Web Analytics Made Easy - Statcounter

کربلا – ایرنا – طی سال های اخیر با توجه به حضور میلیونی مردم ایران در مراسم اربعین، موکب های ایرانی در کنار موکب های سایر کشورها از جمله عراق برای کمک به پذیرایی زایران راه اندازی شده که تعداد آن ها قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به کربلا، در تمام مسیر ۸۵ کیلومتری دو شهر نجف و کربلا خانه ها، اقامت گاه ها و حسینیه هایی به چشم می خورد که برای استراحت زائران پیاده ساخته شده و به نام «موکِب» شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موکب ها انواع مختلفی دارند؛ ممکن است تنها یک چادر عشایری باشد و یا حسینیه ای وسیع با گنجایش بیش از هزار نفر. ممکن است یک خانه چندین طبقه باشد و یا خانه ای کوچک با شمایلی روستایی جالب است تمام این ساختمان ها برای پذیرایی از زائران اربعین ساخته شده اند و در طول سال استفاده دیگری ندارند.
آنچه که مسلم است میزبانان اصلی اربعین مردم عراق هستند که طی سال های گذشته همواره پذیرایی خوبی را از زایران و به خصوص ایرانی ها داشتند اما در سال های اخیر موج جمعیت سبب شده که موکب های ایرانی برای انجام این امر خداپسندانه که مشتاقان زیادی هم در کشورمان دارند بشتابند.
در این راه عراقی ها همکاری مثال زدنی را برای راه اندازی موکب های کوچک و بزرگ مردم ایران داشته به طوری که با همکاری نهادهای ایرانی مستقر در کربلا همچون ستاد بازسازی عتبات و عالیات مکان های مورد نظر را که معمولا شخصی است در این ایام در اختیار ایرانی ها قرار می دهند.
از زمان ورود زایران ایرانی به نجف و در طول مسیر 85 کیلومتری نجف به کربلا و همچنین شهر کربلا، موکب های ایرانی را می بینیم که بسیار مفصل و گسترده برای اربعین برنامه ریزی داشته و خدمات بسیار خوبی را در کنار موکب های عراقی به زایران ارایه می دهند.
رضا صادقی یکی از مسوولان ستاد مردمی موکب حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) که از شهرری در خیابان شهدا کربلا موکب بزرگ و مجهزی را راه اندازی کرده اند گفت: زمین این موکب متعلق به ابو محمد وکیل عراقی است که از سه سال قبل در اختیارمان قرار گرفته و در فضایی به وسعت 6 هزار متر مربع تاسیس شد و برای امسال نیز کارمان را از 1،5 ماه پیش با حضور دو تیم اجرایی آغاز کردیم که با حضور 160 خادم الحسین کارهای مربوط به آماده سازی موکب را انجام دادیم.
وی اظهار داشت: این موکب با توجه به شرایط مکانی و موقعیتی و نزدیکی به حرم اباعبدالله الحسین مورد توجه زایران حسینی قرار گرفته است و دارای امکاناتی همچون آشپزخانه، نانوایی، سرویس بهداشتی، چادرهای اجتماعی، چادرهای اسکان آقایان و بانوان و سایر خدمات است.
صادقی گفت: الحمدلله طی چهار روز گذشته شرایط اسکان تکمیل شده و هر شخص تا 72 ساعت می تواند حضور داشته باشد تا شرایط برای حضور سایر زایران نیز فراهم شود. این موکب ظرفیت روزانه بیش از سه هزار نفر زایر را دارد و روزانه یک هزار غذا توزیع می شود.
وی ادامه داد: علت تعداد کم پخت غذا برخلاف سایر موکب های ایرانی این است که زایران از غذاها و نذری موکب های عراقی نیز استفاده کنند و امیدوارم که مسوولان موکب های ایرانی توجه داشته باشند که میزبان اصلی اربعین عراقی ها هستند و ما در این راه به آنها کمک می کنیم.
همچنین مسوول موکب حضرت زهرا (س) که از شهر اصفهان در کربلا مستقر شده اند گفت: موکب ما یک ساختمان نیمه کاره متعلق به سید کریم یکی از خادم اباعبدالله الحسین و رییس شرکت دیار جنوب جمهور عراق که یک شرکت حمل و نقل است و خادم الکه با همکاری این خیر عراقی برای مراسم های اربعین در اختیارمان قرار داده شده و در فاصله 500 متری تا حرم حضرت امام حسین (ع) قرار دارد.
سید علی موسوی ادامه داد: این موکب ساختمانی هفت طبقه است که 350 اتاق نیمه کاره دارد که طی 25 روز کارهای مربوط به نظافت، برق رسانی، مفروش کردن اتاق ها را انجام دادیم. البته ما پیش از این قصد داشتیم که در کربلا 500 حمام بسازیم که شرایط و زیرساخت ها در کربلا فراهم نبود و مجبور شدیم به سمت اسکان و تغذیه زایران روی بیاوریم.
وی تصریح کرد: حدود 9 روز است که اسکان زایران آغاز شده که حدود 13 هزار نفر از امکانات اینجا استفاده خواهند کرد و طی دو روز گذشته نیز برنامه پذیرایی از زایران را آغاز کردیم که روزانه در سه وعده 15 هزار غذا توزیع می شود. البته در کنار ساختمان مذکور، ساختمان دیگری را ویژه بانوان با ظرفیت 6 هزار نفر راه اندازی شده است.
موسوی ادامه داد: برای نخستین سال است که این کار را به صورت خودجوش و مردمی آغاز کرده ایم و تا 4 روز بعد از اربعین نیز به زایران خدمات می دهیم. البته برای انجام این کار 20 کانتینر و تریلی از ایران اقلام و وسایل مورد نیاز را به کربلا آورده ایم.
یک موکب دار اهوازی که از هشت سال پیش در کربلا موکب دارد گفت: در آن سالها وقتی دیدم که عراقی ها با عشق و علاقه برای پذیرایی زایران زحمت می کشند بر آن شدم که من نیز در این راه قدمی بردارم و کارم را با پخت یک دیگ شله زرد آغاز کردم.
وی ادامه داد: برهمین اساس امکانات لازم را در ایران برای ساخت موکب آماده کردیم و به بصره آمدیم که در آنجا برای راه اندازی موکب از من پول می خواستند که ارایه آن برای من مقدور نبود که در نهایت و در کربلا شخصی خیر خانه اش را در اختیار من قرارداد و طی هفت سال گذشته موکب خود را در خانه این شخص راه اندازی کردم.
وی بیان داشت: هم اکنون به لطف و عنایت خدا موکب تبدیل به حسینیه 260 متر مربعی شده است.
خاورم - 1067**380**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیکبخت کاندیدای خوش‌پوش‌ترین مربی ایران (عکس)

به گزارش ورزش‌سه, از هفته دهم لیگ سه فوتبال کشور که مرحله نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، تیم‌های شادکام و خورشید طلایی چالوس ظهر امروز از ساعت ۱۳ در ورزشگاه تختی مشهد به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان شاگردان نیکبخت واحدی با نتیجه سه بر صفر حریف خود را شکست دادند. 

نکته قابل توجه مسابقه اینکه دو گل شادکام با تعویض‌های علیرضا نیکبخت واحدی سرمربی این تیم رقم خورد و ناصر ترابی و علی دهقان پس از ورود به زمین توانستند برتری تیمشان را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. 

اما آنچه که تیم شادکام را طی ماه‌های اخیر بیشتر مورد توجه اهالی فوتبال قرار داده، حضور نیکبخت واحدی ستاره سابق تیم ملی و سرخابی‌های پایتخت به عنوان سرمربی این تیم است؛ واحدی که در دوران بازی به شدت به دلیل چهره، قامت بلند و تیپ خاصش مورد توجه اهالی فوتبال قرار داشت و حتی در یکی از مصاحبه‌ها خودش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های جهان فوتبال معرفی کرد، حالا در دنیای مربیگری هم همان‌قدر خاص و منحصر به فرد است و لنز دوربین عکاسان را در زمین فوتبال به عنوان چهره ویژه مسابقه و بالاتر از بازیکنان به راحتی جلب خود می‌کند.

دیگر خبرها

  • تصادف مرگبار اتوبوس ایرانیان در ارمنستان
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • عکس| نیکبخت خوش تیپ ترین مربی ایران
  • ترفند جالب ماشاریپوف برای هماهنگی بیشتر
  • نیکبخت کاندیدای خوش‌پوش‌ترین مربی ایران (عکس)
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس