Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح نمایندگان برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشور با عنوان طرح پیمان دو جانبه ارزی خبر داد.

حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ گفت: طرح پیمان دوجانبه ارزی با هدف حذف دلار از مبادلات ارزی کشور توسط نمایندگان کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌این طرح به دنبال آن است تا در پیمان‌ها و قراردادهای اقتصادی از ارز ملی کشورهای طرف قرارداد استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: این طرح مشتمل بر 7 ماده است که در ابتدای آن پیمان پولی دوجانبه شورای عالی پولی اتحادیه پایاپای آسیایی تعریف شده و در موارد بعدی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پولی و بانکی پیش‌بینی شده که ما بتوانیم نقش ارز ملی‌ خودمان را تقویت کنیم تا از ریسک‌ها در امان باشیم.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: بر این اساس دولت را مکلف کرده‌ایم که ایران با کشورهایی که روابط تجاری دارد، پیمان پولی دوجانبه امضا کند و از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را نیز فراهم کند.

وی افزود: ماده 3 این طرح بانک مرکزی را مکلف کرده که شورای پول و اعتبار اولویت‌های کشورهایی که باید با آنها پیمان پولی دوجانبه امضا شود را ظرف 6 ماه تعیین کند. همچنین در ماده دیگری وزارت نفت مکلف شده تا سال 1404 حداقل 30 درصد از وجوه دریافتی بابت فروش نفت و سایر فرآورده‌های نفتی و غیره را از طریق پیمان پولی دوجانبه دریافت کند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: همچنین وزارت امور خارجه مکلف شده است که زمینه ایجاد این مبادلات را فراهم کند و نیز بانک مرکزی مکلف شده که تا سال 1404 با استفاده از پیمان‌های پولی و سهم ارزهای واسط در تجارت فرامرزی‌مان در حد 60 درصد کاهش یابد و در ماده دیگری آمده است که بانک مرکزی هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت امضای پیمان‌های دوجانبه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح آمده که در پایان سال اول 10 درصد از تجارت خارجی کشورمان از طریق پیمان پولی دوجانبه تسویه مالی شود.و سال بعد 15 درصد به آن افزوده شود به طوری که در پایان سال پنجم 60 درصد از تجارت خارجی کشورمان به این شکل تسویه حساب شود.

منبع: فارس

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۷۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی: رابطه استیضاح وزیر صمت با خودروهای فیدلتی اتهام بزرگی به مجلس بود + فیلم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه می‌دانند من منتقد آقای قالیباف بوده‌ام و هم اکنون هستم ولی آقای قالیباف در جریان تفاهم‌نامه برای دریافت خودروی فیدلتی نبود. همچنین فیدلتی‌های برای کارمندان مجلس بوده است نه برای نمایندگان، اما تا جایی که اطلاع دارم حداکثر سه الی چهار نفر از نمایندگان خودروی فیدلتی را دریافت کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ سیدنظام‌الدین موسوی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در برنامه بهارستان دوازدهم گفت: طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها مهم‌ترین و اولین طرح جدی مجلس یازدهم بود که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب این طرح سیاست خارجی کشور را از سردرگمی خارج کرد.
وی افزود: در حوزه نظارتی نیز بنده و برخی دیگر از همکاران موضوع شرکت هفت تپه را به عنوان یکی از بحران‌های اجتماعی مورد پیگیری قرار دادیم و این بحران را مرتفع کردیم.
موسوی اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در مجلس دوازدهم باید آن را تعیین تکلیف کنیم دلار است، متأسفانه اقتصاد ما دلاریزه شده است و همه طرح‌های خوب مجلس یازدهم به همین دلیل مشکل اصلی مردم را مرتفع نمی‌کند.
وی در همین رابطه تصریح کرد: بی ثباتی در معیشت و اقتصاد مردم مسئله است و این مسئله باید با یک تصمیم بزرگ حل شود، بنظر ما راهکار حل این مسئله جدا کردن بند ناف اقتصاد کشور از دلار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


موسوی گفت: بسیاری از افراد و بنگاه‌های اقتصادی از موضوع دلارزدایی متضرر می‌شوند، زیرا تثبیت بازار ارز ضرر و ضربه مهلکی به این افراد و بنگاه‌ها است. منظور ما از دلارزدایی این نیست که دلار به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شود، برخی از محور‌های جدید اقتصادی جهانی مانند کشور‌های بریکس می‌توانند دلار را کنار بگذارند.
وی افزود: مسئله اصلی ما مبادلات خارجی با دلار نیست، بلکه دلاریزه شدن اقتصاد در داخل کشور است، برخی موارد در داخلی کشور هیچ ارتباطی با دلار ندارد، اما دلار برای آن‌ها شاخص تغییر شده است..

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


موسوی در رابطه با موضوع دریافت خودرو‌های فیدلتی توسط برخی نمایندگان مجلس گفت: ماجرای خودرو‌های فیدلتی از جایی شروع شد که نماینده اعلام کرد ماشین‌های شاسی بلندی به برخی نمایندگان داده شده است و رابطه این موضوع با استیضاح وزیر صمت چیست؟ این اتهام بزرگی بود، زیرا دستگاه‌های نظارتی بررسی‌های مختلفی انجام دادند و مشخص شد هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد و اولین کسی هم که این اتهام را تکذیب کرد، وزیر صمت وقت بود.
وی در همین رابطه تصریح کرد: تفاهم مجلس با شرکت وارد‌کننده خورد به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد که در آن زمان آقای فاطمی امین هنوز به منصب وزارت صمت نرسیده بود..

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


موسوی افزود: همه می‌دانند من منتقد آقای قالیباف بوده‌ام و هم اکنون هستم، ولی آقای قالیباف در جریان تفاهم‌نامه برای دریافت خودروی فیدلتی نبود. همچنین فیدلتی‌های برای کارمندان مجلس بوده است نه برای نمایندگان، اما تا جایی که اطلاع دارم حداکثر سه الی چهار نفر از نمایندگان خودروی فیدلتی را دریافت کرده‌اند.
وی اظهار داشت: نقد مردم به اتفاقی که افتاده است، کاملا وارد است، زیرا در آن برهه مردم برای خرید ماشین به صورت قرعه‌کشی مشکلات عدیده‌ای داشتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در ادامه اظهار داشت: اینکه برخی از نمایندگان بیش از حد نطق دارند یا تذکر می‌دهند به این معنا نیست که خیلی موثر هستند، بلکه اثرگذاری معنا و مفهوم متفاوت دارد.

موسوی گفت:روئسای کمیسیون‌ها جلسات بیرونی زیادی دارند که طبیعی است نتوانند خیلی در صحن حضور داشته باشند، بنابراین عدم حضورشان را نباید به منزله کم کاری‌شان دانست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   موسوی با اشاره به بحث صیانت از فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی مشکل حکمرانی فضای مجازی داریم نه فیلترینگ، اینکه سران سه قوه پیج اینستاگرام دارند، اما ایسنتاگرام فیلتر است، یعنی تناقض برای مردم تذکر رهبر انقلاب در خصوص لزوم حفظ وحدت مربوط به مجلس دوازدهم نیست. رهبر انقلاب با اتهام زنی و  تخریب و انتقاد بدون سند مخالف هستند   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • موسوی: رابطه استیضاح وزیر صمت با خودروهای فیدلتی اتهام بزرگی به مجلس بود + فیلم
  • رایزنی ایران و تاجیکستان درمورد تقویت روابط دوجانبه
  • (اینفوگرافیک) با ارزش‌ترین شرکت‌ها در اقتصاد‌های بزرگ اتحادیه اروپا
  • مبادلات تجاری ایران و‌ سریلانکا دوباره برقرار شد
  • همه چیز درباره رویداد Apple Let Loose شب گذشته
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند