Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی از آمادگی مجلس برای حمایت از فعالیت‌های حوزه دریایی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده شده است که به منظور ارتقای علمی دانشگاه‌ها در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا با همت پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی وعلوم جوی و مرکز منطقه‌ای آموزشی پژوهشی اقیانوس‌ شناسی غرب آسیا اولین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا از امروز آغاز به کار کرد و تا فردا سه‌شنبه، 9 آبان ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این همایش درخصوص موضوعاتی چون هواشناسی دریایی،‌ تغییر اقلیم، اقیانوس‌شناسی فیزیکی، اقیانوس‌شناسی زیستی، بیوژئوشیمی اقیانوسی، شیلات و آبزیان، زمین‌شناسی دریایی، آلودگی دریا، حقوق و سیاست دریا، مخاطرات دریایی و فناوری و مهندسی دریا بحث و تبادل نظر می‌شود.

حمایت مجلس از فعالیت‌های دریایی

در این همایش قاسم احمدی لاشکی رییس فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه دریایی، خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه در چندین ماه گذشته به تصویب رسید و باید تا سال 1400 یعنی 5 سال آینده اجرایی شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در این برنامه بر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام امور تحقیقاتی در حوزه‌های آب و خاک تاکید شده است.

وی توسعه سواحل مکران را از دیگر تاکیدات برنامه دانست و یادآور شد:‌ در این زمینه دولت و مجلس همکاری‌های خوبی برای توسعه این مناطق دارند.

وی همچنین یادآور شد: وسعت ایران یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر است و این عدد نشان می‌دهد که ایران از لحاظ وسعت رتبه 16 جهانی را دارد.

رییس فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی طول سواحل ایران را 5 هزار و 890 کیلومتر ذکر کرد و ادامه داد: از این رو اگر می‌خواهیم از ایران سخن به میان آوریم، باید به جایگاه ممتاز آن نیز اشاره شود.

احمدی لاشکی در ادامه با اشاره به تاکیدات برنامه ششم در حوزه صنایع دریایی، توضیح داد: بر اساس این برنامه به دولت اجازه داده شده است که به منظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه‌های کشور و تعاملات بین‌المللی در طی اجرای قانون برنامه نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند.

وی گفت:‌ آنچه که در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده، در حوزه نحوه سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل تعاملات ارزی و تردد اعضای هیات علمی بر اساس آیین‌نامه اجرایی که با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد، است.

تلاش برای بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی در غرب آسیا

دکتر ناصر حاجی‌زاده ذاکر، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نیز اظهار کرد: این همایش به عنوان یکی از فعالیت‌های مرکز آموزش و پژوهشی اقیانوسی‌شناسی غرب آسیا است که در محورهای اقیانوس‌شناسی زیستی، فیزیکی، بیو ژئوشیمی، اقیانوسی و زمین‌شناسی دریایی آغاز به کار کرده است.

وی اضافه کرد: مرکز منطقه‌ای آموزشی، پژوهشی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا از  نوع رده دوم یونسکو پس از مصوبه کنفرانس عمومی یونسکو در جهت ارتقای همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران طی موافقت‌نامه منعقد شده میان ایران و یونسکو در سال 2014 تاسیس شد.

حاجی‌زاده تاکید کرد: این مرکز در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران مستقر است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به وظایف این پژوهشگاه، یادآور شد: افزایش مشارکت دوجانبه کشورهای منطقه‌ای در مطالعات دریایی واقیانوس‌شناسی از طریق اجرای پروژه‌ها و همایش و دوره‌های آموزشی مشترک از جمله وظایف این پژوهشگاه به شمار می‌رود.

وی مساعدت در شناسایی و تحقق اولویت‌های ملی و دریایی و اقیانوس‌شناسی با به اشتراک گذاشتن دانش از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و افزایش استفاده از علوم و فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف دریایی و اقیانوس‌شناسی را از دیگر ماموریت‌های پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی نام برد.

