Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@19:56:24 GMT

نگهداری قرآنی به خط کوفی در موزه لاهور

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۷۵۵۸

نگهداری قرآنی به خط کوفی در موزه لاهور

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور بسط و توسعه روابط و تعاملات فرهنگی بین مراکز فرهنگی ایران و پاكستان؛ سید مجید سادات‌کیایی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در لاهور ضمن حضور در موزه بزرگ ایالت پنجاب با همایون مظهر، مدیر موزه لاهور(مرکز ایالت پنجاب)، دیدار و در خصوص گسترش روابط فرهنگی، هنری، میراث تاریخی و تمدنی مشترک، گفت‌وگو كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
همایون مظهر در این دیدار با اشاره به نگهداری گنجینه‌هایی چون مثنوی مولوی، بوستان و گلستان سعدی و قرآن کریم به خط کوفی در موزه لاهور، گفت: بیش از 80 درصد نسخ خطی این موزه به زبان فارسی است.
 
وی همچنین ضمن اشاره به تاریخچه راه‌اندازی موزه لاهور گفت: این موزه یکی از قدیمی‌ترین و مستندترین موزه‌ پاکستان و همچنین، یکی از بزرگترین موزه‌های آسیای جنوبی محسوب می‌شود.
مدیر موزه لاهور به وجود نسخ خطی زبان فارسی در این موزه اشاره كرد و افزود: در بخش مکتوبات موزه، نسخ خطی موجود است که بیش از  80 درصد آن به زبان فارسی نگارش شده است.
 
وی تصریح کرد: آثار تاریخی و نسخه‌های خطی گنجینه‌هایی چون مثنوی مولوی، حکایت‌های سعدی، بوستان و گلستان این شاعر برجسته، داستان یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و قرآن کریم به خط کوفی نیز در موزه لاهور نگهداری می‌شود.
 
مظهر ضمن اظهار علاقمندی خود برای ایجاد ارتباط و تعامل با خانه فرهنگ ایران در لاهور، گفت: برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران و پاكستان باید زمینه‌های ملاقات و بازدیدهای دوجانبه بین مسئولان دو کشور دوست و همسایه فراهم شود.
 
در ادامه این دیدار، سادات‌کیایی، سرپرست خانه فرهنگ ایران در لاهور با تأكید بر گسترش روابط فرهنگی بین ایران و پاكستان گفت: از گذشته تاكنون تمدن‌های بزرگی وجود داشته که آثار زیادی از آنها در موزه‌ها به نمایش در آمده و یقیناً دیدن آنها برای همگان به خصوص پژوهشگران و دانشمندان سودمند است.
 
وی افزود: موزه‌های بسیار غنی در ایران وجود دارد که امیدواریم بتوانیم تعامل خوبی بین موزه‌های كشورمان و لاهور برقرار کنیم. فراهم‌سازی زمینه‌ها و بستر ارتباط و ایجاد همکاری سازمان‌ها و مراکز فعال تاریخی و فرهنگی از جمله وظایف خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور است/.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۷۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد

فرشاد مهدی‌پور گفت: ایران و عراق مبارزه ارزشمندی در نبرد با تروریسم داشتند و امنیت امروز مرهون خون شهیدان دو کشوری بوده که بهم آمیخته است.

به گزارش ایسنا، فرشاد مهدی‌پور، رییس هیات ایرانی در دیدار با استاندار کربلا با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات سابقه درخشانی دارند و همکاری آن‌ها بی‌نظیر است، گفت: مساله مهم در حوزه فرهنگ میان دو کشور مساله اربعین است که باید یک تصویرسازی جهانی صورت بگیرد. باید تلاش کنیم عشق به امام حسین در جهان هر روز گسترش یابد. خوب نیست و دور از شآن است که دو کشور منتظر روایت رسانه‌ای دیگران باشند. هستند کسانی که دشمنانه می‌خواهند روابط استراتژیک دو کشور را برهم بزنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که ایران و عراق مبارزه ارزشمندی در نبرد با تروریسم داشتند. امنیت امروز مرهون خون شهیدان دو کشوری است که بهم آمیخته است.

همچنین در این دیدار نصیف الخطابی استاندار کربلا، گفت: دو کشور ایران و عراق یک دشمن مشترک دارند و آن هجمه فرهنگی علیه فرهنگ اسلامی است.

وی افزود: دو مشکل بزرگ داریم؛ اول جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و مشکل دوم القای ناامیدی برای دو کشور است و می خواهند القا کنند که ایران و عراق نمی توانند پیشرفت کنند. برای همین نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم. زیارت اربعین بهترین راه مقابله با هجمه‌های دشمن است.

استاندار کربلا عنوان کرد: هر پیشرفتی که در این دو کشور اتفاق می‌افتد باید بازتاب جهانی داشته باشد. دشمنان حتی از داخل می‌خواهند به روابط دو کشور ضربه بزنند.

وی در خاتمه عنوان کرد: حتما باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان دو کشور اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • گزارشی از نکوداشت مختومقلی فراغی؛ شاعری که وحدت‌بخش بود
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد