Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هفته بعد از اعلام استراتژی جدید ترامپ علیه ایران و احاله سرنوشت برجام در آمریکا به کنگره این کشور، اصلی‌ترین حامیان این تصمیم، پیروزی اولیه خود در عدم تصدیق برجام از سوی رئیس‌جمهور آمریکا را با حضور دو مقام ارشد آمریکایی جشن گرفتند. در نشست بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که اصلی‌ترین اندیشکده طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران طی سالیان گذشته بوده است، مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی به تفصیل در خصوص برنامه‌های آمریکا علیه ایران سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، شدت ابراز عشق و علاقه متقابل مسئولان تندروی اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) و دو مقام ارشد دولت ترامپ به حدی است که دانیل لاریسون نویسنده ارشد امریکن کنسرواتیو نوشته است: «بله، دولت ترامپ سیاست‌گذاری در خصوص ایران را به این اندیشکده سپرده است».

نشنال اینترست نیز در خصوص فضای جلسات برگزار شده با حضور پمپئو و مک‌مستر نوشته است که علیرغم مباحثات جدی که در جلسه صبح با حضور پمپئو و جلسه عصر با حضور مک مستر مطرح شد ولی این را نمی‌توان فراموش کرد که همایش برگزار شده از سوی برگزارکنندگان آن شبیه به یک جشن پیروزی بود. FDD و حامیان آن، در نبردی مهم به موفقیت رسیده‌اند و توانسته‌اند یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ را به تحقق نزدیک کرده و آینده برجام را با ابهام مواجه کنند.

پس از برگزاری جلسه صبح که در آن رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برنامه کاری سازمان خود برای مقابله با ایران و از جمله در موضوع برجام را توضیح داد، مک‌مستر در جلسه عصر همایش برگزار شده توسط FDD، شیوه تهیه استراتژی در دولت ترامپ، اصول راهنمای تدوبن استراتژی و مسائل مختلف مربوط به ایران را توضیح داده است.

بنا به اظهار مک‌مستر، یکی از انتقادات اولیه ترامپ از کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا این بوده است که آنها خود را با مسائل تاکتیکی که پی‌گیری آنها وظیفه وزارت‌خانه‌ها و آژانس‌های مختلف دولت است سرگرم کرده‌اند و از فکر کردن به مسائل کلان و منافع کلانی که می‌تواند توازن قوا در سطح جهانی را به نفع ایالات متحده رقم بزند، دور شده‌اند.

در نتیجه درخواست ترامپ، شورای امنیت ملی آمریکا در دوره مک‌مستر، چهار موضوع اصلی را به عنوان منافع ملی آمریکا در نظر گرفته است که عبارتند از دفاع از مردم و سرزمین آمریکا، رونق اقتصادی، دستیابی به صلح از مسیر قدرت و در نهایت گسترش نفوذ ایالات متحده.

مک‌مستر مدعی است که دولت ترامپ در مورد هر چهار اولویت فوق به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است و تعیین چالش‌های امنیت ملی آمریکا نیز با عنایت به همین چهار مورد در دستور کار قرار گرفته است.

تعیین استراتژی ایالات متحده در قبال ایران، مثالی است که مک‌مستر با استفاده از آن، شیوه تعیین استراتژی در دولت ترامپ را توضیح داده است. به گفته وی، تیم مسئول تدوین استراتژی آمریکا در قبال ایران، به جای تمرکز بر موضوع برجام، در تدوین استراتژی جدید به همه آن چه که رفتارهای ثبات‌زدا و مخرب ایران نام نهاده‌اند توجه کرده است. بنا به اظهار مک‌مستر در این استراتژی به حمایت ایران از افراط‌گرایی و تروریسم، حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه، دشمنی همیشگی با اسرائیل، تهدید ایران علیه کشتیرانی آزاد به ویژه در خلیج فارس، حملات سایبری به آمریکا و متحدانش، وضعیت حقوق بشر در ایران و بازداشت خودسرانه و غیرقانونی خارجی‌ها و از جمله شهروندان آمریکایی در ایران توجه شده است.

به گفته مک‌مستر در استراتژی جدید آمریکا علیه ایران به چند مساله توجه شده است. نخست این که آمریکا از همه ابزارهایی که در اختیار دارد در قالبی نظام‌مند و یکپارچه علیه ایران استفاده خواهد کرد. ثانیاً امریکا تلاش خواهد کرد که از اتحادهای سنتی و مشارکت‌های منطقه‌ای خود برای مقابله با ایران استفاده کند. متحدان آمریکا قرار است در همکاری با موسساتی مانند FDD به محدود کردن توان ایران و به ویژه سپاه پاسداران بپردازند. و در نهایت این که باید همه مسیرهای رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شود. دولت ترامپ همچنین قصد دارد در صورت نیاز به مجوزها و اختیارات جدید برای مقابله با ایران، این مجوزها و اختیارات را کسب کند.

استراتژی آمریکا علیه ایران در عراق و سوریه

بخش مهمی از برنامه‌های منطقه‌ای آمریکا علیه ایران، به عراق و سوریه مربوط می‌شود. مک‌مستر در پاسخ به سوال مارک دوبوویتز مدیر FDD در خصوص نحوه عمل آمریکا در عراق و سوریه اظهار داشت: در عراق کار کردن سخت‌تر از حرف زدن درباره آن است. آن چه که ما در عراق به دنبال آن هستیم، عراقی باثبات است که با ایران همراه نباشد. طبق دستور رئیس‌جمهور هدف ما از بین بردن داعش است ولی نباید اجازه دهیم، گروهی مانند داعش ظهور کند. برای این کار باید نقاط امن برای چنین گروه‌هایی را از بین ببریم، منابع مالی آنها را قطع کنیم و ایدئولوژی آنها را شکست دهیم. منفعت جدی ایالات متحده در یک عراق قوی است. من معتقدم که دیگر بازیگران و به خصوص ایران، تلاش دارند که عراق را ضعیف نگاه دارند. ایران قصد دارد از عراق مدلی شبیه به حزب‌الله در اورد. یعنی دولت ضعیف باشد و در کنار آن گروه‌های شبه‌نظامی خارج از کنترل دولت و وابسته به ایران وجود داشته باشند.

مک‌مستر پس از توضیح نظرات دولت آمریکا در خصوص وضعیت در شمال عراق، خسارات وارده به سوریه در نتیجه جنگ داخلی در این کشور را حدود 200 میلیارد دلار برآورد و در خصوص سیاست آمریکا در قبال سوریه اظهار داشت: ما باید مطمئن شویم که حتی یک دلار صرف بازسازی زیربناهای سوریه در مناطق تحت کنترل دولت این کشور نشود؛ ما باید از اهرم‌های در دسترس خود استفاده کنیم تا شرایط رسیدن به توافقی سیاسی درباره آینده سوریه و همچنین شرایط بازگشت آوارگان سوری به شهرهای خود را تعیین کنیم. آمریکا باید به گونه‌ای عمل کند که طراحی‌های ایران در سوریه به نتیجه نرسد و هر کسی که در مسیر رسیدن ما به اهدافمان مانع شود باید مسئولیت آن را نیز بپذیرد.


منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • «هاکا مستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی