Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی (استاد دانشگاه و از فعالان اصلاح‌طلب) روز یکشنبه (چهاردهم آبان ماه) در چهل و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه و عمل در موسسه امام موسی صدر که «امام موسی صدر و تجربه دیگر پذیری» نام داشت، گفت: آیا می‌توان براساس چند متن از سخنرانی‌ها و نوشته‌های امام موسی صدر در دهه‌های شصت و اوایل هفتاد میلادی مولفه‌های گفتگو را در اندیشه و ملک استخراج کرد؟ پاسخ رفتاری و تجربه عملکرد امام موسی صدر رویکرد گفتگومحور را نشان می‌دهد ولی اینکه از این تجربه‌ها آیا بتوان نوعی منظومه گفتاری و نوشتاری استخراج کرد که مثلا او به گفتگو چگونه می‌اندیشیده، شاید وظیفه‌ای باشد که بر دوش ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانیکی ادامه داد: باید تلاش کنیم گفتگو از یک امر ذهنی به امر تجربی و عملی تبدیل شود. به اندازه کافی در آکادمی و در مراکز علمی درباره گفتگو صحبت شده است ولی باید ببینیم این صحبت‌ها تا چه میزان امکان عملی شدن در جامعه پیدا کرده است. چیزی که امروز می‌بینیم این است که چندان هنر و توانایی گفتگو در جامعه دیده نمی‌شود و نمی‌توانیم از مفهوم گفتگو در حل مسایل ریز و درشت خودمان استفاده کنیم. آیا اگر توانش ارتباطی و گفتگوی خودمان را بالا ببریم خانواده‌های با ثبات‌تر، مدرسه‌ای کاراتر و از میزان سیاسی و اجتماعی قوی‌تری نخواهیم داشت؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مدعی دانش مقوله گفتگو نیستم اما قائل این موضوع هستم که باید توجه ویژه‌ای به گفتگو داشته باشیم و تک محور بودن را  از ساحت‌های مختلف عملکردهایمان کم کنیم و بتوانیم به تفکر، اندیشه و احساس یکدیگر نزدیک شویم. به جد معتقدم اگر ما دستکم در ذهن مان بپذیریم که  گفتگو چیز بدی نیست هزینه‌های توسعه و پیشرفت را کاهش خواهیم داد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با چه مقدماتی باید بحث و گفتگو را بازخوانی کنیم، اظهار داشت: نیازمند بالا بردن مهارت‌های مختلف شنیدن و تحمل هستیم و همچنین شناخت مختلف الگوهای گفتگو. اگر به چنین مرحله‌ای برسیم تعارضات کمتر می‌شود و به همدلی و حقیقت نزدیک می‌شویم.

وی افزود: امام موسی صدر نیز براساس آن که شنیده و خوانده‌ایم، زندگی زیستی براساس گفتگو داشته و ما می‌توانیم او را همچون الگوی در نظر گرفته و ویژگی‌هایش استخراج کنیم. در این مسیر رویکرد مرحوم شریعتی راهگشا خواهد بود آنجا که همیشه پیش از بیان هر بحثی سوال چه نیازی است مطرح می‌کرد.

خانیکی افزود: به جد نیاز داریم امام موسی را جلوی خود قرار داده و براساس اندیشه و عملکرد او مهارت‌های گفتگویی خود را افزایش دهیم. خیلی‌ها از گفت گو صحبت می‌کنند ولی در عمل قادر به گفتگو نیستند. اساسا یکی از نقدهایی که به جامعه روشنفکری ما وارد بوده و هست این بود که روشنفکران ما کمتر قائل و قادر به گفتگو با یکدیگر بودند. همین امروز اگر نشریات روشنفکری را ببینیم مدام در حال رد و تخطئه دیگری هستند. در زمان شاه که چه روشنفکر مارکسیست‌ ما و چه مسلمان ما تنها در زندان با یکدیگر گفتگو می‌کردند و شاید بتوان آیت الله طالقانی را یکی از افرادی دانست که بعد گفتگو در وجودش پررنگ بود. اصولا گفتگو مشکل جامعه ماست که نخبگان آن را هم دربرمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در همین مساله بحران آب چند نشست با حضور جامعه شناسان و مهندسان برگزار شد اما به جای گفتگو مدام مساله را به گردن یکدیگر می‌اندازند. همین شکاف بین دولت و جامعه و گروههای مختلف اجتماعی هم وجود دارد. به نظر می‌رسد نگاه گفتگومحور امام موسی صدر زیاد خریداری نداشته و ندارد و ما جز حرف سربی را برنمی‌تابیم. مهمترین مانع فرهنگی ما در مسیر پیشرفت همین امتداد مسیرها در جامعه گفتگو است.

او سپس فقدان توانایی گفتگو در جامعه را دلیل ضعف نهادهای مدنی و اجتماعی دانست و گفت: همین نادانی و ناتوانی نسبت به گفتگو در جامعه ما به ضعف نهادهای مدنی و اجتماعی منجر شده است. کدام نهاد اجتماعی و مدنی را در کشور داریم که عمر طولانی داشته باشد؟ حتی خیریه‌های ما نیز بعد  از مدت چندسال منشعب می‌شوند و مثلا در صورت فوت پدر خیر؛ فرزندان با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند. همه اینها باعث شده ضعف تحزب دچار شویم اگر رقابت حزبی در جامعه نداریم چون جامعه مدنی ضعیف است و چون جامعه مدنی ضعیف است ضعف گفتگو داریم.

خانیکی متذکر شد: گفتگو اگرچه مفهوم دیرپاست اما مقوله جدید محسوب می‌شود مخصوصا برای جامعه‌ای مثل ما اگر زیرساخت‌های فرهنگی جامعه با گفتگو سازگار نباشد، حتی واژه گفتگو نیز شنیده نمی‌شود. جامعه‌ای که آماده گفتگو نیست در تمام بحث‌ها و اظهارنظرها به اختلاف می‌رسد به همین دلایل است که مهارت ما در سکوت و حرف نزدن بیشتر از گفتگو و بیان به چشم می‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سپس در بیان تفاوت واژه گفتگو با ارتباط و مذاکره گفت: اساسا مفهوم گفتگو با واژه‌هایی مثل ارتباط، مذاکره و حتی چت کردن متفاوت است. گفتگو در حقیقت خلق یک معنای مشترک است نه صرفا منتقل کردن آنچه در ذهن من نوعی.

خانیکی سپس هفت مولفه از لوازم گفتگو را برشمرد و بیان کرد: داشتن آگاهی به پیش‌نیازهای گفتگو مثل موقعیت برابر و مدارا توجه به اینکه گفتگو مساله محور است، ضرورت مخاطبه و شنیدن، رد غیرت‌سازی اعم از تفکیک جنسیت، قومیت یا جایگاه اجتماعی، ضرورت بازنگری در شناخت از دیگری، داشتن نگاه فرهنگی به سیاست که همزیستی و تساهل را منجر می‌شود و نهایتا قائل بودن نسبت به اخلاق، هفت مولفه اصلی در تحقق گفتگو هستند.

خانیکی در پایان گریزی به همپوشانی نگرش‌های امام موسی صدر این هفت مولفه گفتگو زد و گفت: اساسا فعالیت‌ها به حرکت امام موسی صدر اول حرکت فرهنگی واجتماعی و بعد سیاسی او بود. جایگاه سیاسی‌اش را نیز از دل زندگی خردمندانه و متفکرانه و فرهنگی کسب کرده بود. با یک گشت در آثار و سخنان او مشخص می‌شود که تمامی این هفت مورد به نوعی در اندیشه او جای داشته‌اند و ما به روشنی رد غیرت‌سازی و نگاه اخلاقی به سیاست و توجه به مسایل روز را در سخنرانی‌ها و نوشته‌های او می‌بینیم.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌ها است، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مساله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

علم الهدی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا (ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

وی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهد الرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

کد خبر 6090361

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد