Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-28@18:43:25 GMT

با بازار وکیل شیراز، نگین شیراز آشنا شوید.

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۶۸۷

شهر قدیمی و پر قدمت شیراز در جنوب غربی ایران، مرکز استان فارس با مساحت 1267 کیلومتر مربع میباشد. این شهر  به دلیل جاذبه های متعدد گردشگری، مذهبی ، تاریخی و موزه ها و نمایشگاه های متعدد به همراه فضا های سبز دیدنی سالانه هزاران گردشگر علاقه مند را به سوی خود برای خرید در شیراز جذب میکند.این شهر دارای قدمت تاریخی بسیار ارزشمندی میباشد و طبق تحقیقات اولین دوره های سکونت در این شهر، با نام های متعدد شیرازیس و تیرازیس، در دوره ساسانی بوده و 15 اردیبهشت به نام این شهر ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همینطور که گفته شد شهر شیراز دارای جاذبه های متعدد و فراوانی است که ما به بررسی یکی از آنها به نام بازار وکیل ، نگین شیراز شهر، میپردازیم.با همگردی همراه باشید. فرصت الدوله (میرزامحمدنصیرالحسینی)، ادیب ، شاعر، نقاش و موسیقی دان ایرانی با تخلص "فرصت" در جایگاه و توصیف این بازار فرموده:  "این بازار از نزدیکی دروازه اصفهان تا مدخل بازارهای قدیم امتداد دارد و مشتمل بر حجره هائی با سکوی پهن در طرفین و 74 دهانه طاقهای بلند و خوش تناسب بوده است و چهار سوق بلندی در میان آن قرار داشته که بازارهای فرعی و غربی و شرقی آنرا قطع می نموده است. بازار وکیل یکی از بازارهای مرحوم کریم خان وکیل است قریب به مسجد وکیل چهار بازار از آجر و گچ ساخته شالوده های آن از سنگ های کلان قرار داده و در وسط چهار بازار چهارسوئی است که سقفش بسیار بلند و طرازش دلپسند است. کمتر بازاری در ایران بدین اسلوب و بنیان دیده می شود. یک بازار بزرگ تا برسد به چهارسوی مذکور چهل و یک طاق است، آنرا بازار بزازان گویند از هر گونه اقشمه و امتعه دارد. سماور و بلورفروش و خیاط و غیره نیز در آن هست. بازار دیگر چهل و شش طاق است آنرا بازار کلاهدوزان نامند از کلاهدروز و اصناف دیگر دارد مع بسیاری از صرافان. بازار دیگر ده طاق است در آن تمام سراج و ترکش دوزاند در وسط بازار اول که بازار بزازان باشد نیز بازاری است یازده طاق در آن جماعت شمشیرگرانند. درب این بازار منتهی می شود بدرب مسجد وکیل " مجموعه بازار وکیل واقع در بخش مرکزی شیراز، قدمتش به دوره زندیه باز میگردد. این بازار که یکی از معروف ترین آثارو جاذبه های تاریخی - سنتی ایران است، در دوره زدیه به فرمان کریم خان زند در سال 1172 -1193 هجری قمری، در مرکز شهر شیراز، به واقع در قسمت شرقیه میدان شهدا و نزدیک ارگ کریم خان، ساخته شده. بازار وکیل شیراز، اکنون ثبت شده به عنوان یکی از آثار تاریخی و ملی کشور ایران است. بازار وکیل شیراز، بسیار شبیه به بازار قیصریه لار که بازاری قدیمی از دوره شاه عباس کبیر است می باشد و گمان میرود  شاه زندی طرح بازار را از آن الهام گرفته باشد. این بازار هنوز در حال بهره برداری میباشد و در آن زمان قلب تپنده اقتصاد بود . به دلایلی چون انواع خرید و فروش و مبادله، صرافی و... در حجره هایی با بلندای متناسب و 74 عرض  به همراه سکوهایی عریض در دو طرفشان . بازار وکیل دارای بخش هایی در دو ضلع علاوه (+) مانند (یک ضلع شمال به جنوب و یک ضلع شرق به غرب) میباشد که به بررسی آنها میپردازیم.

ضلع های بازار وکیل شیراز

همانطور که گفتیم این بازار دارای دو ضلع است؛ راسته بزازان در ضلع شمال به جنوب واقع است که محل اسکان بزازان و پارچه فروش ها جهت خرید و فروش پارچه های متنوع از هر رنگ و نوع و جنس  میباشد.سفر به شیراز بدون بازدید و خرید از این قسمت کار بیهوده ای خواهد بود! همچنین در شمال شرقی این ضلع چندین و چند مهمانسرا قدیمی وجود دارد که از داخل خود بازار میتوان وارد آنها شد. ضلع دیگر، یعنی ضلع شرق به غرب این بازار خود به چندین بخش تبدیل شده است و برای خرید در شیراز عالی است. بخش اول بخش شمشیر گرهاست که از 22 مغازه (11 جفت) تشکیل شده و برای ورود به آن میتوان از در جلوی سر مسجد وکیل استفاده کرد.این بخش در قسمت جنوبیه سوق ،در راستای  بازار ترکش دوز هاست.  بخش دوم، بخش ترکش دوز هاست که در بخش باختری یا غربی واقع است. این بخش عنوان مرکز فروش فرش های ایرانی را با 10 جفت مغازه به یدک میکشد. بخش سوم و آخر، بخش علاقه بندان است.در 19 جفت مغازه ی این بخش عطاری های متعدد و فراوانی یافت میشود.این بخش  روبه روی چهار سوق بخش ترکزش دوز ها، یعنی در بخش خاوری یا شرقی آن واقع است.

معماری بازار وکیل شیراز 

 آهک و آجر و مخلوط هایی از گچ همان مواد سازنده این اثر دیدنی و ستون های این مواد سنگ های تراشیده شده ای هستند .دلیل زیبایی هرچه تمام تر این بازار، سقف چهار سوق است که رابط بین دو ضلع ذکر شده است و با معماری اش دل میبرد. این بازار از سه فضا و بخش جداگانه تشکیل شده است: فضا (محل خرید و فروش و مبادله) و حریم مغاز، گذرگاه که همان محل پیاده روی مشتریان است. هچنین پنج در عظیم این بازار در چهار طرف آن قابل مشاهده و استفاده است.چهار سوق ذکرشده که در تقاطع ضلع های صلیبیست و دارای طاق های x و محکمی است، در پایینشان چندین ترنج کاریه برجسته زیبا دیده میشود که بر روی هشتی هایی ساخته شده. همچنین درون این هشتی ها مغازه هایی وجود دارد. مغازه ها در دو ضلع، دو طبقه به همراه پستو بوده کهارتفاع موجوددر پای مغازه ها به دلیل ممانعت از آسیب نم و رطوبت زمین به مغازه هاست . همچنین در جلوی سکوی مغازه ها نیز ترنج کاری هایی تعبیه شده. برگردیم به چهارسوق مذکور، که در پایین آنها حوضچه ی مرمریه کوچکی وجود دارد که تغذیه اش از آبراهی مانند طاق ضربی و از جنس ساروج و آجر است . این آبراه از زیر بازار ترکش دوز ها گذر میکند. تا کنون نام جامخانه با هوزنور به گوشتان رسیده است؟ خب چندین و چند از اینها در زیر سقف های درون محیط بازار وکیل آرمیده اند. اینها که کمکی برای تهویه هوای کامل -به دلیل طاق تویزه ای بلند بازار وکیل شیراز میباشد که به صورت دریچه ها و روزنه هایی زیر سقف جاسازی شده اند.این دریچه ها که بعد از دوباره سازی از بین رفته اند وظیفه رساندن نور و هوای کافی به داخل ضلع ها سوق هارا داشته اند که اکنون از مشبک هایی در بالای مغازه ها برای این منظور استفاده میشود.

 کالاها و سوغات بازار وکیل شیراز 

همانطور که گفته شد این محل قلب اقتصاد است. در این محل محصولاتی نه تنها از شیراز، بلکه از فارس گرفته تا کرمان قابل دسترسی میباشد . فرش ها و پارچه های مرغوب با کیفیت عالی با بهترین قیمت ها ، تابلو ها و تابلو فرش ها و انواع محصولات دستی ازاکثر استان های محلی، ادویه جات و به خصوص زیره ی کرمان در این بازار وجود دارد. بهارنارنج نیز یکی از محصولات خوب و پرفروش این بازار است که در خرید در شیراز نباید از دست بدهید. به طور کلی این بازار همیشه رونق دارد و اکثر مردم برای رسیدن به یک خرید خوب و راضی کننده راهی این مکان تاریخی میشوند.

مسیر و امکانات

این بازار از 10 صبح تا 5 عصر در روزهای معمولی سال قابل دسترسی برای خرید در شیراز است. 5 عصر زمان معمول برای بسته شدن اکثر بازار های قدیمی در ایران است. اما در ایام نوروز میتوانید از امکانات محصولات بازار وکیل تا آخر شب استفاده کنید. همچنین این بازار در ایام سوگواری و تعطیلی های رسمی کشور نیز قابل دسترسی نمیباشد. مراقب زمان سفر خود به شیراز باشید! همانطور که گفته شد این بازار در قسمت مرکزی شیراز، جنب مسجد وکیل یعنی بعد از ارگ کریم خان و میدان شهداری است. اما اگر به دوازه اصفهان نزدیک تر هستید میتوانید از این راه نیز برای دسترسی به بازار وکیل استفاده کنید زیرا از این طریق نیز قابل دسترسی است. نزدیک ترین آثار تاریخی شه شیراز به بازار وکیل عبارتند از:سرای مشیر، ارگ ،مسجد و حمام وکیل که بعد از یک ساعت مدت زمان بازدید از بازار بدک نیست سری نیز به این آثار بزنید. همچین این بازار دارای امکاناتی چون وسایل نقلیه، دستشویی، اقامتگاه، رستوران، بوفه و پوشش شبکه میباشد. سفر و خرید در شیراز خوبی داشته باشید!

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی

فرارو- خرید و فروش اقساطی خودرو کارکرده را باید جدید‌ترین راهکار خریداران و فروشنده‌ها در بازار بدانیم.

به گزارش فرارو؛ همزمان با افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته و انتشار گاه و بیگاه اخبار مربوط به رکود شکل‌گرفته در بازار، بخشی از خریداران راهی جز خرید اقساطی خودرو پیدا نمی‌کنند. همزمان فروشنده‌ها با تن دادن به معامله اقساطی، از یک طرف از شر خودرو باقی‌مانده در پارکینگ و مخارج نگه‌داری از آن خلاص می‌شوند و از یک طرف دیگر به لطف سودی که به معامله تعلق می‌گیرد، دنبال جبران ضرر و زیان می‌روند. فروش اقساطی خودرو برخلاف چیزی که احتمالا تصور می‌کنید، فقط به‌مدل‌های اقتصادی و داخلی محدود نمی‌شود و خیلی از فروشنده‌ها بابت فروش ماشین‌های مونتاژی و میلیاردی بازار، از پیدا کردن مشتری دست‌به‌نقد ناامید شده‌اند.

قیمت پراید صفرکیلومتر با احتساب معدود مدل‌های باقی‌مانده‌ای که در بازار وجود دارد، حول‌وحوش ۳۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود، اما فروشنده‌ای حاضر شده پراید دست‌دوم مدل ۹۰ را با قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون به‌شکل اقساطی بفروشد.

پرایدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، در این چند سالی که از عمرش می‌گذرد، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده چیزی حدود یک‌چهارم از اصل پول تعیین شده برای خودرو را به‌شکل اقساطی و تحویل چک صیادی دریافت می‌کند.

کوییک دنده‌ای ساده که از خط تولید سایپا کنار رفته در بازار مدل‌های صفرکیلومتر کمی بیش از ۳۶۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود. یکی از فروشنده‌های کوییک دنده‌ای مدل ۹۹ که در این سال‌ها ۳۸ هزار کیلومتر با خودرو راه رفته، آن را با رقمی بالاتر از مدل‌های صفرکیلومتر آگهی کرده است! چقدر؟ ۳۷۰ میلیون.

فروش اقساطی این کوییک به‌شکلی است که خریدار باید در قدم اول پولی در حدواندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پیش‌پرداخت بپردازد و بابت اقساط سه گزینه خواهد داشت. شش ماهه، ۳۵ میلیون. ۱۲ ماهه ۲۰ میلیون و ۲۴ ماهه ۱۳ میلیون. اینطوری خرید اقساطی خودرو با انتخاب بازپرداخت شش ماهه حدود ۱۰۰ میلیون کمتر آب می‌خورد.

فروش اقساطی خودرو فقط محدود به مدل‌های اقتصادی و داخلی نمی‌شود و انگار بخشی از خریداران برای سوار شدن شاسی‌بلند‌های مونتاژی و وارداتی هم از چنین شگردی برای خرید خودرو استفاده می‌کنند.

چانگان CS۳۵ مونتاژی مدل ۹۷ یکی از همین گزینه‌هاست. مدلی که بعد ۸۶ هزار کیلومتر کارکرد، با قیمت پایه ۹۵۹ میلیون به شکل اقساطی فروخته می‌شود. فروشنده حداقل مبلغ مورد انتظار برای پیش‌پرداخت را ۷۰۰ میلیون تعیین کرده و در شش قسط انتظار پرداخت چک‌های ۱۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی را دارد. نهایتا بعد اتمام اقساط، خریدار چیزی نزدیک یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون یعنی ۴۰ درصد بیشتر از رقم پایه اولیه به حساب فروشنده واریز می‌کند.

جک J۴ در دسته ارزان‌ترین مونتاژی‌های بازار قرار می‌گیرد و جزو معدود مدل‌های زیر یک میلیارد است. همین جمله برای افزایش توجه‌ها به خرید جک J۴ کفایت می‌کند و از قضا فروشنده‌ای برای پیدا کردن مشتری سراغ فروش اقساطی رفته است.

قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، از طرف فروشنده حدود ۷۹۰ میلیون یعنی رقمی نزدیک مدل‌های صفرکیلومتر تعیین شده است. تصمیمی که احتمالا به‌خاطر کارکرد پایین خودرو گرفته شده. شرایط فروش اقساطی این مدل به شکلی است که رقم پیش‌پرداخت اولیه ۵۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و خریدار در ۳۰ قسط باید برای پاس کردن اقساط ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی دست به کار شود. قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، با این اوصاف بعد دو سال و شش ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به حدود ۹۰۰ میلیون تومان تبدیل می‌شود.

سوبا M۴ را می‌توانیم جزو گران‌قیمت‌ترین سواری‌های مونتاژی فعلی بدانیم. قیمت سوبا M۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون است، اما در بازار آزاد در دسته مدل‌های دو میلیاردی قرار می‌گیرد و به‌طور متوسط دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون آگهی می‌شود.

قیمت سوبا M۴ دست‌دوم مدل ۱۴۰۲ که کمتر از پنج هزارکیلومتر راه رفته، در یکی از آگهی‌های فروش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قید شده است.

فروشنده که احتمالا یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران است، در ازای ۷۶۰ میلیون به‌عنوان ودیعه اولیه و ۳۰۱ میلیون به‌عنوان ودیعه ثانویه (سه ماه بعد موعد پیش‌پرداخت اول) و اقساط یکساله ۹۰ میلیونی، دنبال مشتری برای سوبا M۴ مدل ۱۴۰۲ می‌گردد. قیمت سوبا M۴ کارکرده به این ترتیب بعد یک سال به حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون می‌رسد.

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • طارم، نگین سبز زنجان
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