Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت برق از جمله صنایعی است که جذابیت های فراوانی را برای طرف های خارجی برای فاینانس کردن طرح ها داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ؛ در شرایطی که اقتصاد ایران با کمبود منابع مالی روبروست و سرمایه گذاری های مستقیم نیز نتوانسته چندان در این اقتصاد جذب شود اختصاص خطوط اعتباری از جمله فاینانس راهکاری است که برخی شرکای اقتصادی ما از این طریق بنا دارند در عرصه های مختلف صنعت، خدمات، تولید و تجارت ورود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صنعت برق از جمله صنایعی است که جذابیت های فراوانی را برای طرف های خارجی برای فاینانس کردن طرح ها داشته است و فاینانسرهای خارجی تا حدودی هم توانسته اند از این بازار بومی با داخلی سازی بیش از 90 درصدی اش، کسب سهم کنند.
علیرضا کلاهی، فعال صنعت برق در این باره می گوید: کشورهایی که خطوط اعتباری را ارائه می کنند شروطی را در تفاهم نامه ها می گنجانند معمولاً شرط و شروط اگزیم بانک های خارجی این است که حداقل 51 درصد مبلغ خط اعتباری حتی بیشتر باید از کشور تأمین کننده فاینانس تأمین شود. اولاً خلاف قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل است. دوماً در طرح های برق مانند نیروگاه، خط یا پست، 20 تا 30 درصد هزینه های عمرانی و عملیات اجرایی محلی است در عمل 70 تا 80 درصد تجهیزات طرح باید از کشور دهنده خطوط اعتباری تأمین شود آن وقت در رشته ای که 95 درصد توانمندی بومی داریم استفاده از فاینانس خارجی، در عمل به معنی شلیک تیر خلاص به صنعت برق ایران است.
تیر خلاص به صنعتی که بیش از نیم قرن در ایران سابقه دارد و در طرح های انتقال اعم از شبکه و خطوط انتقال ، پست فشار قوی و متوسط و شبکه های توزیع، ساخت انواع کابل های مخابراتی، فیبر نوری، کابل های کنترلی و ابزار دقیق برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کابل های قدرت تا ولتاژ 145 کیلو ولت، ساخت انواع توربین ها، کنتورها، تابلوبرق ها در مرز خودکفایی است.
محصولات و خدمات متخصصان صنعت برق ایران فقط به داخل کشور محدود نشده و از سال ها قبل راه خود را به بازارهای صادراتی باز کرده است تا بتواند فعالیت خود را از 25 تا 30 درصد ظرفیت به بیشترین حد ظرفیت ارتقا دهد و فرصت های شغلی بیشتری را برای متقاضیان کار فراهم کند.
پیام باقری، عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی معتقد است بیش از 98 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق محقق شده و در حال حاضر به بیش از 40 کشور دنیا صادرات صنعت و خدمات برق داریم البته صادرات ما در حوزه ها، جغرافیا و قاره های مختلف انجام می شود اما عمده تمرکز ما در کشورهای همسایه و منطقه است ضمن اینکه قدری هم در کشورهای آفریقایی و cis هم متمرکز هستیم.
صنعت برق با توانمندی های بومی و تخصص های بالا، توانایی اجرای طرح های مختلف را دارد اما به گفته فعالان این صنعت، فرصت بروز این تواناییها ایجاد نشده است.
علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق در این باره مواردی از نادیده گرفتن توان داخلی را بیان می کند.
وی می گوید: درباره بحثی که با شرکت یونیت ترکیه وجود داشت و واگذاری نیروگاه به این شرکت ، بسیار از وزارت نیرو تقاضا کردیم تا امتیازات و شرایطی که برای ترکیه و شرکت یونیت این کشور در نظر گرفته در اختیار ما قرار دهد مپنا بارها به عنوان یکی از اعضای سندیکا اعلام کرده همان امتیازاتی را که به یونیت دادید به من بدهید خودم حاضرم با سرمایه گذاری، پروژه ها را احداث کنم اما متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد، هیچ وقت به توافق یونیت ترکیه و وزارت نیرو دسترسی پیدا نکردیم و نمی دانیم این قرارداد چگونه با ترک تشریفات منعقد شده است. در موردی دیگر وزارت نیرو، برق تهران را متولی کرده که تجهیزات 312 پست انتقال و فوق توزیع را به صورت پکیج یکجا خریداری کند . بارها از طریق شرکت ها و سندیکا نظر کارشناسی خود را در این باره اعلام و اعتراض خود را مطرح کردیم. اولین نقد وارده این است که ظرفیت مصرفی بازار را به مدت 5 سال بصورت یکجا به فاینانس های خارجی واگذار می شود که براساس ادعای خودشان بیش از 50 درصد تجهیزات و امکانات را باید از کشور خودشان تامین کنند و شاید به روش هایی این درصد را بالا ببرند و ایران را به سمت مونتاژ کردن قطعات سوق دهند. مهمترین آسیب این است که به مدت 5 سال بازار تولید کنندگان تجهیزات داخلی از دست می رود. تولیدکنندگانی که هم اکنون سه میلیارد دلار، توان صادرات کالا و خدمات دارند و با حمایت بیشتر می توانند این میزان را تا 10 برابر در میان مدت افزایش دهند.
از این رو ادامه روند استفاده از فاینانس خارجی یعنی اینکه هم کار را به خارجی سپرده ایم و هم منابع و توانمندی کشور کشور را تضعیف کردیم. چراکه کشور فاینانس کننده شرط می کند به ازای تامین مالی، بیش از 50 درصد و گاها تا 70 درصد امکانات و تجهیزات اجرای طرح را خود تامین کند.
حال گفته می شود در یک سال و نیم گذشته بیش از 25 میلیارد دلار فاینانس خارجی جذب شده است که باید دید این میزان جذب فاینانس چقدر به رونق کار و اشتغال و استفاده از توانمندی داخلی منجر شده است.
گزارش: غلامرضا بهرامی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۸۵ درصد طرح نور در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید موسی حسینی ظهر شنبه در آئین تکریم و معارفه فرماندهی انتظامی شهرستان سوادکوه با بیان اینکه وظیفه اصلی نیروی انتظامی نظم است و با اذعان بر اینکه ما در کشورهای منطقه سرآمد بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند از طریق نظامی به ایران حمله کند، پاشنه آشیل کشور را بحث فرهنگی و عفاف و حجاب برشمرد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان مازندران با بیان اینکه در اغتشاشات سال ۱۴۰۱، اتفاقات چندانی در شهرستان سوادکوه رخ نداد، خاطرنشان کرد: در بحث عفاف و حجاب و اجرای طرح نور نیز خیلی با بومیان منطقه مشکلی نداریم اما مسافران و گردشگران در تفرجگاه‌های شهرستان اقدام به کشف حجاب دارند.

وی با اشاره به اینکه فرماندهی انتظامی کشور در شرایط بسیار حساس اقدام به اجرای طرح نور کرده، این مهم را در راستا وظیفه نیروی انتظامی در زمینه حفظ شأن کشور و مقابله با کشف حجاب، پاسخ به مطالبات مردم شریف و متدین و جلوگیری از خدشه‌دار شدن نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: اگر قرار بر آزادی مصرف مشروب و حجاب بود چه دلیلی برای انقلاب بود؟ چراکه اساس انقلاب اسلامی ما عمل به موازین شرعی و قانونی است و باید آن را در دستور کار قرار دهیم.

این مسئول با بیان اینکه این طرح با برنامه‌ریزی دقیق و پس از برگزاری دو ماه آموزش و جلسه در ۲۵ فروردین ماه آغاز شد، از همراهی سپاه، بسیج، دستگاه قضائی، دولت و ائمه جماعات تشکر کرد و افزود: اما از ۳۲ دستگاهی که باید پای کار می‌آمدند و برخی با شک و شبهه آمدند و برخی اصلاً نیامدند، گله داریم.

سردار حسینی با بیان اینکه تا کنون در استان از نظر آماری، حدود ۸۵ درصد در اجرای طرح نور توفیق داشته‌ایم، به کار خوب تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در بسیاری مواقع در هنگام اجرای طرح، بسیاری منتظر آمدن ما بودند.

وی از اولویت‌ها فراجا در سال جدید را هوشمتدسازی پلیس، نصب دوربین هوشمند شهری و بین راهی، برخورد با اراذل و اوباش، جلوگیری از جرایم و طرح امنیت محله محور و مبارزه با مواد مخدر و کنترل تصادفات جاده‌ای برشمرد و گفت: امسال عید بسیاری از دستگاه‌ها از جمله فرمانداری، راه، اورژانس و هلال احمر نیز پای کار آمدند و شاهد کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای در استان بوده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه طرح هوشمدسازی پلیس از سال ۹۹ آغاز شد، به کاهش سطح اصطکاک به مکان‌های انتظامی با کمک اپلیکیشن پلیس من اشاره کرد و در رابطه با نصب دوربین شهری و راهی گفت: محور سوادکوه یکی از شریان‌های اصلی استان بوده و هوشمندسازی آن برای ما بسیار مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌های راه در محور سوادکوه مناسب نبوده و پلیس مجبور به مدیریت ترافیک است، گفت: مردم این شهرستان چرا باید بخاطر یک پل زجر بکشند و بخاطر نبود پل، ترافیک ۵ کیلومتری در شهر پل سفید ایجاد شود و امورات مردم شهر را مختل کند؟ البته اداره راه و استانداری پای کار آمدند و امیدواریم معضل پل‌سفید نیز حل شود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان مازندران با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، یکی از دغدغه‌های مردم را مسئله سرقت بویژه سرقت از منازل عنوان کرد و افزود: تا پایان سال گذشته نزدیک به ۲۰ باند غیربومی در استان شناسایی و دستگیر شدند و دست باندهای غیربومی از استان مازندران کوتاه شده است.

این مسئول در رابطه با اجرای طرح امنیت محله محور، به کنترل ۸ شریان اصلی استان و ایجاد کمربند امنیتی اشاره و از کاهش ۲۳ درصدی سرقت در سطح استان خبر داد و افزود: شهرستان سوادکوه جزو شهرستان‌های خوب در کنترل سرقت است.

اساسی‌ترین عامل فساد فراموش کردن عبادت و بندگی است

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدزمان رضایی، با اشاره به آیات قرآن، اساسی‌ترین عامل فساد و انحطاط جامعه اسلامی و انحراف از مسیر پیامبران الهی را فراموش کردن عبادت، بندگی و تباه ساختن نماز و پیروی از هواهای نفسانی و شهوت برشمرد و گفت: سه وظیفه اصلی حکومت اقامه نماز، اخذ زکات و امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه شهر زیراب با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه حرام شرعی نباید به صورت آشکار در کشور انجام شود، افزود: شارع مقدس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که در برابر حرام بایستد و نه در جهت عمل به مقاصد منحرفان بلکه در جهت مقاصد دین و شریعت قدم بردارد.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران اذعان داشتند جز از راه ترویج فساد نمی‌توانند به ایران اسلامی آسیب برسانند، خاطرنشان کرد: حجاب اسلامی واجب و از ضروریات اسلام است و مسئولان به تکالیف قانون و وظیفه الهی در مقابل خون شهدا در طول تاریخ عمل کنند.

به گزارش مهر، در این آئین از زحمات سرهنگ اکبری، فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان سوادکوه تقدیر و سرهنگ سعید مهدوی به‌عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان سوادکوه معرفی شد.

کد خبر 6089858

دیگر خبرها

  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ شاید سرمربی تیم ملی یکی از ۴ گزینه خارجی باشد
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • پیشرفت ۸۵ درصد طرح نور در مازندران
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت