Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مقايسه ادوار مختلف حضور مهارت آموزان ايراني در مسابقات ملي مهارت نشان مي‌دهد سهم ايران به رغم تبليغات وهزينه هاي گزاف بسيار ناچيز است که ريشه در دو عامل نقصان تکنولوژي و ضعف مديريتي دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات جهاني مهارت اواخر مهرماه به ميزباني ابوظبي با حضور 34 نفر از جوانان برگزيده مسابقات ملي مهارت برگزار شد و تيم ملي مهارت ايران با حضور جوانان با انگيزه و داراي مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي، يک مدال طلاي جهاني در رشته تکنولوژي آب، يک مدال برنز جهاني در رشته لوله‌کشي و 5 مدال افتخار در رشته هاي رقابتي اين مسابقات کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نزديک به 67 سال ( از 1950) از برگزاري اولين المپياد جهاني مهارت بين دو کشور پرتغال واسپانيا مي‌گذرد. با تحولات زماني چند دهه اخير امروزه اين مسابقات تحت پوشش سازمان جهاني مهارت و با عضويت تعداد57 کشور با هدف ترغيب جوانان به فراگيري آموزش‌هاي مهارتي، اشاعه اطلاعات درزمينه استانداردهاي مهارتي، تبادل تجربيات شرکت کنندگان و... هر 2 سال يکبار به ميزباني يکي از اعضا برگزار مي‌شود.
ايران نيز از سال 1975 به عضويت اين سازمان درآمد و در سه دوره قبل از انقلاب در اين مسابقات شرکت شرکت کردکه در آن دوران تنها موفق به کسب يک ديپلم افتخار در رشته فرزکاري شد.
پس از انقلاب و با يک وقفه 25ساله تيم ملي مهارت کشورمان به استعداد 6 نفر در مسابقات جهاني سوئيس شرکت کرد که حاصل آن کسب يک ديپلم افتخار و جايگاه سي‌ام جهاني دربين 36 کشور بود. ازآن تاريخ به بعد تيم ايران به طور منظم در 7 دوره از اين مسابقات شرکت کرد که حاصل آن به اجمال در جدول زير آمده است:

سايه تحريم بر مسابقات جهاني مهارت
هر چند اعضاي تيم مهارتي اعزامي ايران به مسابقات جهاني امارات 31 نفر بودند اما رقم رسمي اعلام شده در سايت world skill تعداد 24 نيز عنوان شده چراکه رشته‌هاي 7 نفر از شرکت کنندگان از سوي برخي کارخانجات مانند زيمنس در ليست تحريم قرار دارد و از اين جهت حتي از نزديک شدن شرکت کننده و مربي ايراني به سايت برخي رشته‌ها نظير فرزکاري و کنترلر صنعتي جلوگيري به عمل آمد.
رشته‌هاي 7 نفر از شرکت کنندگان ايراني در ليست تحريم قرار داشت و از اين جهت حتي از نزديک شدن شرکت کننده و مربي ايراني به سايت برخي رشته‌ها نظير فرزکاري و کنترلر صنعتي جلوگيري شد
در همين زمينه شکرالله جمالي، کارشناس سياستگذاري عمومي در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است: نکته اي که قبل از بررسي چالش هاي تيم اعزامي به مسابقات بين المللي بايستي به آن توجه داشت اين است که مقايسه اين نتايج در ادوار مختلف نمي‌تواند دقيقا نماد قطعي از پيشرفت يا افول تيم در رنکينگ جهاني باشد چون بررسي دقيق کارشناسي نشان مي‌دهد اين رتبه‌ها معلول دو عامل اساسي شامل مجموع امتيازات مکتسبه کل اعضا تيم از يک طرف و تعداد شرکت کنندگان درمسابقات ازسوي ديگر است.
جمالي ادامه داد: صرف نظر از فراز و فرودهاي موجود تيم‌هاي اعزامي دردوره‌هاي مختلف، در يک همسان سازي و مقايسه با ساير تيم‌هاي علمي و ورزشي اعزامي به تورنمنت‌هاي بين المللي نظير المپيادهاي ورزشي و مسابقات دانش آموزي ودانشجويي، تيم‌هاي مهارتي نتوانسته‌اند از باب کسب مدال و جايگاه انتظارات مجريان، متوليان وعموم را برآورده سازند بطوريکه اگر در هر دوره از مسابقات، تعداد رشته‌هاي مورد آزمون را 28 رشته در نظر بگيريم درمجموع بدون درنظرگرفتن مقام‌هاي مشترک، تعداد 84 مدال طلا، نقره و برنز بين برندگان تقسيم مي‌شود که سهم ايران از اين تعداد به رغم تبليغات وهزينه هاي گزاف بسيار ناچيز است.
مشکل از کجاست؟
اين کارشناس سياستگذاري عمومي افزود: تحقيق جامعي در خصوص علل وعوامل اين ناکامي به عمل نيامده است اما به طور اجمال مي‌توان به دوعامل اساسي دراين مقوله شامل ضعف تکنولوژي و نقصان مديريت اشاره کرد.
وي با اشاره به عامل نقصان تکنولوژيکي گفت: تحريم‌ها و محدوديت کشورهاي صاحب صنعت و تکنولوژي سالهاست تاثير مخرب خود را درحوزه‌هاي مختلف اقتصادي و صنعتي برجاي گذاشته است. عرصه آموزش‌هاي مهارتي نيز از اين آسيب‌ها درامان نمانده است.
به نظر مي‌رسد عدم دسترسي تيم‌هاي مهارتي ايران به دستگاه‌ها وماشين آلات پيشرفته صنعتي و آموزشي باعث شده که در خيلي از رشته‌هاي آزموني در مسابقات جهاني، تيم ايران عملا حرفي براي گفتن نداشته باشد
به نظر مي‌رسد عدم دسترسي تيم‌هاي مهارتي ايران به دستگاه‌ها وماشين آلات پيشرفته صنعتي و آموزشي باعث شده که در خيلي از رشته‌هاي آزموني در مسابقات جهاني، تيم ايران عملا حرفي براي گفتن نداشته باشد. جمالي معتقد است: اين کاستي‌ها خصوصا در رشته‌هايي نظير مکانيک خودرو که مستقيما با تجهيزات سنگين وگران‌قيمت سروکاردارند بيشتراحساس مي‌شود.
وي افزود: در سالهاي اخير بعضا تلاش‌هايي براي کاهش اين فاصله از طريق تامين برخي تجهيزات از تعدادي از شرکت‌هاي معتبر نظير فستوي آلمان صورت گرفته است ولي شواهد نشان مي‌دهد که تاثير چنداني بر روند موجود نداشته است.
برخي از ضعف‌ها و چالش‌ها در اين بخش به شرح زير است:
- عدم تحقيق جامع ومستدل درارتباط باناکامي‌هاي تيم المپياد ايران و ارائه راهکارهاي علمي مبتني بر کارشناسي براي بهبود وضعيت فعلي و دوري ازروش هاي متداول سنتي
- بي انگيزگي مربيان دوره‌هاي آموزشي ومهارتي قبل و بعد از المپيادهاي داخلي جهت ممارست با منتخبين جهاني
حواشي هاي زيادي هم قبل از مسابقات وهم پس از آن بروز مي‌کند که بعضا تاثير نامطلوبي بر روند حضور و ادامه مسابقات برجاي مي‌گذارد؛ از جمله ارتکاب برخي اعمال خلاف مقررات توسط مسابقه دهندگان نظير تقلب در آزمون عملي
- بورکراسي اداري ومسيرهاي پرپيچ و خم اداري جهت تامين به موقع تجهيزات موردنياز تيم
- واخوردگي مسابقه دهندگان درکشورهاي ميزبان به جهت تفاوت‌هاي آشکار فرهنگي واجتماعي و معطوف شدن توجه و حواس آنها به حاشيه‌هاي مسابقات.
- عدم آگاهي وآشنايي تعدادي از منتخبين با کارگاههاي مهارتي به جهت اشتغال به تحصيل در ساير مراکز آموزشي
- عدم مستندسازي مراحل المپياد جهاني و شبيه سازي آن در المپيادهاي داخلي و يا استفاده ازنکات برجسته وکليدي آن
- عدم دقت لازم درانتخاب همراهان تيم ازقبيل: کارشناس و مترجم و يا تغييرات پي درپي و تعويض نيروههاي تخصصي در ادوار مختلف
- ضعف جسماني برخي از مسابقه دهندگان در حين مسابقات وعدم توان لازم جهت ادامه مسابقات
- ايجاد استرس و اضطراب ناشي از عدم موفقيت در المپياد
-عدم استفاده بهينه ازتوان وامکانات وبخش خصوصي
- عدم اجراي وعده ها وقول وقرارهاي قبل از اعزام و رها شدن مسابقه دهندگان پس از المپياد
البته حواشي هاي زيادي هم قبل از مسابقات وهم پس از آن بروز مي‌کند که بعضا تاثير نامطلوبي بر روند حضور و ادامه مسابقات برجاي مي‌گذارد که جمالي به تعدادي از آنها، اينگونه اشاره کرد: اعزام چندين برابري همراهان نسبت به تعداد اعضا تيم، تبليغات سرسام آور، اعزام تعداد زيادي کارشناس، مربي و کارآموز در رشته‌هاي تحريم شده و صرف هزينه‌هاي گزاف، ارتکاب برخي اعمال خلاف مقررات توسط مسابقه دهندگان نظير تقلب درآزمون هاي عملي.
پيشنهاد مي‌شود تيمي مرکب از تعدادي از کارشناسان زبده و با تجربه جهاني در المپياد، ابتدا چالش‌ها و کاستي ها را با توجه به نتايج قبل، بررسي و سپس راهکارههاي لازم جهت بهبود وضعيت را ارائه دهند
اين کارشناس سياستگذاري عمومي افزود: پيشنهاد مي‌شود تيمي مرکب از تعدادي از کارشناسان زبده و با تجربه جهاني در المپياد، ابتدا چالش‌ها و کاستي ها را با توجه به نتايج قبل، بررسي و سپس راهکارههاي لازم جهت بهبود وضعيت ارائه شود.
جمالي در ادامه تاکيد کرد: همچنين بايد از کشورهايي که در اين زمينه به موفقيت‌هاي مطلوبي دست يافته‌اند الگو بگيريم. ضمن اينکه لازم است قبل از اردوههاي تخصصي، حتي المقدور تجهيزات و ماشين آلات لازم تامين شود؛ همچنين بايد سايت مناسب که حاوي اطلاعات لازم و مستندات ادوار قبل در آن درج شده باشد راه اندازي و بروزرساني شود.
به گفته وي، بايد مسابقه دهندگان از سنين پايين‌تر در مراکز آموزشي پذيرش و تحت آموزش قرارگيرند و تمهيدات لازم جهت مشارکت بخش خصوصي در برگزاري المپيادهاي داخلي وخارجي انديشيده شود. بخشي از زمان اردوهاي تخصصي در کشورهاي عضو سپري شود. ازمربيان و کادر آموزشي با انگيزه دردوره‌هاي آموزشي استفاده شود. امکانات لازم و مشوق‌هاي ممکن براي برندگان ومدال آوران تامين و در اختيار آنها قرارداده شود و همچنين پيشنهاد مي‌شود در رشته‌هايي که کشور مزيت نسبي دارد، تيم‌هاي مهارتي انتخاب واعزام شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام نخست دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ آزاد کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ ابوالفضل و امیرعلی محمدصالحی دو سال و نیم است که در حوزه روباتیک و هوش مصنوعی زیر نظر پژوهشسرای دانش آموزی و همچنین به صورت برخط با کارشناسان این رشته در تهران فعالیت می‌کنند.

این دانش آموزان با راهنمایی مربی و حمایت والدین، در مسابقات روبوکاپ آزاد ایران در تهران در بخش طراحی و ساخت شرکت کردند و در بین ۴۳ گروه ۵ تا ۸ نفره، تیم این دو، قهرمان شد.

دانش آموزان علاقه‌مند به این رشته، از پایه تحصیلی اول تا دوازدهم می‌توانند در پژوهشسرا نام نویسی کنند و آموزش ببینند.

در انجمن روباتیکِ پژوهشسرای تویسرکان ۳۰ دانش آموز فعال هستند و رویکرد پژوهشسرا، شناسایی استعداد‌ها و فراهم آوردن زمینه رشد توانمندی‌ها و پرورش خلاقیت دانش آموزان است.

دیگر خبرها

  • روز ناکامی بوکسورهای جوان ایران در قهرمانی آسیا
  • شرایط برای حضور دانشجویان در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی در کازرون
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • مقام نخست دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ آزاد کشور
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است