Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور گفت: در بعد خارجی تلاش‌های فراوانی برای جلب نظر و مشارکت کشورهای منطقه به عمل آمد، اما نتیجه‌ای در بر نداشت.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد دولت یازدهم و دوازدهم علی رغم همه تلاش‌هایی که برای حل مشکل دارد، توفیق چندانی به دست نیاورده است، گفت: دولت یازدهم وقتی که بر سر کار آمد، وضعیت محیط زیست کشور در شرایط خیلی بدی بود و تلاش بر این شد تا ضمن تشکیل شورای عالی محیط زیست، همچنین اداره کل مقابله با گرد و غبار نیز تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضیاء الدین شعاعی، ادامه داد: مشکل کنونی گرد و غبار کشور منشأ تاریخی دارد و شاید ریشه آن به ۵۰ سال پیش از این بازگردد. ضمناً این مشکل هم ریشه انسانی و هم ریشه طبیعی دارد.

شعاعی ادامه داد: یک بخش مهمی از ریشه مشکل گرد و غبار کشور نیز به خارج از مرزهای کشور باز می گردد و همانطور که می دانید در حال حاضر چیزی حدود ۴ میلیون مترمربع زمین در عراق به دلیل نا امنی های موجود و مشکل آب از زیر کشت خارج شده است.

وی اضافه کرد: در بعد داخلی هم شرایط بهتر از این نیست و برای مثال در استان خوزستان هم اینک ۴۰ درصد از منابع آبی نسبت به میانگین دوره بلند مدت کاهش یافته است.

شعاعی تصریح کرد: خشکسالی های اخیر در کنار مدیریت بد آب شرایطی را در داخل کشور پیش آورده است که گرد و غبار به شکل آزار دهنده‌ای افزایش یابد و تلاش ها برای توقف آن نیز به این زودی ها به نتیجه نخواهد رسید.

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار با تأکید بر این نکته که بحران گرد و غبار کشور ۲۵ تا ۵۰ سال دیگر هم حل نخواهد شد، در مورد فعالیت های داخلی و خارجی اداره متبوعش ادامه داد: در بعد خارجی تلاش های فراوانی برای جلب نظر و مشارکت کشورهای منطقه به عمل آمد، اما نتیجه ای در بر نداشت  و ما زمانی که دیدیم در بعد منطقه ای به توفیق نمی رسیم، تلاش کردیم مسئله گرد و غبار را در بعد جهانی و بین المللی پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما در بعد بین المللی شاهکار کردیم، افزود: در بعد بین المللی ۴ قطعنامه طی یک و نیم سال در مجامع جهانی از جمله سازمان ملل به تصویب رساندیم که به نوبه خود کار بسیار بزرگی است. در این قطعنامه ها نیاز به وفاق منطقه ای، نیاز به کمک به کشورهای غیر برخوردار و تنظیم سندهای جامع دارد که ما این ها را در دستور خود قرار دادیم و عملیاتی شد.

شجاعی در مورد بخش داخلی هم تأکید کرد: در بخش داخلی ما برای هر استان سند استانی گرد و غبار را تنظیم کرده ایم و تلاش ما بر این است که منشأ تولید گرد و غبار را در هر استان شناسایی و متوقف کنیم.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در بخش پایانی سخن های خود و در رابطه با بحران ناشناخته شهر اهواز که هر بار جمع زیادی را راهی بیمارستان می کند، نیز گفت: روند این بحران کاهشی است و قبلاً تصور این بود که منشأ گرد و غبار دارد اما مشاهده شد که حتی در زمان های بارانی و نبود گرد و غبار نیز رخ می دهد. از این رو گمان بر روی گیاهان غیر بومی شهر اهواز رفته است و در این رابطه مطالعات در حال پیگیری است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام و ابلاغ شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امید شریفی؛ مدیر روابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم در خصوص «اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‏گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

او افزود: از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب و کار تمامی صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان‌سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

شریفی، سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی را به عنوان یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا برشمرد و اظهار کرد: این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال زایی و اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی کشور موثر عمل کند.

صدور 29 مجوز تأسیس موزه خصوصی طی 2 سال گذشته

سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه، از منع تردد خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی در ایران و الزام دریافت و نصب پلاک گذر موقت به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان یاد و تصریح کرد: این مشکل، سالیان متمادی موجب نارضایتی گردشگران شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذیربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، موضوع بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور، در فروردین ماه 1403 توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمامی واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: در پی اجرای این طرح، زین پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌‏المللی و قانون الحاق ایران به‏ کنوانسیون عبور و مرور جاده‏ای (1968 وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، بلامانع است و فقط خودروهایی‏ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‏ کشور را دارند ملزم به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمامی مبادی ورودی به کشور، خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز