Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@08:46:04 GMT

بزرگ‌ترین شعر قیصر امین‌پور زندگی اوست

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۹۲۱

بزرگ‌ترین شعر قیصر امین‌پور زندگی اوست

مهدی فیروزیان گفت: قیصر امین‌پور پاک زندگی کرد و بزرگ‌ترین شعرش زندگی خود اوست.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست و نقد و بررسی کتاب «این ترانه بوی نان نمی‌دهد» نوشته مهدی فیروزیان یکشنبه شب هفتم آبان با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقمندان به ادبیات پارسی و مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهرکتاب در ابتدای این نشست گفت: ما در زمان حیات و دو سال آخر زندگی قیصر امین‌پور چند نشست درباره شعر و آثار تحقیقی او برگزار کردیم که این نشست‌ها درباره سه کتاب بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول کتابی درباره شعر و کودکی بود که درباره اش بحث شد. دوم پایان نامه اش بود که درباره نوآوری در شعر و درباره چگونگی مواجه شدن شعر با جهان مدرن بود. سومین کتاب هم دستور زبان عشق بود.

وی افزود: امین‌پور میان شاعران انقلاب و پس از انقلاب در کنار سلمان هراتی و سیدحسن حسینی از جمله شاعرانی است که ویژگی‌های متفاوتی از دیگر شاعران دو سه دهه اخیر داشتند. امروز کتاب این ترانه بوی نان نمی‌دهد نوشته مهدی فیروزیان در شهر کتاب نقد و بررسی می‌شود که با محوریت بررسی ترانه‌های قیصر امین‌پور نوشته شده است. تا به حال درباره ترانه‌های این شاعر کمتر بحث شده و این کتاب در هشت فصل تدوین شده است.

در ادامه مهدی فیروزیان گفت: ۱۰ سال از کوچ بی‌بازگشت قیصر امین‌پور نازنین می‌گذرد، من نام کتابم را از مطلع یک غزل قیصر وام گرفته‌ام او جز به زبان دلش سخن نگفت و انقلاب اسلامی و رزمندگان جنگ و پس از جنگ هم به سازندگی و اصلاح دل بست.

این پژوهشگر در ادامه گفت: قیصر  پاک زیست و بزرگترین شعر او زندگی خود اوست. مجموع بیت‌های کلاسیک او به هزار بیت نمی‌رسد با این همه یکی از سرآمدان شعر کلاسیک پس از سقوط سلطنت به شمار می‌رود. او در حوزه شعر کودک هم حدود ۴۰ شعر دارد ولی از سرآمدان این حوزه نیز هست.

وی ادامه داد: امین پور در آغاز راه ترانه سرایی که با فروش هفت میلیون نسخه به پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پس از انقلاب تبدیل شد. روی ترانه‌های قیصر امین‌پور هفت آهنگساز و دو خواننده کار کرده اند. بیشتر آنها را علیرضا افتخاری و تعدادی را هم محمد اصفهانی خوانده است.

فیروزیان در بخشی از سخنانش گفت: من از کودکی دلبسته شعرهای قیصر امین‌پور بودم و نگارش این کتاب هم به علت همین دلبستگی است. در حین تحقیق و نگارش بارها دچار حیرت می‌شدم چون می دیدم قیصر در عین سادگی زبان مفاهیم پیچیده را در شعرش آورده است و متوجه به کارگیری شیوه سهل و ممتنع در شعر او شدم. او ترانه سرایی اندیشه گرا محسوب می‌شود پس از ضمیر من و تو پرکاربردترین واژه در ترانه های امین پور «دل» است.

این نویسنده افزود: قیصر به خوبی هجاهای بلند و کوتاه را با آهنگ ترانه همساز و به خوبی قافیه‌سازی می کند. هیچ یک از ترانه های او خالی از تصویر و صور خیال نیست. او یکسره از تشبیه بهره می برد و در تشبیه سازی هایش برون گرایی دارد. من در کار نوشتن این کتاب که یکسال طول کشید به این نتیجه رسیدم که قیصر امین پور یکی از بزرگترین ترانه سراهای ماست.

در بخش دیگری از این نشست مهدی ستایشگر کارشناس شعر و موسیقی گفت: این کتاب همان چیزی است که باید باشد چراکه در کنار یک انسان کاربلد آن عشق و علاقه لازم وجود داشته یعنی در کنار تخصص عشق به کار هم وجود داشته است وباید بخاطر پیدایش  این نوع آثار به جامعه ادبی کشور تبریک بگویم.

وی افزود: نام کتاب به خوبی انتخاب شده و خودش نمونه یک کلام زیبا و پخته است. نیلوفرانه که روی جلد کتاب قرار دارد اولین ترانه قیصر امین پور است کسی مانند قیصر که اولین کارش را اینگونه ارائه می دهد هم جای کار را برای خودش باز می کند هم دیگران.

این محقق حوزه موسیقی در ادامه گفت: بخشی از شهرت ترانه سرایی قیصر بخاطر آلبوم نیلوفرانه و آهنگسازی عباس خوش دل بود، وقتی یک اثر هنرمند در جامعه می گیرد راه برایش باز می شود و آثار بعدیش همیشه مکمل آن اثر اولی هستند.

ستایشگر در ادامه به تحلیل موسیقی موجود در ترانه های قیصر امین پور پرداخت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • سخت‌ترین روز عبدالکریم در انتظار اوست
  • شب درخشان وینیسیوس: امشب قیصر رئالی بود
  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل