۱۰ ویژگی شگفتانگیز اسکناس/تصاویر
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۳۹۷۴
این ویژگیها از یک واترمارک ویژه گرفته تا طراحی خاص یا یک شماره سریال ترکیبی متفاوت خواهد بود.
۱- برج فلکی یوریون یا حلقههای اومرون
برج فلکی یوریون، یک الگوی تگراری از ۵ حلقه در اسکناسهای مختلف است که به ماشینهای کپی اجازه میدهد نوشتهجات روی اسکناس را بخوانند. برخی چاپگرها و دستگاههای فتوکپی از چاپ کپیهایی که چنین الگویی دارند خودداری میکنند و در صورتی که اسکناسهای دارای چنین ویژگی در داخل آنها قرار داده شود یا روی آن رنگ ریخته و یا به کلی خاموش میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۲- چاپ ریز روی اسکناس
این تکنیک چاپ حروف و متنهای بسیار ریز را ممکن ساخته که جعل آنها به دلیل پیچیدگیهای تکنیکی بسیار مشکل است. در صورت استفاده از دستگاههای کپی معمولی این نوشتهها تنها به صورت مات چاپ شده و ناخوانا بودن آن کاملاً مشخص خواهد بود. این تکنیک نیز در بسیاری از پولهای رایج سراسر جهان از جمله دلار ایالات متحده، پوند بریتانیا و یورو مورد استفاده قرار میگیرد.
۳- برجسته سازی و فرورفتگی
این روش برای اسکناسها و اوراق بهادار بسیار باارزش حتی ویزا، پاسپورت و شناسنامه به کار میرود. یکی دیگر از فواید برجستهسازی و فرورفتگی این خواهد بود که حتی افراد دارای مشکل بینایی نیز میتوانند از آن برای تشخیص اسکناس واقعی از تقلبی استفاده کنند. معمولاً تنها بخشهایی از نوشتههای اسکناسها برجستهسازی میشوند، مانند عدد ۱۰ در اسکناس ۱۰ یورویی.
۴- کاغذ مخصوص
کاغذی که برای ساخت اسکناس استفاده میشود همان کاغذی نیست که ما در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میدهیم. برای مثال دلار ایالات متحده از ۷۵ درصد کتان و ۲۵ درصد لنین ساخته شده است به همین دلیل به این نوع کاغذ «کاغذ کهنه» گفته میشود. کاغذ پلیمری نیز امروزه به طور گسترده در چاپ اسکناس مورد استفاده قرار میگیرد. جعل کردن چنین اسکناسهایی بسیار مشکل است و حتی اگر نسخه جعل شده از لحاظ ظاهری شبیه اسکناس واقعی باشد اما لمس آنها حس متفاوتی خواهد داشت.
۵- جوهرهای با رنگ متغیر
بسیاری از کشورهای جهان از چنین جوهری برای چاپ اوراق بهادار استفاده میکنند. رنگ این جوهر در مقابل نور و با تغییر زاویه تغییر خواهد کرد.، برای مثال عدد ۵۰ روی اسکناس ۵۰ دلاری میتواند به رنگ مسی یا سبز روشن دیده شود. این تکنیک قابل کپیبرداری نیست و جعل آن نیز بسیار دشوار است زیرا تنها چند شرکت محدود وجود دارد که اجازه دارند از چنین جوهرهای با رنگ متغیری استفاده کنند.
۶- فیبرهای حفاظتی
تمامی اسکناسها حاوی فیببرهای رنگی حفاظتی هستند که به شکلی بینظم در سراسر آنها پخش شدهاند. اگر به اسکناسها دقت کرده باشید شاید رشتههای باریک بینظمی مانند تار مو را در آنها دیده باشید و حتی برخی افراد خبره نیز با لمس این رشتهها میتوانند واقعی بودن یا جعلی بودن اسکناس را به راحتی تشخیص دهند. همچنین این رشتهها معمولاً در برابر نور فرابنفش از خود عکس العمل نشان میدهند.
۷- پلانشتها
یک ویژگی امنیتی هوشمندانه دیگر که زیر اشعه ماوراء بنفش روشن میشوند پلانشتها هستند. این حاشیهها به صورت تصادفی روی اسکناسها قرار گرفته و جعل کردن آنها به دلیل حک شدنشان در اسکناس مانند فیبرهای محافظتی بسیار مشکل است.
۸- چاپ مارکها یا ضربهای ریز نشان دهنده اصل بودن اسکناس
این یک روش بسیار قدیمیتر است که البته هنوز هم برخی از کشورها از جمله چین از آن استفاده میکنند. این روش ابتدا برای جلوگیری از ضرب سکههای جعلی مورد استفاده قرار گرفت و بعدها وارد اسکناس نیز شد. این علامت معمولاً در سمت لیزری اوراق بهادار دیده میشود زیرا این علائم را به جای محل ضرب و چاپ سکه و اسکناس در بانکها و صرافیها روی آنها میزنند. هر سازمانی نشان خاص و محرمانه خود را دارد.
۹- دریچههای شفاف
کاغذ پلیمری چاپ کردن اسکناسهایی با قسمتها یا دریچههای شفاف را غیر ممکن ساخته است. برخی از سازمانها ادعا کردهاند که این دریچههای شفاف جایگزین مناسب و قابل اعتمادی برای واترمارکها بوده و جعل آنها تقریباً غیرممکن است. این دریچههای شفاف را میتوان در اوراق بهادار کشورهای کانادا، استرالیا و بریتانیا دید.
۱۰- تکنولوژی کالراپتیک
تکنولوژی کالراپتیک (KolourOptik) جدیدترین و پیشرفتهترین تکنولوژی به کار رفته در اسکناسها برای امنیت آنهاست. در واقع کلراپتیک تصویری سه بعدی بوده که توسط لیزر روی لایه نازکی از فلز ساخته شده و با تغییر زاویه رنگ آن تغییر میکند. این تکنیک برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در اتریش مورد استفاده قرار گرفت و معمولاً برای اوراق بهادار بسیار باارزش استفاده میشود. با این وجود این تکنولوژی در اسکناسها نیز به شکل رشتههای کوچک وجود دارد.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/