وی برگزاری این همایش بین‌المللی  را بخش مهمی از ماموریت‌های این پژوهشگاه نام برد و اضافه کرد:‌ استقبال گسترده جامعه علمی پژوهشی منطقه از این همایش با ارسال 218 مقاله علمی دلالت بر این دارد که این همایش دوسالانه همگام با اهداف مرکز منطقه‌ای غرب آسیا، کمیسیون بین دول اقیانوسی و ی ونسکو نقش موثری در حفاظت محیط زیست دریایی، بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی و کمک به صلح و دوستی جهانی ایفا کند

حاجی‌زاده شعار این همایش را "توسعه علوم و فنون تحقیقات دریایی، شرط اصلی توسعه پایدار دریا" عنوان و ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های اساسی در ایران و سایر کشورهای منطقه غرب آسیا از این شعار، شاهد جهش اساسی در پیشرفت علوم، فنون و تحقیقات دریایی در این منطقه باشیم.

هماهنگی سازمان محیط زیست با دانشگاه‌ها برای توسعه پایدار منابع دریایی

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست نیز اظهار کرد: ایران با دارا بودن 5800 کیلومتر خط ساحلی، 55 جزیره، تنوع گونه‌های دریایی و جانوری، حمل‌ونقل دریایی، استقرار بیش از بیست درصد جمعیت کشور در شهرهای ساحلی و سفر بیش از 20 میلیون نفر به مناطق ساحلی موجب شده است تا ایران به وضعیت دریاها توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 18 ارگان دریایی در حال فعالیت هستند، افزود: برای اولین بار ارگان‌های دریایی تعاملات مفیدی در مورد دریاها و سواحل دارند.

فرشچی با بیان اینکه سه سند مهم به مسائل دریایی رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: این سه سند که شامل سند توسعه دریا، سند توسعه فناوری‌های دریایی و سند گردشگری دریایی است، برای ما نقشه راه توسعه دریایی را تبیین می‌کند و اگر به اجرا درآید، توسعه دریا اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد:‌ ایران با دارا بودن انستیتوها و مراکز تحقیقاتی که نسبت به مسائل مختلف دریا مطالعه می‌کنند، می‌تواند پیشرفت‌های خوبی در صنایع دریا داشته باشد؛ از این رو دراین همایش انتظار می‌رود که به راهکارهای اجرایی برای این موضوع  بپردازیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اهمیت خیلج فارس و دریای عمان برای ایجاد ارتباط با کشورهایی چون هند و پاکستان، یادآور شد: با ایجاد این ارتباطات می‌توانیم از تجربیات ارزشمند برخی از کشورها همچون هند در حوزه اقیانوس‌شناسی بهره ببریم و سازمان محیط زیست این افتخار را دارد که در زمینه محیط زیست هماهنگی‌ها را در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ایجاد کند.

فرشچی، دسترسی به اهداف 14 توسعه پایدار را از دیگر ماموریت‌های سازمان محیط زیست عنوان کرد و  در این باره توضیح داد: هدف 14 بر بهره‌بری پایدار از دریا و آبزیان تاکید دارد و سازمان محیط زیست هماهنگ‌کننده ارگان‌ها برای تحقق "هدف 14" را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور توانمندی‌های زیادی در حوزه دریا وجود دارد، افزود: ناشناخته‌های فراوانی در دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس وجود دارد که باید استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید نسبت به شناخت استفاده شود.

فرشچی قوانین دریایی بین‌المللی را از دیگر ابزارهای شناخت دریاها و اقیانوس‌ها نام برد و گفت‌: امروزه به گونه‌ای شده است که کشورهای ساحلی به سواحل خود اهمیت می‌دهند و همه کشورها باید به مسئله بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی و آبزیان دریا ورای حاکمیت ملی توجه کنند.

وی با بیان این‌که مرز آب‌های ساحلی و انحصار دریایی فراتر از حاکمیت‌ دولت‌ها رفته است، دلیل این امر را اهمیت منابع دریاها دانست.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به حضور ایران در کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی، خاطرنشان کرد:‌ این حضور نشانگر آن است که کشور تنها به دریاها و سواحل تحت حاکمیت خود فکر نمی‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توانمندی‌های داخل کشور و همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای غرب آسیا و حوزه خلیج فارس بتوان بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد کرد، چراکه در هیچ جای دنیا کشورها به تنهایی نتوانسته‌اند به مسائل زیست‌محیطی از جمله توسعه پایدار منابع دریایی بپردازند.

دستیابی کشور به دانش فنی ساخت انواع شناورها و تجهیزات

 امیردریادار مهندس امیر رستگاریمعاون وزیر و رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به اهمیت دریاها و اقیانوس‌ها برای کشورهای ساحلی، افزود: دو سوم کره زمین از دریاها و اقیانوس‌ها پوشیده شده است و این در حالی است که بشر هنوز نتواتسته به عمق بیش از ۱۱ کیلومتری بستر اقیانوس‌ها دست یابد.

وی دریا را منشا قدرت برای کشورها دانست و اظهار کرد: برای آن‌که دریاها را شناسایی کنیم، نیاز به آگاهی داریم و برای کسب دانش نیاز به پژوهش و تحقیق داریم.

رستگاری راهکار دستیابی به دانش دریایی را دارا بودن ناوگان اقیانوس‌شناسی ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا  با همکاری پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی اقدام به طراحی و ساخت اولین کشتی اقیانوس‌شناسی کردیم.

رییس سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح با بیان اینکه این کشتی در بهمن ماه سال گذشته تحویل پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی شد، ادامه داد: این سازمان آمادگی دارد تا نسبت به ساخت شناورهای سنگین‌تر و بزرگتر اقیانوس‌شناسی اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: در این سازمان علاوه بر دستیابی به دانش ساخت انواع شناورها، زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز بومی کشور ایجاد شده است.

وی همچنین تاکید کرد: این سازمان همچنین این قابلیت را دارد که شناورهای ساخت خود را با خدمات پس از فروش در دریای عمان و خلیج فارس ارائه دهد.

کسب رتبه 27 جهانی ایران در مجموع تولیدات شیلاتی

دکتر حسن صالحی، رییس سازمان شیلات ایران نیز با تاکید بر این‌که بر اساس آمارهای جهانی ایران در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان قرار دارد، گفت: ایران در بخش تولیدات آبزی‌پروری در جایگاه 19 جهانی قرار گرفته است. روز دوشنبه، 8 آبان ماه در اولین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا با بیان اینکه شیلات به عنوان یکی از بخش‌های مهم کشاورزی جایگاه ارزشمندی از نظر تامین امنیت غذایی جامعه دارد، افزود: دستیابی به این مهم از طریق بهره‌برداری از ذخایر آبزی آب‌های ساحلی و بین‌المللی و همچنین آبزی‌پروری در آب‌های داخلی و دریا صورت می‌پذیرد. از این رو در برنامه‌های  5 ساله افزایش تولید مواد پروتئینی آبزیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت ارزش غذایی آبزیان، خاطر نشان کرد:  اگر چه ممکن است سهم شیلات در تولیدات بخش کشاورزی به لحاظ کمی چشم‌گیر نباشد، اما این تولیدات از نظر ارزش غذایی و اقتصادی از رتبه‌های بالایی برخوردار است. چرا که منابع غذایی دریایی دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری بزرگسالان و کودکان و همچنین دارای اسیدهای چرب غیر اشباع است.

صالحی ادامه داد:‌ بر این اساس تلاش شده است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود نقش بسزایی در تامین پروتئین سفید کشور ایفا کنند، به طوری که میزان سرانه مصرف از یک کیلوگرم در سال 1357 به حدود 11 کیلوگرم در سال 95 رسیده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که راپورت‌های سازمان شیلات ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در بازه زمانی تا حدودی متفاوت بوده است، به طوری که در سال‌های 57 تا 67 عمدتا صرف شناسایی شرایط گذشته و برنامه‌ریزی برای اصلاح‌های ساختاری بوده است و از سال 67 تا 77 اقدام به شناخت پتانسیل‌های سازمانی و ایجاد تشکلات تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری شده است.

رییس سازمان شیلات ایران فعالیت این سازمان را در دو حوزه آبزی پروری با تاکید بر پرورش ماهی در قفس و بهره‌برداری از منابع آب‌های آزاد اقیانوسی دانست و ادامه داد: بر اساس این روند این سازمان با انجام سرمایه‌گذاری‌های انبوه، ایجاد زیرساخت‌ها و هدایت مردم به سمت تولید آبزیان و مصرف آن، رویکرد افزایش تولیدات آبزیان حاصل از صید و آبزی‌پروری افزایش چشم‌گیری داشته است.

صالحی با تاکید بر اینکه امروزه جایگاه شیلات ایران در بین کشورهای جهان در حد قابل قبولی قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس آمار سال 2015 فائو ایران در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان، در تولید آبزی‌پروری رتبه 19، در بخش صید رتبه 29 و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه 71 جهانی را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: در این راستا شاخص‌های کمی هدف‌گذاری شده برای سازمان شیلات حدود 22 فاکتور مختلف است که مبنای شاخص‌های ارزیابی عملکرد در طول برنامه ششم توسعه احصا شده است، ضمن آن‌که اجزای شاخص‌های کمی ذکر شده در تولیدات صید و آبزی‌پروری از منابع از قبیل آب، غذا، بچه‌ماهیان و لارو، تجهیزات و پوشش گونه‌ای، منابع مالی اعم از سرمایه‌گذاری، تسهیلات و منابع درآمدی تا سال 99 پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهداف این سازمان در طول برنامه ششم توضیح داد: آبزی پروری با پرورش در قفس، آبزی پروری در آب شور و لب شور، پروش ماهیان در استخرهای آب کشاورزی، صید در آب‌های دور و بین‌المللی، کاهش ضایعات در مراحل مختلف صید، عمل‌آوری، حذف روش‌های صید مخرب و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه است.

وی توسعه فرصت‌های شغلی را از دیگر اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن برنامه‌هایی برای توسعه صادرات  آبزیان توام با بهبود کیفیت و افزایش ارزآوری را در طول برنامه ششم در دستور کار داریم، علاوه بر آن زمینه‌هایی برای توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه صید فراهم خواهد شد.

ضرورت استفاده از یافته‌های پژوهشی در رفع چالش‌های سواحل کشور

دکتر علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با تاکید بر اهمیت پدافند غیر عامل دریایی، افزود: توجه به این مقوله منجر به کاهش خسارات ناشی از نوسانات دریایی و افزایش بهره‌مندی و بهره‌وری از منابع دریایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این امر موجب افزایش آرامش و زیست  بهتر برای شهرهای حاشیه ساحلی خواهد شد، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این هدف ما نیازمند توفان‌های ذهنی و تغییر نگاه هستیم،  چرا که کشور در محاصره آب است و 71 درصد کل زمین را اقیانوس‌ها و دریاها فرا گرفته است.

هاشمی با طرح این سوال که سهم منابع آبی در توسعه و پیشرفت کشور چه میزان است، اظهار کرد: دریا باوری را باید جایگزین زمین باوری کنیم؛ چراکه  سال‌هاست که نسبت به منابع آبی بی‌مهری  شده است واین در حالی است که وقتی دریاها را با همه وسعتش در نظر بگیریم، هیچ ملیت از فقر سخن نخواهد گفت.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در حوزه دریایی دارای فقر نگاه و اندیشه هستیم، ابراز کرد: بر این اساس باید شلاق توفان‌های ذهنی بر پیکره ما وارد شود که در جهت جستجو در دریاها و درک اهمیت منابع آبی حرکت کنیم.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان خاطر نشان کرد: دراین زمینه به نظر می‌رسد که نیازمند بازنگری جدی هستیم که در این زمینه لازم است یافته‌های ناشی از تحقیقات و پژوهش محققان در جهت رفع چالش‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

هاشمی با تاکید بر توسعه سواحل مکران، افزود: برای توسعه سواحل مکران باید رویکرد جهانی داشته باشیم و در دولت جدید نیز نسبت به مدیریت‌های 35 سال گذشته توجه بیشتری به منطقه مکران شده است؛ به گونه‌ای که این منطقه به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته شده است.

وی در عین حال با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، توسعه سواحل مکران مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: این منطقه دارای وسعت زیادی است؛ به گونه‌ای‌ که در مجموع هفت منطقه آزاد موجود و 8 منطقه آزاد دیگر که در صورت تصویب مجلس ایجاد می‌شوند، در کل 15 منطقه آزاد خواهیم داشت که از نظر وسعت به اندازه منطقه آزاد مکران نخواهند بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تجربیات دیگران و تحقیقات علمی بتوان در منطقه آزاد هر کسی به دنبال فرصت‌های مورد نظر خود باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۲۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان