Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@00:24:08 GMT

ریشه یک ناکامی

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۹۵۶۸

ریشه یک ناکامی

به گزارش جماران؛ محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در کانال تلگرامی خود نوشت:

یکی از درس‌های خوبی که از یک کارآفرین آموخته‌ام تجربه مرحوم همایون صنعتی‌زاده است. ایشان معتقد بود اگر دنبال کسب و کار هستید، می‌توانید به تجارت و خرید و فروش رو بیاورید و مجموعه ای را ایجاد کنید اما اگر دنبال کارافرینی هستید، باید نقش محوری ایفا کنید و بستری بسازید تا دیگران حول این محور بتوانند کسب و کاری برای خود ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین مصداق هم کاری بود که ایشان در منطقه لاله‌زار کرمان انجام داد. در منطقه‌ای که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد، کارخانه اسانس گل و روغن و گلاب‌گیری ایجاد کرد تا همه اهالی با اطمینان خاطربه کشت گل محمدی بپردازند.

به تأسی ازاین دیدگاه، دو سال پیش طرحی را در جیرفت با مجموعه ای ازهمکاران آغاز کردیم که احتمالا در آینده می‌تواند بستر شکل گیری کسب وکارهای زیادی در این منطقه باشد.

وقتی روابط ترکیه و روسیه به سردی گرایید، فرصت بی‌نظیری برای بخش کشاورزی ایران به وجود آمد تا در کشوری به وسعت روسیه بازارگشایی کنند. همین طور وقتی روابط عربستان و قطر دچار مشکل شد،انتظار این بود که محصولات ایرانی بازار قطر را تسخیر کنند. اما به دلایل زیاد، این اتفاق رخ نداد. یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی ما در بازارهای جهانی، ناتوانی در تجمیع محصولات و بی توجهی به استانداردها و بسته بندی کالای صادراتی است.

پایانه جمع‌آوری و بسته‌بندی محصولات گل‌خانه‌ای استان کرمان که در شهرک صنعتی جیرفت آغاز شده،احتمالا می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند. این پایانه قادر است چیزی درحدود60 هزارتن محصولات گلخانه ای و مرکبات منطقه را پس از جدا سازی و بسته بندی، آماده صادرات کند.

مسلما وجود چنین مرکزی با چنین ظرفیتی اطمینان لازم را به اهالی منطقه خواهد داد تا با روی آوردن به کشت گل‌خانه ای نسبت به تولید محصول استاندارد و مناسب برای بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند. محاسبات نشان می‌دهد که تغییر روش کشاورزان منطقه در کاشت و برداشت محصول،می‌تواند مصرف آب را  به میزان قابل توجهی‏ کاهش داده و همین طور ارز آوری قابل توجهی برای استان و کشور داشته باشد. برآورد کرده‌ایم که رو آوردن کشاورزان جیرفت به کشت گل‌خانه ای می‌تواند در هرهکتار،برای 14 نفر شغل ایجاد کند.

قطعا چنین طرح‌هایی باید در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های مازندران،آذربایجان،گیلان و خوزستان اجرایی شود.باید به کشورهایی که می‌خواهیم به آنها محصولات کشاورزی صادر کنیم،تضمین بدهیم که می‌توانیم به مقدار مشخص،کالای استاندارد و با بسته بندی مناسب صادر کنیم.در این صورت حاضر می‌شوند با ما مذاکره کنند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد ظهر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه ای در تولید و تأمین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تأمین امنیت غذایی و کالاها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری است.

وفایی نژاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشورهای حوزه خزر شکل گرفته است تصریح کرد: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصاً محصولات کشاورزی و نیز تأمین کالاهای مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و … همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه شود.

وی تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلوها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و تصریح کرد: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفایی نژاد در پایان به مزیت‌های تأمین کالاهای اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر، تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم‌ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالاهای اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم کند.

کد خبر 6087704

دیگر خبرها

  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • هشدار رادان به رؤسای پلیس: در توقیف خودرو بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی