Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی دُرحی، مدیر بنیاد فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به بیان تفاوت‌های تعزیه با سایر هنرهای مشابه پرداخت و ادامه داد: نعت‌خوانی، مدح پیامبر(ص) است که هم توسط اهل سنت و هم شیعیان در مراسم‌های شادی اجرا می‌شود؛ تعزیه‌خوانی برای مراسم‌های سوگواری و حماسی است؛ شبیه‌خوانی نیز نمایش آیینی است که محتوای آن داستان‌های برگرفته از روضه است و مضمونی حماسی دارد و نقاله‌خوانی نیز به پرده‌خوانی واقعه عاشورا یا سایر وقایع گفته می‌شود که بیشتر برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دُرحی در ادامه به تبیین وضعیت کنونی تعزیه پرداخت و با اظهار این مطلب که بزرگ‌ترین گروه‌های تعزیه‌خوان در کشورهای ترکیه، پاکستان، هندوستان، آذربایجان و افغانستان فعالیت دارند، بیان کرد: بزرگ‌ترین اجتماع تعزیه‌خوانی جهان اسلام نیز در روز عاشورا و در استانبول برگزار می‌شود که رئیس‌جمهور ترکیه نیز در آن مراسم شرکت می‌کند اما خاستگاه تعزیه‌خوانی مشهد و ایران است.
دوره قاجار؛ اوج تعزیه‌خوانی در کشور
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با چرایی وضعیت کنونی تعزیه در ایران و عقب‌تر بودن نسبت به سایر کشورهای اسلامی در این عرصه، ادامه داد: تعزیه‌خوانی در زمان قاجاریه در اوج بود اما در زمان پهلوی مانع رشدش شدند و پس از انقلاب نیز از سوی مسئولان توجه جدی به آن نشد؛ در همین حال فعالیت‌های مردمی در این عرصه ادامه داشت تا آنجا که بنیاد تعزیه و نمایش‌های آیینی شکل گرفت تا بتواند تعزیه را دوباره در ایران به اوج برساند.
دُرحی با بیان اینکه در ایران تعزیه‌خوانی‌های خوبی انجام می‌شود و بزرگ‌ترین اجتماع‌های تعزیه ایران در بوشهر برپا می‌شود، اضافه کرد: تعزیه‌خوانی در تمام شهرها برگزار می‌شود اما بوشهر، شهر ری، تهران، خوزستان، شیراز و تفرش به علت قدمت و تعداد اجراها رتبه بالاتری دارند هر چند بزرگان این عرصه مشهدی هستند؛ همه‌ ساله در روزهای پایانی ماه صفر، تعزیه‌خوانان از کل کشور نیز خدمت حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند و در مشهد اجرا دارند.
نقش تعزیه‌خوانی در جذب گردشگر
وی نقش تعزیه‌خوانی در جذب گردشگر را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: تعزیه‌خوانی هنری ارزشی و مورد تأیید و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب است که به دلیل ارتباط با مخاطب و انتقال پیام‌ها و مفاهیم عاشورا و اهل‌بیت(ع) توانسته اثرگذار باشد و به جذب گردشگر کمک کند همان‌طور که بیشترین مخاطبان تعزیه‌خوانی در ترکیه و سایر کشورها نیز گردشگران‌ هستند؛ بنابراین با توجه به جذابیت‌های تعزیه‌خوانی از جمله نوع پوشش، گویش، سبک اجرا و قابلیت اجرا در خیابان، ورزشگاه یا سالن‌های همایش، می‌تواند در صورت توجه مسئولان و برنامه‌ریزی، در جذب گردشگر نقش ویژه‌ای ایفا کند.
دُرحی با اشاره به نقش ویژه تعزیه‌خوانی و نمایش‌های آیینی در ترویج هنر دینی و انقلابی، افزود: به همین دلیل مسئولان باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشند و در این حوزه به‌ صورت جدی کار کنند تا ضعف‌های گذشته جبران شود همان‌طور که اقدامات خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و مجموعه‌های مردمی صورت گرفته است و هزینه‌هایی شده که نتیجه آن افزایش اقبال حداقل 10 برابری به تعزیه‌خوانی، نسبت به سال گذشته در کل کشور بود.
تعزیه صاحب بیشترین موقوفات
مدیر بنیاد تعزیه و نمایش‌های آیینی خراسان رضوی با اعلام این مطلب که تعزیه بیشترین موقوفات را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: گروهی از بنیاد تعزیه خراسان رضوی به همراه اداره اوقاف استان و آستان قدس رضوی در حال تهیه فهرستی از مکان‌های موقوفه تعزیه هستند تا با همکاری بنیاد تعزیه احیا و در راه تعزیه‌خوانی از آن استفاده شود.
دُرحی همچنین به نقش موسیقی در تأثیرگذاری تعزیه‌خوانی اشاره کرد و با بیان اینکه 50 درصد این تأثیرگذاری مربوط موسیقی تعزیه است، اضافه کرد: البته ابزارهای موسیقی تعزیه همان ابزارهای قدیمی مانند نی، ترومپت، طلب و سنج است و از فرهنگ غرب تأثیر نگرفته است.
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با کتاب‌های منتشر شده با موضوع تعزیه نیز، اظهار کرد: بنیاد تعزیه در این حوزه به‌ صورت سازماندهی‌ شده کار نکرده اما پژوهشگران تعزیه‌خوان کتاب‌های خوبی در رابطه با تاریخچه تعزیه‌خوانی، رجال‌شناسی تعزیه‌خوانی، اشعار و ... ارائه کرده‌اند و چاپ شده است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۵۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حمید خرم‌دل ظهر پنجشنبه در اجلاسیه ۹۲ شهید شهرستان باشت افزود: بحث جهاد تبیین در راستای دستاوردهای انقلاب اسلامی و دشمنی دشمنان و ظرفیت‌های کشور، در مدارس و دانشگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی بیان داشت: در راستای این کنگره ۲۰۰ جلد کتاب از عملیات و خاطره‌ها و عملیات بزرگی که رزمندگان استان رقم زدند، نیز تدوین و منتشر می‌شود.

فرمانده سپاه فتح استان تصریح کرد: تولید فیلم سینمایی مربوط به شهید طیب، یکی دیگر از کارهای فاخر است که در بنیاد شهید، بنیاد روایت فتح و سپاه و بسیج مشغول برنامه‌ریزی برای ساخت آن هستیم و تلاش می‌کنیم که برای جشنواره فجر نیز اکران شود

خرم‌دل تصریح کرد: رزمایش بزرگ فرهنگی در استان نیز هم‌زمان با اجلاسیه نهایی به مدت ۱۵ شب در مرکز استان برگزار می‌شود.

وی افزود: این رزمایش بزرگ، تاریخ خلقت بشریت را به‌صورت هنرمندانه و عالمانه مطرح می‌کند که در آن، بخشی از مجاهدت‌های رزمندگان استان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

خرم دل با بیان اینکه نمایشگاه بزرگی نیز در جوار این برنامه تدارک دیده خواهد شد، گفت: در راستای این کنگره تندیس شهدا در معابر مهم شهرهای استان نصب می‌شود که طراحی هنرمندانه‌ای دارد و تمثال هر شهیدی نیز در شهرستان خودش نصب خواهد شد.

وی افزود: همچنین به تعداد، دوهزار شهید استان، دو هزار جهیزیه تقدیم مردم خواهد شد و سعی شده از همه ظرفیت‌های استان به‌ویژه حوزه هنری استفاده شود و این فیلم‌ها و کلیپ‌ها به دست هنرمندان هم استانی ساخته شود.

کد خبر 6095088

دیگر خبرها

  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • ۲۵۰۰ یادواره محله و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • ۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • برگزاری اجتماع مردمی صادقیون شنبه
  • گزارش سایت آمریکایی از رقیب‌ ایرانی لی در استانبول
  • تشکیل ۱۲ کمیته فرهنگی برای برگزاری اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی ها در البرز
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز