Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@17:40:03 GMT

کلاس خودرو نرخ را تعیین می‌کند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۱۶۲۷

کلاس خودرو نرخ را تعیین می‌کند

تین‌نیوز | 

خودروها در زندگی انسان امروزی کاربرد متنوع و گسترده‌ای پیدا کرده‌اند، از این‌رو نظافت آنها برای شهرواندان به یک اصل تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، این اهمیت باعث رونق کسب‌وکار کارواش‌داران شده، اما آنچه امروز ذهن بسیاری از مردم را به خود جلب کرده، درآمد ماهانه یک کارواش‌دار و تفاوت ارائه خدمات در این واحدهای صنفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان اتحادیه مربوط، کلاس و مدل خودرو در تعیین نرخ خدمات تاثیر قابل توجهی دارد و هر چه مدل خودرو بالاتر باشد، نرخ خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند. برخی اخبار مبنی بر اینکه بعضی از کارواش‌داران برای شست‌وشوی خودرو ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، با واقعیت مطابقت ندارد. واحدهایی که این میزان هزینه برای خدمات خود دریافت می‌کنند، در واقع «صفرشویی» می‌کنند. صفرشویی به این معنا است که تمام قطعات خودرو را از آن جدا و پس از تمیز کردن آن دوباره بر خودرو سوار می‌کنند. از آنجایی‌که این عمل به تخصص زیادی نیاز دارد، دریافت هزینه متناسب با این تخصص و ارائه خدمت چندان غیرمتعارف نیست. به عنوان نمونه گاهی برای صفرشویی یک خودرو بنز یک میلیون تومان دریافت می‌شود.

رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران، درباره روند چگونگی محاسبه نرخ ارائه خدمات در کارواش‌ها می‌گوید: نرخ کارواش‌ها بر اساس کلاس خودرو تعیین می‌شود، به این معنا که نرخ شست‌وشوی پراید، پیکان و پژو با خودروهای شاسی‌بلند متفاوت است.

علیرضا رأسی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» در پاسخ به این پرسش که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی کارواش‌داران برای شست‌وشوی خودروهای مدل بالا بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، آیا شما چنین گفته‌هایی را تایید می‌کنید، بیان می‌کند: من به هیچ عنوان این اخبار را تایید نمی‌کنم. بالاترین نرخ برای شست‌وشو و تمیز کردن خودرو در تهران، ۲۵ هزار تومان است. البته برخی از صاحبان خودرو خود تمایل دارند که انعام بیشتری به کارگران بدهند و برای این مسئله اتحادیه هیچ محدودیتی وضع نکرده است.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان می‌کند: اعضای صنف هر سال نرخ پیشنهادی خود را به اتحادیه اعلام می‌کنند، سپس هیات‌مدیره بعد از بررسی آن فهرست، نرخ‌نامه نهایی را تصویب می‌کند. نرخی به تصویب اتحادیه می‌رسد که دو سوی معامله متضرر نشوند. وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارواش‌داران به کارگران خود حقوق ماهانه نمی‌دهند و درآمد آنها از محل دریافت انعام تامین می‌شود، بیان می‌کند: در ابتدا باید بگویم که پرداخت انعام برای کارگران اجباری نیست، اما ممکن است یک واحد تجاری و صنفی قوانین خاص خود را برای اداره مجموعه خود وضع کند که مورد تایید کارگران و کارفرما است، اما اینکه به کارگران ماهانه هیچ حقوقی پرداخت نشود، با واقعیت مطابقت ندارد.

رأسی تصریح می‌کند: استخدام کارگران غیرایرانی که مجوز کار در ایران را ندارند، برای کارواش‌داران ممنوع است. در واقع با این سخن می‌خواهم بر این مهم تاکید کنم که بر فعالیت و حقوق کارگران در کارواش‌ها نظارت می‌شود. به گفته این مسئول صنفی در صورت تمایل صاحب خودرو برای پرداخت انعام هیچ‌گونه ممنوعیت قانونی ازسوی اتحادیه وضع نشده است.

 

سفره پرنان کارواش‌داران

عضو هیات‌مدیره اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان سرمایه برای شروع این کسب‌وکار نیاز است، بیان می‌کند: کارواش باید دست‌کم در ۴۰۰ متر فضا تاسیس شود. شاید با ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بتوان دیگر ابزارهای کارواش را تهیه کرد. آب، یکی از ملزومات اصلی در این رسته شغلی است و از آنجایی که کشور با کمبود آب روبه‌رو است، چندان به توسعه این کسب‌وکار نمی‌اندیشیم. به گفته این فعال اقتصادی، ۱۰۰ کارواش زیرمجموعه اتحادیه ما فعالیت دارند. البته در حدود ۵۰ واحد در انتظار قانونمند شدن هستند و پرونده آنها در اتحادیه در حال بررسی است. راسی با غیرقانونی خواندن کارواش‌های سیار بیان می‌کند: من هیچ‌گاه به‌دنبال آجر کردن نان مردم نبوده‌ام، اما افرادی که پشت وانت خود یک تانکر می‌گذارند و روی تانکر می‌نویسند «شست‌وشوی خودرو در محل» خلاف قانون عمل می‌کنند. اتحادیه ابزارهای لازم برای ایجاد ممنوعیت برای فعالیت آنها را در دست ندارد و متولیان این امر یعنی اماکن و تعزیرات باید در این زمینه ورود کنند و مانع فعالیت آنها شوند. وی در پایان درباره درآمد کارواش‌داران می‌گوید: یکی از مهم‌ترین رسته‌های شغلی در اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران، کارواش‌داران هستند. خدا را شکر که سفره بیشتر کارواش‌داران ایرانی پر از نان است و کسب‌وکار آنها رونق خوبی دارد.

 

«صفرشویی» با کارواش فرق دارد

در همین رابطه فریبرز نورانی، عضو هیات‌مدیره و رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران درباره چگونگی محاسبه نرخ ارائه خدمات در کارواش‌ها می‌گوید: هر قدر که خودرو بزرگتر باشد، شست‌وشوی آن گران‌تر است، زیرا برای تمیز کردن آن آب و انرژی بیشتری صرف می‌شود، از این‌رو نرخ خدمات برای این خودروها بالاتر است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه نرخ خودرو در نرخ شست‌وشوی آن تاثیر می‌گذارد، بیان می‌کند: اتحادیه تلاش دارد نرخ کمتری برای شست‌وشوی خودروهایی که بیشتر از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نظر بگیرد، پس حداقل افزایش سالانه نرخ خدمات در کارواش‌ها مربوط به خوردوهایی است که عموم مردم استفاده می‌کنند و حداکثر افزایش نرخ هم مربوط به خودروهای مدل بالاست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر را تایید می‌کنید که برخی از کارواش‌داران برای شست‌وشوی خودرو ۲۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، می‌گوید: کسانی که ۲۵۰ تومان برای ارائه خدمات هزینه دریافت می‌کنند، فقط خودرو را نمی‌شویند؛ آنها تمام وسایل خودرو را باز می‌کنند و بعد از تمیز کردن آن دوباره آن را روی خودرو سوار می‌کنند؛ به اصطلاح به این کار صفرشویی می‌گویند. ممکن است برای صفرشویی یک خودرو بنز یک میلیون تومان هزینه پرداخت شود، زیرا این کار نیازمند تخصص و مهارت زیادی است.

این فعال اقتصادی درباره تخصص کارگران کارواش بیان می‌کند: کارگران کارواش به تخصص زیادی نیاز ندارند و در مدت کوتاهی با زیر و بم کار آشنا می‌شوند. اما فردی که می‌خواهد تشک خودرو را بشوید، باید مهارت کافی در این زمینه داشته باشد که تشک خودرو از بین نرود.

نورانی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر را تایید می‌کنید که برخی کارواش‌داران از پرداخت حقوق ماهانه به کارگران خود امتناع می‌کنند، می‌گوید: تامین اجتماعی بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت دارد.

به نظر من بعید است که کارفرمایی به کارگر خود حقوق ماهانه پرداخت نکند و فقط به انعام گرفتن او بسنده کند. پس این اخبار از اساس مورد تایید من نیست.

 

سخن آخر

کارواش‌داری، یکی از رسته‌های اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه، کارواش و پارکینگ‌های تهران است که خوشبختانه در روزهایی که بازار بسیاری از کسب‌وکارها رونق ندارد، حال این شغل خوب است و سفره فعالان این صنف پر از نان است. به گفته کارشناسان، کارواش‌داران برای شروع کار نیاز به تخصص و سرمایه بالا ندارند؛ برای تاسیس یک کارواش بین ۵ تا ۱۰میلیون تومان سرمایه نیاز است، البته به‌جز هزینه اجاره ملک. درست است که این فعالیت صنفی رونق دارد، اما از آنجایی که کشور با معضل کم‌آبی دست به‌گریبان است، بهتر است بر تعداد فعالان در این حوزه اضافه نشود.

 

 

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️ در بخش اتاق خبر صداوسیمای مرکز سمنان، تلفن‌ها و تصاویر ارسالی شما برای اطلاع رسانی بدون واسطه و مستقیم به مسئولان پخش می‌شود.
شما هم استانی‌های عزیز می‌توانید از سوژه ها، مشکلات و اتفاق‌های مهمی که در شهر و روستای شما رخ می‌دهد، تصویر بگیرید و به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۶۹۷ ارسال کنید.
این تصاویر در قالب بخش شهروند خبرنگار با نام شما در بخش خبری، سایت و کانال خبرگزاری صداوسیمای استان سمنان منتشر می‌شود.
مشکلاتی که از طریق شهروند خبرنگار به اطلاع ما برسد در فهرست برنامه اتاق خبر قرار گرفته و پیگیری می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی
  • مرسدس جی کلاس برقی رونمایی شد؛ شاسی‌بلند چهار موتوره با گشتاور شگفت‌انگیز (+عکس)
  • فیلم | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!​
  • خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس
  • پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • بی‌دقتی کارگر کارواش، خسارتی سنگین به بار آورد (فیلم)