Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري تسنيم پس از پيگيري‌هاي بسيار اکنون بر اساس رسالت رسانه‌اي خود لازم مي‌داند توجه نهادهاي نظارتي را نسبت به عملکرد شبهه‌برانگيز يک پروژه دولتي و سکوت مطلق مسئولان محيط زيست کشور در برابر آن جلب کند. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، در آستانه آغاز سومين ماه از تشکيل پويشي تحت عنوان «کمپين يوز تا ابد» که به جرأت مي‌توان آن را آخرين تيري دانست که پروژه حفاظت از يوزپلنگ براي اثبات کارآمدي خود از کمان رها کرده، عيسي کلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، عملکرد اين پروژه را با چند جمله ساده، زير سوال برد: "برنامه‌اي که براي يوز داشتند جواب نداده و بايد عوض شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" جملاتي که دستکم طي دو سال گذشته بارها به نقل از کارشناسان، متخصصان و فعالان حيات وحش و با استدلال‌هايي مشابه در رسانه‌ها و فضاي مجازي منعکس شده و مهمترين دليل آن، انحصاري شدن مقوله حفاظت از يوزپلنگ آسيايي است. يک گونه جانوري نادر که اکنون تنها در زيستگاه‌هاي ايران به جا مانده و بايد کانون توجه سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته باشد اما برعکس، طي سال‌هاي گذشته، تمام فعاليت‌هاي مرتبط با آن، اعم از پايش، حفاظت، فرهنگسازي و اطلاع‌رساني به دست مدير پروژه حفاظت از يوز، يعني يک شخص حقيقي و نه يک مقام رسمي دولتي سپرده شده است.
عدم شفافيت، عامل سلب اعتماد از پروژه حفاظت از يوز
اظهارات ضد و نقيض منتشر شده درباره يوز، يکي از عوامل عمده سلب اعتمادها از پروژه حفاظت از يوز و مدير آن است. آذر سال 94، در مراسم روز جهاني يوز، معصومه ابتکار، رئيس وقت سازمان حفاظت محيط زيست، خبر از مشاهده 18 توله يوز از آغاز سال داد و گري‌لوييس، نماينده سازمان ملل متحد با بيان اينکه سازمان ملل دو ميليون دلار اعتبار به پروژه يوز اختصاص داده از معکوس شدن روند انقراض يوز ابراز خرسندي کرد. ادعاي مشاهده 18 توله يوز اما ساعاتي بعد با پيگيري فعالان محيط زيست و رسانه‌ها کذب از آب درآمده و اين پرسش به ميان آمد که چه کسي آمار نادرست در اختيار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست قرار داده است؟ سرانجام چند روز بعد هومن جوکار، مدير پروژه يوز، اين آمار رويايي را اشتباه لفظي خواند و با توضيح اينکه اين نوع اشتباهات در مصاحبه‌ها کاملاً رايج و طبيعي است، کل يوزپلنگ‌هاي شناسايي شده از ابتداي سال، اعم از مادر و توله را 18 قلاده اعلام کرد. آماري که ديگر نمي‌توانست گواهي بر معکوس شدن روند انقراض يوز به حساب بيايد و علاوه بر آن همچنان توسط برخي کارشناسان محيط زيست غيرواقعي دانسته شد. اين در حالي است که آمار کذب تصويربرداري از 18 توله يوز در وب سايت سازمان ملل هرگز اصلاح نشد و احتمالا جامعه جهاني همچنان ادعاي رويايي معکوس شدن روند انقراض يوزپلنگ آسيايي را مديون کمک‌هاي سازمان ملل به پروژه حفاظت از يوز مي‌داند.
جوکار همچنين کمک دو ميليون دلاري سازمان ملل متحد را هم اشتباه نماينده سازمان ملل در مراسم روز جهاني يوز دانست و کل اعتبار اختصاص داده شده به يوز را يک ميليون و پانصد و پنجاه هزار دلار اعلام کرد. تا اين پرسش را پيش بکشد که چرا "مشاهده 18 توله يوز طي يک سال"، "دريافت اعتبار دو ميليون دلاري" و "معکوس شدن روند انقراض يوز"، که در مراسم روز جهاني يوز مطرح شده بود، هر سه طي چند روز اشتباه از آب درآمد؟
از سوي ديگر به دنبال تشکيل کمپين يوز تا ابد که براي خريد آغل‌هاي پارک ملي توران، اعانه مردمي جمع مي‌کند، اين پرسش پيش آمد که چرا اعتبار 85هزار يورويي که 4 سال پيش پروژه يوز با همراهي يک سمن محيط زيستي به نام انجمن يوزپلنگ ايراني از نهادهاي بين‌المللي دريافت کرده تا آغل‌هاي پارک ملي توران را خريداري کند تا کنون صرف اين اقدام نشده. پرسشي که جوکار در پاسخ به آن با اشاره به کافي نبودن مبلغ 85هزار يورو اعلام کرد راي‌زني‌ها با سمن محيط زيستي مذکور انجام شده تا اين مبلغ در نهايت به کمک کمپين يوز تا ابد آمده و با اعانه‌هاي مردمي روي هم گذاشته شود. اما تنها چند روز بعد،انجمن يوزپلنگ ايراني، اظهارات جوکار را تکذيب و اعلام کرد: هيچ صحبتي با انجمن درباره کمپين «يوز تا ابد» صورت نگرفته و انجمن هم قول در اختيار گذاشتن پول را نداده است.
پروژه‌ حفاظت از يوز، ناکارآمد در حوزه حفاظت و پايش
از مقوله عدم شفافيت که بگذريم و دستاوردهاي پروژه را مورد بررسي قرار دهيم چيزي به جز اقداماتي نمايشي تحت عنوان فرهنگسازي جالب توجه نخواهد بود. هومن جوکار مي‌گويد بودجه‌هاي دريافتي پروژه، صرف اقدامات حفاظتي، پايش و مانيتورينگ، آموزش و آگاه‌سازي و توسعه معيشت‌هاي پايدار شده است. اما در حالي که همين پروژه دو عامل اصلي تهديدکننده يوز را تصادفات جاده‌اي و دامپروري در زيستگاه‌هاي يوز عنوان مي‌کند تا کنون نه جاده‌اي ايمن‌سازي شده و نه زيستگاهي از حضور دامداران و گله‌هايشان پاک شده است. بنابراين به جرات مي‌توان گفت اقدامي در جهت حفاظت انجام نشده. پايش و مانيتورينگ هم که هدف اصلي از آن به دست آوردن جمعيتي حدودي از تعداد يوزپلنگ‌هاست تا کنون رضايتبخش نبوده چرا که به گفته مدير پروژه، ارائه آمار از جمعيت يوز سخت‌ترين کار پروژه است و همين شده يک روز جمعيت يوز 70 اعلام مي‌شود يک روز 60 يک روز 50 و يک روز کمتر از 40. حفاظت و پايش را که از اقدامات پروژه حذف کنيم، اين سوال باقي مي‌ماند که اعتبارات اختصاص يافته به پروژه يوز براي انجام چه اقدامي هزينه شده است؟
ارتباط مبهم مؤسسه‌اي خصوصي با پروژه‌ دولتي يوز
از سوي ديگر اينکه هومن جوکار، مدير پروژه دولتي حفاظت از يوز، همزمان خزانه‌دار موسسه خصوصي حيات وحش ميراث پارسيان است، شبهاتي در زمينه ايجاد رانت به وجود آورده. فعالان محيط زيست سوال مي‌کنند که چرا منطقه يک ميليون هکتاري توران به طور کامل در اختيار موسسه حيات وحش ميراث پارسيان قرار دارد و تمامي فعاليت‌ها از نصب دوربين، برآورد جمعيت، تحقيقات و برگزاري همايش‌ها و کارناوال‌هاي نمايشي در انحصار موسسه ميراث پارسيان قرار گرفته در حالي که ساير تشکل‌ها حتي از امکان انجام يک پروژه تحقيقاتي در اين منطقه بي‌بهره‌اند؟
حالا هم مدتي است اين مؤسسه، با همکاري بازيگران سينما کمپيني تحت عنوان يوز تا ابد راه‌اندازي کرده. کمپيني که علي‌رغم داعيه مردمي بودنش پس از آنکه به دليل عملکرد و اهداف غيرشفافش مورد انتقاد قرار گرفت دولتي از آب در آمد و مشخص شد با هماهنگي معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست و پروژه حفاظت از يوز راه‌اندازي شده است. کمپيني که طبق اعلام دست‌اندرکارانش تلاش مي‌کند براي خريد تعدادي آغل در پارک ملي توران، 800 ميليون تومان اعانه مردمي جمع کرده و رضايت دامداران را براي ترک پارک ملي توران جلب کند تا اين زيستگاه يوز در غيبت گله‌هاي دام و سگ‌هاي گله، از امنيت لازم براي ادامه حيات يوزپلنگ‌ها برخوردار شود. اما چرا پارک ملي توران؟ آن هم در حالي که بزرگترين زيستگاه يوز پناهگاه حيات وحش نايبندان است و بنا به آمارهاي ارائه شده توسط همين پروژه همواره از بيشترين جمعيت يوز برخورداربوده است. آيا فعاليت انحصاري مؤسسه حيات وحش ميراث پارسيان در پارک ملي توران را مي‌توان عامل اصلي راه‌اندازي کمپين يوز تا ابد توسط اين مؤسسه دانست تا اين منطقه پس از خروج دامداران، هرچه بيشتر در انحصار اين مؤسسه خصوصي دربيايد؟ کمپيني که هرگز به رسانه‌ها پاسخ نداد که بر اساس کدام برآورد هزينه، مبلغ 800 ميليون تومان را براي خارج کردن دامداران از پارک ملي توران مورد نياز مي‌داند. کمپيني که تا کنون بيش از 70 در صد از مبلغ مورد درخواست خود را از طريق کمک‌هاي مردمي جمع‌آوري کرده اما گزارشي شفاف از عملکرد خود و مدت زماني که تا رسيدن به هدف خود لازم دارد ارائه نداده است. کمپيني که آخرين تيري است که از کمان پروژه حفاظت يوز رها شده تا با پاک‌سازي پارک ملي توران از حضور دامداران، از يک سو، اين منطقه را براي مؤسسه حيات وحش ميراث پارسيان قرق کرده باشد و از سوي ديگر، کارآمدي خود را در ايجاد امنيت در يکي از زيستگاه‌هاي يوزپلنگ به اثبات رسانده باشد. اقدامي که تأمين منابع مالي آن جزو وظايف دولت است و تأمين آن از طريق جمع‌آوري اعانه مردمي، را نمي‌توان امتيازي در کارنامه پروژه حفاظت از يوز دانست.
‌خبرگزاري تسنيم، چندي پيش به دنبال بالا گرفتن انتقادات نسبت به عملکرد انحصاري پروژه حفاظت از يوز و انفعال مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در برابر آن، شبهات، انتقادات و پرسش‌هاي موجود را جمع‌آوري و طي گزارشي منتشر کرد و در پايان براي انتشار پاسخ مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست و يا مدير پروژه اعلام آمادگي کرد. اين پرسش‌ها و شبهات هرگز پاسخي از سوي مسئولان سازمان و مدير پروژه يوز به همراه نداشته و همچنين تلاش‌هاي تسنيم براي گفت‌وگو با معاونت محيط زيست طبيعي سازمان و مديران دفاتر ذي‌ربط اين معاونت براي يافتن پاسخي شفاف به شبهات موجود تا کنون بي‌نتيجه مانده است.
لذا خبرگزاري تسنيم، پس از پيگيري‌هاي بسيار، بر اساس رسالت رسانه‌اي خود اکنون لازم مي‌داند توجه نهادهاي نظارتي را نسبت به عملکرد شبهه‌برانگيز يک پروژه دولتي و سکوت مطلق مسئولان محيط زيست کشور در برابر آن جلب کند. پروژه‌اي که به منظور حفظ نسل جانوري تشکيل شده که سالهاست به جز کشورمان، زيستگاه ديگري در جهان نداشته و علاوه بر محبوبيت ملي، به دليل اهميت ويژه‌اش براي مجامع بين‌المللي، از قابليت ويژه‌اي در جذب اعتبارات بين‌المللي برخوردار است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی