Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-30@04:19:32 GMT

نقش موثر روسیه در تحکیم و پایداری برجام

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۲۲۷۳

به گزارش پارس نیوز،

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی عصر امروز (چهارشنبه 10 آبان) در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران کشور‌های ایران، روسیه و آذربایجان به کشورمان سفر کرده است، گفت: روابط سه جانبه تهران، مسکو و باکو در مناسبات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف نیز بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأکید بر اجرای کامل توافقات دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت

رئیس جمهور از روسیه به عنوان کشوری دوست، همسایه و شریک راهبردی نام برد و با تاکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تقویت همه جانبه روابط و همکاری‌ها با روسیه است، افزود: توافقات خوبی میان دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی، فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای و حمل و نقل و ترانزیت حاصل شده که باید با تلاش بیشتر در مسیر اجرای این توافقات و توسعه روزافزون همکاری‌ها، گام برداریم.

تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه در حوزه های مختلف استقبال می‌کند

روحانی اهمیت توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشارکت و همکاری در پروژه‌های مهم زیرساختی از جمله در بخش‌های صنعت و انرژی، توسعه خطوط و اتصال ریلی و کریدور شمال – جنوب استقبال می‌کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برجام یک توافق چند جانبه است و حفظ و پایداری آن برای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی مهم است، گفت: نقش روسیه در راستای تحکیم و پایداری برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌های مذاکره نیز مهم و تأثیر گذار است.

همکاری ایران و روسیه تا پایان مبارزه با تروریسم در سوریه ضروری است

روحانی به نقش آفرینی ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه تاثیر زیادی در روند مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است و این همکاری‌ها و رایزنی‌های مشترک در مراحل پایانی این مبارزه نیز بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور با اشاره به روند مذاکرات آستانه، همکاری‌های چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه در حل و فصل مسایل و بحران‌ها را با اهمیت خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بی‌ثباتی در منطقه را به ضرر همه کشور‌ها می‌داند و از توسعه ثبات و امنیت در منطقه حمایت خواهد کرد. در راستای این همکاریها، امروز برای جهانیان به خوبی روشن شده که باید با راه‌حل‌های سیاسی، امنیت و آرامش در سوریه تثبیت شود.

پوتین: آژانس، تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت و میزبانی کشورمان از نشست سه جانبه سران کشور‌های ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: ایران همسایه و شریک راهبردی روسیه بشمار می‌رود و ما در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین منافع مشترک بسیاری داریم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های ایران، روسیه و آذربایجان در بخش حمل و نقل، ترانزیت و نیز کریدور شمال به جنوب، گفت: نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان، می‌تواند منجر به توسعه روابط و همکاری‌های مشترک در این بخش شود.

روند رو به رشد روابط اقتصادی مسکو - تهران ادامه یابد

پوتین روابط و همکاری‌های تهران و مسکو در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، همکاری‌های اقتصادی، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را رو به گسترش دانست و گفت: شرکت‌های روسی علاقه‌مند به مشارکت فعال در اجرای طرح‌های توسعه‌ای ایران هستند و روسیه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با ایران قایل نیست و از این روند استقبال می‌کند.

وی اظهار کرد: براساس آمار، مراودات تجاری دو کشور بویژه در سال ۲۰۱۶ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که این روند باید همچنان و با شتاب تداوم یابد.

 برجام ارتباطی با مسایل دفاعی و موشکی ایران ندارد

رئیس جمهور روسیه برجام را توافق بسیار خوب جمعی و در راستای صلح و ثبات جهانی برشمرد و گفت: عدم پذیرش تعهدات بین‌المللی از سوی برخی از کشور‌ها به هیچ وجه مورد قبول نیست و باور ما این است که برهم زدن یکجانبه برجام به هر بهانه‌ای پذیرفتنی نخواهد بود، از جمله توافق برجام ارتباطی با مسایل دفاعی و موشکی ایران ندارد.

پوتین همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام دانست.

رئیس جمهور روسیه نیز به فرآیند مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاکید کرد که نقش آفرینی روسیه، ایران و ترکیه همچنان باید در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه یابد.

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمبابوه عصر امروز در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.  آقای مخبر در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها به خصوص کشورهای دوست براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارز‌های ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز هست، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری‌های دو کشور تهیه و پیگیری شود و همچنین تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های امضاء شده هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد. 

کنستانتینیو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و فاصله جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشور‌های غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است، اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

معاون رییس جمهور زیمباوه همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه