نمیتوانم دفاع خاصی از ادبیات حوزه کودکان استان داشته باشم/نویسندگان این حوزه از دنیای کودکی فاصله گرفتهاند
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۱۱۹۱۶
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان گفت: در استان هرمزگان تعداد اندکی نویسنده کودک و نوجوان داریم و کسانی هم که در این عرصه کار میکنند این حوزه برایشان چندان جدی نیست و از دنیای کودک فاصله گرفتهاند و این دنیا را به خوبی نمیشناسند بنابراین نمیتوانم دفاع خاصی از ادبیات حوزه کودکان استان داشته باشم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مژده عباسی، نویسنده ادبیات کودک هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، با اشاره به برنامه های آینده خود، اظهار کرد: هدایت کردن کودکان به سمت استفاده از بازیها، سنتها و صحبت کردن در مورد مسایل بومی است از جمله اقداماتی که در برنامه کاری خود دارم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: در حوزه ادبیات بزرگ سال نیز فعالیت هایی داشته ام که از جمله کتابهای «من سردم است» و «پشت چشمت میمانم» منتشر شده و همچنین کتابهای «ما که با خود غریبه نیستیم» و «تا همیشه» کتابهای مشترک او با سایر نویسندگان است و اثر دیگرم کتاب دوجلدی «قصههای بومی استان هرمزگان» نیز در قالب تحقیق و پژوهش گردآوری شده است. نویسنده ادبیات کودک هرمزگان در خصوص فعالیتهای خود، گفت: حدود 12 سال مسئول انجمن داستان حوزه هنری بندرعباس و 19 سال است که کار نوشتن را به شکل حرفهای با حضور در انجمن داستان هرمزگان آغاز به کار کرده ام . آموزش داستاننویسی در مدارس/راهاندازی انجمن داستان برای کودکان عباسی با اشاره به فعالیتهایی که در حوزه ادبیات کودک ،خاطر نشان کرد: چندین سال است در بندرعباس در مدارس پسرانه و دخترانه در مقاطع گوناگون برای کودکان جلسات آموزش داستاننویسی راهاندازی کردهام و همچنین در ایام تابستان پژوهش سرای دانشآموزی فعالیت میکنم و جلسات آموزش داستاننویسی دارم. وی هدف از آموزش کلاس های داستاننویسی را کشف استعدادهای ادبی کودکان عنوان کرد و گفت: با این کار بتوانیم آنها را راهنمایی کنیم تا در مسیر درستی قرار بگیرند و به دنبال راهاندازی انجمن داستان برای کودکان هستم تا بچههایی که این دورههای نویسندگی را طی کردهاند رها نشوند.
مسئول انجمن داستان حوزه هنری بندرعباس اظهار کرد: تمام آموزشهای من به کودکان از طریق بازی می باشد طبیعی است که این کودکان نمیتوانند یکباره وارد انجمن مربوط به بزرگسالان شوند چرا که زبانی که در این انجمنها به کار میرود با زبان مربوط به کودکان فرق دارد و به همین علت بچهها سرگردان میشوند. عباسی در خصوص راه اندازی انجمن داستان نویسی حوزه کودک و نوجوان، افزود: بنده پیشنهاد راهاندازی انجمن داستان نویسی حوزه کودک و نوجوان را به حوزه هنری دادهام و امیدوارم بتوانیم مکانی را برای بچهها در نظر بگیریم تا در هفته حداقل یکبار نشست برگزار کنیم تا استعدادهای آنها نشناخته باقی نماند و رها نشوند.
وی با اشاره به فعالیتهای خود در انجمن داستان حوزه هنری،گفت: حدود 12 سال قبل انجمن داستان را با 3 نفر راهاندازی کردیم و الان جلسات انجمن با حضور 25 نفر برگزار میشود و یکی از دوستان به نام خانم ماندگاری نیز دورههای آموزش داستاننویسی برای بزرگسالان برگزار میکند و افرادی که در این دوره شرکت میکنند پس از پایان جلسات و دریافت مدرکی دال بر پشت سر گذاشتن این دوره وارد انجمن داستان شده و عضوی از انجمن میشوند. نویسنده ادبیات کودک هرمزگان با بیان اینکه عضویت در انجمن داستان نویسی به صورت رایگان است، اظهار کرد: روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 5 عصر تا 19:30 برنامه داریم و در این جلسات، بچهها کارهای گروهی را به صورت کارگاه انجام میدهند برخی اوقات اساتیدی از تهران و سایر شهرها دعوت میکنیم تا بچه ها بتوانند با نویسندگان سایر استانها ارتباط داشته باشند و همچنین گاهی اعضای کانون مجموعهای از داستانهای برگزیده خود را به صورت جمعی منتشر میکنند. عباسی اضافه کرد: کتاب «ما که با خود غریبه نیستیم» یکی از مجموعههایست که به صورت جمعی منتشر شده که کتاب دوم هم با عنوان «تا دریا راهی نیست» به تهران فرستاده شده و بزودی چاپ میشود.
نویسندگان حوزه کودک از دنیای کودکی فاصله گرفتهاند وی حضور زنان در انجمن داستان را پر رنگتر از مردان عنوان کرد و افزود: در استان هرمزگان تعداد اندکی نویسنده کودک و نوجوان داریم و کسانی هم که در این عرصه کار میکنند این حوزه برایشان چندان جدی نیست و از دنیای کودک فاصله گرفتهاند و این دنیا را به خوبی نمیشناسند و نمیتوانم دفاع خاصی از ادبیات حوزه کودکان استان داشته باشم و همین باعث شد به فکر پرورش استعدادهای موجود در این حوزه بیفتیم.
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان با اشاره به اینکه نکته مثبت راهاندازی انجمن داستان کودکان این است که هم کودکان و هم بزرگسالانی که میخواهند برای کودکان بنویسند در این انجمن شرکت خواهند می کنند، تصریح کرد: بچههای این نسل خیلی با ما فرق دارند و من در عین این که به آنها آموزش میدهم با دنیایی آشنا میشوم که زمان کودکی من نبوده است و فکر میکنم حضور در جمع بچهها و شناخت دنیای آنها برای نویسندگان حوزه کودک الزامی است.
عباسی خاطر نشان کرد: تمام دلخوشی ام این است که اگر امروز به بیش از 100 نفر در زمینه داستاننویسی آموزش میدهیم تا چند سال آینده بتوانیم از میان آنها حداقل بیش از 10 نویسنده خوب داشته باشیم که بتوانند جایگاهی در عرصه داستاننویسی در استان داشته باشند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۱۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهترین سریالهای کرهای در ژانر ماورائی؛ از «ورطه» تا «جهنم»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سریالهای فانتزی کرهای عمدتا به خاطر تمرکز بر روی موضوعات عاشقانهها شناخته میشوند، اما این قطعا تنها جنبهی این ژانر نیست. در واقع، بسیاری از این سریالها علاوه بر مضامین عاشقانه، به ژانر وحشت هم سر میزنند، عمیقاً در تاریخ و اساطیر کره غرق میشوند، و موقعیتهای کمدی درجهیکی خلق میکنند.
به گزارش فرادید؛ برخی از این سریالها نیز با افزودن عناصر فراطبیعی به داستانهای جنایی، سریالهایی پلیسی با چاشنی فانتزی پدید آوردهاند که تماشای آنها واقعا لذتبخش است.
دراین جا فهرستی از بهترین سریالهای ماورائی و فانتزی کرهای را با مضامین و ژانرهای گوناگون ملاحظه میکنید.
هتل دل لونا (Hotel Del Luna) (۲۰۱۹)
مالک هتل دل لونا، جانگ مان-وول، به خاطر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده، ۱۳۰۰ سال است که این هتل را اداره میکند. او شخصیتی منزوی، متغیر و عصبانی دارد. از طرف دیگر، گو چان-سونگ، پسر انسانی است که به واسطه معاملهای که یک موجود ماورائی ۲۱ سال پیش با پدرش انجام داده، مجبور میشود مدیر هتل دل لونا شود. این سریال یکی از بهترین سریالهای فانتزی است که با فضاسازی تاریک و کمدیاش، خود را از دیگر سریالهای کمدی رمانتیک متمایز میکند. با وجود بار دراماتیک، هتل دل لونا رویکردی مفرح و بانشاط دارد که باعث میشود برای اکثر بینندگان جذاب باشد. بخش سرگرمکننده هتل دل لونا این است که تنها یک فرد زنده به عنوان مدیر کل در آنجا کار میکند، اما همه افراد دیگر هتل، از جمله مالک و تمام مهمانان، مرده هستند. این موضوع به سریال فرصت میدهد تا با حضور بازیگران مهمان جذاب که نقش ارواح مختلف را بازی میکنند، هر روز شاهد ورود و خروج مهمانان متفاوتی در هتل باشد.
بولگاسال؛ ارواح نامیرا Bulgasal: Immortal Souls (۲۰۲۱)
یکی دیگر از مدعیان عنوان بهترین سریال ماوراءالطبیعه کرهای این سریال فانتزی تاریک با موضوع انتقام است. دان هوال، افسر نظامی دوره جوسئون، نفرین شده که یک بولگاسال باشد؛ موجودی خونآشام و جاودانه. او که ۶۰۰ سال است به دنبال انتقام است، رابطهای پرتنش با زنی به نام مین سانگ-وون برقرار میکند که او نیز پس از یک رویداد غمانگیز، پس از ۶۰۰ سال، جاودانگی خود را از دست داده است. سریال بولگاسال با آشکارسازی راز زندگیهای گذشته و حال این دو شخصیت، به طرز ماهرانهای عناصر هیجانانگیز و فانتزی را در یک درام تاریخی الهامگرفته از وقایع واقعی ترکیب میکند. این سریال همچنین به خاطر طراحی صحنهی خیرهکننده، دنیای اسطورهای جذاب و احترام به تاریخ کره، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
عازم جهنم (۲۰۲۱) Hellbound
«عازم جهنم» کمی به سمت ژانر وحشت تمایل پیدا میکند، زیرا بر روی زنده شدن هیولاهایی از دل افسانههای شهری تمرکز دارد. با این حال، این سریال همچنین جنبههای فانتزی بسیار واضحی در داستان ماوراءالطبیعه خود دارد. در این مجموعه، موجوداتی به دنیای واقعی میآیند و در ظاهر قضاوت الهی را بر گناهکاران اعمال میکنند. به زودی، در سراسر کره، کلیساها شروع به پرستش این شیاطین میکنند و ادعا میکنند که خدا آنها را برای کشاندن گناهکاران به جهنم فرستاده است و موعظه میکنند که هر کسی که میمیرد گناه کرده است و سزاوار آن است. با این حال، زمانی که هیولاها برای کشتن یک نوزاد اقدام میکنند، این اید زیر سوال میرود.
بار مرموز سانگاب (۲۰۲۰) Mystic Pop-up Bar
بار مرموز یکی از بهترین سریالهای کرهای در سال ۲۰۲۰ بود و داستان یک فروشگاه را روایت میکرد که کارمندان آن تواناییها و داستانهای منحصر به فردی دارند. صاحب این بار، وول-جو زنی است که به خاطر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده، به مدت ۵۰۰ سال در قلمرو زندگان نفرین شده است تا به مردم و ارواح در حل کینهها و عقدههایشان کمک کند. در کنار او، هان کانگ کارمند پارهوقت حضور دارد که به دلیل تواناییاش در وادار کردن مردم به اعتراف احساساتشان تنها با یک لمس، به عنوان یک «طردشده» شناخته میشود. همچنین نامزد سابق زن نفرینشده، یعنی ولیعهد یی-هون، به عنوان مدیر در آنجا کار میکند.
به خاطر مقدمه منحصر به فرد و عناصر کمدی و دراماتیک، بار مرموز قطعا در بین بهترین سریالهای ماوراءالطبیعه کرهای قرار میگیرد.
افسانه نه دم (۲۰۲۰) Tale Of The Nine Tailed
افسانه نه دم یکی از چندین سریال فانتزی کرهای است که داستان Gumiho را روایت میکند؛ موجودی از افسانههای کرهای که در اصل یک روباه است و در بیشتر داستانها به زنی زیبا تبدیل میشود که مردان را اغوا میکند و فقط کبد یا قلب آنها را میخورد. با این حال، در اکثر درامهای کرهای این ماجرا اغلب تغییر میکند و بیشتر به یک داستان عاشقانه بین Gumiho و انسانی که ملاقات میکند تبدیل میشود. اما این سریال جنسیت Gumiho را نیز تغییر میدهد و او را به یک روح نگهبان ۱۰۰۰ ساله سابق تبدیل میکند که اکنون در شهر زندگی میکند.
او به عنوان عضوی از اداره مهاجرت دنیای پس از مرگ کار میکند که از رودخانه سامدو محافظت میکند و برای از بین بردن موجودات ماوراءالطبیعهای که دنیا را تهدید میکنند، فعالیت میکند. شریک او Gumiho دیگری به نام Goo Shin-joo است که دامپزشک است. این یک داستان عاشقانه در مورد دو عاشق قدیمی است که در طول زمان سعی در برقراری ارتباط مجدد داشتهاند، زیرا یکی از آنها برای نجات جان دیگری در گذشته جان خود را فدا کرده است.
پادشاه؛ سلطنت ابدی (۲۰۲۰) The King: Eternal Monarch
«پادشاه: سلطنت ابدی» در دو دنیای موازی اتفاق میافتد. در کودکی، شاهزاده لی جی-هون شاهد قتل پدرش توسط عمویش است. سالها بعد، او که حالا پادشاه شده، دروازهای به دنیای موازی را کشف میکند که عمویش به آنجا فرار کرده است. با ورود به این دنیای موازی، پادشاه با زنی کارآگاه به نام جونگ ته-ئول آشنا میشود که کلید کشف راز دوران کودکی آسیبدیده اوست. آنها با هم سعی میکنند تا نقشه عموی جی-هون برای تصرف هر دو دنیا را متوقف کنند.
این سریال که اقتباسی مدرن و عالی از یک افسانه کرهای کلاسیک است، بسیار موفق و مورد تحسین منتقدان بود و در نهایت در جوایز درام SBS در سال ۲۰۲۰، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک مینیسریال فانتزی/ عاشقانه را برای لی مین هو به ارمغان آورد و در مجموع هفت نامزدی دریافت کرد.
وقایعنامه آرسدال (۲۰۱۹) Arthdal Chronicles
«وقایعنامه آرسدال» در سرزمینی افسانهای اتفاق میافتد و بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه سرنوشت افرادی خاص، آینده این سرزمین را رقم خواهد زد. این شخصیتها شامل تاگون، پسر ارشد رهبر اتحاد آرسدال، دوقلوهای ایون-سو و سایا و دانشمند جنگجو ته آل-ها هستند که او نیز دختر رئیس قبیله هی است.
از طریق زندگی آنها، وقایعنامه آرسدال تصویری از عصر برنز را ترسیم میکند که توسط درام سیاسی، علایق عاشقانه و جلوههای بصری بینظیر هدایت میشود. وقایعنامه آرسدال برای تماشاگرانی که به دنبال یک درام حماسی، پر از اکشن و با کیفیت خوب هستند، یکی از بهترینها است. با وجود اینکه این سریال در کره جنوبی از نظر بینندگان به اندازه کافی موفق نبود، اما در آمریکا عملکرد خوبی داشت. این سریال همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد را برای جانگ دونگ-گون در جوایز هنرمندان آسیا به ارمغان آورد.
پروندههای پرستار مدرسه (۲۰۲۰) The School Nurse Files
«پرستار مدرسه» بدون شک یکی از بهترین سریالهای ماوراءالطبیعه کرهای است. این سریال دنیایی را به تصویر میکشد که در آن احساسات، ارواح و خواستههای انسانی به شکل «ژله» وجود دارند و برخی از آنها بیخطر و برخی دیگر خطرناک هستند.
آن اون-یانگ، پرستار مدرسهای است که توانایی دیدن و برقراری ارتباط با این «ژله»ها را دارد. او به یک مدرسه جدید منتقل میشود که به نظر میرسد تحت تاثیر اتفاقات مرموزی قرار گرفته است. در ادامه، با هونگ این-پیو، مردی که دارای میدان انرژیای است که از او در برابر «ژله»ها محافظت میکند، آشنا میشود. او هم در همان مدرسه تدریس میکند.
«پرستار مدرسه» یک کمدی-فانتزی کرهای با فضایی مفرح و طنزآلود است که در آن این دو نفر با هم همکاری میکنند تا پروندههای عجیب و غریبی که در مدرسه رخ میدهد را حل کنند. این سریال با ارائهی معماهای سرگرمکننده در کنار یک راز کلی، تجربهی جذابی را برای مخاطبان رقم میزند.
کیمیای ارواح (۲۰۲۲) Alchemy of Souls
این سریال در کشور خیالی Daeho جریان دارد و داستان یک طلسم ممنوعه را روایت میکند که قدرت جابهجایی جانها بین بدنها را دارد. داستان زمانی آغاز میشود که روح یک قاتل زن نخبه به نام ناکسو در بدن ضعیفتر زنی به نام مو-دوک گرفتار میشود. در بدن مو-دوک، ناکسو خدمتکار یک نجیبزاده به نام جانگ اوک میشود، به او مهارتهای رزمی خود را میآموزد و این دو عاشق یکدیگر میشوند. این سریال علاوه بر داستانهای پیچیدهاش، به دلیل اکشن و جلوههای ویژه درجهیک یکی ازبهترین فانتزیهای کرهای است. این سریال همچنین به خاطر داستان و بازیگران خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی را از آن خود کرد.
باز کردن قفل رئیسم (۲۰۲۲) Unlock My Boss
این یکی از جدیدترین و عجیبترین سریالهای کرهای با ژانر ماوراءالطبیعه است. ایدهی کلی داستان بسیار ساده است: روح مدیرعامل یک شرکت فناوری در داخل یک تلفن همراه گیر کرده است! شاید با شنیدن این موضوع فکر کنید که با سریالی عجیب و غریب طرف هستید و حق هم دارید! با این حال، علیرغم این داستان عجیب، «باز کردن قفل رئیسم» دارای خط داستانی منسجمی است و بازی پارک سانگ-وونگ در نقش کیم سئون-جو (همان رئیس گیر افتاده) یکی از نکات مثبت قابل توجه آن به شمار میرود.
داستان از جایی شروع میشود که پارک سئونگ، یک بیکار به دنبال شغل، گوشی تلفن همراه کیم سئون-جو را پیدا میکند و این دو درگیر ماجراهایی باورنکردنی میشوند. در حالی که پارک وظایف کیم را انجام میدهد، هدف نهایی او دریافت ۱۰ میلیارد وون از ثروت این کارآفرینِ درگذشته است.
تسخیر شده (۲۰۱۹) Possessed
سریال «تسخیر شده» با معرفی هوانگ دائه-دو، یک قاتل زنجیرهای بیرحم شروع میشود. او پس از کشتن ۳۰ نفر دستگیر و به سرعت اعدام میشود. اما ۲۰ سال بعد، نیروی شرور جدیدی ظهور میکند که همان هوانگ دائه-دو است که از مرگ بازگشته.
داستان حول محور کانگ پیل-سونگ، کارآگاه جنایی، و هونگ سئو-جونگ، زن جوانی که توانایی دیدن و صحبت با مردگان را دارد، میچرخد. زندگی آنها زمانی به هم گره میخورد که برای متوقف کردن یک سری قتلهای غیرعادی با هم متحد میشوند.
این سریال صحنههای خشن و لحظات دلهرهآور زیادی دارد و مناسب افراد حساس نیست. با وجود یک قاتل تسخیرشده که آزادانه پرسه میزند، شباهتهایی به فیلمهای اسلشر دارد، اما در عین حال صحنههای عاشقانهای را نیز در خود جای داده است که برای طرفداران سریالهای کرهای بسیار جذاب است.
ورطه (۲۰۱۹) (Abyss)
این سریال با روایت سرگذشت دو دوست، بینندگان را به گردابی از اتفاقات عجیب و غریب میبرد. یکی از این دو دوست، چا مین، وارث یک شرکت لوازم آرایشی است اما ظاهری معمولی دارد. دیگری، لی می-دو، یک دادستان خوشچهره است. یک شب سرنوشتساز، هر دوی آنها در شرایطی متفاوت میمیرند و توسط موجودی ماوراءالطبیعه به نام «ورطه» دوباره متولد میشوند؛ اما نکته اینجاست که ظاهر جدیدشان بر اساس روح آنها شکل گرفته است.
با وجود ظاهر جدیدشان، آنها باید حقیقت پشت این ماجرا و دلیل تناسخ خود را کشف کنند. این K-Drama نگاهی منحصربهفرد به شخصیتهای این دو دوست دارد، چرا که ظاهر جدید آنها بر اساس دنیای درونشان شکل گرفته است.
۲۲۰۵۷