Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریچارد فالک گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرد سازمان ملل حق تعیین سرنوشت را از ملت فلسطین سلب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما  گزارشگر ویژه ی پیشین سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین در پاسخ به پرسشی درباره نقش سازمان ملل در وخیم تر شدن وضعیت ملت فلسطین تاکید کرد سازمان ملل حق تعیین سرنوشت را از ملت فلسطین سلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریچارد فالک در گفتگو با الجزیره انگلیسی بیانیه ی بالفور را سرآغاز درگیری بین فلسطینی ها با اسرائیل خواند و گفت:
دولت انگلیس در سال های ابتدایی سلطه بر سرزمین فلسطین همواره از مستقر کردن یهودیان در این سرزمین جانبداری و تلاش می کرد اعراب و فلسطینی هایی را که در اکثریت بودند، تحت سلطه قرار بدهد.

وی به سیاست دیرینه ی « تفرقه بیانداز و حکومت کن» دولت انگلیس اشاره کرد و گفت: ذهنیت استعماری دولت انگلیس و سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن در آن هنگام برای جنبش صهیونیسم بسیار مفید بود و نه تنها ترکیب جمعیتی خود را گسترش دادند بلکه با افزایش توانایی نظامی در نهایت رو در روی انگلیس هم ایستادند. صهیونیست ها در پایان دهه ی 30 میلادی تصمیم گرفتند شرایطی را در فلسطین به وجود بیاورند که حکومت کردن در آن غیرممکن شود و انگلیسی ها این سرزمین را ترک کنند و در نتیجه آنان بتوانند تا جایی که امکان دارد فلسطینی ها را از سرزمین شان بیرون برانند و فلسطین را به کشوری یهودی تبدیل سازند. صهیونیست ها نمی توانستند با ترکیب جمعیتی که در فلسطین وجود داشت، کنار بیایند.
وی ضمن تاکید بر مسئولیت سازمان ملل در قبال فلسطینی ها گفت: شرایطی که هم اکنون در سرزمین فلسطین حاکم است با آنچه که دولت انگلیس در بالفور گفته است، همخوانی ندارد و آمریکا و سازمان ملل هم مسئول وخیم تر شدن اوضاع فلسطینی ها در سرزمین خودشان هستند.
فالک گفت: سازمان ملل ایده ای را که در سال های 1945 تا 1947 وضعیتی بین المللی پیدا کرده بود نقض کرد و آن ایده این بود که جمعیتی که در مکانی سکونت دارد و در اکثریت است حق دارد سرنوشت خود را خودش تعیین کند و ایده تقسیم اراضی فلسطینی که سازمان ملل آن را بر ملت فلسطین تحمیل کرد، حق تعیین سرنوشت را از اکثریت ساکن در اراضی فلسطینی سلب کرد.
گزارشگر پیشین سازمان ملل در پایان تاکید کرد اگر قرار باشد در اراضی اشغالی فلسطین صلح و آرامش برقرار شود پیش شرطش این است که باید ساختار آپارتاید که در فلسطین اشغالی قرار دارد و ملت فلسطین را تحت سلطه قرار می دهد و بین آنان دودستگی ایجاد می کند از بین برود. این ساختار نه تنها در فلسطین اشغالی بلکه باید در اردوگاههای آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه و نیز در میان افرادی که در تبعید به سر می برند، پایان یابد.

دانلود دانلود تصویر

در سالگرد یکصدمین سال پس از انتشار بیانیه ی بالفور، هزاران فلسطینی در کرانه باختری اشغالی، قدس و نوار غزه تظاهرات کردند.
فلسطینی ها در قدس با راهپیمایی به سوی کنسولگری انگلیس در این شهر، عذرخواهی دولت این کشور را خواستار شدند. رویدادهای مشابهی نیز در اعلام همبستگی با مردم فلسطین در ترکیه، سوریه، آفریقای جنوبی و اردن برگزار شد.
فلسطین صد سال پیش، کشوری مقتدر و دارای حاکمیت بود تا اینکه آرتور بالفور به نمایندگی از دولت انگلیس به یهودیان قول داد سرزمینی ملی برای آنان در خاک فلسطین ایجاد کند. بیاینه ی بالفور در جریان جنگ جهانی اول صادر شد. پیش از سلطه ی انگلیس بر فلسطین و پس از جنگ جهانی اول در فاصله ی سال های 1917 تا 1939 هنگامی که امپراطوری عثمانی از هم پاشید یهودیان سه درصد کل جمعیت فلسطین را تشکیل می دادند. سلطه ی انگلیس مجوز مهاجرت یهودیان اروپایی را به سرزمین فلسطین در دهه های 20 و 30 میلادی صادر کرد. در سال 1947 جمعیت یهودیان در فلسطین تا ده برابر افزایش پیدا کرد و 33 درصد کل جمعیت این کشور را در برگرفت. یک سال بعد سلطه گری انگلیس بر سرزمین فلسطین پایان یافت و لندن این سرزمین را ترک کرد. در نتیجه زمینه برای اشغال و تشکیل اسرائیل فراهم شد. این روز در تقویم فلسطینی ها با نام روز نکبت شناخته شده است. نظامیان اشغالگر قدس در فاصله ی سال های 1947 تا 1949 دست کم 750 هزار فلسطینی را از خانه هاشان بیرون کردند و بخش گسترده ای از سرزمین فلسطین را به اشغال درآوردند.
فلسطینی ها در رام الله روبروی مرکز فرهنگی انگلیس در این شهر گردهم آمدند. در میان معترضان ده ها دانش آموز دبستانی و دبیرستانی دیده می شد. در قدس اشغالی هم دانش آموزان فلسطینی، یکصدهزار نامه ی اعتراض آمیز به مناسبت یکصدمین سالگرد انتشار بیانیه ی بالفور به سرکنسول انگلیس در این شهر تحویل دادند و انزجار خود را از میراثی که بیانیه ی بالفور برای آنان به جاگذاشت، بیان کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از حمله‌های جدید خود علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

بر این اساس حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و در واکنش به حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه روستاها و خانه‌های جنوب لبنان رزمندگان مقاومت اسلامی عصر امروز یکشنبه ساختمانی را در شهرک صهیونیست‌نشین «شتولا» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی که محل استقرار نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بوده است، هدف گرفته و به صورت مستقیم مورد اصابت قرار داده‌اند.

همچنین رزمندگان حزب‌الله لبنان موفق شدند ساعت ۱۸ عصر امروز یکشنبه موضع نظامی صهیونیستی «رویسات العلم» واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله موشکی قرار بدهند.

پیش از این نیز اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۵:۱۰ عصر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع السماقه واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۴۵ ظهر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع البغدادی را با گلوله‌های توپخانه هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

بر این اساس با احتساب دو عملیات جدید حزب‌الله لبنان، شمار عملیات‌های رزمندگان مقاومت اسلامی علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی طی روز جاری به ۴ عملیات می‌رسد.

کد خبر 6091486

دیگر خبرها

  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل
  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند