Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آخرین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور در حالی برگزار می شود که فضای مصلای امام خمینی (ره) طی هفت روز گذشته معطر به بوی همدلی و وفاق اصحاب رسانه به دور از تمامی سلایق و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیکی بود.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از روز جمعه گذشته، پنجم آبان با شعار «رسانه های آزاد؛ انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه گشایش یافت و امروز، 12 آبان به فعالیت خود پایان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مصلای امام خمینی (ره) طی این هفت روز گذشته بار دیگر میزبان چشمان شیشه ای رسانه هایی بود که از آنها به عنوان نمایندگان افکار عمومی یاد می کنند.
در طول ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد؛ بیشتر مسئولان و مدیران لشگری و کشوری از آن بازدید کردند.
مسئولان فرهنگی و هنرمندان کشور نیز از جمله دیگر بازدیدکنندگان بودند که حضور آنان در هر غرفه ای از این نمایشگاه سبب ازدحام جمعیت می شد و اگر مسئولی کشوری و یا از مسئولان سه قوه کشور بودند که مورد پرسش و پاسخ اصحاب رسانه و حتی شهروندان قرار می گرفتند و اگر هنرمند و فرد مشهور غیر سیاسی بودند مورد هجوم بازدیدکنندگان سلفی بگیر قرار می گرفتند.
البته امسال چند خبرگزاری و نشریه چاپی مطرح عرصه رسانه حضور نداشتند که این امر به نوعی بی احترامی به مخاطبانشان تلقی شده بود و علاقه مندان آن رسانه از دلایل حضور نیافتنشان پرس و جو می کردند.
نمایشگاه امسال البته با حاشیه هایی همراه بود که شاید سنخیت چندانی با حال و هوای فرهنگی نمایشگاه مطبوعات نداشت، یکی از آنها تجمع های اعتراض آمیز شماری از مالباختگان موسسات مالی غیرمجاز بود.
امسال نیز همچون دوره های گذشته سهم غرفه های استانی از نمایشگاه پایتخت اندک بود و میله های غرفه هایشان در انتهای سالن های نمایشگاه به زمین خورده بودند.
حمیدرضا جلیلی معاون مدیر مسئول روزنامه محلی هگمتانه استان همدان در گفت و گو با ایرنا در همین زمینه می گوید: جایگاه غرفه های رسانه های محلی و استانی در این نمایشگاه موید مظلومیت آنها است و این در حالیست که در برخی از کشورهای توسعه یافته همچون آلمان، رسانه های محلی که کمتر دیده می شوند در ابتدای ورودی نمایشگاه هایشان قرار دارند و مخاطبان پس از عبور از غرفه آنها که در راهروهای اصلی تعبیه شده به مطبوعات اصلی و مهم کشور می رسند.
وی می افزاید: به طور حتم این سیاست سبب دیده شدن هر چه بیشتر رسانه های محلی و استانی می شود و در نهایت به نفع جامعه رسانه ای آن کشورهاست.
جلیلی ادامه می دهد: این شرایط در کشور ما برعکس است و مطبوعات محلی و استانی همیشه در نمایشگاه های رسانه ای در حاشیه قرار می گیرند و مکان های اصلی به رسانه های معروف واگذار می شود.
وی یادآور شد: بر همین اساس هم غرفه های نشریات استانی در این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز شاهد حضور اندک بازدیدکنندگان هستند چرا که فضای بزرگی وجود دارد و شهروندان شاید فرصت بازدید از همه غرفه های نمایشگاه را نداشته باشند و بالطبع فقط به خبرگزاری ها و رسانه های معروفتر سر می زنند.
یکی دیگر از مواردی که در این نمایشگاه به چشم می آید؛ تخصصی تر شدن مباحث نشست ها و کارگاه های آموزشی بود که مخاطبان خاص را به خود جلب می کرد؛ هرچند جای خالی غرفه تشکل های صنفی تخصصی مطبوعات در نمایشگاه کاملا محسوس بود.
نمایشگاه همچون سال های گذشته، محل دیدارهای اصحاب رسانه با یکدیگر بود و به قول پیشکسوتان رسانه که دود چراغ این حرفه را خورده اند؛ محلی برای یادآوری خاطرات گذشته و تجدید رفاقت ها.
همچنین نباید از سهم شهروندان بازدیدکننده از این نمایشگاه چشم پوشی کرد چرا که آنان اصلی ترین هدف برپایی چنین نمایشگاهی هستند تا شعله رکن چهارم دموکراسی کماکان روشن باشد.

** مخاطبان مطبوعات؛ از آمال تا واقعیت
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حالی از 5 آبان ماه گشایش یافته که طی این مدت بازدیدکنندگان مختلفی از اقشار گوناگون به مصلای امام خمینی (ره) تهران آمده اند که وجه مشترک بیشتر آنان روزنامه خوانی و تعلق خاطر به رسانه بود.
جلال دلمقانی بازنشسته 73 ساله در همین زمینه می گوید: اهل مطبوعات هستم، روزنامه ها را می خوانم و بیشتر مطالعه ام در مورد اخبار روز و حوزه های اجتماعی است، نشریات ورزشی را هم می خوانم البته در حوزه تاریخی نیز علاقه مند به مطالعه هستم اما نشریه ای در این زمینه ندیدم.
وی می افزاید: نفس برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه اقدامی ارزشمند، مناسب و مطلوب است و خوشبختانه بازدیدکنندگان زیادی نیز دارند علی الخصوص جوانان که باید هر چه بیشتر با مطبوعات آشنا شوند.
دلمقانی اظهار می دارد: متاسفانه با ظهور رسانه های مجازی، کار برای رسانه های چاپی دشوارتر شده و صد البته فضا را بسیار خراب کرده است زیرا در فضای مجازی هر کسی می آید و مطلبی را بیان می کند، بدون اینکه درست یا غلط بودن آن مشخص باشد و متاسفانه این امر سبب نوعی بی نظمی در عرصه اطلاع رسانی و فرهنگ آموزش شده است؛ همچنین این عوامل سبب شده که آمار مطالعه و خواندن کتاب نیز کاهش یابد و از تیراژ نشریات کاسته شود.
وی در مورد اعتمادش به رسانه های داخلی نسبت به خارجی خاطرنشان می سازد: واقعیتش فرقی برایم ندارد و بیشتر بر روی مطالبی که گفته می شود؛ می اندیشم که آیا به نظر درست است یا نه، البته این یک واقعیت است که اغلب رسانه ها یکطرفه هستند و پشتیبان مالی دارند که براساس منافع حامیانشان عمل می کنند.
دلمقانی می افزاید: بر همین اساس معلوم است که مطالبی را که بی بی سی می گوید نظر سردمداران انگلیس است و یا سی ان ان که نظر سردمداران کاخ سفید است؛ پس طبیعتا نمی توان اعتماد کامل به هیچ رسانه ای داشت و افراد باید بر روی مطالب ارائه شده داخلی و یا خارجی، تامل کنند.

** اغلب رسانه های کشور نگاهی ایدئولوژیک دارند
حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی 55 ساله استاد دانشگاه نیز در همین زمینه می گوید: به شدت، اهل مطبوعات هستم و حوزه های سیاست، فرهنگ و دین را بیشتر از سایر حوزه ها در مطبوعات و رسانه ها دنبال می کنم.
وی در مورد فضای مجازی می افزاید: گسترش وسیع فضای آنلاین به طور حتم تاثیر بسیار زیادی بر روی مواجهه مردم با مطبوعات کاغذی گذاشته و تیراژ آنها را به شدت، کاهش داده است.
این روحانی ادامه داد: امروز احساس می شود که مطبوعات کاغذی در بدترین دوران خودشان از حیث دارا بودن مخاطب به سر می برند که نیاز است تجدیدنظری در نحوه ارائه مطالبشان داشته باشند تا حدودی بتوانند این وضعیت را جبران کنند.
بیگدلی در مورد اعتماد مخاطبان به رسانه های داخلی یادآور می شود: متاسفانه تعداد رسانه های حرفه ای در کشور به شدت اندک است و بسیاری از رسانه های ما نگرش ایدئولوژیک به مسائل دارند.
بر همین اساس هم گاهی اوقات از واقعیت فاصله می گیرند و واقعیت را آنچنان که هست، مطرح نمی کنند و در نتیجه باعث می شود که مردم به سمت برخی از رسانه های خارجی و همچنین فضاهای آنلاین بروند و سعی کنند تا نیازهای کسب اطلاعاتیشان را از آن طریق جستجو کنند.
وی در مورد نمایشگاه امسال مطبوعات و رسانه ها نیز خاطرنشان می سازد: ارزیابی آنچنان قوی از نمایشگاه ندارم و دلیل این امر نیز حضور نداشتن برخی از مطبوعات در نمایشگاه هست، نشست ها و گفت و گوهای نمایشگاه، سطح نازلی داشت و مباحث تخصصی در عرصه روزنامه نگاری و اطلاع رسانی بسیار اندک بود.
بیگدلی یادآور می شود: استقبال زیادی هم از سوی مردم در روزهای نخست برپایی نمایشگاه مشاهده نکردم هر چند که روزهای پایان هفته، مخاطبان بیشتری به مصلی برای بازدید آمدند.

** غلبه فضای مجازی به رسانه های چاپی/ از عصر گوتنبرگ تا موج سوم تافلر و عصر دهکده جهانی مک لوهان
آیدا قائدی 20 ساله دانشجوی علوم آزمایشگاهی نیز می گوید: بنده کمتر از مطالب مطبوعات چاپی بهره مند می شوم و اگر فرصتی داشته ام بیشتر تیترهایشان را خوانده ام، مطالب موردنیازم را از فضاهای مجازی دریافت می کنم چرا که به نظرم دیگر با وجود چنین تکنولوژی هایی که به روز و ساعت و دقیقه مطالب را بیان می کنند؛ نیازی به روزنامه های چاپی نیست.
وی می افزاید: اغلب مطالبی را که از خبرگزاری ها می خوانم در حوزه های سیاسی است و مطالب دیگر کانال های فضای مجازی که منبع نامشخص دارند را نه باور دارم و نه عضوشان می شوم.
قائدی در مورد اعتمادش به رسانه های خارجی نیز اظهار می دارد: اعتمادم به اخباری که از رسانه های برون مرزی پخش می شود، زیاد نیست و بیشتر از اخبار داخلی بهره می برم اما سعی می کنم مطالب سیاسی طیف های مختلف را بخوانم، سبک و سنگین کنم و ببینم کدامیک به واقعیت نزدیکتر است.

** نمایشگاه مطبوعات سبب افزایش اطلاعات در مورد روزنامه نگاری می شود
هاجر نظام لو 53 ساله و بازنشسته آموزش و پرورش نیز به ایرنا می گوید: تا حدودی اهل مطالعه مطبوعات هستم و بیشتر اخبار حوزه های اقتصادی و اجتماعی را پیگیری می کنم، هرچند دریافت اخبارم از فضاهای مجازی بیشتر از مطبوعات چاپی است چرا که سهل الوصول تر است.
وی اظهار می دارد: بعضی روزها روزنامه می خرم اما اغلب اوقات از طریق تبلت، پیگیر اخبار هستم و علاوه بر کانال های تلگرامی، سایت های خبری خبرگزاری های مطرح کشور را هم چک و بررسی می کنم.
نظام لو، نظر مساعدی درباره نمایشگاه امسال دارد و می گوید: به نظرم مناسب و مطلوب بود، اطلاعاتم را در مورد حرفه خبرنگاری، فعالیت مطبوعاتی، رسانه ها و چگونگی نحوه عملکردشان افزایش داد.

** کاهش آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به گذشته
شیما معتمدی فر 30 ساله دانشجوی رشته ارتباطات نیز در همین زمینه می گوید: هر چند که اهل مطبوعات هستم اما طی چند سال گذشته گرایشم به سمت رسانه های فضای مجازی بیشتر شده است.
وی می افزاید: دیگر مثل سال های گذشته روزنامه نمی خرم و اغلب از طریق سایت های خبرگزاری های کشور در پی دریافت اخبار هستم چرا که دسترسی به آنها آسانتر است تا اینکه بروم سر کوچه و یک روزنامه بخرم، اخبار کانال های خبری را هم می بینم اما در نهایت سعی می کنم با مقایسه اخبار خبرگزاری های رسمی همچون ایرنا و ایسنا از صحت و سقم مطالب آگاه شوم.
معتمدی فر در مورد نمایشگاه امسال مطبوعات و رسانه ها نیز معتقد است که هر سال از کیفیتش نسبت به سال های گذشته کاسته می شود.
وی ادامه می دهد: امسال مخالف سرسخت این نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها هستم چرا که فقط یک محلی شده برای گپ و گفت اهالی مطبوعات از همدیگر و کارایی دیگری ندارد و اگر اگر آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات هشت سال قبل را با نمایشگاه امسال مقایسه کنید متوجه می شوید که دچار افت شدیدی از لحاظ آمار بازدیدکنندگان شده است.
این درحالیست که این شهروند، آماری از بازدیدکنندگان دوره های قبل و آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال که هنوز تکمیل نشده است، دراختیار نداشت.
وی یادآور می شود: به نظر می رسد شاید شهروندان، اطلاع چندانی از برپایی این نمایشگاه ندارند و آنهایی هم که می آیند بیشتر برای وقت گذرانی پا به نمایشگاه می گذارند.

** تضارب افکار در این دوره از نمایشگاه مشاهده نمی شود
محمد خزایی 44 ساله و کارمند نیز در همین زمینه می گوید: بنده تقریبا هر روز اهل مطالعه روزنامه هستم و اگر هم نخرم حتما نیم صفحه اول مطبوعات را نگاه می کنم؛ متاسفانه هم اکنون فضای مجازی، رسانه های مکتوب را زمین گیر کرده است و اغلب مردم به سمت این فضا می روند.
وی ادامه می دهد: گاهی شاهد بوده ام که حتی برخی از اخبار فضای مجازی دو روز زودتر از صدا و سیما منتشر می شود و رسانه ملی کشور در اصل دو روز از آن خبر عقب است.
خزایی در مورد اعتمادش به مطالب فضای مجازی اظهار می دارد: اعتماد صد در صدی ندارم اما مطالب را تجزیه و تحلیل کرده و با مسائلی که خودم به آنها اشراف دارم؛ تطبیقشان می دهم تا از میزان واقعیت هایشان آگاه شوم و اینگونه نیست که هر خبری که در کانال های فضای مجازی را بخوانم، و کاملا آنرا بپذیریم بلکه با واقعیات جامعه تطبیق می دهم.
وی اظهار می دارد: از نظر من، منبع خبر اهمیتی ندارد، بلکه مهم این است که چقدر به واقعیت های روز جامعه نزدیک است و اینکه چقدر سانسور ندارد و با حرف دل مردم سازگاری دارد.
خزایی در مورد نمایشگاه مطبوعات امسال نیز می گوید: نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته علی الخصوص نسبت به یک دهه گذشته بسیار کم رنگ و بی اثر است و هر چند از لحاظ فیزیکی و غرفه آرایی بسیار زیباتر شده است اما از منظر محتوا، حرفی برای گفتن ندارد.
نمایشگاه مطبوعات، امروز جمعه 12 آبان به کار خود پایان می دهد.
فراهنگ**9187**1055
گزارشگر: حمیدرضا بازگشا**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها، دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند «پ» ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست می‌توانند به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • گزارشی از آخرین تمرین تیم فوتبال ذوب‌آهن برای مصاف با نساجی با حضور اصحاب‌رسانه
  • اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • رسانه پردازی جلوی حکومت دیکتاتورها را می گیرد
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان