Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - طي حدود هشت سالي که اعطاي وام ازدواج در بانک‌ها جدي شده است، رشد سه برابري مبلغ و همچنين اجراي طرح کاهش صف متقاضيان موجب جهش در تعداد و مبلغ پرداختي‌ها شد. در سال جاري تا کنون نزديک به کل حجم وام اعطايي در سال گذشته پرداختي ثبت شده است.
به گزارش ايسنا، از سال 1388 بود که در راستاي حمايت از جوانان براي تامين بخشي از نيازهاي آنها در آستانه تشکيل زندگي شبکه بانکي به طور رسمي به پرداخت وام ازدواج ورود پيدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اين اساس وام ازدواج در قالب تسهيلات قرض‌الحسنه و با کارمزدي حدود چهار درصد به زوجين اعطا مي‌شود.
در ابتداي کار به منظور ساماندهي مديريت و نظارت بر عملکرد سيستم بانکي براي اعطاي وام ازدواج به متقاضيان، سامانه اينترنتي قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزي راه‌اندازي شد. بر اين اساس زوجين از طريق ثبت نام در اين سامانه در صف بانک‌هاي عامل قرار گرفته و ساير مراحل اعطاي تسهيلات را طي مي‌کنند. در آغاز راه‌اندازي سامانه وام ازدواج 11 بانک دولتي حضور داشتند اما در ادامه و طي سال‌هاي اخير با مشارکت بيشتر اين تعداد به 32 بانک، موسسه مالي و صندوق در سال 1396 افزايش يافت.
اما مبلغ وام ازدواج تا پايان سال 1394 و حتي تا سه ماه ابتدايي سال 1395 با وجود نوساناتي که در اقتصاد ايران رخ داده و حتي تورم تا 45 درصد نيز رفته بود، تغييري نداشت و تا سه ميليون تومان باقي ماند، ولي در بودجه سال 1395 بود که با پيشنهاد مجلس و البته مخالفت‌هايي که در ابتدا از سوي دولت صورت گرفت در نهايت مبلغ وام ازدواج به يکباره با رشد سه برابري همراه شده و به 10 ميليون تومان رسيد.
به هر صورت با توجه به اين که بايد منابع وام ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ها تامين شود و اين منابع نيز طي سال‌هاي اخير با کاهش قابل توجهي مواجه بود، عاملي شد براي مخالفت رشد بيش از 300 درصدي مبلغ وام ازدواج، چرا که بانک‌ها چنين منابعي را در اختيار نداشته و بايد براي تامين آن به دنبال راه‌هايي ديگري مي‌رفتند. از اين رو قانون بودجه شبکه بانکي را مکلف به استفاده از منابع جاري کرد که البته در اين باره نيز مخالفت‌هايي وجود داشت.
به هر حال در سال گذشته به موجب تبصره (29) قانون بودجه وام ازدواج 10 ميليون توماني شد و دوره بازپرداخت آن از سه به چهار سال افزايش يافت، ولي کارمزد دريافتي بانک‌ها همچنان چهار درصد باقي ماند. در سويي ديگر براساس ماده (50) قانون جامع خدمت‌رساني به ايثارگران افراد مشمول در اين قانون مي‌توانند تا دو برابر افراد عادي يعني 20 ميليون تومان براي هر يک از زوجين از اين تسهيلات استفاده کنند.
گزارش عملکرد شبکه بانکي از حدود سال 1387 تا پايان سال 1395 نشان مي‌دهد که مبلغ اعطايي وام از حدود 1204 فقره با مبلغي نزديک به دو ميليارد و 770 ميليون تومان به بيش از 812 هزار فقره با مبلغي حدود 2490 ميليارد تومان در پايان سال 1394 رسيده است که در اين پايان دوره مبلغ پرداختي تا سه ميليون تومان بود، اما اين ارقام در سال 1395 که مبلغ وام ازدواج به 10 ميليون تومان افزايش مي‌يابد، جهش قابل توجهي دارد به گونه‌اي که در اين سال بيش از يک ميليون فقره تسهيلات با مجموع مبلغ حدود 9870 ميليارد تومان پرداخت مي‌شود.
آمار پرداخت تسهيلات ازدواج از ابتداي راه اندازي سامانه تا پايان سال 1395

اما جريان وام ازدواج در سال 1396 روالي متفاوت به خود مي‌گيرد به گونه‌اي که در مردادماه و شهريورماه طرحي تحت عنوان طرح ضربتي ماه ازدواج در شبکه بانکي اجرا شد. دليل آن بود که همواره تعداد زيادي در صف وام ازدواج قرار داشتند به گونه‌اي که قبل از اجرايي شدن اين طرح بيش از 500 هزار زوج منتظر دريافت تسهيلات بودند. از ابتداي مردادماه سال جاري علاوه بر بانک‌هاي حاضر در سامانه وام ازدواج 11 مورد از انها به طور ويژه در طرح ضربتي مشارکت کرده و قرار شد براساس سهميه‌هايي که بانک مرکزي براي آنها تعيين کرد نسبت به کاهش صف اقدام کنند.
در طرح ضربتي وام ازدواج موانعي همچون کمبود منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، سختگيري براي اخذ ضامن معتبر، عدم تعيين شعبه متقاضيان گاها به مدت سه ماه تا يکسال و توجه کمتر به استان‌هاي کم‌ برخوردار به دليل کمبود منابع تا حدي حل و فصل شد به طوري که اولويت پرداخت تسهيلات براي مناطق کم برخوردار و ضعيف تر قرار گرفت، دوره پرداخت به يک ماه کاهش يافت و به جاي دو ضامن بانک‌ها موظف به پرداخت يک ضامن شدند، در عين حال که هشت گزينه براي ارائه ضامن به بانک‌ها وجود داشت.
در نهايت با پايان دوره دو ماهه طرح ضربتي وام ازدواج آمارها نشان داد که بيش از 520 هزار فقره تسهيلات با مبلغي بيش از 5400 ميليارد تومان در اين مدت پرداخت شده است، بنابراين صف متقاضيان تعيين تکليف نشده از حدود 500 هزار نفر از ابتداي شروع طرح به 47 هزار و 598 نفر در پايان اين دو ماه رسيد. اين درحالي است که تا پيش از اين همواره تعدادي بين 500 هزار تا يک ميليون نفر سالانه در صف وام ازدواج قرار داشتند.
جدول مقايسه اي تسهيلات در طرح ضربتي وام ازدواج

گزارش‌هاي بانک مرکزي نشان داد که 53.6 درصد از دريافت‌کنندگان وام را آقايان و تا 46.4 درصد را خانم‌ها تشکيل مي‌دهند. همچنين بيشترين دريافت‌کنندگان وام ازدواج در حوزه سني 25 تا 30 سال با 21 درصد و پس از آن در بازه 20 تا 25 سال با 30 درصد قرار داشتند. تسهيلات‌گيرندگان بالاي 50 سال نيم درصد و کمتر از 15 سال تا 0.9 درصد از پرداخت کنندگان وام ازدواج بودند.
طبق اين آمار از ابتداي سال 1396 تاکنون حدود 9200 ميليارد تومان در قالب بيش از 885 هزار فقره تسهيلات ازدواج پرداخت شده که اين رقم شامل وام‌هاي پرداختي عادي و مجموع 5400 ميليارد تومان پرداختي در قالب طرح ضربتي وام ازدواج است. اين در شرايطي است که در کل سال گذشته حدود يک ميليون فقره وام ازدواج با مبلغي حدود 9800 ميليارد تومان پرداخت شده بود.
پرداختي هاي وام ازدواج در سال 1396

در حالي اکنون صف وام ازدواج به حداقل رسيده و دوره طرح ضربتي تمام شد که که رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرده است اين به معناي پايان طرح‌هاي اين بانک براي پرداخت وام ازدواج نيست، بلکه بخش اعتبارات همواره جريان وام ازدواج را رصد کرده و هر زماني که احساس شود صف وام طولاني شده دوباره از چنين شيوه‌هايي براي کاهش تعدادمتقاضيان در صف و برگرداندن جريان به روال عادي استفاده مي‌کنند. از نگاه وي دليلي براي دوره پرداخت تسهيلات ازدواج تا شش ماه وجود نداشته و دوره يک ماهه منطقي به نظر مي‌رسد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سید رسول میرخلفی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان گفت: در طرح نهضت ملی مسکن نیز تاکنون برای افزون بر هشت هزار پرونده تسهیلات مصوب پرداخت شده است.

میرخلفی گفت: ۵۱.۸ همت منابع مالی استان قم طی سال گذشته در مجموع به ۲۱۱ هزار فقره پرونده معرفی شده به بانک‌ها پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، منابع بانکی استان قم ۲۰ درصد رشد داشته و بیست و یکمین استان کشور از نظر سهم منابع مالی بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان ادامه داد: همچنین استان قم با رشد ۴۱ درصدی مصارف منابع مالی در سال گذشته در رتبه دوم کشور قرار گرفته که یک موفقیت قابل‌توجه برای این استان است.

میرخلفی با اشاره به بهبود وضعیت و نسبت بین منابع و مصارف بانکی خاطرنشان کرد: نسبت بین منابع و مصارف منابع مالی استان هم اینک به ۸۳ درصد رسیده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قم اظهار داشت: ۷۹ همت مجموع منابع مالی قم در بین ۲۱ بانک فعال در این استان بوده است.

وی عنوان کرد: ۹ همت تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیفی نیز سال گذشته برای ۱۲۱ هزار پرونده پرداخت شده که بخش مهمی از آن در حوزه ازدواج، فرزندآوری و خوداشتغالی بوده است.

دیگر خبرها

  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون
  • بانک‌ها بیش از ۵.۶ همت وام ازدواج و فرزند پرداخت کردند
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه