Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

چاي زردچوبه مي‌تواند بيشتر علائم ناخوشايند آرتروز يا ورم مفاصل را تسکين بدهد
زردچوبه ادويه‌ي معروفي است که از ساقه يا ريشه‌ي گياه کورکوما لونگا به دست مي‌آيد. زردچوبه، بومي جنوب شرقي آسياست و از خانواده‌ي زنجبيل به حساب مي‌آيد. هزاران سال است که در طب چيني و آيوروداي هندي زردچوبه کاربرد درماني دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هندوستان، 78 درصد از زردچوبه‌ي جهان را تامين مي‌کند. در اين مطلب، نگاهي داريم به فوايد بالقوه‌ي زردچوبه براي سلامتي.
عامل فعال زردچوبه، کورکومين است. کورکومين باعث رنگ زردچوبه بوده و ثابت شده که ويژگي‌هاي ضد التهابي داشته و تقويت کننده‌ي سيستم ايمني است.
چاي زردچوبه چيست؟
کورکومين دسترسي زيستي کمي دارد، يعني بدن به سختي مي‌تواند به اين ترکيب دسترسي پيدا کرده و آن را جذب کند. به همين دليل، مکمل زردچوبه که تضمين مي‌کند مقدار زيادي کورکومين دارد، متداول است. چتي زردچوبه، که دم کرده‌ي ريشه‌ي آسياب شده‌ي زرچوبه يا پودر زردچوبه است، يکي از موثرترين راههاي مصرف اين گياه مفيد است.
هيچ مقدار توصيه‌ شده‌ي خاصي براي زردچوبه وجود ندارد. بر اساس تحقيقات انجام شده، ميزان مصرف روزانه‌ي زردچوبه، تا حدود زيادي بستگي به هدف و بيماري دارد که مدنظر شماست. بيشتر تحقيقات صورت گرفته روي بزرگسالان نشان داده که مصرف 400 تا 600 ميلي گرم پودر زردچوبه، سه بار در روز، يا 1 تا 3 گرم ريشه‌ي آسياب شده‌ي زردچوبه‌ي خشک، بي‌خطر است. اگر خودتان زردچوبه را آسياب کنيد، از خالص بودن اين محصول مي‌توانيد کاملا مطمئن باشيد.
خواص چاي زردچوبه
نوشيدن چاي زردچوبه، فوايد زيادي دارد که در ادامه به چند مورد از آن مي‌پردازيم.
1. کاهش علائم آرتروز
کورکومين به دليل اينکه يک ضد التهاب قوي است مي‌تواند بيشتر علائم ناخوشايند آرتروز يا ورم مفاصل را تسکين بدهد. مطالعه‌اي در سال 2017 روي 206 آمريکايي بزرگسال که به گفته‌ي خودشان آرتريت روماتوئيد داشتند انجام شد. 63 درصد اين افراد از مکمل‌هاي غير ويتاميني براي کنترل علائم خود استفاده کردند و زردچوبه، معروف‌ترين و پرکاربردترين محصولي بود که مصرف شد.
2. تقويت سيستم ايمني
کورکومين مي تواند عملکرد سيستم ايمني را تقويت کند زيرا خواص ضد التهابي، ضد ويروسي و آنتي باکتريال دارد. همچنين کورکومين به عنوان يک تعديل کننده‌ي ايمني عمل کرده و به تنظيم و تعديل سلول‌هاي ايمني در مبارزه با سرطان کمک مي‌کند.
3. کاهش عوارض قلبي و عروقي
مطالعات گوناگوني نشان داده که کورکومين، به عنوان يک آنتي اکسيدان و ضد التهاب براي سلامت قلب مفيد است. مطالعه‌اي در سال 2012 دريافت مصرف روزانه 4 گرم کورکومين، 3 روز قبل و 5 روز بعد از عمل پيوند باي پس عروق کرونري، ريسک آنفارکتوس ميوکارديال يا حمله‌ي قلبي را تا 17 درصد کاهش داده بود.
4. کمک به پيشگيري و درمان سرطان
يکي از ريشه‌دارترين خواص درماني کورکومين، فعاليت آن در مبارزه با سرطان است. کورکومين به عنوان يک آنتي اکسيدان و ضد التهاب، ريسک آسيب سلول‌ها در بدن را کاهش داده و از احتمال جهش‌هاي سلولي و سرطان مي‌کاهد.
طبق مروري پزشکي در سال 2014، بيش از 2000 مقاله با کلمات کليدي «کروکومين» و «سرطان» منتشر شده است. استفاده از کورکومين به عنوان درماني براي سرطان، در کنار شيمي درماني و پرتو درماني، هم اکنون مورد تحقيق و بررسي است.
5. کمک به کنترل سندرم روده‌ي تحريک پذير يا IBS
کورکومين سالهاي مديدي است که در طب سنتي به عنوان درماني براي بسياري از بيماري‌هاي گوارشي کاربرد دارد. مطالعات گوناگوني نشان داده‌اند که کورکومين مي‌تواند به کاهش درد ناشي از سندرم روده‌ي تحريک پذير کمک کرده و کيفيت زندگي مبتلايان به اين بيماري را بهتر کند. مطالعه‌اي در سال 2012 روي موش‌ها دريافت کورکومين به کاهش زماني که طول مي‌کشد غذا از معده تخليه شده و وارد روده‌ي کوچک شود مي‌کاهد.
چاي زردچوبه، مي تواند عملکرد سيستم ايمني را تقويت کند
6. پيشگيري و درمان آلزايمر
مطالعات نشان داده کورکومين به کاهش احتمال بسياري از بيماري‌هاي مخرب اعصاب کمک مي‌کند. قدرت آنتي اکسيداني و ضد التهابي کورکومين، مي‌تواند از آسيب سلولي، التهاب و رسوب آميلوئيد يا پلاک که ناشي از اين بيماري‌ها هستند بکاهد.
کورکومين همچنين مي‌تواند از تغييرات پروتئيني مرتبط با سالخوردگي که منجر به تخريب اعصاب مي‌شوند پيشگيري کرده يا از سرعت فرايند آن کم کنند.
7. محافظت در برابر آسيب کبد، سنگ کيسه صفرا و کنترل بيماري‌هاي کبد
مطالعات گوناگوني نشان داده که کورکومين مي‌تواند از کبدتان در برابر آسيب محافظت کند. فوايدي که کبد و کيسه صفراي شما از کورکومين مي‌برد شامل افزايش توليد زرداب و محافظت از سلول‌هاي کبد در برابر آسيب ناشي از مواد شيميايي مربوط به زرداب مي‌شود.
8. پيشگيري و کنترل ديابت
هزاران سال است که طب سنتي از زردچوبه براي ديابت استفاده مي‌کند. مطالعات گوناگوني با استفاده از مدل‌هاي انساني و حيواني، نشان داده‌اند که مکمل کورکومين مي‌تواند خواص ضد ديابت داشته باشد.
9. کمک به درمان و کنترل بيماري‌هاي ريه
محققان گمان دارند که خواص ضد التهابي و آنتي اکسيداني کورکومين بتواند به کاهش علائم بيماري‌هاي مزمن ريه کمک کند. مروري پزشکي در سال 2017 نتيجه گرفت که هر چند شواهد باليني محدود هستند، اما کورکومين ممکن است بتواند به درمان آسم، فيبروز سيستيک، سرطان ريه، آسيب ريه و بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD) کمک کند.
چطور چاي زردچوبه درست کنيم؟
چاي زردچوبه را مي‌توانيد هم با پودر خالص زردچوبه و هم با زردچوبه‌ي آسياب شده تهيه کنيد. چهار فنجان آب را به جوش بياوريد، يک تا دو قاشق چايخوري زردچوبه‌ي پودر شده را به آن اضافه کنيد، اجازه دهيد اين ترکيب به مدت 10 دقيقه دم بکشد. بعد از خنک شدن بنوشيد.
خيلي از افراد، مواد ديگري نيز به چاي زردچوبه اضافه مي‌کنند تا طعم بهتري به آن داده و به جذب بهترش نيز کمک کنند. مي توانيد از عسل براي شيرين کردن چاي و افزودن بر خواص ضد ميکروبي آن استفاده کنيد. شير، خامه، سير بادام، شير نارگيل و يا يک قاشق غذاخوري روغن نارگيل هم به جذب بهتر کورکومين کمک مي‌کند، چون کورکومين براي کاملا حل شدن به چربي‌هاي سالم نياز دارد.
فلفل سياه حاوي پيپرين است؛ پيپرين ماده‌اي است که به جذب بيشتر کورکومين کمک مي‌کند و مي‌تواند طعم دهنده‌ي مناسبي براي چاي زردچوبه باشد.
ليموترش و زنجبيل هم خواص آنتي اکسيداني و ضد ميکروبي دمنوش‌تان را بيشتر کرده و آن را خوش طعم‌تر مي‌کنند.
منبع: bartarinha.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، زمستان سال گذشته حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران از روند افزایشی خودکشی در کشور خبر داد و این که در ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷.۴ نفر اقدام به خودکشی و فوت کرده‌اند. به گفته این او عوامل مختلفی هم در میل، تصمیم و اقدام به خودکشی افراد دخیل بوده؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا اختلالات روانشناختی، اما مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کسانی که خودکشی کردند، هنگام اقدام به خودکشی، افسردگی داشتند.

روانشناسان می‌گویند ایده‌ خودکشی می‌تواند زمانی شکل بگیرد که فرد احساس کند دیگر قادر به کنار آمدن با یک وضعیت طاقت‌فرسا نیست. این مسئله می‌تواند از مشکلات مالی، مرگ یکی از عزیزان، پایان یک رابطه یا ابتلا به یک بیماری صعب‌العلاج ناشی شود. همچنین اختلالات و بیماری‌های روحی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا سوء مصرف الکل هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری افکار خودکشی شوند. آنها تاکید می‌کنند اگر افکار خودکشی دارید و برای آن برنامه ریزی کرده‌اید، پیش از هر اقدامی با یک یا چند نفر از نزدیکان یا دوستانتان صحبت کنید و اگر کسی را نداشتید با یک روانشناس یا مرکز درمانی در ارتباط باشید.

توصیه جدی آنها این است که اگر در اطراف‌تان کسانی هستند که افکار خودکشی را بیان می‌کنند با همدلی به او گوش دهید و با ایجاد حس دلگرمی او را تشویق به کنید که با یک فرد متخصص در ارتباط باشد.

جردن پیترسون، روان‌شناس بالینی، نویسنده و منتقد فرهنگی اهل کانادا در گفت‌وگویی که درباره توصیه به افرادی که قصد خودکشی دارند، به نکات جالبی در این باره اشاره کرده که در ادامه می‌توانید آن را ببینید.

پیترسون در بخشی از صحبت‌هایش در این فیلم یک توصیه عجیب برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند کرده است، این که اگر افسرده هستید و فکر می‌کنید با نبودتان به دیگر لطف می‌کنید، در حقیقت چنین نیست و واقعیت ندارد. در اطرافتان کسانی را دارید که شما را دوست دارند و اگر شما جان خودتان را بگیرید، به احتمال زیاد هیچ وقت آدم سابق نخواهند شد. آنها تا آخر عمر خودشان را شکجه می‌دهند و همیشه به این فکر می‌کنند که اگر کاری انجام داده‌ بودند، عزیزشان از دست نمی‌رفت. شما افسرده هستید و فکر می‌کنید با گرفتن جانتان به آنها لطف می‌کنید. در حالی که چنین نیست و به همین دلیل در اکثر جوامع خودکشی جرم محسوب می شود چون پیامدهای فاجعه‌باری بر جای می‌گذارد.

این در حالی است که نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران هم پیشتر در این باره گفته «با هر مرگ ناشی از خودکشی در میان بازماندگان و کسانی که در معرض خبر خودکشی قرار می‌گیرند، ۱۳۵ تا ۱۸۰ نفر تحت تاثیر مشکلات روانشناختی قرار می‌گیرند. برخی از کسانی هم که اطلاعات خودکشی دیگران به آنها می‌رسد، ممکن است در معرض خودکشی تقلیدی قرار بگیرند.»

بیشتر بخوانید

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف جزئیات مهم از فوت دکتر پرستو بخشی ؛ قتل، خودکشی یا...؟ خودکشی با روح آدم چه می کند؟ ۵ گام مهم برای مداخله در خودکشی

این در حالی است که مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران هم ۵ توصیه‌ را برای مواجهه با افراد دارای افکار خودکشی ارائه داده است.

۱. به دنبال نشانه‌های خودکشی باشید. از جمله این نشانه‌ها صحبت کردن یا تحقیق درباره مرگ، احساس ناامیدی، اضطراب، افسردگی و عدم تحمل است.

۲. همدلی کنید و حرف‌های آنها را بشنوید. فرد را قضاوت نکنید. با دلسوزی گوش دهید و به احساسات آنها ارج نهید.

۳. به صورت مستقیم درباره خودکشی سوال بپرسید. به نحوی سوال بپرسید که پاسخی صادقانه به شما بدهد. از هر علامتی که متوجه شده‌اید به عنوان بخشی از سوال استفاده کنید. روراست باشید. پرسیدن درباره خودکشی باعث خودکشی نمی‌شود.

۴. خطر را دور کنید. حذف دسترسی به اقلام مورد استفاده برای خودکشی یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای جلوگیری از خودکشی است. اگر پاسخ مثبت به خودکشی داده‌اند، از آنها بپرسید: «آیا برنامه‌ای دارید؟ آیا به آن وسایل دسترسی دارید؟» دسترسی به داروها، طناب، چاقو و... را محدود و منع کنید.

۵. همراه با فرد مورد نظر با اورژانس اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر فرد حاضر به دور کردن لوازم و ایمن شدن نیست، او را تنها نگذارید و تا حضور اورژانس در کنار او باشید.

کد خبر 847880 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها بهداشت روانی سلامت خبر مهم خودکشی

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • این ادویه عمرتان را زیاد می‌کند
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا