیگر جذب آن‌ها به این بازی است.

نام‌گذاری این بازی بر اساس اصطلاح نهنگ آبی بوده و از پدیده به ساحل نشستن نهنگ‌ها می‌آید که نشانی از خودکشی است. به عقیده برخی محققان، این نوع از نهنگ‌ها برای خودکشی خودشان را به ساحل می‌کشانند.

کاربر باید به طور مرتب بازی نهنگ آبی را اجرا کرده و اغلب یک تصویر از خود ارسال کند تا مجوز راهیابی به مرحله بعد را به دست بیاورد. در نخستین مرحله از او خواسته می‌شود یک نهنگ آبی را بر روی دستش ترسیم کند. تصویر زیر نشان‌دهنده دست یکی از کاربرانی است که نتوانسته به چالش بازی نهنگ آبی کلمه نه بگوید.

فیلیپ بوکین (Philipp Budeikin)، یک دانشجوی روان‌شناسی بود که از دانشگاه اخراج شد. وی مدعی ساخت بازی نهنگ آبی است. فیلیپ هدف خود را تلاش برای پاک‌سازی جامعه با حذف انسان‌هایی که هیچ فایده‌ای ندارند اعلام کرد.

بازی نهنگ آبی شامل 50 مرحله است و در این مراحل از مخاطبان خواسته می‌شود تا به مدت 50 روز، کارهای خواسته شده از آن‌ها را انجام دهند. این فعالیت‌ها شامل کارهای خطرناکی مانند خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر روی ساعد، تماشای فیلم‌های ترسناک، ایستادن در لبه مکان‌های مرتفع و در نهایت پریدن از ارتفاع و خودکشی کردن می‌شود.

این نخستین دفعه‌ای نیست که برخی افراد، بیش از حد به دل بازی‌های کامپیوتری می‌زنند! به عنوان نمونه اخبار متعددی طی چند دهه اخیر درباره مرگ به خاطر اجرای زیاد بازی‌های کامپیوتری به گوش رسیده‌اند. بازی نهنگ آبی هر چه که باشد، تنها با استفاده از ترفندهای روان‌شناسی نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خبری از جادو نیست. این موضوع لزوم هوشیاری والدین و کنترل اعمال فرزندان نوجوان خود را بیشتر می‌کند. یک فرد جوان و بالغ، عاقل‌تر از آن است که این‌چنین به دام بیفتد!

بازی نهنگ آبی در ایران نیز قربانی گرفت. در حالی که تصور می‌کردیم چالش نهنگ آبی دیگر به پایان رسیده است، خبری مبنی بر خودکشی به خاطر بازی نهنگ آبی در اصفهان ایران شدیدا خبرساز شد.

بازی نهنگ آبی، چندی پیش به تیتر اصلی رسانه‌های خبری و پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تبدیل شد. این بازی برای اولین مرتبه در سال 2013 خلق شد، اما بعد از گرفتن اولین قربانی در سال 2015، تا سال جاری مسکوت ماند. اما انتشار مجدد یک کلیپ مربوط به خودکشی دو دختر در یکی از کشورهای خارجی حدود دو ماه قبل، سبب شد باز هم این بازی بر سر زبان‌ها بیفتد. و حالا متاسفانه می‌بینیم با وجود اطلاع‌رسانی‌های بسیار زیاد، اکنون بازی نهنگ آبی در ایران نیز قربانی گرفته است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، دو دانش آموز دختر در روز شنبه بیست و نهم مهر، تحت تاثیر چالش نهنگ آبی از پل روگذر چمران به پایین پریدند. در حالی که یکی از آن‌ها شدیدا مجروح شده، فرد دیگر در اثر سقوط جان خود را از دست داده است. در پی تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 به منظور اطلاع‌رسانی درباره سقوط دو دختر نوجوان از پل روگذر در شهر اصفهان، یک تیم فوریت‌های پلیسی بلافاصله به محل اعزام شد.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان درباره تاثیر پذیرفتن این دو دختر از بازی نهنگ آبی در ایران اعلام کرد آن‌ها، پیش از پریدن از پل روگذر، توسط یک دستگاه ضبط صوت با خانواده خود خداحافظی کرده و علت کار خود را بازی چالش نهنگ آب در فضای مجازی عنوان کرده بودند. حتی دانش‌آموز 16 ساله زنده مانده از حادثه نیز دلیل این کار را بازی نهنگ آبی اعلام کرده است.

متاسفانه با وجود مطالب زیاد منتشر شده درباره بازی نهنگ آبی و هشدار درباره لزوم هشیاری والدین، چنین اتفاق تلخی رخ داده است. همانطور که بارها و بارها به آن اشاره کردیم، افراد جوان و بزرگسال کمتر به دام چنین چالش‌هایی می‌افتند و تا امروز تمامی قربانیان بازی نهنگ آبی نوجوان بوده‌اند. حتی می‌بینیم اولین قربانی بازی نهنگ آبی در ایران نیز یک دختر نوجوان بوده که 15 سال بیشتر نداشته است.

توسعه فرهنگ استفاده از تبلت و سیم کارت‌های خاص برای کودکان و همچنین نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی، امروز به امری ضروری تبدیل شده است لذا باید از بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه دعوت به عمل آورد و از مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای انتظار می‌رود از طریق مدارس و معلمان تربیتی برای آگاهی‌رسانی به والدین و معلمان وارد عمل شوند.

انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی، تاثیرگذاری بیشتری دارد. در میان باز‌ی‌های مفید گاهی اندیشه‌های شیطانی نیز تبدیل به یک بازی می‌شود و نهنگ آبی یکی از همین بازی‌هاست. در این میان و برای صیانت از جوانان، مهم‌ترین وظیفه را در کنار حاکمیت، خانواده‌ها بر عهده دارند لذا بایستی مراقبت کنیم کار رسانه‌ای، دغدغه ایجاد کند و نه ترس. ترس ناشی از بی اطلاعی است و وظیفه رسانه دقیقا اطلاع‌رسانی است.

بازی های رایانه ای باید درجه بندی شود و مدیریت رفتار کودک و نحوه استفاده آنان از رایانه با والدین، مسئولین آموزشی و نهادهای فرهنگی باشد نه خود کودکان و مسئولین آموزش و پرورش، خانواده ها و نهادهای متولی امر باید فضای مجازی را کنترل و مدیریت کنند و اجازه ندهند بازی هایی که مناسب نیستند در اختیار کودکان قرار بگیرند لذا به گفته پژوهشگران یک ساعت استفاده از اینترنت برای کودکان و نوجوانان کافی است و نوجوانان باید اوقات خود را به مطالعه، ورزش و فعالیت های پرتحرک و مناسب سنشان بپردازند و بازی ها باید متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی تولید و انتخاب شوند و به مسائل تبلیغاتی، تجاری و به فرموده رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی هم توجه شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ستاره رئال: فقط بازی با بایرن!

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته در چارچوب رقابت‌های هفته سی و سوم لالیگا روبروی رئال سوسیداد به میدان رفت و موفق شد با یک گل برابر این تیم به پیروزی برسد تا یک گام دیگر به کسب عنوان قهرمانی این مسابقات نزدیک شده باشد.

شاگردان کارلو آنچلوتی حالا دیداری سخت و دشوار در ورزشگاه آلیانس آرنا در پیش دارند و سه‌شنبه شب در چارچوب دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا باید روبروی بایرن مونیخ به میدان بروند و امیدوار هستند که بتوانند با کسب پیروزی در این بازی شرایط را در بازی برگشت برای خودشان آسان کنند.

میلیتائو که از مرداد ماه به دلیل پارگی رباط صلیبی قادر به همراهی رئال مادرید نبود در چند هفته اخیر بار دیگر به ترکیب این تیم برگشته و شب گذشته از ابتدا به میدان رفت و پس از پایان بازی به خبرنگاران گفت:«خیلی خوشحالم که پس از هشت ماه بار دیگر در ترکیب اصلی به میدان رفتم.

همه ما در این بازی به سختی تلاش کردیم و توانستیم خیلی خوب برابر حریف دفاع کنیم. انگیزه زیادی داریم که به پیروزی در بازی‌ها ادامه دهیم. حالا زمان آن رسیده است که به بازی بایرن مونیخ فکر کنیم و به خوبی برای سه‌شنبه شب آماده شویم.»

دیگر خبرها

  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • هشدار ستاره رئال: فقط بازی با بایرن!
  • شیری: می‌توانستیم کار را در ۹۰ دقیقه تمام کنیم
  • مهدی شیری: هواداران مقابل استقلال ورزشگاه را پر کنند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • پیروزی نوجوانان هندبال ایران در دومین دیدار تدارکاتی اردوی ترکیه