Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت گجت نيوز - رضا موسوي: سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR يکي از جديدترين ساخته‌هاي کمپاني هوافضا، امنيتي و دفاعي آمريکايي ريتيان (Raytheon) است که اخيرا رونمايي شده است.

نماد کمپاني هوافضا و دفاعي ريتيان
گسترش روز افزون به کار گيري پهپادهاي کوچک توسط جبهه‌هاي مختلف، سبب شده کمپاني‌هاي دفاعي نيز دست به طراحي سامانه‌هاي پدافندي مناسب براي مقابله با اين خطر نو ظهور بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ريتيان نيز به عنوان بزرگ‌ترين سازنده موشک در دنيا، تجربه،‌ دانش و توان بالايي در ساخت انواع سامانه‌هاي پدافندي و ديگر جنگ افزارها دارد و در پاسخ به اين نياز، دست به ساخت محصولي جديد براي نابودي اين اهداف کوچک زده است.

يک کوادکوپتر مسلح به دو نارنجک
امروزه در سوريه و عراق، گروه‌هاي تروريستي همچون داعش پهپادهاي کوادکوپتر کوچک را به نارنجک مسلح کرده و اقدام به رهاسازي آن بر فراز ديگر نيروها مي‌کنند. اين جنگ افزار ابداعي بسيار ارزان و ساده است،‌ با اين حال مي‌تواند خسارت بسياري به بار آورد. براي درک بهتر خطر اين کوادکوپترهاي مسلح مي‌توان به حادثه‌اي در استاديوم ورزشي شهر ديرالزور در سوريه اشاره کرد که در آن گروه تروريستي داعش با استفاده يک کوادکوپتر مسلح به دو نارنجک، يک استاديوم که مرکز ذخيره مهمات بود را کاملا نابود کرد! مشابه اين اتفاق در اوکراين نيز رخ داد که در آن جدايي طلبان، با يک پهپاد کوچک و يک نارنجک آتش‌زا، ميليون‌ها دلار مهمات متعلق به ارتش اوکراين را به هوا فرستادند.
کوادکوپترها بي‌صدا، فاقد اثر گرمايي و بسيار کوچک هستند؛ به گونه‌اي که با چشم غير مسلح به سختي ديده مي‌شوند. حتي چشم مسلح و سيستم‌هاي نظارتي و آشکارساز نيز بسياري از مواقع قادر به کشف آن‌ها نيستند. اين موارد موجب نگراني ارتش‌هاي متعارف شده است. البته کوادکوپتر تنها يک نمونه از اين پهپادهاي کوچک است. پهپادهاي کوچک‌ ديگر نيز وجود دارند که معمولا انتحاري بوده و بسيار خطر آفرين هستند. جنگجويان حوثي يمني نيز با اين پهپادها،‌ اقدام به حمله به رادارهاي سپر موشکي دشمن کرده تا با از کار انداختن آن‌ها، بتوانند موشک‌هاي بالستيک خود را از سد سپر موشکي عربستان و امارات عبور دهند.
اين هواگردهاي کوچک به آساني و با صرف کمترين هزينه قابل خريداري از بازار هستند. همچنين با صرف کمترين زحمت و قدري خلاقيت مي‌توان آن را به يک جنگ افزار مخرب تبديل کرد. براي مقابله با اين پهپادها، ارتش‌ها از تفنگ‌هاي ضد پهپاد استفاده مي‌کنند که با اخلال در امواج راديويي، باعث قطع شدن ارتباط پهپاد با هدايتگر شده و آن را مي‌نشانند.

برخي کمپاني‌هاي دفاعي نيز دست به ساخت توپ‌هاي ليزري زدند که با متمرکز کردن انرژي مستقيم روي هدف، اين پهپادها را در آسمان به آتش مي‌کشاند. سامانه سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR راهکار ريتيان براي سرنگوني پهپادهاي دشمن است. ناگفته نماند واژه "HELWS” کوتاه شده عبارت "High Energy Laser Weapon System” به معني «سامانه تسليحاتي ليزر پرانرژي» است. از مزاياي ليزر نسبت به ديگر سامانه‌هاي پدافندي مي‌توان به دقت و اعتمادپذيري بالاتر آن در نابودي هدف اشاره کرد.

ايده ساخت سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR پس از اين‌که يک سامانه پدافند هوايي موشکي پاتريوت (Patriot) در اوايل سال ميلادي جاري موفق به سرنگوني يک کوادکوپتر مسلح به نارنجک شد، به ذهن دکتر توماس اي. کندي (Thomas A. Kennedy)، مدير عامل کمپاني ريتيان، خطور کرد. پاتريوت يک سامانه پدافند هوايي ساخت ريتيان است که با شليک موشک به سمت هدف، اقدام به نابودي آن مي‌کند.
اين شکار هرچند بسيار تاثير گذار و بي‌مانند بود، اما شليک يک موشک چند صد هزار دلاري براي سرنگوني يک پهپاد چند ده دلاري توجيه اقتصادي ندارد. از اين رو مدير عامل ريتيان به فکر ساخت يک سامانه پدافندي جديد و ارزان قيمت براي مقابله چنين تهديدهايي افتاد. با اين حال اگر دارنده پاتريوت در آن شرايط تنها به اين سامانه موشکي و گران قيمت مسلح باشد، تنها راه چاره براي سرنگوني پهپاد مهاجم به کار گيري اين سامانه است؛ زيرا عدم سرنگوني پهپاد دشمن مي‌تواند بسيار خطرناک و خسارت‌آفرين باشد.

سامانه MTS که زير دماغه ديده مي‌شود.
اولين چيزي که در نگاه اول به اين سامانه نظر صاحب نظران حوزه دفاعي را جلب مي‌کند، اندازه کوچک اين سامانه و همچنين متمرکز بودن تمامي بخش‌هاي آن روي يک بستر است که اصطلاحا به آن کامپکت مي‌گويند. سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR مجهز به سيستم هدف‌گيري چند طيفي ساخت ريتيان است که در پهپادهاي ديده‌باني و تهاجمي خانواده پردتر (Predator) به کار مي‌رود و نقش چشم اين هواپيماهاي بدون سرنشين را ايفا مي‌کند.

در کنار آن، اين سامانه به يک توپ ليزري براي نابودي اهداف مسلح شده است. تمامي اين بخش‌ها روي يک خودروي سبکِ همه‌جا رو (ATV و يا همان باگي) مدل MRZR ساخت کمپاني آمريکايي پلاريس (Polaris)‌ نصب شده است. اين سامانه خودکشش است و به لطف خودروي MRZR، توان حرکت با سرعت بالا روي هر سطح هموار و ناهمواري را دارد. اين قابليت ضمن به همراه داشتن سرعت در رسيدن به مقصد، سبب افزايش بقاپذيري اين سامانه نيز مي‌شود.
با توجه به شکل سيستم هدف‌گيري چند طيفي که در عکس‌هاي منتشر شده از HELWS MRZR ديده‌ مي‌شود، ريتيان مدل MTS-B از اين سيستم را در اين سامانه پدافندي به کار برده است. HELWS MRZR به کمک دوربين‌ها و سنسورهاي تلويزيوني و فروسرخ تعبيه شده در برجک سيستم هدف‌گيري چند طيفي، توان کشف، تعقيب و هدف‌گيري هدف مورد نظر در شب و روز و همچنين در همه شرايط آب و هوايي را دارد. علاوه بر اين سيستم به يک فاصله‌ياب و نشانه‌گذار ليزري نيز مجهز است. ريتيان همچنين با طراحي الگوريتم‌هاي مخصوص، به اين سيستم توان تشخيص و تعقيب پهپادهاي کوچک را هم داده است.

از ديگر قابليت‌هاي سيستم هدف‌گيري چند طيفي مي‌توان به دامنه ديد بسيار گسترده، ديد در شب، دوربين‌ها و سنسورهاي بسيار دقيق و قدرتمند، دامنه ديد مجزاي هر دوربين و سنسور، توان بزرگنمايي ديجيتال بالا، توان تعقيب ويديويي چندحالته و… اشاره کرد. MTS-B آن‌قدر قوي و دقيق است که معمولا از آن براي پويش سطح دريا به منظور انجام عمليات ديده‌باني، جستجو و نجات استفاده مي‌شود. سيستم MTS-B برد بسيار بالايي دارد و نمونه زمين‌پايه آن نيز مي‌تواند همچون زماني که روي يک پهپاد نصب است، به صورت دور ايستا اقدام به پويش محيط کند.

آزمايش سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR
تمام بخش‌هاي الکترونيکي پدافند ليزري سبک HELWS MRZR در يک فضا به حجم 2.8 متر مربع جاي گرفته‌اند. باتري‌ها اين سامانه با برق 220 ولت عادي شهري شارژ شده و پس از شارژ کامل مي‌توانند تا بيش از 4 ساعت سيستم را فعال نگه دارند. بخش توپ ليزري اين سامانه نيز منبع برق مجزا دارد که توپ با استفاده از آن، مي‌تواند 20 تا 30 نوبت شليک داشته باشد. همچنين مي‌توان همراه اين خودرو يک ژنراتور نيز فرستاد تا بدين ترتيب محدوديت نيروي الکتريکي مورد نياز را بر طرف کرده و توپ امکان شليک نامحدود داشته باشد. اين توپ با متمرکز کردن پرتوي ليزر روي يک نقطه،‌ پهپاد را ذوب کرده و به آتش مي‌کشد که در پي آن پهپاد سقوط مي‌کند.
يک نکته جالب ديگر درباره اين سامانه پدافندي کوتاه برد اين است که در طراحي و ساخت آن، از آن‌چه که پيشتر طراحي شده و موجود بود، استفاده شده است. بخش جستجو و هدف‌يابي آن متعلق به پهپادها است و به‌جاي طراحي يک خودروي مخصوص، آن را با خودروي سبک MRZR که از پيش وجود داشت تطبيق داده‌اند. دليل اين کار داشتن سرعت عمل لازم است تا بتوان در کوتاه‌ترين زمان ممکن،‌ يک جنگ افزار مناسب براي مقابله با پديده به سرعت در حال رشد و تکامل استفاده از پهپادهاي کوچک ساخت.
دکتر ديويد بي. اليسون (David B. Allison)، رئيس بخش خط توليد سامانه‌هاي ليزري ريتيان در گفتگو با خبرگزاري‌ها اعلام کرد: «وقتي دريافتيم که اين مجموعه‌ پدافند ليزري را تا چه اندازه کوچک و فشرده مي‌توانيم بسازيم و همچنين متوجه نياز مشتريان به چنين سامانه‌اي شديم، سريعا در جستجوي يک خودروي تاکتيکي بر آمديم تا با نصب سامانه HELWS روي آن،‌ امکان انتقال سريع اين سامانه پدافندي به پايگاه‌هاي عمليات خط مقدم به منظور انجام ماموريت وجود داشته باشد.»
سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR يک خريد بسيار خوب براي ارتش‌ها و همچنين يک نوآوري کاملا کاربردي است. ريتيان وقت خود را با طراحي يک خودروي جديد، سامانه‌هاي پويشي و جستجوي جديد و يا ساخت يک توپ ليزري جديد هدر نداد. بلکه نمونه‌هاي موجود از اين سه بخش را با يکديگر ترکيب کرد و جنگ افزازي جديد ساخت.

شايد تنها ايرادي که بتوان به HELWS MRZR وارد کرد اين است که در حال حاضر توانايي شليک هنگام حرکت را ندارد. براي شليک خودرو بايد متوقف شود و سپس شليک کند. البته اين ضعف تنها مربوط به HELWS MRZR نيست،‌ بلکه ديگر سامانه‌هاي ليزري براي شليک نيازمند توقف هستند. با اين وجود ريتيان به دنبال بهسازي اين سامانه به منظور کسب قابليت‌هاي جديد به ويژه توان شليک هنگام حرکت است تا بتواند با کارايي بالاتري از پايگاه‌هاي عمليات خط مقدم يا هر مکان ديگري که کاروان نظامي قصد توقف دارد محافظت کند. زيرا اين مراکز تجمع، هدفي مناسب براي حمله با پهپادهاي کوچک هستند. اين سامانه همچنين يک جنگ افزار دفاعي بسيار مناسب براي مقابله با حمله زنبوري پهپادهاست.
سامانه پدافند ليزري سبک HELWS MRZR چندي پيش با موفقيت آزمايش شد و قرار است در ماه دسامبر سال ميلادي جاري (2017) توسط ارتش آمريکا نيز در پايگاه فورت استيل (Fort Sill) واقع در ايالت اوکلاهما مورد آزمايش و ارزيابي قرار گيرد؛ فورت استيل پايگاه اصلي پدافند هوايي ارتش ايالات متحده آمريکا است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۸۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حجت عباسی» فرمانده پدافند هوایی شرق شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح دوشنبه طی مراسمی حجت عباسی به عنوان فرمانده پدافند هوایی شرق قائم آل محمد (عج) معارفه شد.

سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: وجود دو مؤلفه امنیت و سلامت، نعمت است.

طالبی گفت: اگر قدر دان این دو مؤلفه نباشیم نعمت بزرگی را از دست داده‌ایم.

وی افزود: نداشتن امنیت همه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و … افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی خراسان جنوبی با ارزیابی‌های کشوری در همه مؤلفه‌های امنیتی با وجود داشتن کویر گسترده، وسعت و پراکندگی از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار است که با تلاش نیروهای نظامی، دفاعی و امنیتی کسب شده است.

وی یادآور شد: در خراسان جنوبی تعامل خوبی بین اعضای شورای تأمین و ارگان‌ها نظامی وجود دارد که خدا را در این راستا شاکریم.

گفتنی است وی در این مراسم از زحمات امیر ارسلان پرویز قدردانی و برای حجت عباسی فرمانده جدید پدافند هوایی شرق آرزوی موفقیت کرد.

امیر ارسلان پرویز فرمانده سابق پدافند هوایی شرق قائم آل محمد (ص) نیز در این مراسم گفت: در دوران خدمت روحیه جهادی را در حوزه مأموریتی ترویج کردم.

وی بیان کرد: از خدمت در بیرجند خاطرات شیرینی دارم و در واقع گوشه‌ای از قلب خودم را در بیرجند می‌گذارم.

پرویز یادآور شد: همه تلاش ما بر این است که وظیفه خود یعنی حراست از آسمان ایران عزیز را به خوبی و درستی انجام دهیم.

کد خبر 6091699

دیگر خبرها

  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • ثبت تصاویری خاص از شکار و شکارچی!
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • «حجت عباسی» فرمانده پدافند هوایی شرق شد
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • (ویدئو) آتش المپیک؛ نمایش پهپادها در آسمان فرانسه
  • انتشار تصاویر و ویدیویی از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یمن
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • جنگ پهپادها در آسمان؛ شیوه جالب برای ساقط کردن پهپاد اوکراینی! | فیلم
  • این عنکبوت بی رحم و خطرناک است(عکس)