Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین همایش علمی و بین‌المللی اربعین حسینی با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی در عراق و ستاد فرهنگی اربعین، در محل دانشگاه کربلا عراق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین همایش علمی و بین‌المللی اربعین حسینی با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نماینده علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و دانشگاه کربلا، به عنوان نماینده علمی کشور عراق، با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در عراق و ستاد فرهنگی اربعین، در محل دانشگاه کربلا عراق برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این همایش رؤسای ۱۵دانشگاه عراق، استاندار، عتبه حسینبه و عباسیه، نمایندگان مراجع معظم، شهردار کربلا، نمایندگان مجلس و معاونین وزارتخانه‌ها و علما و دانشمندان عراق و نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق، نمایندگان رسانه‌های عراق و ایران و دانشمندان و مسئولین ایرانی و عراقی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف حضور داشتند.

همچنین اساتیدی از کشورهای اروپایی و آمریکایی در این همایش حضور داشتند و به ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین با رویکردهای علمی و پژوهشی پرداختند.

این همایش با برگزاری ۱۲ میزگرد تخصصی و ارایه ۴۴ مقاله با موضوعاتی همچون «اربعین و همگرایی»، «وحدت جهانی و تعاملات بین فرهنگی و اجتماعی»، «تحلیل جامعه‌شناختی پدیده اربعین»، «اربعین و آینده‌پژوهی چالش‌ها»، «آسیب‌ها، فرصت‌ها و کارکردها» و «اربعین و رسانه‌های جمعی (آسیب ها و کارکردها)» برگزار شد.

این نشست علمی با حضور نهادهای علمی و فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق برای رایزنی و تبادل علمی و برنامه‌ریزی همکاری‌های اجرایی و پژوهشی برگزار شده است. همچنین در نخستین روز از همایش بین‌المللی اربعین در کربلای معلی، بر لزوم تبیین علمی و جامعه‌شناختی پیاده‌روی اربعین و نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه تأکید شد.

از جمله هاشم ناصر الکعبی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه کربلا در سخنرانی خود در این همایش گفت: زیارت اربعین در میان مسلمانان جایگاه ویژه دارد و در طول تاریخ جایگاه شیعیان را به رخ جهانیان کشیده است.

وی افزود: در اربعین ولایتمداری مردم و شیعیان جهان نمایان می‌شود که چگونه میلیون‌ها نفر از مردم ولایتمدار در این اجتماع عظیم شرکت می‌کنند؛ افزون بر حضور زائران عراقی، زائرانی از سایر کشورها و ادیان مختلف الهی هم در این اجتماع عظیم حضور می‌یابند.

هاشم ناصر الکعبی در ادامه اظهار کرد: امروز حضور میلیونی زائران در اربعین حسینی، رسانه‌های جهان را مبهوت کرده است و هنوز رسانه‌ها نتوانسته‌اند گوشه‌ای از واقعیت‌های این اجتماع عظیم را بیان کنند.

وی تأکید کرد: زائران در اربعین بدون در نظر گرفتن جایگاه‌های علمی و دنیوی حضور می‌یابند و این اجتماع بزرگ نشان می‌دهد که اسلام و مکتب امام حسین (ع) همچنان پویا و پایدار است.

معاون وزیر آموزش عالی و تربیت کشور عراق نیز در این همایش با ابلاغ سلام وزیر آموزش عالی عراق، گفت: زیارت اربعین امروزه در میان مسلمانان و شیعیان جهان جایگاه خاصی دارد و امروز با تلاش‌های بی‌دریغ نیروهای مسلح، بسیج مردمی در عراق و حمایت‌های ملت و جمهوری اسلامی ایران، امنیت خوبی در عراق حاکم شده است و برگزاری دومین همایش علمی اربعین به یمن همین امنیت در کربلای معلی در حال برگزاری است.

معاون وزیر آموزش عالی و تربیت عراق ادامه داد: در این همایش به بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اربعین پرداخته می‌شود تا ابعاد تربیتی روحی و روان‌شناختی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که چگونه میلیون‌ها انسان به صورت یک حرکت خودجوش و منسجم در یک زمان و مکان خاص به سوی کربلا راهی می‌شوند.

وی اظهار کرد: اربعین آثار بسیار زیادی برای شیعیان جهان داشته است و این اجتماع پیام‌های زیادی را برای مسلمانان دارد که باید قدردان آن باشیم و از آن به خوبی بهره بگیریم و امروز حوزویان و دانشگاهیان که جامعه علمی را تشکیل می‌دهند، باید برای تحقق اهداف بزرگ زیارت اربعین تلاش جدی انجام دهند و در راستای تبیین اهداف حضرت سیدالشهدا (ع) و نهضت ایشان گام برداریم.

معاون وزیر آموزش عالی سپس گفت: امروزه اصلاح جامعه اسلامی از طریق تربیت فرهنگی و دینی و مبارزه با انحرافات انجام می‌شود و وظیفه داریم برای مبارزه با انحرافات به تبیین علمی و جامعه‌شناختی اربعین بپردازیم و هم‌اینک تسامح عقیده اسلامی، رفتار نیکو، تربیت جامعه و تحقق اسلام ناب محمدی(ص) در اربعین صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: راهپیمایی بزرگ اربعین نشان‌دهنده روح تسامح و بعد اجتماعی این قضیه است که از طریق اعزام میلیون‌ها انسان به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: امروزه محبت و عشق به اهل بیت (ع) در اربعین حسینی و در کربلا خودنمایی می‌کند و از بعد فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی است و احیای ارزش‌های اسلامی، دینی، اخلاق و آداب معنوی در اربعین به نمایش گذاشته می‌شود و زائران با حضور میلیونی خود در اجتماع عظیم اربعین، خود را متخلق به اخلاق محمدی (ص) و اسلامی می‌کنند.

معاون وزیر آموزش عالی و تربیت عراق اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی که از مراجع عظام تقلید است، امروز برای احیای شعار حسینی در عراق تلاش‌های فراوانی دارد که باید قدردان تلاش‌های ایشان باشیم و امیدواریم در این همایش علمی به صورت دقیق‌تر موضوعات مختلف اربعین حسینی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۶۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی گفت: با حضور مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و کارشناسان ستادی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکارسا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، محققان هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان، پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان روز چهارشنبه 5 فروردین‌ماه 1403 برگزار شد.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای این سمینار بین‌المللی، ارائه به یک طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بوده است.

سروش هاشمی گفت: پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی و دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین بودند.

او افزود: در این سمینار، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ارائه کاربرد فنّاوری‌های نوین در مرمت سازه‌ای بناهای تاریخی موضوع سخنرانی‌های میهمانان بین‌المللی در ایران همایش بود.

سروش هاشمی افزود: برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، موسسه بین‌المللی ایسکارسا بوده است.

او افزود: بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات بسیار مهمی بود که در این سمینار مطرح گردید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899545

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس