Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان اهواز با 31 هزار و 800 هکتار مساحت، سومین شهر وسیع ایران پس از تهران و مشهد است که همواره با شرایط نامطلوب آب و هوایی مواجه است. نبود پوشش گیاهی درمناطق مستعد گرد وغبار، بیابان‌زدایی نشدن کشورهای همسایه و وجود آلودگی‌های صنعتی موجود نیز منجر به بروز پدیده شدید گرد و غبار شده و باعث شده که میزان آلودگی از محدوده آلودگی فوق‌سنگین تعریف شده توسط استاندارد جهانی نیز فراتر رود و به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پریسا سادات عظیمی

ایران آنلاین /  رخداد مکرر پدیده ریزگردها در سال‌های اخیر بخصوص در بهمن ماه سال 95 به میزان 10هزار میکروگرم در مترمکعب که مطابق با اعلام سازمان محیط زیست خوزستان به بیش از 67 برابر حدمجاز(میزان حدمجاز آلودگی 150 میکروگرم در مترمکعب) رسید، موجب تأثیرات نامطلوب این پدیده بر تجهیزات خطوط و بروز بحران در شرکت توزیع برق اهواز شد که با بسیج نیروهای عملیاتی صنعت برق از سراسر کشور اقدام‌هایی در اسفندماه همان سال انجام شد.

شناسایی نقاط   معیوب شبکه‌های برق
«حسن کریمی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقدام‌های انجام شده برای کاهش خساراتی که زمستان سال گذشته با وقوع ریزگردها و رطوبت بالا به تأسیسات برق اهواز وارد شد و مشکلاتی که به‌دنبال آن برای مردم این کلانشهر پیش آمد، گفت: در راستای مشکلات پیش آمده در زمستان سال گذشته اقدام به کارهایی ازجمله پاکسازی تجهیزات شبکه فشار متوسط از آلاینده‌های محیطی، اصلاح و بهینه‌سازی تجهیزات و شبکه فشار متوسط به صورت خط گرم و انجام امور توسعه شبکه بدون اعمال خاموشی کردیم. درحال حاضر بخش قابل توجهی از فعالیت‌های فوق در مناطق و شهرستان‌ها در حال انجام است.
کریمی بااشاره به برنامه‌ریزی، هماهنگی و بسیج نیروها وامکاناتی که جهت بهبود و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه انجام شده، افزود: به منظور شناسایی واصلاح اتصالات سست شبکه فشارمتوسط وضعیف، نسبت به گرمانگاری شبکه (جریان داشتن برق در شبکه) با دستگاه مخصوص درطول دوره تابستان، اقدام و نقاط معیوب شبکه را شناسایی و دستور کار اصلاحی آنها را صادر کردیم تا موجب کاهش حوادث و سیم بریدگی در شبکه توزیع شود.
هرس درختان متداخل در شبکه‌های برق
هرس درختان متداخل در شبکه از دیگر اقدام‌های شرکت توزیع نیروی برق اهواز بوده که به گفته مدیرعامل این شرکت یکی از مواردی که موجب بروز حوادث اتفاقی و خاموشی‌های گذرا در شبکه می‌شود، تداخل شاخ و برگ‌های درختان با شبکه توزیع برق است، ازاین‌رو مناطق هشت گانه شرکت در نیمه دوم هر سال با هماهنگی‌هایی که بین ستاد این شرکت و ستاد سازمان فضای سبز شهرداری به وجود می‌آید، نسبت به هرس درختان متداخل در شبکه اقدام می‌کند و دفتر نظارت بر بهره‌برداری هم نسبت به بررسی وضعیت پیشرفت برنامه هرس درختان با توجه به اعتبار تصویب شده کارهایی را انجام می‌دهد.
کریمی نصب سامانه اتصال زمین را از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانیم امروزه وجود قوانین و همچنین تجهیزات لازم جهت رعایت موارد ایمنی و حفاظت افراد و دستگاه‌ها ازملزومات هر واحد صنعتی و شرکت‌های توزیع محسوب می‌شود. 2 نمونه از این موارد ایمنی استفاده از برق گیر و سامانه اتصال زمین است. بدین منظور ترانسفورماتورهای مخصوص، شناسایی  شدند و نظارت بر نصب سامانه و زمین مناسب برای این تجهیزات صورت گرفت.
تعرفه برق اهواز افزایش پیدا نکرده است
مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز نیز با اشاره به اینکه تعرفه تعیین شده برای قبوض برق اهواز به‌عنوان منطقه گرم یک در کشور از سال گذشته تاکنون هیچگونه تغییری نداشته، یادآور شد: در اهواز بابت فصل گرم (از اول فروردین ماه تا پایان آذرماه) برای هر روز ۱۰۰ کیلووات یعنی ۳هزار کیلووات ساعت برای دوره یک ماهه، (برای ماه‌های ۳۱ روزه، آن یک روز نیز ۱۰۰ کیلووات محاسبه می‌شود) تعرفه تعریف شده است. اگر مشترکان ضریب ریالی قبوض سال گذشته و امسال را که در جدول مندرج در قسمت جلو و پشت صورتحساب وجود دارد مشاهده کنند، هیچگونه تفاوت قیمتی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: مشترکانی که الگوی مصرف تعیین شده برای منطقه یک را رعایت کرده باشند، ضریب 180ریال در قبض برق برای آنان محاسبه شده اما اگر مشترکی بیش از سقف تعیین شده مصرف کرده باشد، تعرفه برای او از طریق سامانه رایانه‌ای محاسبه در پلکان بعدی مندرج در جدول ماهانه محاسبه خواهد شد. تعرفه و ضریب‌های ریالی تماماً در حوزه قانونگذاری و مجلس تنظیم و ابلاغ می‌شود و شرکت‌های خدمات رسان اعم از برق، آب و گاز فقط مجری دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره هستند و هیچ گونه دخل یا تصرفی در قوانین ندارند.
هیچ گونه افزایش بهای مصرف انرژی در قبوض اعمال نشده
کریمی با بیان اینکه گفته می‌شود، هزینه مقره‌شویی و سایر عملیات در قبوض برق محاسبه و از مردم دریافت شده، گفت: این مسائل مطرح شده غیرواقع بوده و مردم می‌توانند قبوض خود را با جداول مندرج در قبض سال گذشته مقایسه و‌ مشاهده کنند که از نظر ضریب ریالی هیچ گونه افزایش بهای مصرف انرژی در قبض‌ها اعمال نشده است. شرکت‌های خدماتی حکم مجری را داشته و برابر قانون کسانی که خدماتی را دریافت می‌کنند موظف به پرداخت هزینه آن خدمات هستند و شرکت‌های توزیع برق نیز خارج ازچارچوب قانون اقدامی انجام نخواهند داد.
تحویل 10 دستگاه مقره شوی به شرکت توزیع برق استان
«کامران حدادی»، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان هم پیرو مشکلات و آسیب‌های جدی که زمستان سال گذشته به مقره‌های کلانشهر اهواز وارد شد، در گفت‌و‌گو با «ایران» به اقدم‌های این شرکت در راستای ارائه خدمات مطلوب و تأمین برق پایدار از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: به‌دنبال تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق استان در زمینه ریزگردها و براساس مصوبه هیأت دولت، 10 دستگاه مقره شوی به توزیع برق استان تحویل داده شده و قرار است 2 دستگاه دیگر نیز تا پایان امسال به خوزستان اختصاص یابد. اعتبار 53 میلیارد ریالی این دستگاه‌ها از منابع داخلی وزارت نیرو تأمین شده و با توجه به 6 دستگاهی که از سال‌های گذشته داشتیم و 2 دستگاهی که درنیمه دوم سال قبل خریداری شد، جمع دستگاه‌های مقره شوی استان به 18 دستگاه رسید و تا پایان امسال با اضافه شدن 2دستگاه دیگر می‌توانیم نیاز بیشتر شهرستان‌های استان را در این زمینه تأمین کنیم.
تیپ ریزگردها در چند سال گذشته فرق کرده است
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان درباره وقوع ریزگردها و شیوع آن دربیشتر روزهای سال، گفت: متأسفانه تیپ ریزگردها در چند سال گذشته فرق کرده، ریزگردها علاوه بر چرب شدن، حاوی مواد وذرات هادی جریان الکتریکی نیز هستند که باتوجه به شدت و ماندگاری چند ساعته در شبانه روز روی مقره، بوشینگ و بدنه ترانس (منظور ازبوشینگ‌های ترانس همان مقره‌های ثابتی است که جریان ورودی و خروجی برق به سر آنها متصل می‌شود) باعث آسیب شدید به تجهیزات برق می‌شوند و این مواد مضر به طورحتم درسلامت نیروی کار شاغل در صنعت برق خوزستان نیز تأثیرگذار خواهند بود. از سوی دیگر، رطوبت بالای منطقه باعث می‌شود تا لایه گرد و غبار و خاک روی تجهیزات و ترانس‌های برق، اتصال ایجاد کرده و در نهایت موجب از کار افتادن آنها شود.
استفاده ازعایق برای جلوگیری از نفوذ ریزگردها در روند کارایی ترانس
حدادی به خاموشی‌های ایجاد شده بر اثر این فرآیند، در دفعات زیاد و بالاتر از میانگین معمول شرکت در این ناحیه اشاره کرد و یادآور شد: این خاموشی‌ها خساراتی را بخصوص روی تأسیسات شبکه برق در ناحیه جنوب برجا گذاشت و کارشناسان این مدیریت را بر آن داشت تا روشی برای مقابله با این پدیده و کاهش خسارت‌های وارده به کار گیرند. در این طرح برای نخستین بار در خوزستان، از پوشش یا عایقی به نام«آرتی وی» استفاده شد که با وجود این پوشش، دیگر امکان نفوذ و آسیب ذرات ریزگرد وغبار وجود ندارد، در روند کارایی ترانس اختلال ایجاد نمی‌شود و از بروز قطع ناخواسته به میزان قابل توجهی می‌کاهد.علاوه بر این، در فصول کم باری شبکه، هزینه‌های بسیاری برای شست وشوی خطوط از گرد و غبار می‌شود.
شست وشوی خطوط برق با آب مقطر خالص
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان درباره شست وشوی خطوط برق، اظهار داشت: برای شست وشوی خطوط برق لازم است تا آب مقطر خالص تهیه شود که هزینه وفرآیند تأمین آن دشوار است و معمولاً شرکت‌های پتروشیمی این مقدار آب را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند.
حدادی با اشاره به اینکه اکنون ناحیه جنوب و شهرستان‌های ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، هویزه، شوش، امیدیه، شوشتر، اندیمشک، دزفول، رامهرمز و هفتکل نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر در معرض آلودگی محیطی- صنعتی و پدیده گرد وغبار قرار دارند، ادامه داد: هم‌اکنون دستگاه‌های مقره شوی به آنها تحویل داده می‌شود و امید است که دیگر شاهد بحران در زمینه آسیب دیدگی مقره‌ها نباشیم. همچنین امسال با توجه به نیاز این شرکت، 4 دستگاه آب مقطرسازی با 3 میلیارد ریال اعتبار خریداری شده و جمع این دستگاه‌ها در استان به 5 عدد رسیده است.
مبلغی از مصوبه هیأت دولت به توزیع برق استان اختصاص داده نشده
این مقام مسئول درشرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه اعتبارها از منابع وزارت نیرو تأمین شده و تاکنون مبلغی از مصوبه هیأت دولت به توزیع برق استان اختصاص داده نشده، گفت: استاندار خوزستان به‌دنبال  تأمین اعتبار است و امید است، سازمان برنامه و بودجه کشورهم دراین زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم سایرنیازهای استان را درخصوص جلوگیری از آسیب دیدگی شبکه توزیع برق تأمین کنیم.


برش
حادثه زیست محیطی بی‌سابقه در اهواز
سال گذشته بر اثر حادثه زیست محیطی بی‌سابقه‌ای که در روز جمعه 8 بهمن ماه سال 95 رخ داد، شاهد وضعیتی بودیم که تمام شبکه برق متأثر از ریزش بارش باران بسیارخفیف همراه با طوفانی با سرعت 60 کیلومتر و حجم خاکی به میزان 10هزار میکروگرم در مترمکعب شد. این مسأله باعث شد تا در صبح روز بعد (شنبه) 9بهمن ماه قطع بی‌سابقه برق بر اثر اتصال شدید در شبکه برق در سطح گسترده‌ای اعم از پست‌های انتقال، توزیع، فیدرهای فشارمتوسط (تغذیه کننده) و شبکه فشار ضعیف رخ دهد. گل ولایی که روز قبل از این حادثه تجهیزات شبکه برق را پوشانده بود، با ورود پدیده مه غلیظ در بامداد 9 بهمن ماه باعث شد تا تجهیزاتی چون مقره‌ها و بوشینگ‌های ترانس‌ها حالت هادی خود را از دست داده و زمینه قطع گسترده برق را فراهم کند. این مسأله به علت طولانی شدن زمان خاموشی، موجب رنجش خاطر مردم اهواز شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت گسترده وزارت نیرو و شرکت مادرتخصصی توانیر و استاندار و مدیریت بحران خوزستان درجهت پایداری هرچه بیشتر شبکه برق کلانشهراهواز اقدام‌های مناسبی انجام شد./ ایران
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اصغر خدامراد منگری گفت: در قالب طرح‌های نگهداری، تعمیرات، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه، ۴۸۹ زنجیره مقره پرسلینی خط ۲۳۰ کیلوولت شمال غرب ـ سوسنگرد با زنجیره مقره سیلیکونی تعویض و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: علاوه بر تعویض زنجیره مقره، تعداد ۳۸۷ خار ضد پرنده نیز در این خط ۲۳۰ کیلوولت نصب شده است.

خدامراد منگری با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۸ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: این اقدامات باعث افزایش پایداری و کاهش خاموشی‌های ناخواسته ناشی از پدیده گرد و خاک و افزایش ضریب اطمینان و بهبود پایداری شبکه برق خصوصا منطقه دشت آزادگان خواهد شد.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تامین و انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • افزایش پایداری شبکه برق دشت آزادگان
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان