Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:49:08 GMT

رسانه ها در اندونزی پویا اما وابسته

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۴۸۸۲

رسانه ها در اندونزی پویا اما وابسته

کوالالامپور - ایرنا - به مناسبت برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها، دفتر ایرنا در مالزی به بررسی رسانه های جنوب شرق آسیا پرداخته است که در این قسمت نظام رسانه ای اندونزی با مشخصه «پویا ، اما وابسته» مورد تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کشور اندونزی که بیشترین جمعیت مسلمان جهان را با بیش از ٢٥٠ میلیون نفر در خود جای داده، دارای یک خبرگزاری رسمی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*خبرگزاری رسمی آنتارا
خبرگزاری آنتارا در واقع تنها بنگاه خبری رسمی و دولتی کشور اندونزی محسوب می شود ، هرچند که شماری از سایت های خبری نیز امروز در این کشور فعالیت دارند.
آنتارا به دو زبان ملایو و انگلیسی نسبت به انتشار اخبار اقدام می کند و در واقع از آن به عنوان بنگاه رسمی اطلاع رسانی کشور اندونزی می توان نام برد. علاوه بر خبرگزاری، این درگاه دارای مجله تصویری اینترنتی نیز می باشد که اخبار، میزگرد، برنامه های تحلیلی و مصاحبه ها را در اختیار مخاطبان می گذارد.

* کمپاس
کمپاس پرتراژترین روزنامه در اندونزی محسوب می شود. شمارگان آن بالغ بر ٣٥٠ هزار نسخه در روز می باشد. این روزنامه توسط ٢ تن از خبرنگاران ارشد اندونزیایی تاسیس شده است و رویکرد حرفه ای و مطابق با اصول آن سبب شده است این روزنامه از اعتبار بسیار بالایی در میان مخاطبان اندونزیایی برخوردار باشد. کمپاس بال رسانه ای خود را در زمینه سایت خبری، مجله و شبکه خبری توسعه داده است و عملا از یک روزنامه به یک گروه رسانه ای معتبر تبدیل شده است. مالکیت کتابفروشی های زنجیره ای گرامدیا و همچنین انتشارات کمپاس از جمله دیگر بخش های فعالیت این گروه رسانه ای می باشد.

* روزنامه رپوبلیکا
رپوبلیکا پس از روزنامه کمپاس، پرتیراژترین روزنامه اندونزی اعلام شده است. موسس این روزنامه تعدادی از نخبگان مجمع اندیشمندان مسلمان اندونزی می باشد. این روزنامه در دوره اصلاحات اندونزی فعالیت خود را آغاز نمود و توجه آن به مباحث و دغدغه های مسلمانان سبب شد تا به محبوب ترین روزنامه اسلامی در اندونزی مشهور شود. این روزنامه نیز در طول فعالیت خود با توسعه حوزه های فعالیت خود در بخش های شبکه تلویزیونی، سایت خبری، مجله، انتشارات و ... به گروه رسانه ای تبدیل شد.

* روزنامه تمپو ( KORAN TEMPO)
روزنامه تمپو را می توان قدیمی ترین و در عین حال سیاسی ترین روزنامه اندونزی دانست. مسئولان این روزنامه با رویکرد ملیگرایی در سال های دور اقدام به تاسیس آن نمودند و در طول فعالیت خود بدلیل انتشار اخبار انتقادی نسبت به دولت وقت (دوران پیش از اصلاحات) حتی زندانی شدند و از انتشار روزنامه آنان نیز جلوگیری شد. امروز با گذشت سال های از روزگار ساخت این روزنامه روحیه انتقادی و گاها جنجالی این روزنامه عملا حفظ شده است. مجموعه منتشر کننده روزنامه تمپو همچنین مجله سیاسی در خصوص تحولات کشور به دو زبان انگلیسی و اندونزیایی منتشر می کند که با جرات می توان گفت بسیاری از مقامات، تحلیلگران، شخصیت های برجسته و تاثیرگذار این مجله را بدلیل غنای تحلیلی آن مطالعه می کنند.

* رعیت مردکا
این روزنامه به عنوان حامی قشر سطح پایین این کشور یاد می شود و موضوع مبارزه با فساد و حمایت از قشرهای ضعیف جامعه دو مشخصه فعالیت این روزنامه است.
مسئولان رعیت مردکا در واقع دارای گرایش های اسلامی هستند و از این رو بیشتر به قشر فقیر اندونزی و مسایل و مشکلات آنها توجه دارند.

* جاکارتا پست
روزنامه انگلیسی زبان پرتیراژ اندونزی است. تمامی خبرنگاران این روزنامه اندونزیایی هستند ولی همکاری نزدیک آن با رسانه های غربی جهت تامین محتوا موجب شده است که دارای گرایش های غربی باشد و محل مراجعه اتباع انگلیسی زبان اندونزی بویژه جامعه دیپلماتیک و اتباع خارجی مقیم اندونزی است.

*نگاه اندونزی به تامین زیر ساختهای رسانه ها
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال ٢٠٠٥ جایگزین وزارت شفاف سازی شد مسئولیت تامین زیرساخت برای شبکه های تلوزیونی و فضای مجازی در اندونزی را دارد. این وزارتخانه در چارچوب ارزش های اسلامی و اخلاقی بر محتوای فضای مجازی در اندونزی نظارت می کند و از اختیارات لازم برای خارج کردن دسترسی به یک سایت برخودار می باشد. شایان ذکر است اصلاح قوانین حاکم بر فضای مجازی و تجارت الکترونیک در اندونزی موجب افزایش اختیارات این وزارتخانه در امر نظارت شده است.

*کمیسون نظارت بر برنامه های شبکه تلویزیونی
این کمیسیون دولتی است و بر برنامه های شبکه های تلویزیونی مختلف در اندونزی نظارت دارد هرچند که فقدان بازوی اجرایی در آن سبب شده است تا اختیارات آن تنها در حد اخطاریه های کتبی به تلویزیون های ناقض موارد مختلف اسلامی و اخلاقی، نزول یابد.

* شورای مطبوعات
این شورا دولتی است. تعدادی از اعضای آن توسط دولت اندونزی و تعدادی نیز از میان خبرنگاران ارشد انتخاب می شوند. مسئولیت اصلی این شورا نظارت بر محتوای مطبوعات می باشد.

* انجمن خبرنگاران اندونزی
این انجمن یک تشکل غیردولتی است که مسئولان آنرا سردبیران و مقامات رسانه های مختلف در اندونزی برعهده دارند. وظیفه اصلی این انجمن هماهنگ سازی سیاست های رسانه ها در اندونزی و تلاش برای حل چالش های مختلف پیش روی آنان می باشد.

*خودکنترلی اندونزی با رسانه های
دولت اندونزی وظیفه نظارت بر عملکرد رسانه ها را اعمال نمی کند ، بلکه سازمانهای مزبور (شورای مطبوعات و کمیسیون نظارت بر شبکه ها) این مسئولیت را عهده دارند و در عین حال رسانه ها مشخصه ' خود کنترلی ' دارند .

** ضعف نظام اطلاع رسانی کشورهای اسلامی
سیستم اطلاع رسانی نظام سلطه در همه کشورهای جهان بویژه کشورهای اسلامی نیز نفوذ دارد و این امر ناشی از ضعف فعالیت کشورهای اسلامی در این بخش است و اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی هم زیر نفوذ رسانه های غربی قرار دارد و بنگاه های خبرپراکنی رویترز و سی ان ان جریان غالب اطلاع رسانی در این کشور را در اختیار دارند.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از روزجمعه (پنجم آبان)با حضور نمایندگان 940 رسانه در قالب 600 غرفه در محل مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا روز 12 آبان نیز ادامه دارد.
آساق**مریم شفیعی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان فرانسوی مقابل مدرسه عالی روزنامه نگاری

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اجتماعی ایکس، یک دانشجوی فرانسوی مقابل مدرسه عالی روزنامه نگاری در شهر لیل از اطلاعات نادرستی که رسانه‌های اصلی این کشور در مورد مبارزات دانشجویی منتشر می‌کنند انتقاد کرد و گفت: ما اینجا هستیم تا حرف دل خودمان رو بزنیم و حامل پیام فلسطینی‌ها باشیم؛ چرا که ما می‌دانیم که امروز رسانه‌های فرانسوی به دنبال انتشار اطلاعات نادرست هستند؛ اطلاعات نادرستی که در جهت استفاده ابزاری در راستای اسلام هراسی و یهودی ستیزی بکار می‌روند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ما اینجا هستیم تا از آرمان‌های فلسطینی‌ها دفاع کنیم. این تنها کاری هست که می‌توانیم در برابر رسانه‌های (طرفدار اسرائیل) انجام بدیم. ما از صحبت با رسانه‌ها امتناع نمی‌کنیم. ما فقط آمدیم حرف خودمان رو بزنیم و اجازه ندهیم (رسانه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی) از ما استفاده ابزاری کنن.

در خصوص سئوالات دیگه‌ای که مطرح شد؛ باید بگم که ما بیانیه‌ای رو تنظیم کردیم که اون را منتشر می‌کنیم و برای شما می‌خونیم. بجای آنکه از طرف ما حرفی زده بشه، خودمان حرفمان و همچنین حرف مردم فلسطین رو بیان می کنیم.

دیگر خبرها

  • مرگ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در یک حادثه رانندگی
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • حماس: اشغالگران نتوانستند مانع از پوشش اخبار غزه شوند
  • اشغالگران نتوانستند مانع از پوشش اخبار غزه به جهانیان شوند
  • تجمع دانشجویان فرانسوی مقابل مدرسه عالی روزنامه نگاری
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره رامین یکتاپرست
  • ادعای اسرائیل درباره ترور نیروی وابسته به سپاه؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه