Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از مشهد مقدس، فرج‌الله رجبی ظهر امروز در همایش نقش مهندسی مکانیک در مدیریت مصرف انرژی و آب که در محل هتل خورشید تابان مشهد برگزار شد اظهار داشت: از سازمان نظام مهندسی مشهد و خراسان که زحمت تدارک چنین برنامه‌ای را بر عهده داشته تشکر کرده و خوشحالم فرصت دیگری توسط سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ایجاد شد تا گروهی از مهندسین و متخصصین کشور گردهم آمده و چهره به چهره گفت‌وگو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: ما در حوزه مهندسی کمتر با اقشار دیگر جامعه به گفت‌وگو می‌پردازیم و این یکی از نقض‌های عملکرد مهندسین ما در کشور است که زبان گفت‌وگو با لایه‌های مختلف مردم و یا فرصت آن را ندارند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه این عدم فرصت سبب می‌شود گاه مردم به دلیل نقض اطلاعات مهندسان را قضاوت کرده و آسیب‌هایی به همراه دارد گفت: ما باید مهندسان را باور کنیم به‌طوری که من اگر جای دولت بودم برای عبور از بن‌بست کشور تمام وزرا را از مهندسان انتخاب می‌کردم و دلایل متعددی برای این امر دارم. 

رجبی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد کار ما به عنوان یک تشکیلات قدرتمند آن چنان مورد تاخت و تاز قرار گرفته که از ضعیف‌ترین تشکیلات‌ها هم آسیب‌پذیرتر می‌شویم پس باید با مردم گفت‌وگو کنیم. 

وی با اشاره به ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان گفت: استحکام، ایمنی، افزایش بهره‌وری، افزودن به طول عمر ساختمان و حفظ سرمایه ملی کار ما مهندسین است اما در گفت‌وگوهایی در سطح پایین حق‌الزحمه ناچیز مهندسین مورد تاخت‌و‌تاز قرار می‌گیرد و دلیل آن عدم تعامل با بیرون جامعه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم حوادثی نظیر خسارات زلزله بم تکرار نشود و این ارزش ملی دارد که ما باید آن را به جامعه منتقل کنیم لذا نگاه به مهندسی باید در جامعه تغییر کند. 

رجبی با بیان اینکه سازمان‌های نظام مهندسی کشور یک سرمایه ملی است،تصریح کرد: کدام تشکیلات دولتی یا غیردولتی می‌تواند در صورت حذف یا تضعیف سازمان‌های نظام مهندسی در کشور خدمات آن را ارائه دهد؟  ضمن احترام به تمام حرفه‌ها، در کشورهای در حال توسعه این مهندسین هستند که می‌توانند عامل توسعه شوند و نخست باید ما این امر را ادراک کرده و سپس به دیگران انتقال دهیم. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی هستیم، گفت: پیشنویس آن در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده و فقط ۱۵ جلسه ۳ ساعته با حضور وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، انبوه‌سازان،  سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام مهندسی و غیره برگزار کردیم تا حرکت رو به‌جلویی انجام شود که در این راستا شفاف‌سازی شخصیت حقوقی سازمان نظام مهندسی، ارائه خدمات لازم با نگاه به بهره‌بردار نه سازنده و غیره را مدنظر داریم .

رجبی با بیان اینکه سر ما بالا است که اصلاح قانون با مشارکت تمام ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود، گفت:  اما ما را به امضافروشی متهم می‌کنند و در مرکز رسانه ملی بدون نگاه به مصالح ملی بی‌مهابا چنین حرفی مطرح می‌شود درحالی که آنچه در ارتقای زندگی شهری اتفاق افتاده مبتنی بر زحمت مهندسین بوده و وقتی اینگونه با هجمه مواجه می‌شود یعنی عده‌ای می‌خواهد این سرمایه ملی را از بین ببرند. 

وی خاطرنشان کرد: نمی‌گویم تمام مهندسین ما خوب هستند و خدمات مهندسی ضعف ندارد که این امر در میان تمام اقشار وجود دارد اما امروز می‌گویند مهندسی در ساختمان هزینه دارد پس مهندس نسازد آیا این حرف به نفع مصالح و سرمایه ملی ما است؟  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: گفته شد باید معلوم شود پول‌هایی که مهندسین می‌گیرند به چه دلیل است درحالی که سهم مهندسین از هزینه‌های ساختمان زیر 2درصد است اما دعوای این افراد بر سر این است که  مهندس ناظر نمی‌گذارد مصالح نامناسب استفاده شود چرا که حضور مهندس کیفیت را بالا برده و لذا هزینه سازنده را بالا می‌برد‌.  

رجبی با بیان اینکه ما باید متوجه شرایط فعلی شده و درک مصالح کلی داشته تا بتوانیم مسئولیت خود را انجام دهیم، گفت: ما اگر به دنبال صرف اشتغال بودیم باید پشت سر آیین نامه هلهله راه می‌انداختیم اما مسئله ما این است که یک زندگی با کیفیت در مقیاس‌های جهانی برای مردم فراهم کنیم. 

وی افزود: نظارت ما باید جلوی انحرافات در میان مهندسین را بگیرد و به عنوان مدافعان حقوق بهره‌بردار، نظارت ویژه کرده و خدمات را سازمان‌دهی ‌کنیم.  

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: ما از هزینه‌های مهندسی در حوزه ساخت‌ و ساز نه می‌هراسیم و نه شرمگین هستیم چون کار با کیفیت انجام می‌دهیم و هزینه آن را دریافت می‌کنیم.  

رجبی با اشاره به موضوع همایش درباره مدیریت مصرف آب و انرژی گفت: اگر قرار است کاری در راستای بهبود وضعیت بحران آب را انجام دهیم قطعا مهندسین کشور باید برای آن گام بردارند چون کسی که که طراحی، اجرا و نظارت می‌کند مهندسین هستند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: وقتی از بحران صحبت می‌کنیم یعنی شرایطی که برخی از پارامترهای آن قابل کنترل و مهار نیست و ما در حال حاضر واقعا درگیر بحران آب هستیم بنابراین نیازمند اعمال حکمرانی در حوزه مدیریت آب توسط سیستم حاکمیت کشور با اعمال سیستم مهندسی هستیم که اگر تلفیق شود و کار به‌خوبی انجام شود می‌توانیم بحران آب را در بازه ده ساله مهار کنیم. 

وی با بیان اینکه همه مردم می‌فهمند باید شیوه کشت را تغییر دهیم اما چگونگی آن اهمیت دارد، گفت: باید چاه‌های غیرمجاز بسته شود و  برای چاه‌های مجاز کنتور بگذاریم و حاکمیت باید به روشنی و با قدرت وارد شود و در کنارش نیازمند کار مهندسی هستیم. 

رجبی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۸ هزار مهندس در کشور داریم، تصریح کرد:  امیدوارم با اصلاح قانون نظام مهمدسی وضعیت را نظم بخشیده و جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را ارتقا بخشیم. 

در انتهای این سخنرانی از جلد ۲ کتاب راهنمای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تالیف کاری با حضور اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و خراسان رضوی رونمایی شد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۱۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از راهبردهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان، مهرداد عظیمی شامگاه دوشنبه _دهم اردیبهشت_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: کردستان سرزمین مردمانی است که صفحات زرین تاریخ پر افتخار کشور به نام آن‌ها ثبت شده است.

وی افزود: یقیناً نقاط طلایی دوران بعد از انقلاب تا به امروز و هجمه دشمنان علیه مردمان این دیار موید این نکته است که کردستان سرزمین ظرفیت‌هاست.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین سرمایه و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران سرمایه مردمی آن است، مردمانی که علیرغم اینکه همواره مورد هجمه‌های سنگین تبلیغاتی دشمنان بوده‌اند با بصیرت مثال‌زدنی پای انقلاب و کشور خود ایستادند.

عظیمی تصریح کرد: حضور معنادار مردم کردستان در سالروز پیروزی انقلاب حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و بر اساس آنچه از طرق مختلف دریافت می‌شود، وفاق، همدلی و هم افزایی مثال‌زدنی بین مسئولان عالی این استان وجود دارد که بستر توسعه آن را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از موضوعاتی که در این دولت به نتیجه رسید، مطالبات چند دهه این مردم بوده و بازتاب خوبی در سطح کشور داشته است.

معاون وزیر کار گفت: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی وجود دارد که در دل این مراکز بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی با وجود ۱۳۰۰۰ همکار متخصص و متعهد در سطح کشور فعالیت دارند.

عظیمی با اشاره به شعار امسال با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم ادامه داد: یکی از افتخارات قابل توجه که این سازمان می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال آن را الگوی خود قرار داده و به سایر دستگاه‌ها و بخش ها عرضه کند واگذاری امور و رسالت و وظایف ذاتی سازمان به مردم است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی که در شعار امسال بر آن تاکید شده است، در دولت سیزدهم که خود را با کلیدواژه مقدس مردمی بودن معرفی کرده با هوشمندی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا حرکت‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور تصریح کرد: بیش از ۳۰۰۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح کشور مجوز خود را از این سازمان دریافت کرده که در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰۰ آموزشگاه آن فعال است.

عظیمی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش توسط این مراکز خصوصی و خود مردم انجام می گیرد که این رقمی قابل توجه و الگوی شایسته‌ای برای معرفی شدن است.

وی ادامه داد در کنار این مهم ۴۱۶۲ آموزشگاه جوار کارگاهی در سطح کشور در کنار صنایع بزرگ فعال است که هدف آن آموزش کارکنان شاغل در راستای ارتقای توان و تخصص و آموزش کارکنان جدید در کنار خط تولید هدف اصلی فعال سازی این کارگاه‌های جوار کارگاهی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: ما در حوزه آموزش مهارت حرف برای گفتن داریم، ۴۰۰۰۰ مربی توانمند در حوزه آموزش و بیش از هشت هزار کارگاه آموزشی ظرفیتی است که در کنار اینکه می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد می‌تواند توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به تمام دنیا صادر کنند.

عظیمی اضافه کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

وی افزود: اقدامات خوبی در وزارتخانه در سطح کلان در حال انجام است که این اقدامات در راستای تحقق و پاسخگویی مطالبه به حق مردم یعنی موضوع اشتغال است.

کد خبر 749184

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است