Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- پایگاه خبری فرانسوی زبان«چلنج» در تحلیلی به روابط فرانسه و عربستان طی سال های اخیر پرداخت و با اشاره به قراردادهای نظامی معلق شده میان دو طرف، نوشت : بازگشت قوی و موثر آمریکا به عربستان و بهبود رابطه اش با ریاض، نقش فرانسه در این کشور را به حاشیه کشانده است.

شبکه خبری «المیادین» روز چهارشنبه به نقل از پایگاه «چلنج» گزارش داد: «جان اوف لوردیان» وزیر خارجه فرانسه در نوامبر (آبان/ آذر) جاری عازم عربستان می شود، آن هم در حالی که به نظر می رسد روابط دو طرف در بهترین شرایط خود به ویژه در خصوص قراردادهای تجاری در بخش نظامی، قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«چلنج» با انتشار پژوهشی در این زمینه نوشت: پاریس دیگر نقش موثر و کارآمدی در ریاض ندارد و بازگشت پر قدرت آمریکا به عربستان، نقش پاریس را بیش از پیش به حاشیه کشاند.
این پژوهش از هتل «ریترز کارلتون» ریاض شروع می شود. جایی که شمار زیادی از سرمایه گذاران و تُجار آمریکایی برای شرکت در کنفرانس «داووس در کویر» هجوم آورند. این کنفرانس توسط «ریچارد اتیاس» فرانسوی برگزار شد. در این کنفرانس به جز روسای شرکت چند ملیتی «تالس» و شرکت نفت و گاز «توتال» و بانک «سوسایت جنرال» فرانسه و نیز «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق این کشور دیگرهیچ یک از وزیران فرانسه با توجه به اهمیتی که عربستان برای این کشور دارد، مسافت 6 هزار کیلومتری میان پاریس و ریاض را نپیموده بود تا در این کنفرانس اقتصادی شرکت کند.
پایگاه «چلنج» به نقل از یکی صنعت گران حاضر در این کنفرانس نوشت: از زمان سفر دونالد ترامپ به عربستان در می (اردیبهشت/ خرداد)، اوضاع برای ما بسیار دشوار شده است.
المیادین نوشت: آنگونه که این پایگاه فرانسوی زبان بیان می کند، آنچه در روابط میان ریاض و پاریس در حال رخ دادن است، بیش از یک سری مسائل پیچیده است. برای اثبات این مدعا به رویداد اکتبر (مهر/آبان) گذشته اشاره می کنیم که خانم «فلورانس بارلی» وزیر دفاع فرانسه نامه ای به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به عنوان وزیر دفاع نوشت و وی را در جریان تغییر مدیر شرکت «اوداس» گذاشت. این شرکت مسئول گفت و گو با ریاض در خصوص قراردادهای تسلیحاتی است. وزیر دفاع فرانسه از محمد بن سلمان خواست که با مدیر جدید دیدار کند که به ارائه طرح یک پیشنهاد استراتژیک جدید از سوی فرانسه به عربستان ختم می شد.
چلنج به نقل از چند منبع نوشت: این نامه بن سلمان را بسیار خشمگین کرد. ولیعهد سعودی طی نامه ای که در نوامبر (ابان/ آذر)2015 به «جان اوف لو دریان» وزیر وقت فرانسه ارسال کرده بود، اعلام داشت که عربستان دیگر تمایلی به همکاری با شرکت «اوداس» ندارد. اما این شرکت نه تنها پس از دو سال به نامه بن سلمان پاسخ داد بلکه اعلام کرد که این شرکت به همکار خود با ریاض با مدیریت جدید ادامه خواهد داد.
چلنج به نقل از یکی از صنعت گران بخش نظامی ضمن انتقاد از پاریس، نوشت «به نظر نمی رسد که فرانسه روزی بفهمد شریکش از او چه می خواهد». شرکت «اوداس» متشکل از چندین مجموعه از جمله مجموعه «ناول» متخصص در ساخت تجهیزات نظامی دریایی است.
از سوی دیگر، این پایگاه به فشارهای مداوم لودریان برای فروش موشک های «کروتال ان جی» به ریاض اشاره کرد که شرکت «تالس» آن را برای سعودی ها می سازد. موضوعی که یکی از ناظران متخصص در روابط فرانسه و عربستان به آن پرداخت و گفت: سعودی ها به ویژه محمد بن سلمان، متوجه اصرار لودریان برای فروش این تجهیزات نظامی که تکنولوژی پیشرفته ای ندارند و آنها آن را نمی خواهند، نمی شوند.
طبق اطلاعاتی که این پایگاه فرانسوی زبان به دست آورده، ریاض در آستانه امضای قراردادی با شرکت کشتی سازی « ناوانتیا» اسپانیا در زمینه خرید 5 کشتی جنگی به جای خریداری آن از مجموعه «ناوال» فرانسه است.
در مقابل، فرانسه نیز در آستانه امضای دو قرار داد است. نخستین آن، فروش 35 شناور جنگی از شرکت «سی ام ان» به ریاض به مبلغ 600 میلیون یورو است. دومین قرار داد معادل 300 میلیون یورو شامل فروش توپخانه های 105 میلی متری مدل «نکستر» برای گارد ملی عربستان است. یکی از صنعت گران این شرکت گفت: زمان امضای این دو قرارداد نزدیک است، اما سعودی ها ما را منتظر می گذارند.
به جز روابط نظامی، به نظر می رسد که سایر امور طبق اعلام این پایگاه خوب پیش می رود. از جمله مجموعه ای از پروژه ها میان دو طرف در خصوص توسعه شبکه حمل و نقل مترو. «فرانسوا گویات» سفیر فرانسه در ریاض در این باره گفت، ریاض از شرکت های دست اندرکار فرانسوی در این پروژه خواسته تا طرح خود را اصلاح کنند و پیشنهاد کرده که بین بخش عمومی وخصوصی مشارکت ایجاد بشود؛ همانگونه که در چشم انداز 2030 سعودی به آن اشاره شده است.
همچنین شرکت های فرانسوی در پروژه شهر سرمایه گذاری «نیوم» و احداث یک شهر گردشگری تفریحی مانند «یورو دیزنی» که تنها 30 دقیقه با ریاض فاصله دارد، شرکت دارند.
این پایگاه در ادامه نوشت: فرانسه هنوز دلایل و مسائلی دارد که باعث می شود نتواند آنگونه که مطلوبش است، وارد بازار عربستان شود. اما طی ماه های اخیر و با توجه به بازگشت با قدرت آمریکایی ها به ریاض و نزدیکی تاریخی روسیه و عربستان، رقابت شدیدی نیز میان شرکت های آسیایی در جریان است. همین موضوع فرانسه را به تحرک واداشته است؛ به ویژه اینکه قراردادهای نظامیش با ریاض در سال 2016 به 700 میلیون یورو نرسید.
درپایان این تحلیل آمده است: این امربرای پاریس (ورود با قدرت فرانسه به ریاض) ساده نیست. به ویژه اینکه ولیعهد سعودی تاکنون به دعوت ماکرون برای سفر به فرانسه پاسخ نداده است. اما شاید سفر لودریان به ریاض در نوامبر (آبان / آذر) آتی، این روابط را کمی به سمت جلو هدایت کند.
یک منبع دیپلماتیک در این باره می گوید: محمد بن سلمان پیش از اینکه به فرانسه برود، به آمریکا سفر خواهد کرد. او این اقدام را در پاسخ به سفر منطقه ای ترامپ (به عنوان رئیس جمهوری یک کشور) به خاورمیانه انجام می دهد که عربستان را به عنوان نخستین مقصدش انتخاب کرد.با وجود ماه عسل سیاسی میان ریاض و پاریس در دوره «فرانسوا اولاند» به نظر می رسد که شعار «اول آمریکا» به هیچ عنوان، حد و مرزی ندارد.
خاورم**9329** 1064
مترجم: ندا بهبودی*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

تلویزیون اسرائیل گزارش داد یک هواپیمای این رژیم در خاک عربستان فرود آمده و احتمالا چند مقام اسرائیلی به ریاض رفته باشند.
 
به گزارش فارس؛ یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.
 
تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.
 
کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.
 
این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.
 
در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد