Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@09:28:17 GMT

غربالگری اضطراب از کودکان استان زنجان

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۸۷۹۸

غربالگری اضطراب از کودکان استان زنجان

استان‌ها > زنجان - روزنامه همشهری زنجان نوشت : هر صبح از آغاز روز تا هنگام شب در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیریم؛ موقعیت‌هایی که گاه ممکن است برایمان استرس‌زا و اضطراب‌آور باشند. اگر بتوانیم یاد بگیریم که چگونه این اضطراب را کنترل کنیم، به طور حتم می‌توانیم با آرامش بیشتری به کارهای روزمره خود برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر نتوانیم بر این مسئله فائق بیاییم، مطمئنا روزهای سختی را خواهیم گذراند.

روانشناسان معتقدند که باید در سنین کودکی بر اضطراب چیره شد و برای درمان آن کوشید، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد، افراد در بزرگسالی نمی‌توانند از پس مشکلات و شرایط دشوار زندگی برآیند. نگاهی به آمار افرادی که دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند، این نکته را می‌رساند که بسیاری از آنها در دوره کودکی شرایط اضطراب‌آور و نامساعد روحی داشته اند. خانواده این افراد از وضعیت فرزند خود بی‌خبر بوده‌اند و هیچ راه‌حلی برای ذهن آشفته و روح ناآرام کودک خود نداشته‌اند. بسیاری از این افراد در محیط کار، در زندگی زناشویی و در اجتماع رفتارهای نابه‌هنجار از خود نشان می‌دهند و منزوی می‌شوند.
حال چند سوال جدی در این میان مطرح می‌شود؛ کودکان ایرانی تا چه حد مضطرب هستند؟ چه تعداد از آنان اختلال اضطراب دارند و والدین چگونه می‌توانند دریابند که فرزند آنها اختلال اضطراب دارد؟ و دست آخر اینکه آیا می‌توان اضطراب کودکان را درمان کرد؟

آمار کشوری
سازمان بهزیستی کشور از سال 90 طرح غربالگری اضطراب کودکان 5تا 6ساله را در دستور کار قرار داد. این طرح که ابتدا به صورت پایلوت در 7 استان اجرا شد، ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 96 تصمیم گرفته شد در سراسر ایران به مرحله اجرایی درآید.
طبق آخرین آمار، سال گذشته 45هزار کودک 5 تا 6ساله مورد غربالگری اضطراب قرار گرفتند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، 29درصد این کودکان مشکوک به اضطراب بودند اما برخی والدین برای تشخیص قطعی اضطراب کودکان خود مراجعه نکردند و فقط 50درصد والدین کودکان خود را برای بررسی‌های بیشتر به مراکز مشاوره آوردند. این آمارها می‌رساند که درصد کودکان مشکوک به اضطراب در ایران (که در کشور 29درصد بوده است) نسبت به درصد جهانی خیلی بیشتر است. البته این آمار را نمی‌توان به تمام کشور تعمیم داد، چون تمام بچه‌هایی که غربال می‌شوند، برای بررسی‌های بیشتر مراجعه نمی‌کنند.

در استان
سال گذشته طرح غربالگری در زنجان انجام شد. در این طرح هزار کودک 5 تا 6ساله غربال شدند. این را «شهین موسوی» کارشناس مسئول معاون پیشگیری بهزیستی استان می‌گوید.
وی در خصوص اجرایی شدن طرح مذکور در سال جاری اظهار می‌کند: امسال 2هزار و 500 کودک غربالگری اضطراب می‌شوند و برخلاف سال گذشته، امسال در خرمدره، ابهر و خدابنده نیز این طرح اجرایی می‌شود.
موسوی از ارائه نتایج غربالگری سال گذشته امتناع می‌کند و می‌گوید: اضطراب نوعی احساس ناخوشایند است که در صورت درمان نکردن آن، در بزرگسالی با احساسات دلواپسی بروز می‌کند و فرد را دچار مشکلات فراوان می‌کند.
کارشناس مسئول معاونت پیشگیری بهزیستی اظهار می‌کند: ناشناخته ماندن علت اضطراب می‌تواند فرد مضطرب را در عملکرد تحصیلی، خودمراقبتی و ارتباطات وی با اجتماع دچار اختلال کند.

نشانه‌ها
موسوی با بیان این نکته که علائم اضطراب در کودکان در 3 دسته رفتاری، شناختی و جسمی بروز می‌کند، می‌افزاید: خانواده‌ها باید به نشانه‌های اضطراب در کودکانشان آگاه باشند. مکیدن انگشت، شب‌ادراری، قرمز شدن صورت و دل‌پیچه از نشانه‌های این اختلال است.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر این افراد در زندگی و انجام کارهای خود تمرکز ندارند، به کمتر کسی اعتماد می‌کنند، نظم ندارند و در اکثر مواقع پرخاشگر هستند و به دیگران آسیب می‌زنند.
کارشناس مسئول معاونت پیشگیری بهزیستی استان با اعلام اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اضطراب است، می‌افزاید: این احساس ناخوشایند هرگز خودبه‌خود درمان نمی‌شود و برای اینکه فرد بهبود یابد، باید تحت درمان قرار بگیرد.
موسوی با تاکید بر اینکه عوامل استرس‌زا در زندگی ماشینی افزایش پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: اختلافات و مشاجرات خانوادگی، بازی‌های رایانه‌ای و بی‌توجهی به کودکان، هر کدام می‌تواند موجب استرس در کودکان شود و آنها را در زندگی آینده دچار اختلال کند. وی در ادامه ضمن دعوت از والدین برای شرکت در این غربالگری می‌گوید: سال گذشته والدین تمایل زیادی برای شرکت در این طرح نداشتند، اما امسال میزان همکاری والدین با این طرح افزایش یافته است.

نیاز کودکان به مشاوره و غربالگری


کارشناس مسئول معاونت پیشگیری بهزیستی با اشاره به این نکته که والدین گمان می‌کنند خود از تربیت فرزندشان برمی‌آیند، ادامه می‌دهد: خانواده‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند از فرزندان خود مراقبت کنند و حواسشان به کودکانشان است و نیازی به شرکت در این طرح ندارند. در حالی که برخی اتفاقات در محیط خانواده و بی‌توجهی به آنها می‌تواند منشأ رفتارهای نابه‌هنجار در بزرگسالی فرد شود.
«شهین موسوی» می‌افزاید: در حال حاضر 2 مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان در استان فعال است و والدینی که فرزند آنها برای کنترل اضطراب نیاز به مشاوره دارند، می‌توانند به این 2 مرکز مراجعه کنند.

 

46

 

کلید واژه‌ها : استان زنجان - زنجان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند

یک مطالعه نشان داده که انجام بازی تتریس پس از تجربه یک رویداد آسیب‌زا و تروماتیک می تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه یا PTSD کمک کند.

به گزارش روزیاتو، این بازی ویدیویی محبوب به کاهش احتمال بروز فلاش‌بک و یادآوری های ناشی از اختلال اضطراب پس از حادثه بعد از تجربه یک رویداد آسیب‌زا کمک می کند.

به گفته محققان، این بازی ممکن است به جلوگیری از یادآوری خاطراتی از مناظر و صداهایی که فرد در آن زمان شاهد آن ها بوده، کمک کند.

تحقیقات دیگری نشان داده که انجام این بازی تنها به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات در مادرانی شود که تا هفت سال مشکلات مربوط به زایمان داشته‌اند.

دکتر کاترین دیپروز از دانشگاه آکسفورد که روی اولین پژوهش کار می کرد، گفته است:

ما می دانیم که یک دوره حداکثر شش ساعته وجود دارد که در آن می توان انواع خاصی از خاطرات که در ذهن انسان ثبت می شوند را تحت تاثیر قرار داد.

ما نشان داده‌ایم که انجام بازی «تتریس» توسط داوطلبان سالم در این پنجره زمانی می‌تواند خاطرات فلاش‌بک را بدون از بین بردن توانایی درک رویداد کاهش دهد.

PTSD یک اختلال اضطرابی است که بر اثر تجربه رویدادهای بسیار استرس‌زا، ترسناک یا ناراحت‌کننده ایجاد شده و می تواند منجر به کابوس، یادآوری مکرر خاطرات حادثه و احساس انزوا شود.

علل بروز PTSD می تواند از تصادفات جاده ای جدی گرفته تا حملات خشونت‌آمیز، مشکلات سلامتی یا مسائل مربوط به زایمان متغیر باشد.

راهکارهای درمانی اختلال اضطراب پس از حادثه شامل درمان‌های گفتاری، مانند درمان شناختی رفتاری و مصرف داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین یا سرترالین هستند.

اولین مطالعه که در مجله PLOS One منتشر شده، به بررسی این موضوع پرداخته که بازی تتریس (یکی از محبوب ترین بازی‌های ویدیویی در تمام دوران) چه تاثیری بر احتمال ابتلا به این اختلال دارد.

محققان فیلمی را به ۴۰ داوطلب سالم نشان دادند که شامل تصاویر آسیب‌زا و ناراحت‌کننده از جمله تبلیغاتی بود که خطرات رانندگی در حالت مستی را برجسته می کرد.

پس از ۳۰ دقیقه انتظار، ۲۰ نفر از داوطلبان به مدت ۱۰ دقیقه تتریس بازی کردند؛ در حالی که نیم دیگری از شرکت‌کنندگان هیچ کاری انجام ندادند.

آنهایی که این بازی را انجام داده بودند، در هفته بعد به طور قابل توجهی فلاش‌بک‌های کمتری به فیلم را تجربه کردند.

دکتر امیلی هولمز از دانشگاه آکسفورد گفته است:

ما می‌خواستیم راهی برای کاهش فلاش‌بک‌ها و یادآوری خاطرات منفی ناشی از تروما پیدا کنیم.

تتریس ممکن است با رقابت بر سر منابع مغز برای اطلاعات حسی اثربخش باشد.

ما معتقدیم که این بازی به ‌طور خاص با روشی که خاطرات حسی در دوره پس از تروما ایجاد می‌شوند تداخل دارد و به همین خاطر تعداد فلاش‌بک‌هایی که پس از آن تجربه می‌شوند را کاهش می‌دهد.

مطالعه دوم که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده، به این موضوع پرداخته که چگونه می‌توان از این بازی برای درمان مادران سال‌ها پس از زایمان تروماتیک و آسیب‌زا استفاده کرد.

محققان علائم PTSD را در ۱۸ زن مبتلا به این بیماری بین ۷ ماه تا ۶.۹ سال پس از تولد ردیابی کردند.

به این زنان «نشانه های یادآوری» مانند بازگشت به بخش زایمان داده شده و از آنها خواسته شد ۱۵ روز بعد تتریس بازی کنند.

محققان علائم PTSD آنها را در تمام طول مدت اندازه‌گیری کردند و دریافتند که پس از درخواست از آنها برای انجام بازی، این علائم حدوداً نصف شده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • انجام ۲۰ دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند