Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه خودرو امروز: چندين دهه است که ب ام و سري 5 به عنوان معيار مدل هاي اسپرت بزرگ شناخته مي شود و طبيعي است که با چنين جايگاهي، بايد برچسب قيمت بالاتري نيز داشته باشد. همين باعث مي شود براي افرادي که خواهان بهترين تجربه هستند اما بودجه کافي ندارند، يک خلأ بزرگ به وجود بيايد و اينجاست که جنسيس وارد مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين برند لوکس، بازيگري جديد در اين صحنه است و با ارائه ساخته لوکس و بسيار مجهز، بدون برچسب قيمت بسيار بالا، درصدد مقابله با بازيگران جا افتاده و خوشنام اين سگمنت بر آمده است. ساخته هايي که جنسيس عرضه مي کند، بسيار خوب در برابر ساخته هاي پريميوم خودروسازاني همچون کديلاک و ولوو قد علم کرده اند اما ديگر وقت آن است که عيار اين برند لوکس کره اي را در برابر معيارهاي اصلي اين صنعت بسنجيم. Genesis G80 Sport تقريبا رقيب مستقيم 540 اما به مراتب ارزان قيمت تر از اين ساخته ب ام و است. همين، يک امتياز مثبت براي ساخته جنسيس محسوب مي شود اما براي جذب خريداران بالقوه مي بايست تجربه رانندگي و تجمل ب ام و را نيز داشته باشد.
سري 5 آزمون پس داده
تجربه اي که سري 5 ارائه مي دهد، کاملا به نسبت نسل قبل تغيير يافته است. نسل جديد بر پايه ساختاري که از سري بزرگتر و لوکس تر ب ام و يعني سري 7 به امانت گرفته شده، کمي از ماهيت اسپرتي نسل قبل فاصله گرفته و بيشتر به سمت لوکس بودن گرايش دارد. همچنين بسياري از امکانات و مشخصه هاي لوکس اين سري بزرگ تر ب ام و در نسل جديد ارائه شده، مثل مکانيسم نرم بسته شدن درها، چرم ناپا با طرح دوخت الماس شکل، سيستم تهويه اتوماتيک با کنترل چهار منطقه اي، سيستم خوشبو کننده کابين، پرده آفتابگير شيشه هاي عقب، گرمکن غربيلک فرمان، صندلي هاي جلو مجهز به ماساژور و سيستم گرمايش و سرمايش که در ليست امکانات 540i حاضر در اين مقايسه گنجانده شده است.

اين محيط همچنين پر است از کنترلگرهايي با سطح سراميکي که تداعي کننده يک حس بالارده تر و مجلل تر است. آنقدر فضاي گسترده براي سرنشينان و بار وجود دارد که سخت مي شود تصور کرد کسي در اين محيط دچار حس حضور در يک فضاي بسته شود. گستره امکانات تکنولوژيک اين محيط نيز گيج کننده است. امکان سفارش واي فاي هاتسپات، شارژ بي سيم و درگاه هاي شارژ USB به کنار، 540i اين مقايسه قابليت استفاده از رابط کاربري iOS به صورت وايرلس را نيز دارد. (ب ام و جزء اولين خودروسازاني است که رابط بي سيم گوشي هاي هوشمند را در ساخته هاي خود ارائه مي دهد) نمايشگر سيستم اطلاعات و سرگرمي و نمايشگر اطلاعات ضروري روي شيشه جلو (هدآپ ديسپلي) وضوح بالايي داشته، ارائه دهنده اطلاعات جامع و کارآمدي هستند. همچنين iDrive با منوها و رابط کاربري ساده تري به روزرساني شده هر چند کماکان عادت کردن به آن کمي زمان مي برد.
گستره اي از امکانات نمايشي

در کنار اينها، 540i ارائه دهنده گستره اي از امکانات پيچيده صرفا تبليغاتي نيز هست. براي مثال براي کنترل سيستم اطلاعات و سرگرمي روش هاي متعددي در نظر گرفته شده از جمله نمايشگر لمسي که مناسب زمان توقف است و يا کنترلگر گرد روي کنسول مياني که داراي پد لمسي با قابليت تشخيص نوشتار است و حتي يک سيستم تشخيص فرامين اشاره اي که البته هميشه هم درست کار نمي کند. در واقع، تشخيص فرامين اشاره اي به نظر بيشتر به درد جلب نظر سرنشينان مي خورد و در دنياي واقعيت کاربردپذيري چنداني ندارد. به اينها اضافه کنيد مجموعه دوربين هاي کارآمدي را که البته کمي پيچيده هم هست. در چهار گوشه خودرو مجموعه اي از دوربين ها به کار رفته که تصوير سه بعدي کامل و يکپارچه اي از اطراف خودرو ارائه مي دهد اما مشکل اين است که اين کار را راننده هم مي تواند با يک نگاه ساده به چهار طرف خودرو انجام دهد. در اين مورد هم فناوري خودرو، بيشتر از اينکه کاربردي باشد، به درد خودنمايي پيش دوست و آشنا مي خورد.
ديناميک رانندگي ب ام و
با آغاز رانندگي اما شکي باقي نمي ماند بر اين که اين سري 5، يک خودروي لوکس اسپرت محشر است. زير کاپوت 540i يک واحد 6 سيلندر 3.0 ليتري جا شده که مجهز به توربوشارژر است و با 335 اسب بخار قدرت توان توليد پيشينه گشتاوري معادل 450 نيوتن متر را دارد. اين موتور به يک گيربکس 8 سرعته اتومات هوشمند و سيستم محرک چهار چرخ xDrive متصل است. هوشمند بودن گيربکس به اين معني است که مي تواند به کمک اطلاعات GPS دنده صحيح را انتخاب کند و در صورت تجهيز خودرو به سيستم تعليق تطبيق پذير، حالت سواري Adaptive مي تواند جاده پيش رو را پيش بيني کرده و فنربندي را به نرمي يک خودرو به واقع لوکس حفظ کند. ديگر حالت هاي سواري، خودرو را قادر مي سازد بسته به خواسته راننده و با تنظيم يکسري پارامتر شامل چگونگي تعويض دنده پاسخگويي پدال گاز و سفتي فرمان، ارائه دهنده يک سواري اسپرتي تر، راحت تر و يا کم مصرف تر باشد.


موتور، قدرتمند احساس مي شود به شکلي که اين خودرو 1.8 تني را قادر مي سازد در کمتر از حالت سکون به سرعت هاي بزرگراه دست يابد و طبيعي است که دامنه امکانات نمايشي پيشرفته، به سامانه هاي هميار و ايمني فعال نيز رسيده است. خودرو داراي فناوري حفظ لاين سير و کروز کنترل تعليق پذير است که مي توانند در کنار هم رانندگي هاي طولاني مدت را به راحتي قدم زدن در پارک (البته بدون پا درد) تبديل کنند. دوربين ها نيز در کنار سامانه هشدار ترافيک عبوري از جلو و پشت به پارک ساده تر خودرو کمک مي کنند. سيستم هشدار نقاط کور راننده و باقي سيستم هاي ايمني و هميار مرسوم نيز تضميني هستند براي ايمني خودرو و هر آنچه که در اطراف آن در حرکتند.
يک گارد جديد
اينکه بلافاصله پس از 540i پشت فرمان جنسيس بنشينيد، تجربه بسيار جالبي است؛ مبارز تازه اي وارد رينگ شده که مُشت سنگيني براي رقابت با بزرگان اين رده دارد. زير کاپوت، يک موتور V6 توربو 3.3 ليتري در تپش است که طبيعتا با 365 اسب بخار قدرت و 510 نيوتن متر گشتاور، قدرتمندتر از پيشرانه ساخته ب ام و احساس مي شود و کل مجموعه مُحرکه، بسيار هماهنگ و پاسخگوست که تقريبا تمام آن چيزي است که خريدار يک سدان اسپرت مي خواهد.


گيربکس 8 سرعته اتومات جنسيس حالت هاي سواري کمتري به نسبت ساخته ب ام و دارد و متصل به GPS نيست که مصرف سوخت بهينه تري ارائه کند اما با اين وجود نيز دنده ها را به نرمي و بسيار سريع تعويض مي کند. هندلينگ اما داستان متفاوتي دارد. G80 Sport تقريبا 272 کيلوگرم سنگين تر از 540i است و اين سنگيني، در جاده هم به خوبي حس مي شود. در کل خودرو بزرگ تر و سنگين تر و در نتيجه کُندتر و کم هيجان تر از ساخته ب ام و احساس مي شود. G80 Sport کابين خوش ساختي دارد و اگرچه همچون کابين 540i غافلگير کننده و به اصطلاح واوبرانگيز نيست اما در عوض فضاي بيشتر و براي سرنشينان جلو، فضاي پاي بيشتري به نسبت ساخته ب ام و دارد. البته رقيب آلماني، فضاي پاي بيشتري براي سرنشينان عقب دارد و در حالي فضاي بار آن 510 ليتر اعلام شده که اين ظرفيت براي G80، معادل 433 ليتر است.
کابيني در حد انتظار
تريم به کار رفته در کابين جنسيس، به شکل محسوسي بالا رده و لوکس است. جزئيات فيبر کربن، مشخصه ارزشمندي است و کيفيت تريم، به نظر در حد انتظار براي خودرويي در اين سگمنت است. اگر تجربه حضور در نسل جديد ساخته هاي هيونداي را داشته باشيد، ممکن است پيکربندي داشبورد و چيدمان کنترلگرها تداعي کننده يک حس آشناپندارانه براي تان باشد اما اين به نظر ضعف بزرگي به حساب نمي آيد. ممکن است سانروف بسيار بزرگ جنسيس که فضاي جادار کابين را دلبازتر جلوه مي دهد، براي بعضي ها بسيار جذاب باشد.

ديگر مشخصه ها اما تا حدودي ناهمخواني و تفاوت بين دو خودرو را نمايان مي کند. مثلا G80 Sport داراي گرمکن فرمان و سيستم سرمايش و گرمايش صندلي هاي جلو هست اما خبري از ماساژور صندلي ها در آن نيست. بخش پيشرانه اي نيز براي آن در نظر گرفته شده که داراي 17 بلندگو است اما بدون امکان کنترل با فرامين اشاره اي. سامانه هاي ايمني و هميار متعددي در اين جنسيس ارائه شده و همچون 540i داراي کروز کنترل تطبيق پذير با قابليت توقف کامل در ترافيک و آغاز حرکت به صورت اتوماتيک، هدآپ ديسپلي، هميار حفظ مسير، هشدار نقاط کور راننده و هشدار ترافيک عبوري از پشت خودرو است. از نظر کاربردپذيري، G80 Sport تمام آنچه که ممکن است از يک خودرو لوکس و بالا رده کاملا مجهز انتظار داشته باشيد را دارد اما به اندازه 540i نمايشي نيست.
يک تفاوت قيمتي بزرگ

و با تمام اينها، G80 Sport تنها 55,250 دلار در مدل ديفرانسيل عقب و 57,750 دلار در مدل چهار چرخ محرک قيمت دارد و با توجه به اين که هزينه بيشتري در قالب پکيج هاي اضافي براي آن نمي شود، قيمت بسيار مناسبي است. در ضمن جنسيس بهاي اضافي براي هيچ يک از گزينه هاي رنگ بدنه دريافت نمي کند. در طرف مقابل اما سري 5 حاضر در اين مقايسه در حالي برچسب قيمتي بالاي 70 هزار دلار دارد که قيمت مدل پايه آن، با موتور 4 سيلندر، 52,195 دلار است؛ تجهيز اين خودرو به کامل ترين شکل ممکن، ضربه سنگيني به جيب مشتري مي زند.
حرف آخر

جنسيس به خودي خود و با پاسخگويي به تقريبا تمامي نيازهاي يک خريدار بالقوه، آن هم به بهايي منطقي، بازخورد و تجربه بسيار مثبتي ارائه مي دهد اما پس از تجربه راندن 540i، تازه معني تجمل آينده نگرانه و فناوري پيشرفته را مي فهميد و اينجاست که G80 Sport يک قدم عقب تر به نظر مي آيد. اين ساخته جنسيس به مراتب ارزان قيمت تر است، پس براي مشترياني که علاقه اي به فناوري و امکانات پيشرفته ب ام و ندارند و دوست ندارند بهاي هر چيزي را دولاپهنا حساب کنند، آلترناتيو بسيار خوبي براي 540i خواهد بود. بدون شک سري 5 کماکان معيار شاخص اين سگمنت است اما G80 Sport با قيمتي به مراتب پايين تر، تقريبا ارائه دهنده 85 درصد آن چيزي است که 540i ارائه مي دهد. انتخاب آخر با خريدار است؛ اين که ترجيح مي دهد بهاي بيشتري را براي بهترينِ اين کلاس بپردازد يا به گزينه اي منطقي تر اکتفا کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیله اورساتو داور جدال برگشت پاری سن ژرمن و دورتموند

داوران ایتالیایی وظیفه قضاوت جدال پاری سن ژرمن و دورتموند را به عهده خواهند داشت

طرفداری | در دیداری حساس از دور برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۲۳/۲۴، دو تیم پاری سن ژرمن و بوروسیا دورتموند از ساعت ۲۲:۳۰ روز سه‌شنبه در ورزشگاه پارک دو پرنس به مصاف یکدیگر خواهند رفت. بازی رفت با برتری ۰-۱ زنبورها خاتمه یافت.

با اعلام یوفا، دنیله اورساتوی ایتالیایی به عنوان داور وسط، این جدال را سوت خواهد زد. ماسیمیلیانو ایراتی دستیار ویدیویی اورساتو در اتاق VAR خواهد بود و داویده ماسا، دیگر داور سرشناس ایتالیایی نیز به عنوان داور چهارم در لب خط حضور خواهد داشت. چیرو کاربونه و الساندرو جیالاتینی کمک‌داورهای اول و دوم جدال پی اس جی و دورتموند خواهند بود.

تیم داوری جدال پاری سن ژرمن و دورتموند سوابق دنیله اورساتو در فصل جاری لیگ قهرمانان آیندهوون ۲-۲ سویا؛ دور گروهی ستاره سرخ ۱-۲ لایپزیش؛ دور گروهی بارسلونا ۲-۱ پورتو؛ دور گروهی کپنهاگن ۱-۰ گالاتاسارای؛ دور گروهی دورتموند ۲-۰ آیندهوون؛ یک هشتم نهایی منچسترسیتی ۴-۵ رئال مادرید (ضربات پنالتی)؛ یک چهارم نهایی

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • قیمت تخم مرغ در میادین تره‌بار
  • قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • زلنسکی: پرچم اوکراین بر شانه خداوند است!
  • مأموریت سخت ژاوی به دکو: ژاوی سیمونز را به بارسلونا برگردان!
  • اورساتو داور بازی پاری‌سن‌ژرمن - دورتموند شد
  • دنیله اورساتو داور جدال برگشت پاری سن ژرمن و دورتموند
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • (تصاویر) عجیب‌ترین خودرو‌های رزمی دوران جنگ جهانی دوم
  • با نماد برج ایفل؛ طرح لو رفته از پیراهن دوم پاری سن ژرمن برای فصل 25-2024 / عکس
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)